Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi omaishoitajiksi ryhdytään? Rahan takiako?

Vierailija
20.05.2024 |

Moni valittaa, ettei jaksa. Miksi sitten omaishoitajana ollaan? 

Tarkoitan omien vanhojen vanhempien kohdalla. Käydään töissä ja sen päälle kahdesti päivässä hoitamassa.

Kommentit (127)

Vierailija
121/127 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ovat varmaan yhtä mieltä, että omaishoitajuus ei ole valinta. Onnekseni asuin Helsingissä, jossa rahaa on enemmän käytettävissä omaishoitajien palkkioihin. Pienemmässä kunnassa olisin ollut pulassa. 

Vierailija
122/127 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

110 - lammas

Voi olla, että muutan mieltäni, jos ja tuo skenaario toteutuu, mutta tällä hetkellä ajattelen, että se on ok, että kotihoito käy vain tarkistamassa ja vaihtamassa vaipat ja nakkaamassa lääkkeet naamaan. Minä sitten käyn siellä juttelemassa. Ei kotihoidon tarvi jutella. 

Vai mitä en ymmärrä kotihoitokuvioissa?

Hienoa, jos olette saaneet sen toimimaan noin. Että kaikki ovat tyytyväisiä. Itse kokisin velvollisuudeksi katsoa kuitenkin perään. Että kotihoitaja käy varmasti ja kaikki on hyvin. 

Muuten voisin hoitaa iäkkäitä vanhempiani, mutta vessa-asiat mietityttää. Tiedän, että vanhempani kokisivat sen nöyryyttävänä, jos vaihtaisin heille esim. vaipat. Fyysinen raja tulee vastaan. 

Siis äidilläni ei vielä ole kotihoitoa, mutta sitten kun on, niin olisin ihan tyytyväinen tuollaiseen tilanteeseen. Tällä hetkelläkin tilaan laskut ja vaihdan lakanat. Riittäisi, että joku hoitaa juuri vessa-asiat ja suihkutukset tms. Samalla lailla siis kävisin kuin nyt, ja sehän on sitä perään katsomista.

En ole siis vieläkään täysin ymmärtänyt, miksi joku ryhtyy _oman työn ohessa_  omien vanhempien omaishoitajaksi. Korostan, että omaishoitajuudella tarkoitan sitä virallista statusta, en sitä, että vanhempaa käydään muutenkin auttamassa,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/127 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

110 - lammas

Voi olla, että muutan mieltäni, jos ja tuo skenaario toteutuu, mutta tällä hetkellä ajattelen, että se on ok, että kotihoito käy vain tarkistamassa ja vaihtamassa vaipat ja nakkaamassa lääkkeet naamaan. Minä sitten käyn siellä juttelemassa. Ei kotihoidon tarvi jutella. 

Hienoa, jos olette saaneet sen toimimaan noin. Että kaikki ovat tyytyväisiä. Itse kokisin velvollisuudeksi katsoa kuitenkin perään. Että kotihoitaja käy varmasti ja kaikki on hyvin. 

Muuten voisin hoitaa iäkkäitä vanhempiani, mutta vessa-asiat mietityttää. Tiedän, että vanhempani kokisivat sen nöyryyttävänä, jos vaihtaisin heille esim. vaipat. Fyysinen raja tulee vastaan. 

Siis äidilläni ei vielä ole kotihoitoa, mu

Samasta työstä saa korvauksen. Minulle esim. korotettu omaishoidontuki 800 € kuussa oli iso raha. Mahdollisti sen, että en käynyt muussa työssä. Olisin ollut todella väsynyt, jos olisin muun työn ohessa ollut omaishoitaja. Elämä oli inhimillisempää. Itse asiassa en olisi edes pystynyt tekemään kovin montaa työtä, koska olin sidottu hoitoihin 3-4 tunnin välein. Olisin voinut tehdä esim. puhelintyötä tai toimia yrittäjänä. 

Korkein omaishoidontuki on tuosta puolet enemmän, noin 1600 €. Se on tarkoitettu saattohoitopotilaille ym. ihmisille, jotka ovat vuodepotilaina ja tarvitsisivat laitospaikan. 

Alin omaishoidontuki on noin 400 € kuussa. Hoito on silloin päivittäistä ja aikaa vievää. Monet käyvät kokopäivätyössä ja työn lisäksi omat omaishoitajia iltaisin ja öisin. Palkkio menee sivuverokortilla, joten vähän siitä jää käteen.

Omaishoitajuus tulee yhteiskunnalle halvaksi. Muutoin hoidettava käyttäisi kalliimpia hoitopalveluita ja muita tukia. 

Vierailija
124/127 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut muutamaltakin tuttavalta siitä, kuinka omaishoidonpalkkio olisi ikäänkuin helppoa rahaa. Kriteerit ovat kuitenkin korkealla, ei saa helposti. 

Monesti, niinkuin minulla, työ oli henkisesti kuormittavaa. Ei ole kovin mukava katsoa, kuinka läheinen kärsii sairaudessa. Tämä on ehkä pahinta ja saa aikaan voimattomuuden tunteen. Toisia ihmisiä, toisten vanhempia ja lapsia, voisin voitaa helposti, vaikka kiljuisivat kivuissa. Ei ole henkistä sidettä. 

Ei varmaan ole yhtään sairautta, josta ei tulisi kipua. 

Vierailija
125/127 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

110 - lammas

<

Nykyisin ei enää ole käytössä sivutuloa varten korkeampaa veroprosenttia vaan kaikki menee samalla.  Omaishoitoakin on niin monenlaista. Leppoisen ja yhteistyökykyisen mutta fyysisesti hyväkuntoisen dementikon omaishoitajalla luulisi olevan helppoa - mutta kun sellaisia hoidettavia ei ole edes satukirjoissa. 

Vierailija
126/127 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

110 - lammas

<

On tosi rankkaa tehdä vaativaa työtä ja toimia omaishoitajana iltaisin ja öisin. 

Vierailija
127/127 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

110 - lammas

Siis äidilläni ei vielä ole kotihoitoa, mu

"Miksi sitten omaishoitajana ollaan? "

Koska on pakko. Omainen alkaa olla siinä kunnossa, että ei mitenkään pärjää ilman hoitoa. Joillakin velvollisuudentunto ja onhan niitäkin, joilla syynä on rakkaus. Näin varsinkin silloin, kun hoidettava on puoliso tai oma lapsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan