Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako ICT-alan opiskelu enää jos valtaosa työpaikoista katoaa tekoälyn myötä?

Vierailija
22.05.2024 |

Nyt joku pomo sanoi, että esimerkiksi ohjelmoinnista katoaa valtaosa työpaikoista. Tekoäly kirjoittaa halutun koodin ja tarkastaa sen murto-osassa verrattuna ihmiseen. Nämä irtisanotut sitten kilpailevat jäljelle jääneistä työpaikoista ja valitettavasti kaikille ei vaan riitä töitä alalta.

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonkun on kerrottava sille tekoälylle mitä pitää tehdä. Menee vielä aika pitkä aika siihen, että voit tekoälylle sanoa, että koodapa mulle verkkokauppa/asiointipalvelu/tietovarastointiratkaisu. Niin että kyllä se opiskelu kannattaa, kunhan kattoo, että mihin erikoistuu.

Joo, mutta koodareita tarvitaan murto-osa nykyisistä, joten on kyseenalaista kannattaako siihen hommaan opiskella. 

Tuollaista "kerrotaan tekoälylle mitä tehdään" todennäköisesti lisäksi tulee tekemään esim. palvelumuotoilijat ja vastaavat, ei välttämättä it-alan ammattilaiset.

Olen siis itse koodari, ja käytän tekoälyä päivittäin työssäni. Se on nyt jo tehostanut työtä aivan valtavasti. Vielä toistaiseksi kuitenkin ihmisiä tarvitaan myös, mutta tarve tulee yhä vähenemään todennäköisesti nopeasti. Ja koodarina tiedän, että työ on luonteeltaan juurikin oikeastaan paremm

Juuri näin. Miten osa ei tunnu millään tajuavan tätä? Miksi nyt lähtisi opiskelemaan alaa jonka tulevaisuus on epävarmaa?

Vierailija
22/76 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonkun on kerrottava sille tekoälylle mitä pitää tehdä. Menee vielä aika pitkä aika siihen, että voit tekoälylle sanoa, että koodapa mulle verkkokauppa/asiointipalvelu/tietovarastointiratkaisu. Niin että kyllä se opiskelu kannattaa, kunhan kattoo, että mihin erikoistuu.

Joo, mutta koodareita tarvitaan murto-osa nykyisistä, joten on kyseenalaista kannattaako siihen hommaan opiskella. 

Tuollaista "kerrotaan tekoälylle mitä tehdään" todennäköisesti lisäksi tulee tekemään esim. palvelumuotoilijat ja vastaavat, ei välttämättä it-alan ammattilaiset.

Olen siis itse koodari, ja käytän tekoälyä päivittäin työssäni. Se on nyt jo tehostanut työtä aivan valtavasti. Vielä toistaiseksi kuitenkin ihmisiä tarvitaan myös, mutta tarve tulee yhä vähenemään todennäköisesti nopeasti. Ja koodarina tiedän, e

Jos ajattelet, että ICT-ala = koodaaminen, niin silloin alan opiskelu ei kannata, muutoin kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh heh, ensimmäinen opiskeluaikojen poikaystäväni oli kauppatieteen opiskelija. Heidän piti ensimmäisen opiskeluvuoden keväällä valita sitten pääaineensa.

Mikrotietokoneet olivat juuri tulleet laajemman yleisön saataville.

Poikaystävä järkeili pääaineensa kanssa, että valitsee markkinoinnin, koska "mikroprosessoreiden vallankumouksen jälkeen ei laskentatoimen osaajia tarvita enää missään !"

Tätä vastaavaa on ollut niin kauan kuin muistan, aina pelotellaan ja pelätään, turhaan.

Sun poikaystäväsi ei liity tähän aiheeseen mitenkään. Osa työpaikoista on poistunut ja osa tulee poistumaan myös tulevaisuudessa. On vain järkevää miettiä mitä lähtee opiskelemaan.

Vierailija
24/76 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhtä paljon kuin sähköporakoneen keksiminen teki rakentajista tarpeettomia. 

Vierailija
25/76 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ajattelet, että ICT-ala = koodaaminen, niin silloin alan opiskelu ei kannata, muutoin kyllä.

