Hallitus kaavailee muun muassa itsehoitolääkkeiden myynnin vapauttamista - apteekkarit pelkää toimentulonsa puolesta
APTEEKKARILIITON mukaan hallituksen kaavailemat säästöt uhkaavat apteekkien taloutta. Liiton mukaan jopa 40 prosenttia apteekeista on vaarassa joutua säästöjen takia konkurssiin. Hallitus on hallitusohjelmassaan linjannut, että se haluaa uudistaa apteekkisääntelyä. Uudistuksella tavoitellaan 30 miljoonan euron vuosittaisia säästöjä julkiseen talouteen.
Hallitusohjelmassa linjataan myös, että joitakin yleisimmin käytettyjä itsehoitolääkkeitä vapautetaan myytäväksi myös muualle kuin apteekkeihin. Apteekkariliiton mukaan tämä vähentäisi apteekkien saamaa rahaa 1050 miljoonaa euroa.
Hienoa. Erittäin hienoa.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010436712.html
Kommentit (106)
Sieltä saadaan sitten vapaille markkinoille reippaita farmaseutteja ratkaisuksi maamme HUUTAVAAN työvoimapulaan. Jostain syystä tämän hallituksen toimenpiteillä tuntuu kaikilla olevan tämä yhdistävä vaikutus.
Mitäs veikkaatte, mitä tapahtuu kaupan monopoliasemalle, jos käsikauppalääkkeet tulevat ruokakauppoihin? A) monopoliasema vähenee? B) Monopoliasema vahvistuu ja apteekit vähenevät? Kaupungeissa itsehoitolääkkeet voivat olla mielestäni kaupoissa, mutta maaseudulla tämä tappaako ennestään kuihtuvat S- ja K-kylät.
Vierailija kirjoitti:
Sieltä saadaan sitten vapaille markkinoille reippaita farmaseutteja ratkaisuksi maamme HUUTAVAAN työvoimapulaan. Jostain syystä tämän hallituksen toimenpiteillä tuntuu kaikilla olevan tämä yhdistävä vaikutus.
No on niillä toinenkin yhdistävä tekijä. Aina kun tulee uutisia, että jonkin ammattiryhmän ihmisiä on joutumassa suurissa joukoin työttömiksi, repeää AV.lla asiasta suuri riemu.
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko kun joskus yli 10 vuotta sitten Fimea yritti lisätä aivan tavallisia kasveja lääkekasvilistalle? Oli mm. kaneli, neilikka, mustaherukka, kaura etc. Siitä nousi onneksi kauhea älämölö, ja homma peruuntui. Apteekkien tavoite on jo pitkään ollut pitää täyttä monopolia, mikä ei todellakaan ole tavallisen kansalaisen etu. Esim. luontaistuotekauppiaat ovat usein paljon paremmin perehtyneitä kasvilääkintään. Apteekit saavat aivan riittävästi tuloja reseptilääkkeiden myynnistä. Jos kurkkaatte veroluetteloita, niin jokaisen kunnan ja kaupungin apteekkarit komeilevat listojen kärjessä. Eivät todellakaan ole vaarassa pudota mihinkään köyhyysloukkuun. Ja kiitos viimeaikaisten tapahtumien, verenohennuslääkkeiden yms. myynti vaan kiihtyy. Niitä tuskin ollaan mihinkään siirtämässä.
Apteekkarit komeilevat listojen kärjessä vapaan kaupan tuotteiden ansiosta. Lääkkeillä tehdään persnettoa.
Vierailija kirjoitti:
Keskikokoisen apteekin apteekkarin vuositulot on 240 000 (lähde apteekkari liitto).
https://www.apteekkari.fi/uutiset/apteekkarin-palkansaajan-ja-oy-yritta…
1/3osa joka tuotteessa katetta. kyll siitä saakin vähän syödä
Olin apteekissa töissä ja yskänlääkkeeseen koukuttuneet hakivat joka päivä annoksensa. Heitä ei saanut tunnistaa eikä neuvoa jolleivat itse kysyneet asiasta.
Aivan turhaa pitää itsehoitolääkkeitä apteekissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisittepa apteekissa katsomassa miten pöljästi ja vaarallisesti ihmiset yrittää niitä itsehoitolääkkeitä käyttää
No miten asia muuttuisi. Voisin käydä vaikka nyt heti ostamassa useasta apteekista isot paketit jotain Buranaa jos haluaisin. Tai samastakin apteekista muutaman kerran päivässä eikä kukaan huomaisi yhtään mitään.
Eikös se mene niin, että kertaostos saa olla kaksi tötsää. Ja sama uudelleen, kun ei ole korvattava.
Vierailija kirjoitti:
Olin apteekissa töissä ja yskänlääkkeeseen koukuttuneet hakivat joka päivä annoksensa. Heitä ei saanut tunnistaa eikä neuvoa jolleivat itse kysyneet asiasta.
Toinen ongelmalääke on avaavat nenäsumutteet. Minun mielestä avaavat nenäsumutteet ja kodeiinia sisältävät yskänlääkkeet pitäisi olla reseptillä sen sijaan, että myytäisiin marketissa. Meidän apteekissa nimenomaan ohjataan, ettei niitä saa myydä, jos joku niitä toistuvasti hakee. Kukaan ei vaan kehtaa siihen puuttua.
Useat apteekit jo sijaitsevat kauppakeskuksissa ja maksavat siis tilavuokraa. Ei ilmeisesti riitä duopolille, vaan pitää viedä tuhkatkin pesästä? Mielestäni kehitys menee heikompaan, jos reseptilääkkeitä pitää lähteä hakemaan erikseen jostain periferiasta, eikä niitä voi noutaa samalla kun käy kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen ongelmalääke on avaavat nenäsumutteet. Minun mielestä avaavat nenäsumutteet ja kodeiinia sisältävät yskänlääkkeet pitäisi olla reseptillä sen sijaan, että myytäisiin marketissa. Meidän apteekissa nimenomaan ohjataan, ettei niitä saa myydä, jos joku niitä toistuvasti hakee. Kukaan ei vaan kehtaa siihen puuttua.
Miten niin ei saa myydä? Jos tulee joka päivä ja ostaa yhden itselleen, niin kyllä se täytyy myydä. Olin toisessakin apteekissa ja siellä ne myytiin tiskin alta. Yhtä lailla silti kerran päivässä ne tietyt tyypit sen pullollisensa hakivat. Kuka tietää kuinka monessa apteekissa kiertelevät.
Mökkiläisille taas myytiin isot satsit kipulääkkeitä, kun he sanoivat taikasanat "perhe lähtee viikonlopuksi mökille".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei saa myydä? Jos tulee joka päivä ja ostaa yhden itselleen, niin kyllä se täytyy myydä. Olin toisessakin apteekissa ja siellä ne myytiin tiskin alta. Yhtä lailla silti kerran päivässä ne tietyt tyypit sen pullollisensa hakivat. Kuka
Fimea kieltää. Itseasiassa ei saisi myydä joka päivä samalle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
No lääkkeille ja muille apteekkitavaralle käy sitten kuten ruuan hinnalle. Lisäksi varsinaiset apteekkipalvelut katoavat ja reseptilääkkeiden saaminen heikentyy.
Tämähän se. Jos 40 % apteekeista katoaa , menee siinä aika monen mummun ja papan lähiapteekki ( n 30 km suuntaansa) ja joutuu menemään aika kauas.
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeiden tulo kauppoihin ei lisää terveys riskejä, jo nyt voi hamstrata käsikauppa lääkkeitä hakemalla niitä useammasta apteekista kenenkään estämättä tai valvomatta.
Toki näin voi tehdä, mutta todennäköisesti jossain vaiheessa apteekissa annetaan jotain tietoa riskeistä. Kysymys hyvin usein herää , kun apteekista kieltäydytään myymästä monta pakettia kerralla. Sen jälkeen asia on tietenkin omalla vastuulla.Mutta kuten tuossa aiemmin kerrottiin, Ruotsissa palautetaan parasetamoli takaisin apteekkeihin myrkytystapausten vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
"Ruotsin lääketurvallisuusvirasto Läkemedelsverket on päättänyt, ettei parasetamol-särkylääkkeitä enää saa myydä tablettimuodossa muualla kuin apteekeissa. Kielto astuu voimaan marraskuussa.
Virasto perustelee päätöstään myrkytystapausten nopealla kasvulla.
Ruokakaupoilla on ollut oikeus myydä parasetamoli-lääkkeitä vuodesta 2009 lähtien. Tuolloin viranomaiset tilastoivat 1 100 parasetamoli-myrkytystä. Viime vuonna myrkytysten määrä oli noussut jo yli 1 500:n."
Luonnonvalintaa.
Vierailija kirjoitti:
Olisi ihan mahtavaa saada buranat ja muut ruokakauppoihin😍 Näin toimii jo suurin osa Eurooppaa.
Mutta tämäkään "ei toimi Suomessa" :D. Nuo särkylääkkeet ym. eivät tule ruokakauppoihin täällä vielä moneen kymmeneen vuoteen.
Kun itsehoitolääkkeiden vähittäismyynti tulee duopolimme hallintaan, niin mitä arvaisitte kuluttajahinnoille käyvän..?
Minäpä kerron. Ensin duopoli polkee hinnat niin alas, että apteekit lakkaavat myymästä muita kuin reseptilääkkeitä. Sitten hinnat nostetaan kaksin tai kolminkertaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisittepa apteekissa katsomassa miten pöljästi ja vaarallisesti ihmiset yrittää niitä itsehoitolääkkeitä käyttää
Ai meinaat etteivät käytä kun joku apteekin työntekijä valistaa? Mites noi muiden maiden kansalaiset on hengissä kun ostavat ne kaupasta?
Eipä siellä apteekissakaan kukaan mitään valista, kun sen Buranapaketin käy ostamassa. Reseptilääkkeistä jo saakin ohjeita.
Kerran ostin tehokkaampaa reseptivapaata särkylääkettä, naprokseenia, ja sitä ei ollut hyllyssä tavallisten särkylääkkeiden kanssa vaan se tuotiin sieltä tiskin takaa ja minulle kerrottiin ko. lääkkeestä siihen tyyliin kuin olisin ollut ostamassa opioideja.
Miten nämä oikeasti kehtaavat valittaa? Pienipalkkaiset ovat pahemmassa ja pahemmassa ahdingossa, sosiaalitukia leikataan yms. Jos vuositulot ovat 200000 euroa niinkuin monella apteekkarilla on, niin siitä voi ottaa yli 50% pois ja mitään hätää ei millään järkevällä mittarilla silti ole. Tuollaiset tulot eivät ole mitenkään perusteltuja, kun "yrittäminen" perustuu keinotekoiseen monopoliin, eikä mitään epäonnistumisen riskiä käytännössä ole. Tuotevalikoima ja konsepti ovat samanlaiset joka paikassa. Kuka tahansa merkonomi voisi käytännössä pyörittää apteekkia ja tehdä sillä valtavaa voittoa.
Lääkkeissä on oikeasti melko huono kate. Jos niitä myytäisiin halvemmalla, niistä ei jäisi mitään käteen. Vapaan kaupan tuotteilla apteekkarit pääasiassa tekevät suuret voitot. T. Apteekissa töissä