Saako jostain psykoterapiaa ilman OmaKantaan kirjaamista?
Onko Suomessa mahdollista saada virallista kautta, omakustanteisesti terapiapalveluja, ilman, että tiedot kirjataan OmaKantaan? En haluaisi työterveyden näkevän, että olen ylipäätään käynyt terapiassa, ei siis riitä lirkutus, että kuka tahansa ei pääse katsomaan kirjauksia. Sitä paitsi viime aikaiset hakkeroinnit...Kuka oikeasti uskaltaa enää mennä hoitoon, kun on riski, että tiedot leviävät. Omalla kohdallani todellakin nostaa kynnystä...
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on mennyt tietosuoja ihan mahdottomaksi. Esimerkiksi te-virkailijoilla on oikeus mennä asiakkaiden terveystietoihin. Minulta oikein etsittiin milloin olen viimeksi käynyt psykiatrisella sairaanhoitajalla. Tämän takia en käytä enää julkisia mielenterveyspalveluita, vaikka tarvitsisin apua. Itsekin haluaisin asioida jossain missä tiedot eivät mene Kantaan, koska totuus on, että niitä oikeasti luetaan sieltä.
En tiennyt, että tällaiseenkin on oikeus. Sinun luvallasi kuitenkin?
Pakotetaan allekirjoittamaan, ei tietenkään minun luvalla.
Luvan sinä siinä allekirjoittamalla annat. Tuo pakotus sen sijaan ei kuulosta hyvältä.
Eikö tämä ollut ennen niin (typ), että tarvitsivat luvan (joka tosiaan kiristettiin karenssilla uhkailemalla eli ei ollut aidosti vapaaehtoista) ja sitten muuttui niin ettei enää tarvinnut lupaa? Miten nykyään menee? Onko EU:n yleinen tietosuoja-asetus (GDPR) muuttanut mitään? Epämiellyttävä ajatus, jos typin sosiaalityöntekijä voi lukea kaikki työttömän terveystiedot ja vedota siihen, että voi niin mukamas palvella asiakasta paremmin. Eihän sosiaalityöntekijä hoida työtöntä, eikä ymmärrä kunnolla niitä terveystietoja.
Oletteko muut miettineet sellaista, että jos vanhojen terapiakäyntien kirjauksia alettaisiin siirtää Kantaan? Tai onko jo mahdollisesti siirretty? Voisiko sitä mitenkään estää? Nehän on todella paljon yksityiskohtaisempia, kuin mitä monet nykyään Kantaan laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Omakustanteisesti saa kyllä. On paljon terapeutteja, jotka eivät halua tehdä kirjauksia mihinkään. Terapeutteja, jotka eivät ehkä kuulu Kelan avustuksen piiriin, mutta ovat silti ihan päteviä. Omakustanteinen on siis täysin mahdollista. Jos haet kelan tukea, niin sitten kirjataan. Mutta kelan tuen jälkeen joudut maksamaan omavastuun ja saattaa tulla yhtä kalliiksi kuin mennä omakustanneterapiaan. Etsi vain googlella ja kysy voiko tulla terapiaan ilman kirjauksia omalla rahalla. Se kirjaaminen on niille terapeuteillekin rasittavaa ja mielellään tekevät ilman.
Minäkin olen käynyt vaikka kuinka monella omakustanneterapeutilla kun on ollut ongelmia. Yleensä joku pari kk-vuosi olen käynyt putkeen ja sitten joitakin vuosia ilman. Sitten taas käynyt jonkun aikaa jos on vaikeita kausia.
Ne kirjaukset on pakko tehdä. Jotkut tekee paperille, siksi ei ole kannassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos yhteiskunnalta apua haet, olet ikuisesti kelvoton. Mainitsin joskus jossain jollekin hoitajalle varmaan 10v sitten että olen KOKEILLUT joskus huumeita niin lääkäri ei meinannut antaa mulle äskettäin päivystyksessä kipulääkettä koska mulla on "huumetausta'. Itkenkö vai nauranko?
Kuka terapiaan tosiaan, tai edes hoitajalle uskaltaa mennä?
Jep. Mulla on mielenterveystausta, joka otetaan esiin akuuteissa asioissa. Tämä mielenterveysongelma vaan ajoittui viiden vuoden takaiseen työpaikkakiusaamistapaukseen, mutta sillähän ei ole mitään merkitystä. Katsovat vaan, että on käyntejä psykiatrisen sairaanhoitajan luona ja reseptiluettelossa ahdistuslääke (jota en koskaan edes hakenut). Ikuinen leima.
Vierailija kirjoitti:
Opiskellessani sairaanhoitajaksi ja ollessani harjoittelussa, oli somaattisen puolen työntekijöillä tapana tsekata löytyykö potilaalta potilastietoja psykiatrialta (näkyi siinä järjestelmässä omana välilehtenään) ja jos oli, niin kaikki potilaan sanomiset kuitattiin että "tää on se psykatapaus" eikä otettu tosissaan jos oli kipuja tai muita oireita. En tiedä miltä ajalta käynnit näkyivät, mutta yksikään hoitaja ei tarkastanut onko kyseessä jokin kertaluontoinen käynti vuosia sitten ja mistä syystä. Tämän jälkeen en ole kertaakaan epäillyt sitä kun joskus aiemmin masennusdiagnoosin saaneet sanovat ettei heitä oteta tosissaan terveydenhoidossa.
Tämä on täysin totta!
T. Tuo aiempi työpaikkakiusattu
Vierailija kirjoitti:
...kova on itsevarmuutesi 60 op psykologian opinnoilla, plus joku lyhyt terapia opinto...
Mut pääasia että rahaa tulee eiks juuh...?
No, näistä suorittamistani psykologian (60), lyhytterapeutin (60) ja neuropsykiatrisen valmentajan (30) koulutuksista tulee yhteensä 150 op mielenterveysalan opintoja. Tämä on kyllä koulutuksen puitteissa oikein kattava pohja lyhytterapeutin työhön.
Tärkein opettaja on kuitenkin asiakastyö ja sen myötä väistämättä työhön kuuluva lisäperehtyminen hyvin moninaisiin haasteisiin. Jokainen asiakas on erilainen, mutta liki kaikenlaisiin pulmiin löytyy kyllä tarvittaessa lisämateriaalia (kirjallisuutta, tutkimuksia, vertaiskertomuksia), joiden avulla ymmärrystä voi lisätä. Tärkeimmät työkalut ovat kuitenkin empatia ja kuuntelemisen taito, aika usein lopun hoitaakin asiakas itse.
Tässä työssä on kuitenkin rajansa: en ole lääkäri, joten lääkityksen tarpeessa olevat asiakkaat ohjaan eteenpäin terveydenhuollon piiriin. Lyhytterapiassa ei myöskään voi käsitellä kovin laajoja kokonaisuuksia tai psykopatologioita, joten vakavat diagnoosit omaavat tai pitkän psykoterapian tarpeessa olevat asiakkaat myös ohjaan eteenpäin.
Näistä syistä ensimmäinen arviointikerta on aina ilmainen. Se antaa tilaa sekä minulle että asiakkaalle arvioida sitä, kannattaako yhteistyötä jatkaa. Kertakäynnin hinta jää siis hyvin maltilliseksi, etenkin kun tämä ilmaiskerta on mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakustanteisesti saa kyllä. On paljon terapeutteja, jotka eivät halua tehdä kirjauksia mihinkään. Terapeutteja, jotka eivät ehkä kuulu Kelan avustuksen piiriin, mutta ovat silti ihan päteviä. Omakustanteinen on siis täysin mahdollista. Jos haet kelan tukea, niin sitten kirjataan. Mutta kelan tuen jälkeen joudut maksamaan omavastuun ja saattaa tulla yhtä kalliiksi kuin mennä omakustanneterapiaan. Etsi vain googlella ja kysy voiko tulla terapiaan ilman kirjauksia omalla rahalla. Se kirjaaminen on niille terapeuteillekin rasittavaa ja mielellään tekevät ilman.
Minäkin olen käynyt vaikka kuinka monella omakustanneterapeutilla kun on ollut ongelmia. Yleensä joku pari kk-vuosi olen käynyt putkeen ja sitten joitakin vuosia ilman. Sitten taas käynyt jonkun aikaa jos on vaikeita kausia.
Ne kirjaukset on pakko tehdä. Jotkut tekee paperille, siksi ei ole kannassa.
Yksityisen kelaan kuulumattoman terapeutin ei ole mikään pakko tehdä kirjauksia. Terapeutti nimikkeellä ei myöskään ole yhtään mitään valvontaa valviran kautta. Psykoterapeutti taas on valvonnan alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yhteiskunnalta apua haet, olet ikuisesti kelvoton. Mainitsin joskus jossain jollekin hoitajalle varmaan 10v sitten että olen KOKEILLUT joskus huumeita niin lääkäri ei meinannut antaa mulle äskettäin päivystyksessä kipulääkettä koska mulla on "huumetausta'. Itkenkö vai nauranko?
Kuka terapiaan tosiaan, tai edes hoitajalle uskaltaa mennä?
Jep. Mulla on mielenterveystausta, joka otetaan esiin akuuteissa asioissa. Tämä mielenterveysongelma vaan ajoittui viiden vuoden takaiseen työpaikkakiusaamistapaukseen, mutta sillähän ei ole mitään merkitystä. Katsovat vaan, että on käyntejä psykiatrisen sairaanhoitajan luona ja reseptiluettelossa ahdistuslääke (jota en koskaan edes hakenut). Ikuinen leima.
Mua on myös rankasti kiusattu. Ei riitä, että jouduin käymään sen helvetin läpi. Ja elän siinä edelleen (trauma). Nyt olen sairas, hullu, tyhmä, laiska ja mitä kaikkea tämä leima nyt sisältääkään. Epäsosiaalisesti käyttäytynyt kiusaaja on yhteiskunnan silmissä normaali kunnon ihminen. Aika sairasta, kun miettii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskellessani sairaanhoitajaksi ja ollessani harjoittelussa, oli somaattisen puolen työntekijöillä tapana tsekata löytyykö potilaalta potilastietoja psykiatrialta (näkyi siinä järjestelmässä omana välilehtenään) ja jos oli, niin kaikki potilaan sanomiset kuitattiin että "tää on se psykatapaus" eikä otettu tosissaan jos oli kipuja tai muita oireita. En tiedä miltä ajalta käynnit näkyivät, mutta yksikään hoitaja ei tarkastanut onko kyseessä jokin kertaluontoinen käynti vuosia sitten ja mistä syystä. Tämän jälkeen en ole kertaakaan epäillyt sitä kun joskus aiemmin masennusdiagnoosin saaneet sanovat ettei heitä oteta tosissaan terveydenhoidossa.
Tämä on täysin totta!
T. Tuo aiempi työpaikkakiusattu
Jos taustalla on trauma, niin se lisää riskiä sairastua myös fyysisesti. Ihan oikeasti siis sairastua, eikä psykosomaattisesti oireilla (sitäkin toki tapahtuu). Tämä tiedetään nykyään, mutta jostain syystä Suomessa ei asiaa ymmärretä. Pitäisi nimenomaan ottaa vakavasti ja tutkia, kun tiedetään suurentunut riski sairastua. Tämän lisäksi mielialalääkkeet yms. lisäävät riskiä sairastua. Eli annetaan potilaalle mielialalääkettä ja, jos potilaalle aiheutuu siitä sairaus (esim. diabetes) niin pistetään oireet (kuten yleisesti lääkityksen sivuoireet) potilaan sairaudesta johtuviksi. En ymmärrä mikä tässä on niin vaikeaa lääkäreille (ja hoitajille)? Onko koulutuksessa vika?
Sain masennusdiagnoosin v 2014 ja sen mukaan minut on sen jälkeen aina hoidettu. Siitä ei tosiaan pääse eroon vaikka masennuskin parani melko pian.
Sitten kun olet saanut sen diagnoosin, niin sinut käsitellään terveydenhuollossa aina sen läpi. Jos sulla on maha kipeä, niin olet varmaan jännittäjä, kun sulla on se masennustausta (olikin helokobakteeri). Jos on pää kipeä, niin varmaan jotain jännitystä sekin (oli migreeni). Jos on lihakset ja nivelet kipeät, niin olisko "roskakoppadiagnoosi", kuten jotkut lääkärit nimittää, fibromyalgia tullut tälle masentuneelle (olikin niveltulehdus ja kulumat). Mikä vaan on oireena, niin olisitkohan voinut vaikka kuvitella kaiken? Ja olet vain niin kipuherkkä ja huomionhakuinen masentelija. Keskenmenoonkin voi kopioida masennustaustan siihen alkuun, koska onhan se helpompaa ja nopeampaa kuin kuunnella potilasta aidosti.
Tietysti ymmärrän, että koko ihmisyys katsotaan pakettina ja on paljon psykosomaattisia oireita, mutta liika on liikaa ja kyllästyttää jos apua ei saa ihan tavalliseen kipuun. Siis kunnollista särkylääkettä edes (ei päihdyttävää) tai fysioterapiaa. Kaikesta, siis ihan kaikesta, joutuu taistelemaan tuplasti enemmän kuin ennen diagnoosia, kun jokainen oire niputetaan ensin masennuksesta johtuvaksi, eikä tutkimuksia haluta tehdä. Sitten masentunut on kipeä, ilman apua ja masentuu vielä enemmän tai uudestaan jos on jo edellisestä masennuksesta parantunut. Masentunut kuormittuu ja terveydenhoito kuormittuu, kun leimadiagnoosin saanutta ei suostuta hoitamaan kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Sain masennusdiagnoosin v 2014 ja sen mukaan minut on sen jälkeen aina hoidettu. Siitä ei tosiaan pääse eroon vaikka masennuskin parani melko pian.
Sitten kun olet saanut sen diagnoosin, niin sinut käsitellään terveydenhuollossa aina sen läpi. Jos sulla on maha kipeä, niin olet varmaan jännittäjä, kun sulla on se masennustausta (olikin helokobakteeri). Jos on pää kipeä, niin varmaan jotain jännitystä sekin (oli migreeni). Jos on lihakset ja nivelet kipeät, niin olisko "roskakoppadiagnoosi", kuten jotkut lääkärit nimittää, fibromyalgia tullut tälle masentuneelle (olikin niveltulehdus ja kulumat). Mikä vaan on oireena, niin olisitkohan voinut vaikka kuvitella kaiken? Ja olet vain niin kipuherkkä ja huomionhakuinen masentelija. Keskenmenoonkin voi kopioida masennustaustan siihen alkuun, koska onhan se helpompaa ja nopeampaa kuin kuunnella potilasta aidosti.
Tietysti ymmärrän, että koko ihmisyys katsotaan pakettina ja on paljon psyk
Kuulostaa niin tutulta. Ottaen huomioon sen, että on arvioitu joka kolmannen ihmisen sairastuvan johonkin mielenterveyshäiriöön elämänsä aikana, niin ongelma on todellakin yleinen. Onkohan terveydenhuollossa sisäistetty tämän ongelman laajuus? Ja vakavuus. Pahimmillaan vähättely voi johtaa kuolemaan!
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ei pitäisi kirjata psykoterapiassa käyntejä kantaan. Psykoterapiassa käsitellään yleensä hyvin henkilökohtaisia asioita, joita välttämättä edes läheiset eivät tiedä. On kauheaa pelätä milloin tiedot leviävät pahimmassa tapauksessa koko maailmalle. Siitä voi häpeän lisäksi seurata myös monia konkreettisia haittoja. Itse pelkään eniten tietojen päätymistä jollekin, joka on ollut väkivaltainen minua kohtaan.
Pahimmillaan tietojen vuotaminen johtaa itsemurhiin kuten Vastaamo- tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ei pitäisi kirjata psykoterapiassa käyntejä kantaan. Psykoterapiassa käsitellään yleensä hyvin henkilökohtaisia asioita, joita välttämättä edes läheiset eivät tiedä. On kauheaa pelätä milloin tiedot leviävät pahimmassa tapauksessa koko maailmalle. Siitä voi häpeän lisäksi seurata myös monia konkreettisia haittoja. Itse pelkään eniten tietojen päätymistä jollekin, joka on ollut väkivaltainen minua kohtaan.
Pahimmillaan tietojen vuotaminen johtaa itsemurhiin kuten Vastaamo- tapauksessa.
Se on valitettavasti totta. Silti asiaa ei vieläkään oteta vakavasti.
Omakustanteinen terapia on halvempaa ulkomailta tilattuna. Jos osaat kieliä, voit hankkia palvelun edullisemmin muualta.
Aivan tolkutonta nykyään tämä joka asiasta terapiaan meno, aivan normaalin elämän asiat medikalisoidaan ja haetaan lääkärin palveluja.
Ihan oikein, että muu hoito estyy jos joka pikku asiasta juoksee terapeutilla. Avioero, äidin kuolema, kissan kuolema ja pettäminen eivtä ole asioita, joiden vuoksi pitää saada narsistisesti terapeutin palveluja.
Vierailija kirjoitti:
Miten voin estää tietojeni näkymisen OmaKannassa?Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä (Asiakastietolaki) velvoittaa julkiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajat tallentamaan asiakas- ja potilastiedot Kantaan. Yksityiselle sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajalle Kanta-palvelujen käyttöönotto on pakollista, jos sillä on käytössään asiakas- ja potilastietojen käsittelyyn tarkoitettu tietojärjestelmä.
Asiakkaalla ei ole lain mukaista oikeutta kieltää tietojensa tallentamista Kanta-palveluihin eikä niiden näkymistä OmaKannassa. OmaKanta näyttää tiedot sen jälkeen, kun ammattilainen on tallentanut ne Kantaan.
Lähde: Kanta.fi/usein kysytyt kysymykset
Ja sitten leikitään kuin elettäisiin oikeusvaltiossa :D
Ei herran jumala.
Suomalaisilla on joku uskomaton vaivaisgeeni. Tuolla muualla asuu kansoja, jotka ei ikinä antaisi persettään tällä tavalla raiskattavaksi, mutta suomalainen ei edes valita, kun pannaan kuivana kakkoseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun terapeutti tekee käynneistä erittäin ympäripyöreät kirjaukset parilla lauseella kantaan. Olisi myös valmis muokkaamaan niitä jos haluaisin että vaikka poistaa jonkin jutun.
Toki huono homma tuo koko Kanta on kokonaisuudessaan, onhan tämä nyt kuultu tuhat kertaa miten sekoja ja vääristeleviä kirjauksia sinne saatetaan tehdä lääkärien ja hoitajien toimesta. Ainaiset tietovuodot ja urkkimiset, hakkeroinnin mahdollisuus.
Kanta on huomattavasti tietoturvallisempi paikka kuin paperinen arkisto. Tietomurto kantaan on äärimmäisen epätodennäköinen, sillä sen suojaus on niin vahva.
Totta on,että paperisten asiakirjojen urkkimisesta ei jäänyt jälkiä,mutta se oli aivan yleistä silloin,kuten on tänä päivänäkin. Itse tilasin tietojani sekä lasteni tietoja kaikkialta missäikinä olen asioinut ja se törkykirjaamisen,valheiden,panettelua ja hoitovirheitä sekä lopulta elämäämme vakavasti vaurioittaneiden kirjausten määrä on järkyttävä! Asia ei yhtään lomien tilaamisesta parantunut. Laskin,että tietojamme,siis niiden osalta jotka edes suostutiin luovuttamaan (ja kävi ilmi,että lokeja on myös manipuloitu sekä väärennetty)oli pahimmillaan vain n. 2,5 vuoden aikana käynyt (suuri osa täysin hoitoomme liittymättömiä henkilöitä)urkkimassa n. 2000 erillistä henkilöä! Siis 2000!!! Ja huom-kaikkia tietoja ei luovutettu ja palon on tuhottiin asiakirjoja sekä muuta dataa. Tietosuoja vastaavat sekä valtuutettu yhdessä ylilääkäreiden kanssa tietoisesti peittelevät sotessa tehtäviä törkeitä rikoksia ja epäpätevyyttä. Ei huolta,minulla on näyttö ja kyseessä yhä jatkuva rikos,joten voitte olla varmoja,että nimet tulen julkistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun terapeutti tekee käynneistä erittäin ympäripyöreät kirjaukset parilla lauseella kantaan. Olisi myös valmis muokkaamaan niitä jos haluaisin että vaikka poistaa jonkin jutun.
Toki huono homma tuo koko Kanta on kokonaisuudessaan, onhan tämä nyt kuultu tuhat kertaa miten sekoja ja vääristeleviä kirjauksia sinne saatetaan tehdä lääkärien ja hoitajien toimesta. Ainaiset tietovuodot ja urkkimiset, hakkeroinnin mahdollisuus.
Kanta on huomattavasti tietoturvallisempi paikka kuin paperinen arkisto. Tietomurto kantaan on äärimmäisen epätodennäköinen, sillä sen suojaus on niin vahva.
Totta on,että paperisten asiakirjojen urkkimisesta ei jäänyt jälkiä,mutta se oli aivan yleistä silloin,kuten on tänä päivänäkin. Itse tilasin tietojani sekä lasteni tietoja kaikkialta missäikinä olen asioinut ja se törkykirjaamisen,valheiden,panettelua ja hoitovirheitä sekä lopulta elämäämme vakavasti vaurioittaneiden kirjausten määrä on järkyttävä! Asia ei yhtään lomien tilaamisesta parantunut. Laskin,että tietojamme,siis niiden osalta jotka edes suostutiin luovuttamaan (ja kävi ilmi,että lokeja on myös manipuloitu sekä väärennetty)oli pahimmillaan vain n. 2,5 vuoden aikana käynyt (suuri osa täysin hoitoomme liittymättömiä henkilöitä)urkkimassa n. 2000 erillistä henkilöä! Siis 2000!!! Ja huom-kaikkia tietoja ei luovutettu ja palon on tuhottiin asiakirjoja sekä muuta dataa. Tietosuoja vastaavat sekä valtuutettu yhdessä ylilääkäreiden kanssa tietoisesti peittelevät sotessa tehtäviä törkeitä rikoksia ja epäpätevyyttä. Ei huolta,minulla on näyttö ja kyseessä yhä jatkuva rikos,joten voitte olla varmoja,että nimet tulen julkistamaan.
Tämä kuulostaa aika oudolta. Oletko pyrkinyt selvittämään asiaa? Tuntuu melkein mahdottomalta, että noin moni erillinen henkilö voisi papereita pystyä/haluta/joutua tutkimaan.
Niinpä ja silloin ei ole mitään merkitystä sillä, oletko piilottanut terapiakäyntisi Kannassa vai et. Olennaista on juuri se, että terapiakäyntejä ei kirjata Kantaan lainkaan.