Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa tyhmälle: Miksi joillain pitää olla jopa 6 talvipukua per lapsi!!?? =O

Vierailija
08.09.2008 |

Ihmettelen suuresti tällaisia määriä... millainen lastenvaateneuroosi pitää ihmisellä olla?? Eipä mua sinänsä haittaa mihin ihmiset (ylimääräiset?) rahansa tunkevat, mutta ihmetyttää vaan. Eihän niitä kaikkia millään voi tulla käytetyksi!??

Ikänsä tiukilla taloudellisesti elänyt (=yllättävän moni meistä) kauhistelee sitä summaa mikä joillain lojuu vaatekaapissa melkeinpä turhan panttina! Mitä silläkin moni perhe hankkisi ruokakaupasta.... Kulutushysteriaa??

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos toisilla on rahaa ostaa vaikka 20 toppapukua perlapsi per talvi!

Meillä on aina ollut 5-6 toppapukua per lapsi per talvi. Eikä mitään market-halpiksia vaan Reimateceja, Rasavileja, Remuja jne. Osa yksiosaisia ja osa kaksiosaisia. Mummot ostaa pukuja, kun ne on "niin nättejä" ja itse ostan jos siltä tuntuu. Eihän se naapurin köyhältä ole pois että mä ja lasteni isovanhemmat opiskeltiin itsellemme ammatit, joista maksetaan niin, että on rahaa ostaa vaatetta - tai mitä vaan nyt haluaa ostaa.

Se on kateutta ja kateus on sairautta.

pois, mutta itse kyllä tuossa tilanteessa antaisin osan puvuista hyväntekeväisyyteen. Niin teen nytkin vaikka pukuja ei ole tuota määrää.

Vierailija
22/75 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisinpä itse samanlaiseen tekstiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minulla kyllä on yli 500 euron vaatteita. Tarkoitin nyt kuitenkin sitä, että vaikka monilla lapsiperheillä rahat ovat melko tiukassa, niin osalla ei ole ja ne lastenvaatteet eivät nyt kuitenkaan ole ihan niin hirveän kalliita. Monilla lapsiperheillä on kalliimpiakin harrastuksia kuin lastenvaatteet. Ja joka tapauksessa nuo leikki-ikäisten haalarihankinnat alkavat tuntua hyvin pieniltä menoeriltä, kun niitä vertaa teinin elättämiseen ;-)

Leikki-ikäisestä ne isommat kustannukset nyt kuitenkin ovat joko päivähoitomaksut tai toisen vanhemman kotona olo. Niihin verrattuna nuo haalarit ovat yksi kärpäsenkakka.

Jos on kevyesti varaa maksaa yhden lapsen ulkoiluvaatteista 400-500 euroa (kolme Ticketin haalaria) per kausi = puoli vuotta (kaksi lasta 800-1000 euroa jne.), niin ei siinä mitään. Meidän perheen tuloissa se vain olisi liikaa. Vaihtaisin toki mielelläni tässä kohti osia kanssasi, sen myönnän avoimesti. Onneksi saan lapseni kuitenkin puettua pienemmilläkin tuloilla.

Vielä tuohon kakkosviestin lähettäneeseen: ärsyttävää on lastenvaatteiden arvottaminen tyyliin "ei mitään markettihalpiksia." Eikö pääasia ole, että tässä maassa kaikki lapset puettaisiin asianmukaisesti - pitääkö sitä korostaa, ettei tarvitse alentua mihinkään köyhän kansan vaatemerkkeihin?

Vierailija
24/75 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekologisesti kestämätöntä, ja ylipäätään nykyisestä kulutushysteriasta, itsekkyydestä ja ahneudesta seuraavat ilmastomuutokset jäävät meidän jälkipolviemme kärsittäviksi

Vierailija
25/75 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi en osta joka vuosi heille uusinta kännykkää ja muutenkaan paljon tavaroita.

Selitin, että jokaisen sukupolven pitäisi ajatella seuraavaa. Että en halua heidän ja heidän lapsiensa hukkuvan saasteeseen ja tavaraan. Koska turha kuluttaminen saastuttaa ja se vahingoittaa taas heidän lastensa elämää.

Pojat ymmärsivät asian hyvin, eikä ole rutinaa kuulunut, miksi kaapit ei pursua tavaraa. Olen yrittänyt opettaa heille järkevää kuluttamista ja sen verran hyvää itsetuntoa, että arvostavat itseään ilman, että heillä pitää olla kaikki aina viimeisen päälle ja paljon tavaraa. Näin ihminen on minusta onnellisempi kun tietää tehneensä oman osuutensa maapallon tulevaisuudesta.

Vierailija
26/75 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisi rahaakin. Mielestäni ei pitäisi ostaa yli oman tarpeen, mitään, mutta sehän on vain minun mielipiteeni. Kolmet toppavaatteet ymmärrän, kahdet pihakamat ja yhdet siistemmät esim. kaupunkireissuille.

Toivottavasti nuo jotka ostavat paljon vaatteita pistävät ne myöhemmin kiertoon, niin me köyhemmätkin saamme halvalla priimakamaa :)

t. köyhä maisteri

Vierailija
27/75 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva taitaa myöntää, että heillä on 6 haalaria, mutta meillä on pojalla saattanut hyvinkin olla moinen määrä haalareita ja minä en ole edes kokenut, että niitä olisi ollut liikaa, että ne olisivat olleet jotenkin diivailua tai että ne olisivat olleet ekologisesti kestämättömiä. Ymmärrän kyllä kaikki nämäkin näkökulmat, mutta meillä on ihan oikeastikin ollut käyttöä jopa 6 talvivaatekerralle per talvi. Meillä on pojalla ollut esim. yksi ohut talvihaalari, esim. Seppälän haalari, jota on pidetty siellä nollakelien tuntumassa ja se on ollut kätevä kuriksien alla, kun on ollut notkea. Toinen haalari on ollut joku "tavallinen", esim. Lassien Supratech, jota on käytetty tuon Seppälän haalarin ollessa pesussa ja silloin kun ollut pikkupakkasia ja sitten vielä kolmas haalari, joka on ollut ns. pakkashaalari, esim. Reiman Peuhari, jota ei olla haluttu pestä littaan vaan käytetty vain yli 10 asteen pakkasilla. Näin ollen arkikäytössä on ollut 3 haaria. Lisäksi isän luona on ollut yleensä yksi varahaalari (on voinut olla käytettynä ostettu tai vaikka Seppälän haalari), johon ovat sitten voineet vaihtaa, jos on sattunut siellä ollessa vaatteet kastumaan. Lisäksi usein kotosalla on ollut joku esim. vettä pitävä takki, kuten vaikka Remun takki, jota on voinut käyttää räntäsadesäillä ja sitten vielä joku "hienostelutakki", yleensä duffeli, jolla on sitten käyty juhlissa, kaupungilla jne.

Tuo määrä kuulostaa siltä järkyttävältä 6 talvivaatekerralta, mutta meillä on tosiaan ollut käyttöä noin monille vaatteille ja joskus kun lapsi on vielä kasvanutkin, niin on voinut olla niin, että lokakuussa käytössä olleet vaatteet eivät olekaan enää mahtuneet maaliskuussa päällle. Meiltä suurin osa pojan vaatteista lähtee tosi hyvässä kunnossa kiertoon ja niistä on varmasti seuraavallekin lapselle oikein hyvää käytettävyyttä, joten ei aio tuosta ekologisestakaan puolesta kantaa huolta. Ja ei noihin vaatteisiin ole omaisuutta mennyt, jos on vähän hyödyntänyt esim. Stockan aleseteleitä, Mammmuttimarkkinoiden Lassiehaalareita yms.

Vierailija
28/75 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

et mikä v***u on hienostelutakki??????

siis tavan talvitakki vai??

Vierailija
29/75 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden äitiyspakkauksen vermeet, sen lisäksi sukulaisilta saatuja kierrätysvaatteita ja lahjaksi saatuja.

Vierailija
30/75 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on isovanhemmissa ja kummeissa, jotka todellakin ostavat lapsillemme vaatetta - kun se on niin kivaa. Olen monet kerrat kaikille ostelijoille sanonut, että nyt on seuraavan 2 vuoden vaatteet lapsille ostettu, ei enempää vaatetta saa tulla ja ainakin puolet vaatteista on täysin käyttämättömiä ja säälittää TURHA luonnonvarojen haaskaus.

Mutta vaatetta vaan tulee...tytöllä on 5-6 toppatakkia, 5 toppapukua ja pojalla melkein samanverran. Sitten mä huonoimmat lykkään UFF:lle ja paremmat pikkusisaruksieni mahdollisille lapsille talteen...

Mitä voisi muuta tehdä?

Vierailija
31/75 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä pojalla on ollut käytössä "hienostelutakki" eli duffeli eli villakangastakki, joku Zaran sametti/fleecetakki tms.. Sellaista on käytetty kun ollaan menty esim. hautajaisiin ja toki käytetty muutenkin, jos ollaan johonkin juhliin menty. Mulla ei tulisi mieleenkään viedä lasta esim. hautajaisiin missään toppahaalarissa, uskon kyllä että jollekin muulle ei sellainen olisi niin vakava juttu. Tavallinen tummansininen toppatakkikin on minusta ihan siisti esim. hautajaisiin, mutta mitään moniväristä haalaria en haluaisi laittaa.

Vierailija
32/75 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologinen jalanjälki ei paljon suurene muutamasta haalarista verrattuna esimerkiksi kertavaipat vs. kestovaipat. Harrastuksena vaikkapa taidelasin kerääminen on huomattavasti turhempaa ja kalliimpaa kuin lasten vaatteet. Jos joku haluaa erikseen sadekeliin, räntäkeliin ja pakkasille soveltuvan haalarin ja jokaiselle varakappaleen, kuusi on täynnä. Ei siihen niin paljon tarvita.

Laskekaa omat kenkäparinne ja miettikää moniako niistä käytätte ja miten usein. Kuinka monilla tulisitte toimeen?

Tutkikaapa jonkun himourheilijan varustusta; montako polkupyörää, lenkkariparia, tennismailaa, jne pyörii nurkissa?

Vierailija
33/75 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on valitettavasti ollut niin usein hautajaisia, onneksi myös isoja syntymäpäiviäkin yms. ja toki sellaisiinkin mennään duffelit tms. päällä. Ei nuo nyt kohtuuttomia kustannuksia aiheuta, jos tietää varautua etukäteen, toki duffeli maksa n. 80 e, jos just pitää ostaa silloin kun tarve tulee (hautajaisista ei tiedä toki, synttäreistä kylläkin). Tähän mennessä on kuollut tosi monta läheistä lapselta, joten lapsi on käynyt jopa useammissa hautajaisissa kuin minä viime vuosina.

Vierailija
34/75 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko teillä niin usein hautajaisia, että niitä varten pitää joka talveksi ostaa uusi takki?"

On kohteliasta jo muita ihmisiä kohtaan että on siistimmät vaatteet kyläilyjä varten. Mua ainakin ahdistaa kun tutut tulevat niissä kurapaskahaalareissa kylään eivätkä osaa riisua niitä edes tuulikaapissa, vaan niissä rytkyissä tullaan sisälle asti.

Vierailija
35/75 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan opettaa lapsilleni hyvän äidinkielentaidon, tilannekohtaisen puheenparren ja ekologisuutta. On sulaa hulluutta ostaa useita toppahaalareita ekologisessa mielessä.

Vierailija
36/75 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä tässä tuskin ajettiin takaa, vaan useita samaan käyttöön tarkoitettuja asuja.

Meillä siis oli silloin 4-vuotiaalla viime talvena käytössä talvihaalari, välikausihaalari (toimi oikein hyvin nollakelillä ja pikkupakkasissa), toppahousut ja takki (hieman talvihaalaria kevyempi varsinaiseen talviurheiluun) ja sitten duffeli. Tuota erillistä toppatakkia käytettiin myös kaupassa yms. ja välikausihaalari oli se sama, jotka käytettiin syksyllä ja keväällä. Duffeli itse asiassa viime talveksi saatiin käytettynä, täksi talveksi taitaa täytyä ostaa. Sen verran on juhlia joka vuosi, että sitä tarvitaan, vaikka hautajaisia ei nyt onneksi ihan niin usein olekaan. Tosin viime talvena oltiin hautajaisissakin ja vähän pelkään, että tänä talvenakin saatetaan joutua. Muutenkin samanlaisella varustuksella lähdetään tähänkin talveen. Pienemmillä 1-vuotiailla pojille hankintaan sitten vain talvihaalari ja ne duffelit, välikausihaalaria voivat hekin käyttää varahaalarina. Tosin voi olla, että heillekin kavereiden lasten vanhoista saadaan erilliset toppatakitkin, ne kun eivät yleensä ihan yhdellä tai kahdella lapsella kulu käytössä.

Vierailija
37/75 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos toisilla on rahaa ostaa vaikka 20 toppapukua perlapsi per talvi!

Meillä on aina ollut 5-6 toppapukua per lapsi per talvi. Eikä mitään market-halpiksia vaan Reimateceja, Rasavileja, Remuja jne. Osa yksiosaisia ja osa kaksiosaisia. Mummot ostaa pukuja, kun ne on "niin nättejä" ja itse ostan jos siltä tuntuu. Eihän se naapurin köyhältä ole pois että mä ja lasteni isovanhemmat opiskeltiin itsellemme ammatit, joista maksetaan niin, että on rahaa ostaa vaatetta - tai mitä vaan nyt haluaa ostaa.

Se on kateutta ja kateus on sairautta.

Etkö todella keksi mitään parempaa sijoituskohdetta kuin toppahalarit ja kaksiosaiset puvut?

Ja ei, en ole köyhä enkä kipeä, en myöskään sairas ostomaanikko jonka pitää ostaa, ostaa ja ostaa ihan siitä ilosta että saa "naapurin köyhät kateellisiksi".

Vierailija
38/75 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme erittäin hyvätuloinen yksilapsinen perhe, ja lapsen talvivarustus on aina ollut 1 haalari ja 1 kaupunkitakki (yleensä duffeli). Enempää en "raaski" ostaa, kun ne jäävät NIIN vähälle käytölle kuitenkin.

Tuo raaskiminen ei siis liity niinkään rahaan, koska itselleni kyllä ostan sen enempää miettimättä monella sadalla vaatteita, vaan enemmänkin omaan käsitykseeni järkevästä kuluttamisesta. Lenkkareita on joka koko kahdet, koska ne kastuvat usein, eivätkä ehdi kuivumaan yön yli. Hanskat samoin.

Lapsi on siis päiväkodissa ja kuluttaa vaattensa siinä missä muutkin 5-vuotiaat, mutta edes kahden talvihaalarin ostaminen on tähän mennessä ollut täysin tarpeetonta. Tälle syksylle meillä oli poikkeuksellisesti kaksi ulkoiluasua (haalari sekä takki + housut -yhdistelmä), ja haalari on toistaiseksi roikkunut naulakossa täysin käyttämättömänä, ja se jotenkin harmittaa.

Kaupunkitakki taas on aivan ehdoton, ja aina hintansa väärti hankinta. Mielestäni hyvään tapakasvatukseen sisältyy myös pukeutuminen: oikea pukeutuminen kuhunkin tilanteeseen! Pukeudumme kylään tai ravintolaan lähtiessämme muutenkin vähän paremmin, joten en todellakaan näe, miksi lapsen pitäisi kruunata kokonaisuus "työasullaan" (haalarilla) - oli se sitten Ver de Terre tai Ciraf!

Vierailija
39/75 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaa kyllä viestin sisäisestä tyhjyydestä sekä piittaamattomasta asenteesta ekologiseen kulutukseen. Mielestäni yhdellä kausivaatekerralla ei pärjää, parilla kolmella selviää hyvin. Ja osan vaatteista voi kierrättää sisaruksilla. Mutta tuo ylenpalttinen vaatteiden hamstraus vaikuttaa enemmänkin negatiiviselta toiminnalta. Kauheat kasat vaatteita, joita on työlästä huoltaa ja tuossa määrässä hukkuukin vaatetta toistensa sekaan. Ja näille vaatteille ei ole välttämättä riittävästi paikkoja säilyttää.

Lastenvaatteita voi harrastaa muutenkin kuin shoppailemalla koko ajan uutta. Tyyliinkin kannattaisi panostaa määrän sijaan. Lisäksi oma pukeutuminen balanssiin lastenvaatteiden määrän kanssa. Miten voi haluta lapsille hankkia sen seitsämän pukua ja itse käyttää koko ajan samaa?

Henkilökohtaisesti musta näyttääkin söpömmältä, kun lapsella on käytössä selkeästi käytössä olevia vaatteita oikeaa kokoa, ei aina uutta toisensa perään.

Vierailija
40/75 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensäkin ostamaan ja kuluttamaan johonkin, mitä ei oikeasti tarvitse vähäisemmässäkään määrin?

Omalla lapsella oli viime talvena (2v.) toppahaalari ja toppatakki. Pärjäsi oikein hyvin säällä kuin säällä (ihan älytöntä Melba, että talven sääolosuhteet muka vaatisi sen seitsemän pukua!) ja toppatakkikaan ei kovin välttämättömältä tuntunut.

Ensi talveksi pojalle (3v.) on toppahaalari (se sama joka ostettu viime joulun alesta ja palvellut muutaman kuukauden) ja viime talvinen takki (sekin ostettu joulun alesta). Nyt sitten ostin vielä takkiin toppahousut ja todellakin tuntuu, että vaatteita on ihan riittävästi. Varmasti pärjää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi