Saako jostain psykoterapiaa ilman OmaKantaan kirjaamista?
Onko Suomessa mahdollista saada virallista kautta, omakustanteisesti terapiapalveluja, ilman, että tiedot kirjataan OmaKantaan? En haluaisi työterveyden näkevän, että olen ylipäätään käynyt terapiassa, ei siis riitä lirkutus, että kuka tahansa ei pääse katsomaan kirjauksia. Sitä paitsi viime aikaiset hakkeroinnit...Kuka oikeasti uskaltaa enää mennä hoitoon, kun on riski, että tiedot leviävät. Omalla kohdallani todellakin nostaa kynnystä...
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin aikanaan kela-korvauksellisella terapeutilla, joka ei tehnyt kirjauksiaan Omakantaan. Ei ehkä lainkaan digitaalisesti. En itsekään saanut mitään kirjallista yhteenvetoa tai vastaavaa. Kyseessä oli pieni paikka, joka muistaakseni aloitti Vastaamon tietomurron jälkeen.
Minäkin olen käynyt sellaisella. Kantaan se ei tehnyt kirjauksia, mutta kela vaatii aina selvityksen näistä. Terapeutti on sinne kyllä tehnyt jotkut kirjaukset, mitkä ei kannassa näy. Se on heillä lakisääteinen juttu, koska kyseessä on verovaroilla kustannettu terapia.
Silloin kun sinä olet sen terapian hakenut, niin se lääkäri/psykiatri, joka on sen terapian sinulle hakenut on joutunut tekemään kirjaukset kantaan. Ainakin aikoinaan oli vaatimuksena, että pitää käydä 3 kk julkisella hoidossa ennen kuin voi edes hakea kelaterapiaa. Eli kyllä
Terapiaan ei tarvitse Kelaa sotkea. Jos siis maksaa itse. Ei se niin kallista ole. Maksa ite, niin ei tartte valtion sekaantua
Lähemmäs tai yli 100e kerta ei ole kallista?
Terapeutin ei ole pakko tehdä kirjauksia Kantaan. Voit kysyä terapeutilta suoraan mihin hän kirjaukset tekee.
Miten voin estää tietojeni näkymisen OmaKannassa?
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä (Asiakastietolaki) velvoittaa julkiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajat tallentamaan asiakas- ja potilastiedot Kantaan. Yksityiselle sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajalle Kanta-palvelujen käyttöönotto on pakollista, jos sillä on käytössään asiakas- ja potilastietojen käsittelyyn tarkoitettu tietojärjestelmä.
Asiakkaalla ei ole lain mukaista oikeutta kieltää tietojensa tallentamista Kanta-palveluihin eikä niiden näkymistä OmaKannassa. OmaKanta näyttää tiedot sen jälkeen, kun ammattilainen on tallentanut ne Kantaan.
Lähde: Kanta.fi/usein kysytyt kysymykset
Mun terapeutti tekee käynneistä erittäin ympäripyöreät kirjaukset parilla lauseella kantaan. Olisi myös valmis muokkaamaan niitä jos haluaisin että vaikka poistaa jonkin jutun.
Toki huono homma tuo koko Kanta on kokonaisuudessaan, onhan tämä nyt kuultu tuhat kertaa miten sekoja ja vääristeleviä kirjauksia sinne saatetaan tehdä lääkärien ja hoitajien toimesta. Ainaiset tietovuodot ja urkkimiset, hakkeroinnin mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Mun terapeutti tekee käynneistä erittäin ympäripyöreät kirjaukset parilla lauseella kantaan. Olisi myös valmis muokkaamaan niitä jos haluaisin että vaikka poistaa jonkin jutun.
Toki huono homma tuo koko Kanta on kokonaisuudessaan, onhan tämä nyt kuultu tuhat kertaa miten sekoja ja vääristeleviä kirjauksia sinne saatetaan tehdä lääkärien ja hoitajien toimesta. Ainaiset tietovuodot ja urkkimiset, hakkeroinnin mahdollisuus.
Kanta on huomattavasti tietoturvallisempi paikka kuin paperinen arkisto. Tietomurto kantaan on äärimmäisen epätodennäköinen, sillä sen suojaus on niin vahva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakustanteisesti saa kyllä. On paljon terapeutteja, jotka eivät halua tehdä kirjauksia mihinkään. Terapeutteja, jotka eivät ehkä kuulu Kelan avustuksen piiriin, mutta ovat silti ihan päteviä. Omakustanteinen on siis täysin mahdollista. Jos haet kelan tukea, niin sitten kirjataan. Mutta kelan tuen jälkeen joudut maksamaan omavastuun ja saattaa tulla yhtä kalliiksi kuin mennä omakustanneterapiaan. Etsi vain googlella ja kysy voiko tulla terapiaan ilman kirjauksia omalla rahalla. Se kirjaaminen on niille terapeuteillekin rasittavaa ja mielellään tekevät ilman.
Minäkin olen käynyt vaikka kuinka monella omakustanneterapeutilla kun on ollut ongelmia. Yleensä joku pari kk-vuosi olen käynyt putkeen ja sitten joitakin vuosia ilman. Sitten taas käynyt jonkun aikaa jos on vaikeita kausia.
Ne "terapeutit" jotka ei saa Kela-korvausta palevluistaan, ei ole ihan päteviä. Juuri
Kyllä ne ihan päteviä on, mutta heidän koulutus ei vastaa täysin suomen standardeja.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisistä psykoterapeuteista osa ei kuulu kantaan, koska se on niin kallista. Hekin kyllä pitävät kirjaa, mutta tiedot eivät mene muualle.
Voit salata tietosi kannasta itse, jos menet julkiselle.
Yksi mahdollisuus on sekin, että menet kirkon perheneuvontaan, siellä voit asioida ilmaiseksi ja anonyymisti eikä tietoja kirjata kuin ruutuvihkoon ja tilastoihin (numeroina). Suurin osa työntekijöistä on psykoterapeutteja eli ihan pätevää apua sieltä saa.
Kolmas mahdollisuus on mennä sellaiselle terapeutille, joka ei ole halunnut hakea psykoterapeutin oikeuksia. Päteviä ovat esimerkiksi Perheterapeutti ET, VET ja RR, joilla on vähintään neljän vuoden terapiaopinnot takana. Nykyisin noita ei enää kouluteta missään, ovat siis kaikki iäkkäitä ja kokeneita ammattilaisia. Kyseiseen koulutukseen vaadittiin myös soveltuva pohjakoulutus.
Käsittääkseni laki määrää nykyään tekemään kirjaukset kantaan ainakin tietyin väliajoin, koskee kaikkia virallisia terapeutteja. Itse kävin yksityisellä ravitsemusterapeutilla syömishäiriön vuoksi ja tämäkin oli pakko kirjata kantaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten voin estää tietojeni näkymisen OmaKannassa?Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä (Asiakastietolaki) velvoittaa julkiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajat tallentamaan asiakas- ja potilastiedot Kantaan. Yksityiselle sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajalle Kanta-palvelujen käyttöönotto on pakollista, jos sillä on käytössään asiakas- ja potilastietojen käsittelyyn tarkoitettu tietojärjestelmä.
Asiakkaalla ei ole lain mukaista oikeutta kieltää tietojensa tallentamista Kanta-palveluihin eikä niiden näkymistä OmaKannassa. OmaKanta näyttää tiedot sen jälkeen, kun ammattilainen on tallentanut ne Kantaan.
Lähde: Kanta.fi/usein kysytyt kysymykset
Mutta sellaista lakia ei ole, että noiden kirjausten pitäisi pitää paikkaansa. Kirjoittelevat sinne vähän mitä tahansa ja kansalainen joutuu tyytymään mielivaltaan. Mitään sieltä ei pois saa. Mahtava laki, kiitos vaan eduskunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanta on huomattavasti tietoturvallisempi paikka kuin paperinen arkisto. Tietomurto kantaan on äärimmäisen epätodennäköinen, sillä sen suojaus on niin vahva.
Joopa joo. Digiuskovainen Suomi taas.
Epäilen, osaavatko pienemmät toimijat tietoturva-asioita riittävällä tasolla. Esim. jos sähköpostitunnukset hakkeroidaan niin kaikki sähköpostin sisältö on hakkerin saatavilla. Tai jos tietokone varastetaan, niin ainakin Windows 10 ja vanhemmat helppo päästä sisään. Netissä ohjeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin aikanaan kela-korvauksellisella terapeutilla, joka ei tehnyt kirjauksiaan Omakantaan. Ei ehkä lainkaan digitaalisesti. En itsekään saanut mitään kirjallista yhteenvetoa tai vastaavaa. Kyseessä oli pieni paikka, joka muistaakseni aloitti Vastaamon tietomurron jälkeen.
Minäkin olen käynyt sellaisella. Kantaan se ei tehnyt kirjauksia, mutta kela vaatii aina selvityksen näistä. Terapeutti on sinne kyllä tehnyt jotkut kirjaukset, mitkä ei kannassa näy. Se on heillä lakisääteinen juttu, koska kyseessä on verovaroilla kustannettu terapia.
Silloin kun sinä olet sen terapian hakenut, niin se lääkäri/psykiatri, joka on sen terapian sinulle hakenut on joutunut tekemään kirjaukset kantaan. Ainakin aikoinaan oli vaatimuksena, että pitää käydä 3 kk julkisella hoidossa ennen kuin voi edes hakea kelaterapiaa. Eli kyllä siellä kannassa näkyy jossain jotain merkintöjä.
Itsekin käynyt muutama vuosi sitten Kelan tukemassa terapiassa eikä terapeutti tehnyt Kantaan merkintöjä. Kelaan menee terapeutilta lausunto vuoden päätteeksi, mutta sekään ei Kantaan päädy kaikkien muiden lääkäreiden yms nähtäville.
Mutta tosiaan mikäli julkiselta haluaa lähetteen terapiaan, niin niistä hoitaja-/lääkärikäynneistä tekstit jää sitten Kantaan näkyville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin hämmästynyt talvella kun piti papa-seulontaan mennessä tulostaa ja täyttää esitietolomake. Onko julkisella yleistäkin, että vielä vuonna 2024 hoidetaan asioita paperilla? Kai lomakkeet tuhotaan heti tietoturvallisesti vai säilytetäänkö niitä jossain pöydällä? Olenko naiivi, jos odotan julkisen terveydenhuollon huolehtivan tietoturvasta asianmukaisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun sinä olet sen terapian hakenut, niin se lääkäri/psykiatri, joka on sen terapian sinulle hakenut on joutunut tekemään kirjaukset kantaan. Ainakin aikoinaan oli vaatimuksena, että pitää käydä 3 kk julkisella hoidossa
Voit aina pyytää tarjousta, itsemaksavana asiakkaana terapeutilta. Nämä voi antaa tarjouksen seulle, pöydän alta. Mulle kerran yksityislääkäri tarjosi jolain 80 eurolla käyntiä kun kysyin asiakaspalvelusta sitä....oli siisi Terveystalon gynekologi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun sinä olet sen terapian hakenut, niin se lääkäri/psykiatri, joka on sen terapian sinulle hakenut on joutunut tekemään kirjaukset kantaan. Ainakin aikoinaan oli vaatimuk
Voit aina pyytää tarjousta, itsemaksavana asiakkaana terapeutilta. Nämä voi antaa tarjouksen seulle, pöydän alta. Mulle kerran yksityislääkäri tarjosi jolain 80 eurolla käyntiä kun kysyin asiakaspalvelusta sitä....oli siisi Terveystalon gynekologi.
Kuulostaapa mielenkiintoiselta tällaiset käytännöt. Kannattaa myös huomioida, että terveydenhuollon ammattilaisia velvoittavat lait, muita toimijoita ei.
Vierailija kirjoitti:
Jos yhteiskunnalta apua haet, olet ikuisesti kelvoton. Mainitsin joskus jossain jollekin hoitajalle varmaan 10v sitten että olen KOKEILLUT joskus huumeita niin lääkäri ei meinannut antaa mulle äskettäin päivystyksessä kipulääkettä koska mulla on "huumetausta'. Itkenkö vai nauranko?
Kuka terapiaan tosiaan, tai edes hoitajalle uskaltaa mennä?
