Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko koskaan nähnyt kenenkään saavan selkäsaunaa?

Vierailija
22.05.2024 |

Moni kertoo saaneensa varsinkin lapsena selkäsaunan tai piiskaa (onko sama asia) useinkin, mutta ei ole koskaan nähnyt kenenkään oikeasti saavan. Onkohan siis kukaan oikeasti saanut?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni mäiski siskoani tosi usein vyöllä, joten kyllä olen. Itse olin niin vikkelä että ehdin aina pakoon, siskolla ei ollut yhtä hyvää tuuria.

Vierailija
22/42 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 70 luvulla pakaroille kärpäslätkästä. Mulla rupes seisoon. Piiskaaminen loppui siihen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen nähnyt, kun siskoa on piiskattu. Ja hän on nähnyt, kun itse olen saanut piiskaa. Ei sitä koskaan tehty kuin kotona, eikä näkemässä olleet muut kuin oma perhe. Puheentasolla se oli julkisempaa. Muiden kuullen saatettiin kyllä uhkailla selkäsaunalla tai äiti saattoi hyvin vaikka sanoa esim. sukulaiselle tai kaverilleen, että joku meistä oli saanut selkään. Selkäsauna on kyllä virheellisesti sanottu, perseellehän sitä piiskaa saatiin.

Vierailija
24/42 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin lapsena, kun isä piiskasi koivunoksilla kaksivuotiasta pikkusiskoani.

Pikkusisko oli vielä niin pieni että ei kunnolla osannut puhua. Jostain syystä isä vaati lasta sanomaan kyllä ja Ulla-sisko huusi itkun lomasta ei, siis ei piiskaamiselle, minkä isä koki itsensä uhmaamiesksi.

Lopulta äiti tuli väliin ja lopetti pahoinpitelyn.

Vierailija
25/42 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta olen nähnyt naisia r*iskattavan lääketeollisuudessa, erityisesti raskautensa aikana

Vierailija
26/42 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt, kaverini kotona 80-luvulla

Samoin.

Vierailija
27/42 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Aiheutti pahan trauman.

Vierailija
28/42 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Aiheutti pahan trauman.

En siis minä, mutta näin kun toinen sai.

Vierailija
29/42 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt kun veljeni sai vyöstä läimäyksiä pyllylleen. Eli selkäsaunan. Sitten olinkin vuorossa minä. 70-luvulla meidän kasvatukseen kuului tämmöinen. Ensin uhkailtiin, että on kurinpalautusta tulossa. En ymmärtänyt silloin, enkä nyt, miksi pienten lasten ymmärtämättömyyttä rangaistaan väkivallalla. Syitä selkäsaunalle: sanoin vastaan äidille, en halunnut juoda kaakaota (ei vain maistunut), en ollut tehnyt mitään, mutta "eipähän teekään". Viimeisellä kerralla olin jo 10-vuotias eikä housuja enää laskettu kinttuihin. 

Nöyryyttäviä tilanteita kaikki selkäsaunat olivat. Vanhemmat ovat myöntäneet tehneensä väärin, kun löivät. Mieleni on antanut anteeksi, mutta sieluni muistaa.

Vierailija
30/42 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla naapurin poika puri minua käsivarresta, jonka jälkeen ryömi sängyn alle piiloon. Äitinsä kiskoi jalasta sängyn alta ja hakkasi vyöllä. Pelotti aina kun kävin kylässä heillä, olohuoneen kirjahyllystä roikkui aina vyö. Hakkasivat kahta koiraansa niin paljon että koirat tulivat hulluiksi ja jouduttiin lopettamaan.

Minua ei ole koskaan kuritettu fyysisesti enkä myöskään omaa lastani koskaan.

Vierailija
31/42 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai, äiti hakkasi meitä molempia. Pahin oli kun pieksi veljeni vyön solkipäälllä. Selkä ja pakarat verinaarmuilla, kuin ruoskitulla. Omaa selkääni en nähnyt.

Vierailija
32/42 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvoin kait kukaan missään julkisella paikalla on selkäsaunaa saanutkaan

Tämä. Voi vain arvailla, kuinka paljon väkivaltaa on tapahtunut kulissien takana. 

Joo... Niin hirveää että ei voi edes puhua. Kuka on sitten saanut remmistä edes tietämättä mitä olisi tehnyt väärin jos yhtään mitään. Epäilen että oidipus- ja elektrakompleksit vaikuttavat lasten ja vanhempien välillä oikeasti ja aikuisten seksuaalisuus saattaa sekaantua heidän suhteeseensa lapseen ja sotkea vanhempien seksuaalisuutta. TÄMMÖISISTÄ EI KOSKAAN PUHUTA - TABUJA TÄSSÄKIN... Grimmin veljesten satukirja jostain 1800-luvulta, eli alkuperäinen, on kuulema täynnä kauheuksia ja kirjoitettu aikuisille - sitten putsattu muka lasten saduiksi.

Vierailija
33/42 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nämä ihmiset voi tehdä väkivaltaa lapselle ja sen jälkeen katsoa lasta silmiin? Miten voi katsoa omaa aikuista lastaan silmiin sen jälkeen mitä on tehnyt?

Vierailija
34/42 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nähnyt mutta kuulin. Menin naapuriin sopiakseni illanvietosta. Rouva avasi oven kysyin on miehesi kotona voisimme sopia siitä illanvietosta. Rouva vaivaantuneena. Nyt on hieman huono hetki mies antaa tuolla tyttömme huonessa selkäsaunaa. Huoneesta kuuluikin piiskauksen ääniä. Sovimme sitten uuden ajan.

Vierailija
35/42 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja yrittää epätoivoisesti perustella omaa käytöstään väittämällä muita valehtelijoiksi. Sööttiä.

Vierailija
36/42 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten nämä ihmiset voi tehdä väkivaltaa lapselle ja sen jälkeen katsoa lasta silmiin? Miten voi katsoa omaa aikuista lastaan silmiin sen jälkeen mitä on tehnyt?

Siksi että selkäsauna oli sallittu - jopa suositeltu - tapa kasvattaa. Oppi nöyryyttä. Sekä olemaan hiljaa, kun vanhemmat puhui keskenään.

Joku idiootti joskus on ajatellut, että lyöminen on osoitus välittämisestä.

Vierailija
37/42 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt isän antavan pojalleen remmiä 80-luvulla, takapuoli paljaana polvien päällä poikittain. Sukulaisia siis.

Vierailija
38/42 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt muutama kerran 70/80-lukujen taitteessa isoveljen tai pikkuveljen saavan. Ja sain muutaman kerran itsekin.

Vierailija
39/42 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, on ollut pakko nähdä kun Koivuniemenherralla mäiskittiin, en ollut sokea lapsi. Perkeleesti ottaa kupoliin tuo vielä tänä päivänäkin, ihan kuin tuollainen risulla rapsiminen olisi parantanut asioita, sisu siitä vain kasvoi. Puhe ja järkeily on se oikea tapa.

Vierailija
40/42 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuoikana istuin kerran samassa huoneessa sängyn päällä kun kahta vuotta vanhempaa siskoani piiskattiin remmillä paljaalle pyllylle toisen sängyn päällä. Oli varastanut rahaa, kokonaista kaksi markkaa, faijan takin taskusta. Piiskaaminen kesti varttitunnin verran ja oli kyllä aikamoinen rääkki hänelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan