Aloitin työt kassalla ja olen yllättynyt siitä miten moni isokaan lapsi ei osaa laskea rahoja
Päivittäin on useita tilanteita, joissa kolikoita tarjotaan joko ihan liian vähän tai tarpeettoman paljon. Ja silloin kun tarjotaan liikaa, kyse ei ole siitä että rikottaisiin isompi raha vaan annetaan esimerkiksi täysin ylimääräisiä 10 ja 20 sentin kolikoita. Moni ei selvästi ymmärrä eri summia ollenkaan. Ja tätä ei harrasta ainoastaan 7-vuotiaat vaan osa on jotain alakoulun viimeisillä luokilla olevia. Yritin muistella, oliko omassa lapsuudessa tällaista, mielestäni ei.
Kommentit (35)
Ja sitten näiden luku- ja laskentataidottomien pitäisi tulevaisuudessa neuvotella itselleen pätevät työsopimukset. Jep jep jep jep jep.
Vierailija kirjoitti:
Sehän voi olla, että ne lapset ei tajua, että kolikot pitäisi ite laskea, kun todennäköisesti kukaan ei ole kertonut että näin pitäisi tehdä. Käteisellä maksavat pääasiassa vain vanhukset ja todella usein meidän lähikaupassa mummot ja papat laittavat rahansa kassalle ja kassa ottaa siitä sopivan summan. Välillä lasketaan niitä kolikoita.
Ovatko lapset jotenkin tyhmentyneet kun kaikki pitäisi sanoa? Lapsuusiässä olisi nimenomaan luonnollista ottaa mallia muista ihmisistä, ei aina odottaa sanallisia ohjeita?
Itse olen jo +30v. Mutta en silti viitsi ikinä laskea ja annan kolikoita yleensä liikaa, silloin jos käytän käteistä. Yleensä en käytä. Turhanpäivästä jorinaa. Kohta ap sulle nauretaan kun kolikoita ei enää käytetä.
Mää maksoin ravintolassa nuorelle kassalle ruokani ja hinta oli muistaakseni 11.90 tai jotain. Annoin sen 90 senttiä kolikoina ja loppumaksuksi setelin. Kassa ojensi kolikot takasin ja sanoi että nää on liikaa...;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet kassatkaan ei kuulemma osaa enää laskea rahoja. En itse käytä käteistä, mutta tällaista kuullut.
Tämän olen huomannut, jos maksan setelillä kassa on ottanut taskulaskimen osatakseen antaa rahat takaisin. Kun siinä ei oikeasti edes tarvitsisi laskea. Jos ostokset maksavat vaikka 14,80, niin otetaan 20 senttiä sanotaan viiteentoista ja sitten vitonen lisää, sanotaan ja kahteenkymppiin, olkaa hyvä.
No mieluummin otan sen laskimen jos yhtään tuntuu siltä, että aivot jumittavat. Esim. jos edellisenä iltana on tehnyt iltakassan klo 22 asti ja poikkeuksellisesti joutuukin jo aamukassavuoroon klo 6 (esim. sairastumisen takia) ja yöllä on nukkunut huonosti, niin kyllä silloin välillä saattaa vähän jumittaa.
Nämä samat ihmiset jotka ei osaa laskea 20-13 saa äänestää. Selittää aika paljon asioita kun katsoo ympärilleen...
Viime kesänä maksoin kassalla pullokuitilla ja kolikoilla. Lopulta minun oli pakko sanoa kassalle, että anna minulle kymmenen senttiä, niin olen tyytyväinen ja kassa täsmää. Kassa oli viime kevään ylioppilas. Nyt näyttää jo laskeminen sujuvan. Monet ikäihmiset menettävät dementoituessaan käsityksen rahasta, ja nyt vielä helpommin kuin ennen, nuoruuden markat voisivat muistuakin. Lastenlapsia seuratessani olen huomannut, että toinen oppi jo ennen kouluun menoa laskemaan, minkä verran saa palautuspulloista, toiselle se on vielä isompanakin yllätys.
Olen huomannut ihan saman niin päin, kun jopa yläkoululaiset lapset ovat olleet myymässä jotain. Jos olen antanut esim. kympin 7€ ostoksesta, parhaimmillaan ovat joko laskukoneella tarkistaneet tai kysyneet kaverilta paljonko pitää antaa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Nämä samat ihmiset jotka ei osaa laskea 20-13 saa äänestää. Selittää aika paljon asioita kun katsoo ympärilleen...
Miksi pitäisi osata laskea päässä kun laskin on keksitty? Pitääkö kaikilla maan kansalaisella olla myös ajokortti sekä hygieniapassi? Niin, mietippä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän voi olla, että ne lapset ei tajua, että kolikot pitäisi ite laskea, kun todennäköisesti kukaan ei ole kertonut että näin pitäisi tehdä. Käteisellä maksavat pääasiassa vain vanhukset ja todella usein meidän lähikaupassa mummot ja papat laittavat rahansa kassalle ja kassa ottaa siitä sopivan summan. Välillä lasketaan niitä kolikoita.
Ovatko lapset jotenkin tyhmentyneet kun kaikki pitäisi sanoa? Lapsuusiässä olisi nimenomaan luonnollista ottaa mallia muista ihmisistä, ei aina odottaa sanallisia ohjeita?
mistäpä ne lapset ottaa mallia, kun kukaan ei maksa enää käteisellä ja se ainoa malli on noi mummot, joiden kolikot kassa laskee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi osata laskea päässä kun laskin on keksitty? Pitääkö kaikilla maan kansalaisella olla myös ajokortti sekä hygieniapassi? Niin, mietippä sitä.
Helpottaa se ainakin sitä että et tule huijatuksi niin helposti. Vai lasketko laskimella joka kerta saitko rahasta oikein takaisin tai ottiko myyjä oikean alennusprosentin ostamastasi tuotteesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet kassatkaan ei kuulemma osaa enää laskea rahoja. En itse käytä käteistä, mutta tällaista kuullut.
Tämän olen huomannut, jos maksan setelillä kassa on ottanut taskulaskimen osatakseen antaa rahat takaisin. Kun siinä ei oikeasti edes tarvitsisi laskea. Jos ostokset maksavat vaikka 14,80, niin otetaan 20 senttiä sanotaan viiteentoista ja sitten vitonen lisää, sanotaan ja kahteenkymppiin, olkaa hyvä.
Itse kyllä kassalla osaan laskea mutta silti katson vaihtorahan kassakoneesta tai käyttäisin taskulaskinta. Ei siksi etten osaisi vaan varmistukseksi. Siinä on kuitenkin toisen rahat kuin omat kyseessä.
Itse olen myös huomannut, että alle 30-vuotiaan oloiset kassatyöntekijät eivät osaa laskea rahoja. Etenkin kolikoiden kanssa maksaessa kestää ja kestää, kun eivät osaa ynnätä niitä yhteen.
Heitä ylimääräiset kassaan, mutta otat ne vuoron päättyessä itselle.
Miksi siinä pitäisi mitään sanoa?