Kertokaa tyhmälle: Miksi joillain pitää olla jopa 6 talvipukua per lapsi!!?? =O
Ihmettelen suuresti tällaisia määriä... millainen lastenvaateneuroosi pitää ihmisellä olla?? Eipä mua sinänsä haittaa mihin ihmiset (ylimääräiset?) rahansa tunkevat, mutta ihmetyttää vaan. Eihän niitä kaikkia millään voi tulla käytetyksi!??
Ikänsä tiukilla taloudellisesti elänyt (=yllättävän moni meistä) kauhistelee sitä summaa mikä joillain lojuu vaatekaapissa melkeinpä turhan panttina! Mitä silläkin moni perhe hankkisi ruokakaupasta.... Kulutushysteriaa??
Kommentit (75)
jos toisilla on rahaa ostaa vaikka 20 toppapukua perlapsi per talvi!
Meillä on aina ollut 5-6 toppapukua per lapsi per talvi. Eikä mitään market-halpiksia vaan Reimateceja, Rasavileja, Remuja jne. Osa yksiosaisia ja osa kaksiosaisia. Mummot ostaa pukuja, kun ne on "niin nättejä" ja itse ostan jos siltä tuntuu. Eihän se naapurin köyhältä ole pois että mä ja lasteni isovanhemmat opiskeltiin itsellemme ammatit, joista maksetaan niin, että on rahaa ostaa vaatetta - tai mitä vaan nyt haluaa ostaa.
Se on kateutta ja kateus on sairautta.
arvostelee ja arvotstaa ihmisiä ammatin, asunnon, auton, vaatteiden jne. perusteella.
Surullista että opetat lapsesi samanlaisiksi, sääliksi tosiaan käy jälkikasvusi.
Ovat todennäköisesti niitä jotka parin vuoden päästä koulussa leveilevät 500euron kännyköillä ja valitsevat kaverinsakin sen perusteella minkä verran on maallista mammonaa kertynyt.
eli sisäpaitaa voisi pitää pari päivääkin putkeen, mutta vähänkin märällä ilmalla ulkovaatteet ovat yltäpäältä kurassa jo yhden päivän jälkeen. Samoin kulutus on kovaa, jopa puhkikulumaton g-tech meni puhki viime talvena. Eli yksi haalari ei oikein riitä eikä kestä koko talvea. Ehjät lastenvaatteet lähtevät kaikki kiertoon, sen sijaan omat hyväkuntoisetkaan eivät oikein kierrä jos jää pitämättä, aikuiset ovat tarkempia muodikkuudesta jne.
Meillä ostetaan vaatteita sen verran, kuin niitä tarvitaan. Oli se sitten 2 tai 10 kpl. Suurin osa meillä on halpiksia ja jonkin verran saattaa olla kalliimpia merkkivaatteita.
Haalarit meillä on aina olleet halpiksia. Tarhassa menevät kuitenkin pilalle, jos kalliimpia ostaa. Tytölle meillä on tällä hetkellä 4 haalaria ja viimevuotinen toppatakki. Kaksi haalaria on viimevuotisia ja menevät hyvin täällä kotona ulkoillessa. Pojalle on 3 haalaria, joista yksi on viimevuotinen. Uusi talvitakki löytyy myös. Lisää ostetaan, jos tarvetta tulee. Sen näkee taas talven mittaan...
Molemmilla on HM:n "kumipuvut" talven loskakeleille ja lisäksi vähän kalliimmat, hengittävät sadeasut lämpimämmille ilmoille. Vielä meinataan ostaa halpissadeasut tarhaan.
Me emme asu Suomessa, joten ilmasto on täällä vähän erilainen. Talvet sataa yleensä vettä. Ehkä yhtenä kahtena päivänä voi olla lunta. Yleensä se häviää jo seuraavaksi päiväksi.
Tarhassa ovat todella paljon ulkona, joten sinne saa varata pari haalaria. Kotiin sitten ne toiset kaksi. Sadeasuja saa olla myös reilusti eli yksi on aina tarhassa, yksi kotona ja yksi varalta. Tuota vara-asuakin käytetään viikoittain, kun joku puvuista on pesussa.
Rahaa meillä olisi kyllä ostaa noita vaatteita enemmänkin tai ostaa kalliita merkkivaatteita. En ole vain nähnyt mitään syytä moiseen tuhlaukseen. Lapset ovat meillä aina puhtaissa, siisteissä, kauniissa, käytännöllisissä vaatteissa ja se on mun mielestäni pääasia.
Kaikki hyvin kunhan lapsilla ja itsellä on paljon vaatteita, mielellään kalliita. Auton pitää myös olla uusi, samoin kännykän ja kaiken muun mikä näkyy ulos.
Kalliissa autossa pidetään sitten 10 vuotta vanhoja lastenistuimia, turvallisuushan on ihan sivuseikka ja turhaa hysterisointia. Kotona ei jakseta siivota jne. Ruuasta tingitään, että lapsille saadaan kalliit haalarit yms.
Surullista, mutta tällaisia perheitä on ihan oikeasti, itsekin tunnen muutaman.
Nyt vasta luin blogikirjoituksen, josta tämä keskustelu ilmeisesti lähti liikkeelle. Tuo viimeisin hankinta taisi olla Po.P:n haalari, josta siistikuntoisena saa hyvin rahaa takaisin. Sen käyttökulu jäänee siis aika vähäiseksi. Jos muissa on sama juttu ja osan voi kierrättää omien lasten kesken, niin ei tuo nyt ole ollenkaan niin paha kuin täältä saattoi ymmärtää. Meille toki tuo määrä olisi liikaa ja lapsilla on vain yksi haalari ja takki kautta kohden. Perhe, joka ulkoilee enemmän ja vanhemmat on töissä, tarvitsee taatusti enemmän ulkovaatteita.
Mielestäni on ekologisempaa ostaa kuusi laadukasta, kestävää haalaria ja kierrättää ne sitten eteenpäin kuin ostaa yksi halpis. Halpa on joskus hyvää, mutta ei aina. Kyllä siihen on syynsä, miksi "markettivaatteita" jotkut karttavat.
Kakkosen (?) ajatuksenjuoksun ymmärrän osittain. Hankin itse koulutuksen, jonka suorittaminen oli aika hankalaa, mutta takaa työpaikan. Opiskelupaikallani taitaa olla surullisenkuuluisa ja häpeällinen maine olla kärkijoukossa opiskeluaikojen pituuksia, keskeytysprosentteja ja opiskelijoiden mielenterveysongelmien määriä kertovissa taulukoissa. Työstäni saatavalla palkalla ostaa muutamankin haalarin per kausi, mutta työ on raskasta ja kuluttavaa. Palkan ja työn raskauden suhde on siis heikko, joten meillä on jatkuva työntekijäpula. Tämä on kuitenkin oma valintani, jotta saan taattua taloudellisen turvan perheelleni. Kun itse tekee muille kelpaamatonta työtä, niin ei jaksa kuunnella jonkun mukavaa ja leppoisaa työtä tekevän valitusta huonosta palkasta. Minä olen tehnyt valintani ja toinen omansa. Molempien on syytä pitää suut supussa tai se toinen voi toki tulla meille töihin, niin palkka-asia korjaantuu :) En tiedä mutta luulen kakkosen olevan tällä samalla linjalla.
jos toisilla on rahaa ostaa vaikka 20 toppapukua perlapsi per talvi!
Meillä on aina ollut 5-6 toppapukua per lapsi per talvi. Eikä mitään market-halpiksia vaan Reimateceja, Rasavileja, Remuja jne. Osa yksiosaisia ja osa kaksiosaisia. Mummot ostaa pukuja, kun ne on "niin nättejä" ja itse ostan jos siltä tuntuu. Eihän se naapurin köyhältä ole pois että mä ja lasteni isovanhemmat opiskeltiin itsellemme ammatit, joista maksetaan niin, että on rahaa ostaa vaatetta - tai mitä vaan nyt haluaa ostaa.
Se on kateutta ja kateus on sairautta.
( mitä nyt sitten ikinä tarkoittaakaan ). Olemme mieheni kanssa molemmat opiskelleet itsellemme ammatin. Miehelläni ihan hyvä palkka, itselläni vähän kehnompi. Meillä on kaksi tyttöä. Olen hoitanut lapset kotona. Ollaan paljon lasten kanssa ja tehdään asioita yhdessä. Lapsemme ovat, ainakin omasta mielestäni, ihan hyvin käyttäytyviä ja toiset huomioonottavia. Noin pienistä vielä vaikea arvioida :) Omistamme keskiverto auton, tavis kännykät. Lasten turvallisuudesta ei tingitä, eli ei ole huonoja auton istuimia. ihan sama mitä muut meistä ajattelee, ei kiinnosta!
Itselläni on eräs mieluisa harrastus ja ehkä päähän pinttymäkin, nimittäin lasten vaatteet! Rakastan niitä! Tytöillä on aivan älyttömästi vaatteita, ja posti toimittaa nettikaupoista turhan usein lisää. Välikausi- ja talvihaalareita on useampia, hattuja ja hanskoja on lukemattomia jne. Se ei tee minusta yhtään huonompaa ihmistä, ei yhtään huonompaa kasvattajaa jne. Kyllä ne on muut asiat millä lapsille opetetaan elämän arvoja, suhtautumista toisiin ihmisiin. Vanhempi lapsistani rakastaa kaikkea kaunista, oli ne sitten vaatteita tai tavaroita. Hänellä on silmää kauniille asioille! On tarkka omista vaatteistaan ja sanoo mielellään tutuille, esim. isovanhemmille, jos heillä on hänen mielestä jotain kaunista päällä. Tutuille kyllä sanoo sitten siitä vähemmän kauniistakin. Mutta vieraammille ihmisille ei koskaan!
Meidän perheessä lapset puetaan kauniisti ja nautitaan kauniista asioista, piste. Se paljonko rahaa niihin kulutan on meidän asia, ei kenenkään muun! Meidän lapset ei ole yhtään itsekkäämpiä kuin muutkaan, eikä vaatteista tehdä sen kummempaa numeroa. Ja puolustuksekseni sanon, että meidän perheessä ei myöskään tunneta kateutta, eikä opeteta sitä lapsillekaan.
mutta mun lapsilla on 15 - 20 talvihaalaria / housut-takki yhdistelmää sen takia, että haluan heidän pukeutuvan samaan sävyyn omien vaatteideni kanssa kun olemme ulkoilemassa. Samoin on tietty kaikkien muidenkin vaatteiden kanssa.
Musta on vaan outoo pukeutua itse hillittyyn beigeen ja mustaan jos lapset on riemunkirjavissa samanaikaisesti tai tietty myös toistepäin.
Minä olen samanmoinen. Lasten vaatteet on se oikeastaan ainoa harrastus. Haluan että lapset on myös kotona kauniisti puettu ja siksi meillä pidetään hyviä vaatteita aina. Mitään rönttäkotivaatteita ei ole. Meillä koko muu elämä on aika säästäväistä, mutta noihin lastenvaatteisiin menee jonkin verran rahaa. Ja on ruokaa, turvalliset turvaistuimet ja auto yms. perusasiat tietenkin kunnossa, kun joku siihen aina puuttuu.
että vanhemmat vertailevat toisiinsa itseään ja väkisinkin tulee painetta hankkia lapsille omalle kukkarolle ylihintaisia vaatteita, leluja, harrastuksia. Ei lapset kultaisella seitskytluvulla näin räikeästi erottuneet toisistaan vaatteiden perusteella. Kaikilla oli samoja kauheita leveälahkeisia vaatteita ja kintsakelyhyiksi jääneitä froteetpuseroita. Samoissa entsex-toppahaalareissa hiihdettiin kesät talvet! Nyt paineita tulee siitä, että lapsiperheiden varallisuuserot ovat kasvaneet valtavasti ja valitettavasti myös osa varakkaimmista pitää vain omana ansionaan hyvinvointiaan, välittämättä yhteiskunnallisesti köyhyysrajan alapuolella ja muutoin tiukoilla elävistä perheistä.
Mä en kyllä ikinä ole niin kauniita haalareita nähnyt, että niitä pitäisi ostaa useampia kaappiin "esteettistä silmää miellyttääkseen". Mieluummin miellytän esteettistä silmääni useammilla kauniilla sisävaatteilla. Ja tosiaankin, ehkä monta pukua menisikin vielä yhdellä lapsella, mutta jos neljällä olisi jokaisella kuusi talvipukua, henkarissa roikkuisi 24 haalaria :D Voihan siihen arkkitehdin suunnittelemaan kivitaloon tietysti varata eteiseen kokonaisen huoneen erivärisiä reimateccejä varten :D
kertakaikkiaan aivan naurettava. Ihan oikeastiko se maailma pelastuisi sillä, jos jokaisella lapsella olisi vain yksi toppapuku? Teettekö mammat,kärpäsestä härkäsen nyt. Mulla ei olisi työpaikkaa, jos ei olisi näitä maksavia asiakkaita eikä kansantalous pyörisi, jos ei edes joku joskus ostaisi uutta tavaraa. Eikä se minulle kuulu, kuinka monta vaatekappaletta naapurin lapsi saa, mutta miksiköhän nämä arvostelijat katsovat oikeudekseen mollata täällä tiettyjä ihmisiä ihan moraalisaarnan ja ekohuuman villitsemänä? Jos saisin käytettynä edes jonkin noista kuudesta haalarista, olisin todella iloinen. Ne varmasti säilyvät hyväkuntoisina myös seuraavalle käyttäjälle. Ihan oikeasti, hankkikaa oma elämä ja antakaa kaikkien kukkien kukkia!
nimittäin perhe jossa on paljon vaatteita ja niitä ostellaan lisää hetken mielijohteesta mutta jääkaappi huutaa tyhjyyttään.
Tällaisissa tapauksissa sitä soisi lapsille olevan kunnollista ruokaa ja riittävästi ja vähemmän vaatteita.
joiden mielestä 6 talvipukua tai muutenkaan aivan ylenmääräinen vaatteiden ja muun tavaran hamstraaminen on jos ei nyt tokikaan sairautta mutta jonkinlaista maniaa :)
Tästä oli jokunen vuosi sitten juttu NYT-liitteessä. Siinä haastateltiin paria mammaa, joille lasten vaatteiden ostaminen oli omien sanojensa mukaan harrastus. Jollain 2-vuotiaalla tytöllä oli tyyliin 60 trikoopaitaa, 30 mekkoa ja 10 talvitakkia, kaikki ns. merkkivaatteita. Enkä nyt siis liioittele noiden vaatteiden määrässä, vaan lukumäärät olivat suunnilleen tuollaisia. Ei tietenkään voi vetää pitkälle meneviä johtopäätöksiä yhden haastattelun ja valokuvan perusteella, mutta ainakin kuvituksesta sai sen mielikuvan, että ne lasten vaatteet ovatkin sitten ainoa asia johon on panostettu ja jos kyse on estettisestä tarpeesta, niin se ei sitten yllä kotiin ja omaan ulkoasuun :)
Itsekin tykkään kauniista lasten vaatteista enkä ala julistautua ekoihmiseksi, mutta en ole koskaan kokenut minkäänlaista tarvetta enempään kuin yhteen kunnolliseen talvipukuun ja yhteen tai kahteen takkiin. Olen aina ajatellut tämänkin olevan vähän överiä. En koskaan osta alesta vaan siltä varalta että joskus tulisi käyttöä, ostan mieluummin sitten normaalihinnalla sellaista, jota todella tarvitsen.
Mutta eipä tietenkään tuo ostomania ole itseltäni pois, eli ostelkaa rauhassa jos se tekee onnelliseksi.
jos tarvitsee alkaa vertailemaan seitsemää talvihaalaria tai seitsemää sukkaparia..
Mutta taidatkin kuulua näihin seitsemän talvihaalarin omistajiin.