Melkoinen putkiaivo.. mihin duuniin sä kuvittelet niiden koodareitten päätyvän? Tietenkin muihin ICT-alan tehtäviin ja koodaus ei tule olemaan ainoa alan työpaikka joka katoaa. Jäljelle jääneistä duuneista tulee kova kilpailu.

Vierailija
26/76 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan yhtä paljon kuin sähköporakoneen keksiminen teki rakentajista tarpeettomia. 

Aliarvioit tekoälyä. Se ei ole työkalu yhteen asiaan, vaan nimenomaan yleistyökalu, jolla voi lähitulevaisuudessa tehdä mitä vaan, kunhan sille kuvaa mitä pitää tehdä. Se olisi enemmän kuin futuristinen rakentajarobotti, jolle arkkitehti kertoo, millainen talo tehdään, ja se sitten tekee, käyttäen sähköporakoneita ja muita työkaluja.

Vierailija
27/76 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se sähköporakone ei rakenna mitään, se on työkalu. Tekoäly korvaa koodarin ainakin suurelta osalta.

Vierailija
28/76 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, valtaosa katoaa. Olen itsekin ollut projektissa, jossa vanhoilla ohjelmointikielillä tehtyjä ohjelmistoja muunnettiin tekoälyn avulla nykyaikaisille ohjelmointikielille. Tekoäly on jo nyt todella hyvä tuollaisessa. Eipä tarvittu Cobol-osaajia tai vastaavia, eikä laumaa jotain nykyaikaisten kielien osaajia. Hyvin pieni määrä ihmiskoodareita riitti, muunnettavan projektin kokoon nähden.

Ja tekoäly on nyt vielä lastenkengissä ihan, ja silti jo pystyy vähentämään työpaikkoja koodauksesta. 

Vierailija
29/76 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä uudet generatiiviset tekoälyt ovat pelkkiä stokastisia papukaijoja, eli ne turauttavat sisältöä ulos perustuen matemaattisiin ja tilastollisiin malleihin sattumanvaraisesti ymmärtämättä sisällön merkitystä. Tekoälyillä on myös taipumus hallusinoida eli keksiä valheellisia väitteitä, jotka esitetään faktoina. Ihmisiä edelleen tarvitaan tarkastamaan koodin toimintaa. Tuotejohtajat eivät myöskään pysty tarpeeksi hyvin kuvailemaan mitä he haluavat, joten tavallisia koodareita tarvitaan edelleen.

Vierailija
30/76 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä uudet generatiiviset tekoälyt ovat pelkkiä stokastisia papukaijoja, eli ne turauttavat sisältöä ulos perustuen matemaattisiin ja tilastollisiin malleihin sattumanvaraisesti ymmärtämättä sisällön merkitystä. Tekoälyillä on myös taipumus hallusinoida eli keksiä valheellisia väitteitä, jotka esitetään faktoina. Ihmisiä edelleen tarvitaan tarkastamaan koodin toimintaa. Tuotejohtajat eivät myöskään pysty tarpeeksi hyvin kuvailemaan mitä he haluavat, joten tavallisia koodareita tarvitaan edelleen.

Hieno nähdä, että palstainceli tietää nämäkin asiat paremmin kuin ICT-jättien pomot. 😆

Vierailija
31/76 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tarvitaan, mutta paljon vähemmän kuin ennen. Ja tekoälyn kehitys on huiman nopeaa. Itse en suosittelisi nimenomaan koodauksen opiskelemista omalle lapselleni, vaikka itse olenkin koodari. Tietojenkäsittelytiedettä kyllä jos kiinnostaa, mutta kannattaa jo miettiä siltä kannalta, että työ tulee olemaan todennäköisesti jotain muuta kuin perinteistä koodailua.

Vierailija
32/76 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh heh, ensimmäinen opiskeluaikojen poikaystäväni oli kauppatieteen opiskelija. Heidän piti ensimmäisen opiskeluvuoden keväällä valita sitten pääaineensa.

Mikrotietokoneet olivat juuri tulleet laajemman yleisön saataville.

Poikaystävä järkeili pääaineensa kanssa, että valitsee markkinoinnin, koska "mikroprosessoreiden vallankumouksen jälkeen ei laskentatoimen osaajia tarvita enää missään !"

Tätä vastaavaa on ollut niin kauan kuin muistan, aina pelotellaan ja pelätään, turhaan.

Joo, niin se sanoi muinoin metsätalousopettajakin, että "metsureiden työ ei tule häviämään, mutta se muuttuu". Eipä juuri näy metsureita.

Vierailija
33/76 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen siis itse koodari, ja käytän tekoälyä päivittäin työssäni. Se on nyt jo tehostanut työtä aivan valtavasti. Vielä toistaiseksi kuitenkin ihmisiä tarvitaan myös, mutta tarve tulee yhä vähenemään todennäköisesti nopeasti. Ja koodarina tiedän, että työ on luonteeltaan juurikin oikeastaan paremm

Jos nyt ei puhuta jostain alkeellisesta verkkokaupasta, eiköhän se suurin haaste edelleen ole siinä arkkitehtuurissa. Siinä, mitä ohjelman halutaan tekevän, kuin rivakasti se toimii ja silleen. Tekoälylle täytyy pystyä hyvin tarkkaan määrittelemään, mihin ongelmaan haluat ratkaisun/vastauksen. Perus koodinvääntäjän tehtävät varmaankin vähenee. Mutta sitten tarvitaan toisenlaista osaamista. Ja netistä muuten siihen peruskoodiin on löytynyt ratkaisut jo pitkän tovin, kunhan perusteet on hallinnassa ja tietää, mitä kuukkeliin kirjoittaa.

Vierailija
34/76 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkoinen putkiaivo.. mihin duuniin sä kuvittelet niiden koodareitten päätyvän? Tietenkin muihin ICT-alan tehtäviin ja koodaus ei tule olemaan ainoa alan työpaikka joka katoaa. Jäljelle jääneistä duuneista tulee kova kilpailu.

Nyt menee puurot ja vellit sekaisin. Nykyiset koodarit toki joutuvat päivittämään osaamistaan tai voivat olla vaarassa tulla korvatuksi tekoälyn tuomalla työn tehostumisella.

Aloittaja kysyi kannattaako ICT-alaa lähteä opiskelemaan. Perinteistä koodaamista ei ehkä pelkästään, mutta ICT-alaa yleisesti kannattaa ilman muuta lähteä opiskelemaan.

Vierailija
35/76 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Our job is to develop data processing technology so that no one has to code,"

"Everyone in the world is now a coder. That's the miracle of artificial intelligence,"

Nvidia CEO Jensen Huang 

Vierailija
36/76 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on tilanne 5 vuoden kuluttua, kun opiskelija valmistuu? Kehitys on huimaa. Itse en lähtisi enää ICT-alalle opiskelemaan jos olisin nuori.

Vierailija
37/76 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen siis itse koodari, ja käytän tekoälyä päivittäin työssäni. Se on nyt jo tehostanut työtä aivan valtavasti. Vielä toistaiseksi kuitenkin ihmisiä tarvitaan myös, mutta tarve tulee yhä vähenemään todennäköisesti nopeasti. Ja koodarina tiedän, e

Nyt aikuisten oikeesti: "Tekoälylle täytyy pystyä hyvin tarkkaan määrittelemään, mihin ongelmaan haluat ratkaisun/vastauksen. " - voi jumankauta jos oot koskaan yrittänyt saada niitä ihmisiä ymmärtämään, mitä sen systeemin pitäis tehdä, ja mitä bisnestä me yleensä täällä tehdään, niin tajuaisit, että tekoälyn kanssa niiden määritteleminen on paljon helpompaa, eikä jokaista iteraatiota tarvitse odottaa monta päivää/viikkoa.

Vierailija
38/76 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sularikoodariksi ja muuhun matalan tason teollisuuskoodaukseen tarvitaan tekijöitä. Websivut tekee tekoäly tulevaisuudessa.

Vierailija
39/76 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on asialla joku joka joko pelkää kilpailijoita jotka oppivat AI:n jo opiskellessaan tai jolla ei ole käsitystä siitä kuinka elämä ja näkymät nyt aina ovat epävarmoja. Enpä suosittelisi rakennus-, matkailu- tai hoitoalaakaan.

Vierailija
40/76 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki se tekoäly osaa jotain yksinkertaisia funktioita tehdä, mutta heti kun mennään vähänkään monimutkaisemmaksi, niin alkaa tulla käyttökelvotonta koodia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi