Eronnut, jos lapsesi toinen vanhempi kuolisi, menisitkö mukaan hautajaisiin lapsen tueksi?
Kommentit (102)
No okei, parempi otsikko olisi ollut Minkä ikäinen lapsi voi mennä yksin hautajaisiin?
Riippuu ihan siitä mitkä välit lapsen toiseen vanhempaan olivat ja mitkä on välit kuolleen vanhempiin eli lapsen isovanhempiin. Jos välit olivat hyvät/asialliset niin menisin, jos ei niin en menisi. Sekin vaikuttaa haluaako lapsi minut mukaan ja se onko lapsi 7v vai 12v.
Jos lapsi ei voisi mennä jonkun toisen kanssa, esim. isovanhempiensa?
Jos lapsi haluaisi minut mukaan, niin tietysti menisin.
Ei kuolleesta exästä monttubileissään ole enää harmia.
Tottakai. Tyhmää olisi kuvitella, että olisi lapselle se rakkain myöhemmin. Voi olla myös vihankohde marttyyriasenteensa vuoksi.
Ihme kysymys. Tietenkin tulee mennä, halusi lapsi sitä tai ei. Kyse on kuitenkin oman lapsen vanhemmasta, joka on kuollut.
Voisin mennä, mutta myöhemmin kävisin tanssimassa haudalla.
Kummallinen aloitus. Siis onko kyseessä exäsi hautajaiset jonka kanssa yhteinen lapsi... Kyllä lapsen kanssa tarttee mennä. Jos exä kuollut ja lapset aikuisia niin ei välttämättä... riippuu ja roikkuu... Hautajaisiin on hyvä mennä koska se tarkoittaa että NYT ON KAIKKI TODELLAKIN LOPPU JA PALUUTA EI OLE YHTÄÄN MIHINKÄÄN.
Ellei ole joku aivan äärimmäinen verivihollisuusjuttu kyseessä, niin luulisi tietenkin kunnollisen ihmisen menevän tai ainakin huolehtivan, että lapsella olisi joku todella läheinen ihminen tukenaan, kun on vanhemman menetyksestä kyse.
Olen nähnyt, että eronneita vanhempia on ollut aikuistenkin lastensa tukena kunnioittamassa exänsä muistoa ja hyvin kauniisti vielä.
En menisi. Siellä olisi hänen tukenaan isovanhemmat, tädit, sedät jne. Olisi lähinnä tökeröä minun tuppautua sinne.
Menisin tottakai. Oma äitinikin oli isäni hautajaisissa minun kanssani, vaikka olin 20v. Ja he erosivat kun olin 3v. Eivätkä olleet juuri enää tekemisissä, isäni oli täysi alkkis.
Vierailija kirjoitti:
Ihme kysymys. Tietenkin tulee mennä, halusi lapsi sitä tai ei. Kyse on kuitenkin oman lapsen vanhemmasta, joka on kuollut.
No ei kyllä tule mennä. Varsinkaan jos hautajaiset järjestävä taho ei sinua sinne halua.
Vanhempani erosivat ollessani 7-vuotias. Isä kuoli kun olin 18-vuotias, ja veljeni muutamaa vuotta vanhempi. Äitini järjesti isäni hautajaiset, vaikka ero oli riitaisa, ja välit olivat pahasti tulehtuneet. Toimisin itse samoin.
Tietenkin. Tosin, jos olisin aivan kauheissa riidoissa lähisuvun kanssa niin sitten jättäisin itse menemättä. Lapsi menisi, jos on tekemisissä ollut esim. menehtyneen vanhempien kanssa. Joku tuki ja turva kuitenkin läsnä
Totta kai.