Lapsettomat häät, joihin osan läheisten lapset on kutsuttu
Kesällä on yhden veljeni häät. Heillä ei ole lapsia ja haluavat pitää lapsettomat häät. Meitä on yhteensä viisi sisarusta, meillä neljällä muulla on lapsia, kaikki alaikäisiä vielä. Ja nyt kahden meistä sisaruksista lapset on kutsuttu, kahden ei. Ja muiden vieraiden ei. Onko tämä teidän muiden mielestä ok? Minun lapset kuuluu kutsuttujen joukkoon, mutta kahden siskoni lapset ei, ja he ovat aika pahoillaan asiasta. Ja minäkin heidän puolestaan. Olen kysellyt veljeltäni miksi on toiminut näin, mutta en saa mitään ymmärrettävää vastausta. Vähän tunnelma pilalla jo. Mp?
Kommentit (239)
Kuulostaa kyllä selkärangattomalta. Joko ei uskalla sanoa että kutsumattomat lapset ovat kutsumattomia siksi etteivät osaa käyttäytyä tai ei uskalla sanoa kutsuttujen lasten perheille että häät tosiaan ovat lapsettomat. Lasten hoito täytyy järjestää ja se saattaa kustantaa rahaakin, on melko epäreilua aiheuttaa vain osalla tuo kustannus.
Kuulostaa oudolta. Jokainen saa tehdä kuten parhaaksi näkee, mutta mielestäni olisi kyllä tosiaan kiva kuulla perustelut miksi näin. Ymmärtäisit jos kummilapset kutsuttaisiin ja muita ei, mutta en ymmärrä miksi halutaan laittaa toiset lapset parempaan asemaan kuin toiset.
Kuulostaa tosi omituiselta. Mielestäni häät ovat joko lapsettomat tai sellaiset että kaikkien läheisten kutsuttujen lapset ovat tervetulleita. Tuo vaikuttaa nyt vain epäkohteliaalta.
Onko osa sisarusten lapsista veljelle vieraampia?
Outoa. Jos he sanovat lapsettomat, ja silti osa lapsista saa tulla? Ei, sen pitäisi olla joko-tai. Ei ketään lapsista, tai kaikki lapset. Tuollainen suosiminen on outoa.
Oudoltahan tuo kuulostaa ja varmaan jää kyllä kaivertamaan veljen ja niiden sisarusten välejä, joiden lapsia ei ole kutsuttu. Voisinpa jopa veikata, että osa jättää tulematta.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tosi omituiselta. Mielestäni häät ovat joko lapsettomat tai sellaiset että kaikkien läheisten kutsuttujen lapset ovat tervetulleita. Tuo vaikuttaa nyt vain epäkohteliaalta.
Siis sinusta olisi asiallista kutsua kaikkien läheisimpien lapset, muttei muiden lapsia? Minä taas en ymmärrä tuota ollenkaan.
Jos ei haluttu pikkulapsia juoksentelemaan ympäriinsä, mutta teinit olivat ok?
Outoa että jakaa perhepiirin lapset kahtia. Ymmärrettävää olisi jos kutsuisi kaikkien sisarusten lapset, mutta muiden ei. Me kutsuttiin perheellisistä vain sisarukset, muut lapsiperheet jätettiin kutsumatta. Oltiin tosin niin nuoria että ei niitä paljon ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei haluttu pikkulapsia juoksentelemaan ympäriinsä, mutta teinit olivat ok?
Sittenhän kutsuun voisi vain laittaa ikärajan ja kenenkään ei tarvitsisi ihmetellä.
Olen siinä käsityksessö, että hääpari päättää ja valitsee itse kenet he haluavat kutsua tai olla kutsumatta, mutta tietysti hääparilatkin olisi tahdikasta omata jokin johdonmukaisuus siinä kenet jättää kutsumatta ja kenet kutsuu.
Eli jos haluaa pitää lapsetommat häät niin sitten ei kutsu kenenkään lapsia tai kutsuuu vaikka vain yli 15 vuotiaat lapset. - Toisaalta osa lapsista saattaa olla hääparille läheisempiä kuin toiset lapset vaikka kaikki olisivat eri sisarutsen lapsia. ,Se, että kaikki olisivat sekä siaruten lapsia että samanikäisiä ei automaattisesti tee lapisista yhtä läheisiä hääparille.
- Mutta toki se voi olla tylsää kertoa lapselle (tia selittää itselle), että esimerkiksi miksi häihin sai kutsuni vaikka sitten sisko ja puolsionsa lapsineen mutta meidän perheestä e kutsuttu kuin meidät vanhemmat (/aikuiset).
Uskovainen mies
Teidän ja tän toisen perheen lapset ovat siistejä, hiljaisia ja asiallisia. Muista lapsista ei voi olla varma, kuinka käyttäytyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sinusta olisi asiallista kutsua kaikkien läheisimpien lapset, muttei muiden lapsia? Minä taas en ymmärrä tuota ollenkaan.
No jotenkin ajattelen että pikkuserkun vaimon edellisen liiton lapsia ei välttämättä tarvitse kutsua.
Itselleni lapset ovat yhtä tärkeitä sukulaisia kuin muutkin sukulaiset. Aikuisten osaamattomuutta se on, jos ei ymmärrä poistua vihkimisen ajaksi ulos, jos pieni lapsi itkee tai ei osaa käyttäytyä. Usein lapset muuten osaavat käyttäytyä paremmin kuin aikuiset.
Outo ja erittäin epäkohtelias käytäntö.
Ne eivät ole lapsettomat häät jos lapsia kuitenkin kutsuttu. Onko ihan kutsussa mainittu että lapsettomat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut häissä, joissa lähisuvun lapset oli kutsuttu mutta esim kavereiden lapsia ei. Ei mua häirinnyt ollenkaan.
Mutta taasen tuo, että kahden sisaruksen lapset kutsutaan mutta kahden muun sisaruksen lapsia ei kutsuta on jo törkeää.
-en ole se, jolle edellä vastasit
Vierailija kirjoitti:
Olen siinä käsityksessö, että hääpari päättää ja valitsee itse kenet he haluavat kutsua tai olla kutsumatta, mutta tietysti hääparilatkin olisi tahdikasta omata jokin johdonmukaisuus siinä kenet jättää kutsumatta ja kenet kutsuu.
Eli jos haluaa pitää lapsetommat häät niin sitten ei kutsu kenenkään lapsia tai kutsuuu vaikka vain yli 15 vuotiaat lapset. - Toisaalta osa lapsista saattaa olla hääparille läheisempiä kuin toiset lapset vaikka kaikki olisivat eri sisarutsen lapsia. ,Se, että kaikki olisivat sekä siaruten lapsia että samanikäisiä ei automaattisesti tee lapisista yhtä läheisiä hääparille.
- Mutta toki se voi olla tylsää kertoa lapselle (tia selittää itselle), että esimerkiksi miksi häihin sai kutsuni vaikka sitten sisko ja puolsionsa lapsineen mutta meidän perheestä e kutsuttu kuin meidät vanhemmat (/aikuiset).
Uskovainen mies
Minun on vaikeaa tämmöisissä asioissa ymmärtää, miksei asiaa vain kommunikoida selkeästi tyyliin Hei, kutsuimme Matin pojan koska hän on ollut meillä paljon hoidossa ja on sen ikäinen että jaksaa jo olla häätouhuissa mukana. Ei jäisi kenellekään epäselväksi ja suurin osa varmasti ymmärtäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jotenkin ajattelen että pikkuserkun vaimon edellisen liiton lapsia ei välttämättä tarvitse kutsua.
Okei, no arvot ja tavat on erilaiset näköjään näissäkin asioissa. Ketään ei ole pakko kutsua mutten kyllä itse varmaan menisi jos tällaisesta kuulisin. Kuulostaa tosin siltä että sehän tuossa olisi tarkoituskin.
Vaikuttaako lasten iät?