Lääkäri toimi oikein, jos on huumetausta on arvioitava riskiä että huumeriippuvuus puhkeaa uudelleen. Huumeet ovat edelleen laittomia, siksi myös kokeiluun suhtaudutaan todella vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakustanteisesti saa kyllä. On paljon terapeutteja, jotka eivät halua tehdä kirjauksia mihinkään. Terapeutteja, jotka eivät ehkä kuulu Kelan avustuksen piiriin, mutta ovat silti ihan päteviä. Omakustanteinen on siis täysin mahdollista. Jos haet kelan tukea, niin sitten kirjataan. Mutta kelan tuen jälkeen joudut maksamaan omavastuun ja saattaa tulla yhtä kalliiksi kuin mennä omakustanneterapiaan. Etsi vain googlella ja kysy voiko tulla terapiaan ilman kirjauksia omalla rahalla. Se kirjaaminen on niille terapeuteillekin rasittavaa ja mielellään tekevät ilman.
Minäkin olen käynyt vaikka kuinka monella omakustanneterapeutilla kun on ollut ongelmia. Yleensä joku pari kk-vuosi olen käynyt putkeen ja sitten joitakin vuosia ilman. Sitten taas käynyt jonkun aikaa jos on vaikeita kausia.
Ne "terapeutit" jotka ei saa Kela-k
Paljon muutakin syissä on miksi ei "vastaa suomen standardeja". Esim. Miten voit varmistua ettei terapeutti ole itse psyykkisesti sairas, tai vakavasti häiriintynyt? Kukaan taho ei sitä valvo tai tarkasta. On surullisen kuuluisa tosiseikka että juuri ne jotka on itse psyykk.ongelmissa, ajautuu opiskeleman alaa, koska ovat sitä mieltä että voivat siten "auttaa muita". Muistappa juuri tämä Psykiatri joka juuri tabboi vaimonsa. Oli sis kärsinyt psykoosista jo kauan aiemmin, ei vaan oltu estetty työskentelyä, itse sanoi: tuntuu psykoosilta. Joten, tämmöisiä on liikkeessä. Itselläni on kokemusta parista tämmöisestä. Toinen oli jo liian iäkäs toimimaan missään virassa, mutta teki sitä yksityisesti jolloin valvira ei estänyt. Koko homma meni aivan pelleilyksi. Voisin nimen sanoa, hänestä on keskusteluja sekoilusta kyllä netissä, löysin vasta jälkeenpäin. IKINÄ en enää hänelle mene yhden käynnin jälkeen päätin, oli aivan----sekoitti kaikki Kanta kirjaukset, nyt siellä lukee pysyvästi aivan sekopäistä juttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun sinä olet sen terapian hakenut, niin se lääkäri/psykiatri, joka on sen terapian sinulle hakenut on joutunut tekemää
Ei ole mitään erikoista. Muistelen jonkun nettisivulta nähneeni jonkun tiedotteen että voi pyytää alennettua hintaa tms. itsemakasvana. Kato se on näillä raakaa peliä missä Kelalta eli valtiolta kiskotaan irti joka euro mikä lähtee. Siksi voivat periä isompia hintoja koska tietäävät että Kela maksaa mitä pyydetään. Muille sitten alemmat eli normaalit hinnat jotta saavat kalenterit täyteen.
Tää on vain kikkailua Kelan rahoista. Kun kerran maksetaan, niin otetaan pois kuleksimasta! Hölmöähän se olisi olla ottamatta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko todella niin, että tiedot OmaKannasta eivät poistu koskaan?
Poistuu ne sitten kun kuolee.
Jos olet syntynyt jonkun kuukauden 18. tai 28 päivä, kuulut siihen joukkoon jonka potilastiedot säilytetään ikuisesti.
Mikäs tämä tämmöinen juttu on? Miksi ja millä perusteella sattumanvaraisia henkilöitä ei koske samat käytännöt ja oikeudet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vaimonsa tappanut oli nimenomaan pitkän koulutuksen käynyt psykiatri ja Valviran rekisterissä. Paljonpa auttoi?
Ne "terapeutit" jotka ei saa Kela-korvausta palevluistaan, ei ole ihan päteviä. Juuri siksi heiltä on evätty se Kela avustus, koska on tehotonta, hyödytöntä puoskarointia, koska heidän koulutus ei täytä tiettyjä lääkrtieteen kriteereitä. MUTTA, ei se estä ettetkö voisi jotain apua saada JOS osuu joku pirkän uran tehnyt muuten pätevä, henkilö. Se on vaan sattumaa.