Kannattaako ICT-alan opiskelu enää jos valtaosa työpaikoista katoaa tekoälyn myötä?
Nyt joku pomo sanoi, että esimerkiksi ohjelmoinnista katoaa valtaosa työpaikoista. Tekoäly kirjoittaa halutun koodin ja tarkastaa sen murto-osassa verrattuna ihmiseen. Nämä irtisanotut sitten kilpailevat jäljelle jääneistä työpaikoista ja valitettavasti kaikille ei vaan riitä töitä alalta.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä paljon kuin sähköporakoneen keksiminen teki rakentajista tarpeettomia.
Se sähköporakone ei rakenna mitään, se on työkalu. Tekoäly korvaa koodarin ainakin suurelta osalta.
Paskapuhetta. Sellasta sontaa se ainakin vielä tällä hetkellä tekee, että teet itse nopeammin kuin lähdet korjailemaan sen jättämiä virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkun on kerrottava sille tekoälylle mitä pitää tehdä. Menee vielä aika pitkä aika siihen, että voit tekoälylle sanoa, että koodapa mulle verkkokauppa/asiointipalvelu/tietovarastointiratkaisu. Niin että kyllä se opiskelu kannattaa, kunhan kattoo, että mihin erikoistuu.
Ei siihen montaa vanhaa koodaria tarvitse ja kun työvoimaa on saatavilla myös palkat laskee valtavasti.
Eihän teollisuudessakaan enää pitäisi olla työpaikkoja tällä logiikalla, kun sielläkin on todella paljon automatisoitu kaikkea. Jo pitkän aikaa. Siitä huolimatta työpaikkoja on tarjolla. Sama koodauksessa, kysyntä voi pudota, mutta ei se ikinä lopu.
Ja palkat teollisuudessa rutkasti nousseet, koska työntuottavuus on parantunut huomattavasti. AI tulee, mutta jokaikisen AI-ratkaisun toteuttaminen vaatii teknisiä henkilöitä toteuttamaan se ratkaisu. Tässä on pitkään tulevaisuuteen, että jos perehdyt AI:hin ja osaat toteuttaa AI-ratkaisuja, niin ei ole töistä pulaa. Teknologia lisäksi menee vauhdilla eteenpäin, joten kokoajan vanhoja ratkaisuja pitää jatkokehittää ja luoda uusia ja parempia paremmilla teknologioilla.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly ei itsessään osaa tehdä mitään. Jonkun täytyy opettaa sitä oikeanlaisella materiaalilla. Tekoäly on tasan niin fiksu/tyhmä, kuin on sille tarjottu aineisto.
Tässäpä esimerkki keskustelun ongelmasta kun käsitteet ei aukea kaikille.
Tekoäly on ylätason käsite jota nyt käytetään kansan suussa median opettamana.
Tässä kirjoittaja tuo esiin ns. supervised machine learning tapauksen (ohjattu koneoppiminen), joita toki useimmat mediassa hehkutetut ovatkin.
On olemassa myös unsupervised ML jossa aineistolla ei etukäteen opeteta vaan ohjelmisto oppii itse matkan varrella. Mutta tähän sitten tarviikin jonkun kehittää hyvät ko. käyttötapaukseen sopivat algoritmit.
ja sitten heuristiset, neuroverkot, jne.
kyllä osaajille töitä riittää, mutta ne rutiinityöt on jatkossa vähissä.
Ainahan töitä on vähentynyt ja vähenee edelleen. Mutta samassa suhteessa työpaikkoja on tullut ja tulee edelleen. Eli kyllä, tekoäly vähentää joitain töitä, mutta tilalle tulee uusia. Niin se maailma ja ihmiset kehittyy, ja niin sen kuuluu mennäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä paljon kuin sähköporakoneen keksiminen teki rakentajista tarpeettomia.
Se sähköporakone ei rakenna mitään, se on työkalu. Tekoäly korvaa koodarin ainakin suurelta osalta.
Paskapuhetta. Sellasta sontaa se ainakin vielä tällä hetkellä tekee, että teet itse nopeammin kuin lähdet korjailemaan sen jättämiä virheitä.
Ei sunkaan virheitä kukaan halua korjata, mutta aina kun olet saikulla niin joutuu.
Onneksi jään ensi vuonna eläkkeelle, niin ei enää tarvitse noita tekoäly hommeleita alkaa opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly oppii virheistään, mutta sä teet aina samat virheet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä uudet generatiiviset tekoälyt ovat pelkkiä stokastisia papukaijoja, eli ne turauttavat sisältöä ulos perustuen matemaattisiin ja tilastollisiin malleihin sattumanvaraisesti ymmärtämättä sisällön merkitystä. Tekoälyillä on myös taipumus hallusinoida eli keksiä valheellisia väitteitä, jotka esitetään faktoina. Ihmisiä edelleen tarvitaan tarkastamaan koodin toimintaa. Tuotejohtajat eivät myöskään pysty tarpeeksi hyvin kuvailemaan mitä he haluavat, joten tavallisia koodareita tarvitaan edelleen.
Hieno nähdä, että palstainceli tietää nämäkin asiat paremmin kuin ICT-jättien pomot. 😆
Miksi naisilta aina tulee tämä reikä-argumentti pöytään, kun joku on eri mieltä? Onko se reikä ainoa asia jonka ympärillä naisten ajatukset pyörivät?
ICT-alalla tarvitaan vielä pitkään kallispalkkaisia osaajia korjaamaan tekoälyn jätökset - kunhan tämä ensin johdolle kaiken hypetyksen jälkeen käytännössä selviää. Olen toisinaan kokeillut tuottaa tekoälyllä koodia johonkin hommaan, mutta tuollaisessa koodissa itse homman tekeminen on aina jätetty tekoälyn hallusinoimalle kirjastofunktiolle jollaista ei ole olemassakaan. Ainakaan omissa töissäni eri tekoälyt eivät ole vielä kertaakaan tuottaneet mitään toimivaa. Että sikäli olen epäilevä Tuomas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä uudet generatiiviset tekoälyt ovat pelkkiä stokastisia papukaijoja, eli ne turauttavat sisältöä ulos perustuen matemaattisiin ja tilastollisiin malleihin sattumanvaraisesti ymmärtämättä sisällön merkitystä. Tekoälyillä on myös taipumus hallusinoida eli keksiä valheellisia väitteitä, jotka esitetään faktoina. Ihmisiä edelleen tarvitaan tarkastamaan koodin toimintaa. Tuotejohtajat eivät myöskään pysty tarpeeksi hyvin kuvailemaan mitä he haluavat, joten tavallisia koodareita tarvitaan edelleen.
Niin tarvitaan, mutta paljon vähemmän kuin ennen. Ja tekoälyn kehitys on huiman nopeaa. Itse en suosittelisi nimenomaan koodauksen opiskelemista omalle lapselleni, vaikka itse olenkin koodari. Tietojenkäsittelytiedettä kyllä jos kiinnostaa, mutta kannattaa jo miettiä siltä kannalta, että työ tulee olemaan todennäköisesti jotain muuta kuin perinteistä koodailua.
Työn luonne muuttuu, työtehtävät muuttuvat. Lueskelin kirjaa tietokoneista 1980-luvulta ja tietoyhteiskuntaa käsittelevässä kappaleessa noin sanottiin sen tuomista muutoksista. Tujolloin taidettiin myös pelätä tietokoneiden vievän kaikki työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sunkaan virheitä kukaan halua korjata, mutta aina kun olet saikulla niin joutuu.
Jaa, mutta sinun vanhempiesi virhettä taas ei ole ihan helppoa korjata, 9 mm burana taitaa olla järkevin korjaus.
Ihmisiä pelotellaan kaikesta, media vaan tykkää noista klikkiotsikoista. Jos ihminen on ajan hermolla ja sopeutuvainen muutoksiin, niin ei ole mitään hätää.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan töitä on vähentynyt ja vähenee edelleen. Mutta samassa suhteessa työpaikkoja on tullut ja tulee edelleen. Eli kyllä, tekoäly vähentää joitain töitä, mutta tilalle tulee uusia. Niin se maailma ja ihmiset kehittyy, ja niin sen kuuluu mennäkin.
Kyse onkin siitä tuleeko ne uudet työpaikat ICT-alalle, vai tulee uusia työpaikkoja käyttämään tekoälyä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä pelotellaan kaikesta, media vaan tykkää noista klikkiotsikoista. Jos ihminen on ajan hermolla ja sopeutuvainen muutoksiin, niin ei ole mitään hätää.
Ei kai se mitään pelottelua ole jos ICT-alan yritykset kertovat mihin suuntaan ala on menossa.
Nyt jo on pulaa työpaikoista eikä se paremmaksi muutu. Google ja muut isot vähentää paljon väkeä AI:n ansiosta.
Osuiko yt:t? Ei ainakaan näytä työaikana kiire painavan.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät muiden työajat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät muiden työajat?
En tiedä työajoista mitään, työttömänä täällä elämääni tuhlaan.
Opiskele ala johon ei robotti pysty.
Teknologia kehittyy eksponentiaalisesti, nykyään peruskännykätkin ovat satojatuhansia kertoja tehokkaampia kuin supertietokoneet vuosikymmeniä sitten. Älyllistä epärehellisyyttä vannoa, että tekoäly pysyisi vain ennakoivana tekstinsyöttönä.
Jos tekoäly koodaa, käytännössä se lienee jo kaikilla ajattelun osa-alueilla ihmistä parempi ja on muitakin ongelmia kuin jonkin yksittäisen alan työllistävyys.