Kehtaako nykyään palkata ketään alle 20€/h?
Olen yrittäjä ja omistan liikkeen ison kaupungin keskustassa. Olen katsellut lukuja ja miettinyt, että omaa työpanosta voisi pikkuhiljaa vähentää ja ottaa ensimmäistä kertaa palkallisen ihmisen töihin. Mietin kuitenkin että paljonko pitää maksaa nykypäivänä, jotta saa kunnollisen ihmisen töihin, joka ei vaihtaisi heti paikkaa paremman tilaisuuden tullen. Tunteja voisin alkuun tarjota jotain 20-30 h välillä ja jatkossa ehkä täydetkin. Mitä nykyään pitää ihmiselle maksaa? Ala on sellainen, että työn menestyksellinen suorittaminen vaatii jonkin verran perehtymistä, eikä kaupallisesta koulutuksesta olisi haittaa. Ihan pystymetsästä ei voi siis ottaa esim. yläastelaista kesätöihin, mutta mistään ylivoimaisesta ei ole kyse.
Kommentit (25)
Siivoojan palkka 11 euroa tunnilta.
Ihan ok palkka.
Meidän firmassa on traktorikuskeja hommissa, mihin ei ole olemassa koulutusta vaan työn kautta opitaan.
Palkkaa maksamme 20€/h plus päivärahat, ilmaisen reissukämpän ja tuotantopalkkiot päälle. Pari kertaa kuussa saavat vielä kotimatkarahaa jonkun satasen. Jos nuo kaikki lasketaan yhteen, keskimäärin kuussa tienaavat bruttona yli 5000€/kk.
Jostain syystä Etelä-Suomen ihmisistä ei ole työntekoon, kaikki työntekijämme ovat pohjoisesta.
Yksi on timpuri, toinen maalari, kolmas trukkikuski, yksi on kokki, varastomies ym vaihtelevista taustoista.
Vaihtuvuus on todella pientä, huvikseen tai tyytymättömyyttään ei kukaan ole lähtenyt.
Tyytyväinen työntekijä on tehokas ja luotettava ja tuottava.
T. Työpäällikkö
Vierailija kirjoitti:
Ap, mikä kaupunki? Jos on Turussa, mä voisin eläkkeeltä tulla tekemään. 😊
Ja minä, jos se on Tampereella. Jään just eläkkeelle, lisäansio ei olisi pahitteeksi. Tulen 15 eurolla tunti.
Joku 16 euroa tunti alkaa olla erikoiskaupassa ihan minimi, jos meinaat saada jollain lailla asialleen omistautuneen työntekijän. Varsinkin jos tunnit ovat pelkästään päivällä, eikä lisiä kerry.
Motivaatio ehkä kasvaa jos työntekijä kokee että arvostetaan. Perehtymisaika on alussa? Se kannattaa kertoa jo alkua ennen työntekijälle miten perehtyminen eli oppiminen toimii asteittain, että pysyy mukana ja osaa perehtyä uusiin asioihin. Ettei nukahda aluksi ajatukseen että se on joku hyvin yksinkertainen homma vaikka kassalla ja tylsistyy.