Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako jostain psykoterapiaa ilman OmaKantaan kirjaamista?

Vierailija
21.05.2024 |

Onko Suomessa mahdollista saada virallista kautta, omakustanteisesti terapiapalveluja, ilman, että tiedot kirjataan OmaKantaan? En haluaisi työterveyden näkevän, että olen ylipäätään käynyt terapiassa, ei siis riitä lirkutus, että kuka tahansa ei pääse katsomaan kirjauksia. Sitä paitsi viime aikaiset hakkeroinnit...Kuka oikeasti uskaltaa enää mennä hoitoon, kun on riski, että tiedot leviävät. Omalla kohdallani todellakin nostaa kynnystä...

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiset lyhytterapeutit eivät kirjaa asioita Omakantaan. Hintahaarukka on laaja, samoin koulutustausta. Mukana on osaavia ihmisiä ja sitten aika heppoisilla life coach -tyyppisillä koulutuksilla "terapiaa" tekeviä.

Esim. itse olen opettajataustainen FM ja KM, neuropsykiatrinen valmentaja ja ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti psykoterapeuttisilla valmiuksilla, psykologiaa on suoritettu 60op eli aineopintojen verran. Taustakoulutukseni ei kuitenkaan ole sote-alalta, joten en ole Valvira-pätevä enkä voi hakeutua psykoterapeutin koulutukseen. Kurssikaveri, joka on suorittanut fysioterapeutin tutkinnon + lyte-pätevyyden, voi saada sekä Valviran hyväksynnän että jatkaa psykoterapeutin koulutukseen.

Uskallan kuitenkin väittää, että terapiatyössä olen oikein hyvä, joissain asioissa varmasti jopa parempi kuin fyssarin taustan omaava kollega. Hyväksi ovat myös asiakkaat apuni todenneet. Akateeminen taustani tekee minusta myös analyyttisen ja oppimiskykyisen auttajan.

Ei siis tuomita kaikkia yksityisen puolen terapeutteja kerralla.

Vierailija
42/90 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on mennyt tietosuoja ihan mahdottomaksi. Esimerkiksi te-virkailijoilla on oikeus mennä asiakkaiden terveystietoihin. Minulta oikein etsittiin milloin olen viimeksi käynyt psykiatrisella sairaanhoitajalla. Tämän takia en käytä enää julkisia mielenterveyspalveluita, vaikka tarvitsisin apua. Itsekin haluaisin asioida jossain missä tiedot eivät mene Kantaan, koska totuus on, että niitä oikeasti luetaan sieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on mennyt tietosuoja ihan mahdottomaksi. Esimerkiksi te-virkailijoilla on oikeus mennä asiakkaiden terveystietoihin. Minulta oikein etsittiin milloin olen viimeksi käynyt psykiatrisella sairaanhoitajalla. Tämän takia en käytä enää julkisia mielenterveyspalveluita, vaikka tarvitsisin apua. Itsekin haluaisin asioida jossain missä tiedot eivät mene Kantaan, koska totuus on, että niitä oikeasti luetaan sieltä.

En tiennyt, että tällaiseenkin on oikeus. Sinun luvallasi kuitenkin?

Vierailija
44/90 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitaanko niiden lukemiseen sulta joku allekirjoitus , bai katsotaanko joku harhautettu vastaus hyväksynnäksi. Vai ihan ilman lupaakin?

Muistakaapa myös että Kela voi lähettää sairslomaa varten heille annetut lääkärin todistuksrt ym työkkäreille naurettavaksi, talletettavaksi , pysyvästi kansioosi toljotettavaksi porukalla. Voit unohtaa työt sen jälkeen.

Vierailija
45/90 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kova on itsevarmuutesi 60 op psykologian opinnoilla, plus joku lyhyt terapia opinto...

Mut pääasia että rahaa tulee eiks juuh...?

Vierailija
46/90 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yhteiskunnalta apua haet, olet ikuisesti kelvoton. Mainitsin joskus jossain jollekin hoitajalle varmaan 10v sitten että olen KOKEILLUT joskus huumeita niin lääkäri ei meinannut antaa mulle äskettäin päivystyksessä kipulääkettä koska mulla on "huumetausta'. Itkenkö vai nauranko?

Kuka terapiaan tosiaan, tai edes hoitajalle uskaltaa mennä?

Juu kyllä näin. Minä erehdyin neuvolassa sanomaan, että yhden kerran poltin hasista ihan alkuraskaudessa (viikko 4, jolloin menkkojen olisi pitänyt alkaa) kun en tiennyt yllättysraskaudesta vielä mitään ja minulle kirjattiin tietoihin yleisluontoisesti, että huumeidenkäyttäjä. Tosi kiva. Synnytyksen jälkeen lapsi laitettiin tarkkailuun, että millaisia merkkejä siitä minun huumeen käytöstä on ja onko lapsen veressä huumetta. Sillä samalla varhaisella kerralla join myös alkoholia, mutta kas kun minua ei luokiteltu alkoholistiks

Jos käyttää huumeita, on huumeidenkäyttäjä. Tiedät varmasti huumeiden olevan laittomia. Se koskee myös kokeiluja. 

Vierailija
47/90 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakotetaan allekirjoittamaan, ei tietenkään minun luvalla.

Vierailija
48/90 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luvan sinä siinä allekirjoittamalla annat. Tuo pakotus sen sijaan ei kuulosta hyvältä.

Vierailija
49/90 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se " allekirjoitus" se sähköinen suunnitelman hyväksyminen oma-asioinnissa? Sehän on myös " allekirjoitus". Onko harhautettu siis jotenkin?

Vierailija
50/90 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskellessani sairaanhoitajaksi ja ollessani harjoittelussa, oli somaattisen puolen työntekijöillä tapana tsekata löytyykö potilaalta potilastietoja psykiatrialta (näkyi siinä järjestelmässä omana välilehtenään) ja jos oli, niin kaikki potilaan sanomiset kuitattiin että "tää on se psykatapaus" eikä otettu tosissaan jos oli kipuja tai muita oireita. En tiedä miltä ajalta käynnit näkyivät, mutta yksikään hoitaja ei tarkastanut onko kyseessä jokin kertaluontoinen käynti vuosia sitten ja mistä syystä. Tämän jälkeen en ole kertaakaan epäillyt sitä kun joskus aiemmin masennusdiagnoosin saaneet sanovat ettei heitä oteta tosissaan terveydenhoidossa.

Vierailija
51/90 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yhteiskunnalta apua haet, olet ikuisesti kelvoton. Mainitsin joskus jossain jollekin hoitajalle varmaan 10v sitten että olen KOKEILLUT joskus huumeita niin lääkäri ei meinannut antaa mulle äskettäin päivystyksessä kipulääkettä koska mulla on "huumetausta'. Itkenkö vai nauranko?

Lääkäri toimi oikein, jos on huumetausta on arvioitava riskiä että huumeriippuvuus puhkeaa uudelleen. Huumeet ovat edelleen laittomia, siksi myös kokeiluun suhtaudutaan todella vakavasti.

"Huumetausta", Älä nyt viitsi trollata noin ala-arvoisesti. Sanotko kerran alkoholiakin kokeillutta alkoholistiksi, kyllä varmaan sitten. -eri

Vierailija
52/90 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te-virkailijoilla ei todellakaan ole kanta-oikeuksia.

Vierailija
53/90 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin edes pääsevät järjestelmään omista tietojärjestelmistään. Ehkä jollain on sattunut väärinymmärrys. 

Vierailija
54/90 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu kyllä näin. Minä erehdyin neuvolassa sanomaan, että yhden kerran poltin hasista ihan alkuraskaudessa (viikko 4, jolloin menkkojen olisi pitänyt alkaa) kun en tiennyt yllättysraskaudesta vielä mitään ja minulle kirjattiin tietoihin yleisluontoisesti, että huumeidenkäyttäjä. Tosi kiva. Synnytyksen jälkeen lapsi laitettiin tarkkailuun, että millaisia merkkejä siitä minun huumeen käytöstä on ja onko lapsen veressä huumetta. Sillä samalla varhaisella kerralla join myös alkoho

Tuo on silti sama kuin jos Pauli olisi lapsena näpistänyt kaupasta tikkarin ja aikuisena sanottaisiin että "Paulilla on rikostausta'.

Vierailija
55/90 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä vaikka kaikki saisi tietää? Ootte te nössöjä.

Vierailija
56/90 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saavat välillisesti tietoja halutessaan esimerkiksi työ- ja toimintayksikön kautta. Kokemusta on. Ja kuntakokeilun virkailija suuttui kovasti minulle kun en antanut lupaa siihen urkkimiseen. Todellakin pakottavat allekirjoittamaan. 

Vierailija
57/90 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiaa saa ympäri Suomen ilman Kanta-kirjauksia. Yksityinen terapeutti, maksaa paikkakunnan mukaan 40-140 euroa tunnin aika.

Ilmoittavat jo nettisivullaan, etteivät tee Omakantakirjauksia, ja senkin ettei ole sähköistä asiakasrekisteriä, että ruutupaperi systeemillä vain terapeutille itselleen muistamisen tueksi. 

Lisäksi jos maksat käteisellä ja saat käsinkirjoitetun kuitin, niin ei taatusti jää jälkeä terapiassa käynnistä minnekään.

Mene yksityisvastaanotolle terapeutin luo, jossa ei ole muita, eikä odotushuonetta, tilaan joka on kerroksessa ja jossa ei ole kuin nimi ovessa, sillälailla toimivat monet ammattiterapeutit, ihan asiakkaiden yksityisyyttä ajatellen. 

Vierailija
58/90 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapiaa saa ympäri Suomen ilman Kanta-kirjauksia. Yksityinen terapeutti, maksaa paikkakunnan mukaan 40-140 euroa tunnin aika.

Ilmoittavat jo nettisivullaan, etteivät tee Omakantakirjauksia, ja senkin ettei ole sähköistä asiakasrekisteriä, että ruutupaperi systeemillä vain terapeutille itselleen muistamisen tueksi. 

Lisäksi jos maksat käteisellä ja saat käsinkirjoitetun kuitin, niin ei taatusti jää jälkeä terapiassa käynnistä minnekään.

Mene yksityisvastaanotolle terapeutin luo, jossa ei ole muita, eikä odotushuonetta, tilaan joka on kerroksessa ja jossa ei ole kuin nimi ovessa, sillälailla toimivat monet ammattiterapeutit, ihan asiakkaiden yksityisyyttä ajatellen. 

Onkohan olemassa joku tiedosto mistä löytyy nämä terapeutit, jotka toimivat ilman Kanta-kirjauksia?

Vierailija
59/90 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisistä psykoterapeuteista osa ei kuulu kantaan, koska se on niin kallista. Hekin kyllä pitävät kirjaa, mutta tiedot eivät mene muualle. 

Voit salata tietosi kannasta itse, jos menet julkiselle.

Yksi mahdollisuus on sekin, että menet kirkon perheneuvontaan, siellä voit asioida ilmaiseksi ja anonyymisti eikä tietoja kirjata kuin ruutuvihkoon ja tilastoihin (numeroina). Suurin osa työntekijöistä on psykoterapeutteja eli ihan pätevää apua sieltä saa.

Kolmas mahdollisuus on mennä sellaiselle terapeutille, joka ei ole halunnut hakea psykoterapeutin oikeuksia. Päteviä ovat esimerkiksi Perheterapeutti ET, VET ja RR, joilla on vähintään neljän vuoden terapiaopinnot takana. Nykyisin noita ei enää kouluteta missään, ovat siis kaikki iäkkäitä ja kokeneita ammattilaisia. Kyseiseen koulutukseen vaadittiin myös soveltuva pohjakoulutus.

Käsittääkseni

Ei pidä paikkansa. Myöskään kaikki lääketieteen yksityiset toimijat eivät kuulu kantaan. Kävin äsken vatsan ultrassa ja erikoislääkäri tutki vatsan, he eivät kuulu kantaan, koska maksaa liikaa. Voivat oitää hinnat alhaalla sen takia. Lausunto tuli s-postiin vain käynnistä.

Samoin olen käynyt terapeutilla joka ei tee kantaan merkintöjä. Siis on psykoterpeutti traumaterapeutti ja paljon pätevyyksiä mutta ei tee kela korvattavia lainkaan. Kävin kolmesti ja oli tosi hyvä, sain avun.

Vierailija
60/90 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei pitäisi kirjata psykoterapiassa käyntejä kantaan. Psykoterapiassa käsitellään yleensä hyvin henkilökohtaisia asioita, joita välttämättä edes läheiset eivät tiedä. On kauheaa pelätä milloin tiedot leviävät pahimmassa tapauksessa koko maailmalle. Siitä voi häpeän lisäksi seurata myös monia konkreettisia haittoja. Itse pelkään eniten tietojen päätymistä jollekin, joka on ollut väkivaltainen minua kohtaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi