Työttömänä työnsaannin vaikeus
En edes muista moneen paikkaan olen hakenut 8kk aikana, mutta erittäin paljon ja kaikki vuokrafirmat käyty läpi mitä pk seudulla ja hieman kauempana on.
Sain sitten viestiä yhdeltä työnantajalta, että kutsuvat haastatteluun, jos muita hakijoita ei saada eli odottavat. Miltä tää teidän silmissä näyttää? Itselle tuli tunne et ok, en ole sopivaa tyyppiä, taaskaan.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut vuoden työttömänä ja ikä 60. Hakenut lukemattomiin paikkoihin, mihinkään en ole saanut haastattelukutsua. No nyt tuli kirje, jossa sanottiin, että minut on siirretty Typ: iin. Voi hyvä luoja sentään. Se on sitten karenssi tulossa, kun en aio suostua mihinkään kuntouttavaan työtoimintaan. Sentään 40 vuoden työura takana.
Kerro niille, että on laitonta laittaa ihminen kuntouttavaan työtoimintaan, jos ei ole mistä pitäisi kuntoutua. 60 vuoden ikäänhän ei kuntouttava tuötoiminta auta mitään.
Pidä puolesi.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut vuoden työttömänä ja ikä 60. Hakenut lukemattomiin paikkoihin, mihinkään en ole saanut haastattelukutsua. No nyt tuli kirje, jossa sanottiin, että minut on siirretty Typ: iin. Voi hyvä luoja sentään. Se on sitten karenssi tulossa, kun en aio suostua mihinkään kuntouttavaan työtoimintaan. Sentään 40 vuoden työura takana.
Minulla oli vajaat 30 vuotta työuraa ja katastrofaalinen konkurssi takana, kun päädyin Typin kynsiin. Typin terveydenhoitaja tarttui itsetuhoisuuteeni, Typin opinto-ohjaaja luotsasi minut suorittamaan viimeisimmän tutkintoni valmiiksi, Typin löytämät kaksi sosiaalityöntekijää tiesivät etenemisväyliä, joista minä en ollut kuullutkaan, ja Typin oma TE-virkailija piti koko hässäkän koossa. Päivääkään en ole ollut työkokeilussa tai missään muussakaan kuntoutuksessa (paitsi ihan työttömyyden alussa olin akateemisten viisikymppisten työnhakukurssilla, joka käytiin kokonaan verkossa ja joka oli kiva). Typ ei aina ole se peikko, jona sitä pidetään.
Olen aina ihmetellyt väitettä että työssä olevana saa uuden työn helposti, mutta työttömänä ollessa se on tosi vaikeaa. Että työtöntä ei haluta palkata. Miksei haluttaisi? Itse olen tehnyt paljon määräaikaisia työsuhteita ja ollut myös todella paljon sairauslomilla, joten työttömyysjaksoja on ollut paljon. Silti olen aina saanut uuden työn nopeasti kun olen halunnut, 1-4 kuukaudessa. Työkkärissäkin joskus aiemmin totesivat että turhaa me sulle mitään palveluita tyrkytetään, kun löydät töitä kuitenkin taas samantien - ja näin olikin. Nyt työnhakuvelvollisuuksien aikana en ole työttömänä ollut enää kun sain 3 vuotta sitten vakituisen asiantuntijatyön. Senkin sain puolen vuoden työttömyysjakson jälkeen (en edes etsinyt työpaikkaa ennen kuin tämä paikka tuli auki ja sen sain).
Pikemminkin työttömyys on ollut plussaa monesti, kun olen voinut aloittaa työt heti, ilman irtisanomisaikaa muualle.
Minuakin yritettiin siirtää typin asiakkaaksi joskus 15 vuotta sitten. Tuli iso kirje jossa oli tehtäviä jotka olisi pitänyt täyttää ja sitten tietenkin lähettää tuo nivaska pääpajaan. Tehtävät oli tyyliltään yhsitä alla olevat kuvioiden osat. Revin koko pas....n. Asia jäi siihen.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt väitettä että työssä olevana saa uuden työn helposti, mutta työttömänä ollessa se on tosi vaikeaa. Että työtöntä ei haluta palkata. Miksei haluttaisi? Itse olen tehnyt paljon määräaikaisia työsuhteita ja ollut myös todella paljon sairauslomilla, joten työttömyysjaksoja on ollut paljon. Silti olen aina saanut uuden työn nopeasti kun olen halunnut, 1-4 kuukaudessa. Työkkärissäkin joskus aiemmin totesivat että turhaa me sulle mitään palveluita tyrkytetään, kun löydät töitä kuitenkin taas samantien - ja näin olikin. Nyt työnhakuvelvollisuuksien aikana en ole työttömänä ollut enää kun sain 3 vuotta sitten vakituisen asiantuntijatyön. Senkin sain puolen vuoden työttömyysjakson jälkeen (en edes etsinyt työpaikkaa ennen kuin tämä paikka tuli auki ja sen sain).
Pikemminkin työttömyys on ollut plussaa monesti, kun olen voinut aloittaa työt heti, ilman irtisanomisaikaa muualle.
Ansioluettelosi monine määräaikaisuuksineen kertoo, että sinut otetaan kerta toisensa jälkeen töihin, joten sinut on edelleenkin helppo ottaa töihin. Ilmeisesti toimialasi myös työllistää helpommin kuin moni muu.
Minä pääsin muutamaan haastatteluun heti työttömäksi jäätyäni, mutta nyt ei viiteen vuoteen ole kutsuja tullut.
Juu ei ole helppoa. Miten oikeasti jotain 100 000 uutta työpaikkaa täytetään työttömillä?
Ne ei sun milipiteitä kuuntele Pistää kunotuvaan työtoimintaan sakkomaksut vältäkkseen
Sun mielipiteet ei ratkaise. Minä en sinne valtiolle tule. Piste. Eikö mee kaaliin?
Nyt kannattaa ottaa työ vastaan, työn vastaanottaminen kannattaa nyt.
Vierailija kirjoitti:
Juu ei ole helppoa. Miten oikeasti jotain 100 000 uutta työpaikkaa täytetään työttömillä?
On niitä 500 000 muuta, jotka voit sinne Elyyn laittaa töihin. Miksi sinä juuri minut haluat eikä kukaan muu kelpaa? Kuka tahansa muu niistä 500 000 ihmisestä voi korvata minut. En minä tuo minkäänlaista lisäarvoa enkä osaamista.
"Jos ei tähän ketään muuta saada, voitko sinä tulla?" Tämä on paras vastaus, mitä työhakemuksiini sain työttömänä ollessani. Olin siis hakenut paikkaa, ja mielestäni ilmaisin varasin selvästi, että olen valmis sitä työtä tekemään. Silti työnantaja päätyi anelemaan minua töihin.
Yks yrittäjä nainen ilmoitti vähän aikaa sitten että tarvii heti työntekijöitä. Olin eka jka sille vastasi mutta ei se sitten vastannut mitään vaikka sanoin että olen työtön ja valmis heti töihin. Ilmoitti vaan tuossa facebookin työttömien palstalla. siitä työpaikasta. Juu ei mitään vastannut joten ei sitten saatana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli vajaat 30 vuotta työuraa ja katastrofaalinen konkurssi takana, kun päädyin Typin kynsiin. Typin terveydenhoitaja tarttui itsetuhoisuuteeni, Typin opinto-ohjaaja luotsasi minut suorittamaan viimeisimmän tutkintoni valmiiksi, Typin löytämät kaksi sosiaalityöntekijää tiesivät etenemisväyliä, joista minä en ollut kuullutkaan, ja Typin oma TE-virkailija piti koko hässäkän koossa. Päivääkään en ole ollut työkokeilussa tai missään muussakaan kuntoutuksessa (paitsi ihan työttömyyden alussa olin akateemisten viisikymppisten työnhakuk
Typiä minullekin ehdotetaan, oletan sen olevan hyvä asia, mutta oikeasti tarvitsisin kyllä apuja.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavasta työtoiminnasta ei kannata suoralta kädeltä kieltäytyä, vaan käydä katsomassa erilaisia paikkoja, ja sanoa: "Mietin vielä." Eli pitää esittää yhteistyöhaluista. Samalla tietenkin etsit oikeita töitä, mutta et kerro siitä niille tyypeille.
Osa kuntouttavan työtoiminnan paikoista on "käsityökerhoja", joissa voi tehdä omia projekteja.
Kuntouttavan työtoiminnan voi keskeyttää ilman irtisanomisaikaa, jos saa oikeita töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vetoa näihin.
Suomen perustuslaki:
Oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen. Jokaisella on oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen."Henkilökohtaisella vapaudella tarkoitetaan paitsi ihmisen fyysistä vapautta myös hänen tahdonvapauttaan ja itsemääräämisoikeuttaan."
Suomen perustuslaki:
Oikeus sosiaaliturvaan
Jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon.
Lailla taataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella.
EU perusoikeuskirja:5 artikla- Orjuuden ja pakkotyön kielto
1. Ketään ei saa pitää orjana tai maaorjana.
2. Ketään ei saa vaatia tekemään pakkotyötä tai muuta pakollista työtä.
3. Ihmiskauppa kielletään.
Ei ole työttömien vika, että yritykset haluaa maksimoida voittonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikemminkin työttömyys on ollut plussaa monesti, kun olen voinut aloittaa työt heti, ilman irtisano
Ansioluettelosi monine määräaikaisuuksineen kertoo, että sinut otetaan kerta toisensa jälkeen töihin, joten sinut on edelleenkin helppo ottaa töihin. Ilmeisesti toimialasi myös työllistää helpommin kuin moni muu.
Minä pääsin muutamaan haastatteluun heti työttömäksi jäätyäni, mutta nyt ei viiteen vuoteen ole kutsuja tullut.
Niin no. Olen viisikymppinen ja työhistoriaa alle 15 vuotta. Eli paljon on tyhjääkin CV:ssä. Mutta varmasti yksi iso syy työllistymiseen on se että EN hae pelkästään oman alani töitä. Olen utelias kokeilemaan uutta ja kokemusta on sen vuoksi monelta alalta. Ja esimerkiksi siksi sain nykyisen asiantuntijaviran.
Aika moni on sanonut ettei rekrytoi jos on paljon silpputyötä taustalla koska silloin "henkilö ei sitoudu mihinkään"
Ei siinä voi voittaa eikä tarkoitus olekaan että voisi. Isot herrat hyötyy kun on läjittäin epätoivoisia työn anelijoita jonossa
Vierailija kirjoitti:
Aika moni on sanonut ettei rekrytoi jos on paljon silpputyötä taustalla koska silloin "henkilö ei sitoudu mihinkään"
Ei siinä voi voittaa eikä tarkoitus olekaan että voisi. Isot herrat hyötyy kun on läjittäin epätoivoisia työn anelijoita jonossa
Alapeukutin tätä. Nykysin luulisin työnantajien jo tietävän että sitä silpputyötä ja määräaikaisuuksia tulee väkisinkin jos mihinkään meinaa töihin päästä. Itselläkin suurinpiirtein 13 entistä työnantajaa ja näillä 20-30 eri työsuhdetta kun on ketjutettu määräaikasia sopimuksia, välillä olen ollu toisella työnantajalla jonkin pätkän tekemässä, lisäksi jossain vaiheessa olin yhtä aikaa kolmella työnantajalla töissä joista käytännössä kävin vain kahdessa (toinen kokopäivätyö ja toinen osa-aikatyö), kolmas oli voimassa oleva sopimus ettei töitä juuri silloin kun olin "tarvittaessa kutsuttava".