Miehen tehtävä perheessä?
Minulle on tullut sellainen asia eteen, etten enää tiedä omaa tehtävääni perheessä. En osallistu lasten harrastuksiin. Emme nuku vaimon kanssa yhdessä, emmekä ruokaile yhdessä, emme katso edes televisiota yhdessä. Toisin sanoen minä vaan maksan laskut, eikä vastineeksi ole oikein mitään. Mikä on oikeasti miehen paikka. Mikä on miehen tarkoitus perheessä muuta kuin toimia maksajana. Tietysti välitän perheestäni, mutta perhe-elämäni on pelkkää työtä ja päänsärkyä.
Kommentit (304)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommaa Thaimaasta uusi nainen 🥰.
Thaimaalaiset naiset hoitavat kaikki kotityöt, eivätkä valita!
Mamumiehet, myös thaimaalaiset miehet hoitavat miesten työt eivätkä valita!
Vierailija kirjoitti:
Ennenvanhaan vaimo oli kotona ja hoiti kotitalouden. Piti kodin kunnossa ja lapset järjestyksessä. Kotiäiti vastasi siitä, että palkkatyössä oleva aviomies sai ajallaan ruoan ja huolenpidon. Lapset, mikäli he olivat alaikäisiä, olivat kotiäidin vastuulla. Oli myös kotiapulaisia niissä talouksissa, joissa molemmat vanhemmat olivat töissä. Televisiokulttuurin alkuaikana mustavalkotelevision aikana perhe kokoontui katsomaan rakentavia ohjelmia. Vapaa-aikana käytiin kylässä ja muissa perheelle tärkeissä paikoissa, kuten sukuloitiin.
Nykyään rahakeskeisenä aikana raha määrää, mitä perhe voi tehdä. Kuten nimim.proxxy.error luonnehtii, hän perheen isänä kokee olevansa ulkopuolinen perheessään, kun muut perheenjäsenet ovat jossakin muualla omilla tahoillaan. Kuten perheenpää luonnehtii, hänen roolinsa on maksaa laskut ja kulut.
Tänä aikana yhteiskunta on muuttunut kiireiseksi ja kiire on tullut myös koteihin, Lapsiperheissä eri a
Nykyään moni nainen tienaa myös miestä enemmän tai yhtä paljon. Miksi se olisi vain naisen tehtävä jäädä kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Tutulta kuulostaa tuo sun tilanne ja fiilis. Itse tosin hoidan reilusti yli puolet arjen kaikista rutiineista laskujen maksamisen lisäksi. Olen kokeillut jättää nämä hommat tekemättä ajatellen, että kai se vaimokin niitä hoitaa, kun huomaa että kaikki on tekemättä. Lopputuloksena oli semmoinen kaaos kämpässä ettei siinä voinut asua tai ainakaan antaa lasten asua. Laskuja meni ulosottoon, puhelimia irtisanottiin etc. Sen jälkeen päätin hoitaa hommat jatkossakin ilman mitään huomauttamista tai toiveita muusta. Näin jatkan vielä muutamia vuosia, kunnes lapset lähtevät omille teilleen, Sen jälkeen aloitan itsekin uuden elämän. On yksi asia jonka vaimo hoitaa meillä lähes kokonaan, nimittäin valittaminen ja kiukuttelu, mutta eipä haittaa mua enää.
Tutun tuntuista tekstisi, tosin laskut aina hoitanut. Meilläkin melkoinen sotku ,jos en siivoisi ja pesisi pyykkiä, samoin ruokapuoli olisi heitteillä, no nämä hoitanut mukisematta, mutta sitten piti hommata koira ,jonka ulkoilutus pitää hoitaa kaiken muun lisäksi, tietty käyn töissä myös normaalisti. No vaimolla ei aikaa kotitöihin kun pitää harrastaa ja shoppailla. Tosin hän hoitanut lasten yhteydet kouluun sattuneesta syystä. Sänkyasiat jääneet myös kun olen kyllästynyt vonkaamiseen. Olen kyllä joskus asemastani sanonut ,viitannut renkinä ja piikana olemiseen ja rahani kaikki tietty perheen käytössä, vaimon tilit menee yleensä shoppailuun. Mutta vajaa vuosi ja sitten saa piisata, nuorimmainen pääsee ylioppilaaksi ja olen siihen päättänyt rajan vetää, sitten muutan omilleni ,vaimo jääköön taloomme ja hoitakoon miten haluaa tai olkoon hoitamatta talomme ja koiransa, olen lapseni hoitanut sen olen katsonut velvollisuudekseni kun olen alulle saattanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, thainaiselle pitää olla rahapussi aina auki, milloin on sukulaiset rahantarpeessa kotimaassa, milloin tarvitaan mitäkin...en ymmärrä,. että tällaisia neuvoja annetaan, voit joutua paljon pahempiin vaikeuksiin kun nyt olet...niin kävi minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä valittavat, valtavasti ja aivan syystä, töissä työkavereilleen.
Olet tasa-arvon uhri. Miehen tehtävä on maksaa laskut ja vaimon tehtävä on antaa pillua. Tasa-arvo ajattelu on pistänyt monen naisen pään sekaisin ja kotona ei tuu enää pillua. Kannattaa laittaa eropaperit vetämään, koska ei semmoisella vaimolla mitään tee, joka ei nuku samassa sängyssä ja anna pillua. Minusta tuo erillään nukkuminen ja pillun puute riittää jo avioeron perusteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Se on SUN OSASI.. Nainen tarvitsee TIIKERIN SÄNKYYNSÄ (Somalimies) JAGUAARIN TALLIINSA (Amerikkalainen mies) JA AASIN JOKA MAKSAA KAIKEN (Suomalainen mies)
Suomalaisen naisen ihannemiehellä on hopeaa ohimoilla, kultaa taskuissa ja terästä housuissa.
Meikäläisellä vähän samanlainen tilanne, on meitä varmaankin aika paljon. Älä nyt ainakaan tee mitään lopullista ratkaisua vaikka pahalta tuntuukin. Noista aiemmista kommenteista ei paljon tarvitse välittää, suurin osa naisilta (jotka siis todellakaan eivät tajua tätä juttua yhtään). Suosittelisin kuitenkin kokeilemaan ns. "ärähtämistä" eli kysyppä vaimoltasi että mitäs helvetin avioelämää se tällainen on-haluaako hän että lähdet vai ollaanko edelleen kimpassa. Minulla ainakin naljailu väheni ja tehdään nykyään joskus jotain yhdessäkin...
Sama homma. Olen nainen odotan että lapset muutaman vuoden päästä ovat omillaan. Olen vapaa. Ukko makaa ja juo päivät pitkät, puolet kuluista maksan silti ei ukolle ole hyvä sekään. Tuntuu että miehille ei mikään ole hyvä ei yksin eikä kaksin, olen monelta eronneelta kuullut, saa siitä sitten selvä mitä ne haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Olet tasa-arvon uhri. Miehen tehtävä on maksaa laskut ja vaimon tehtävä on antaa pillua. Tasa-arvo ajattelu on pistänyt monen naisen pään sekaisin ja kotona ei tuu enää pillua. Kannattaa laittaa eropaperit vetämään, koska ei semmoisella vaimolla mitään tee, joka ei nuku samassa sängyssä ja anna pillua. Minusta tuo erillään nukkuminen ja pillun puute riittää jo avioeron perusteeksi.
Näin kirjoittaa mulkullaan ajatteleva mies.
Jos jättäytyy itse pois perheen elämästä, ei luulisi ihmettelevän sitä, miksi ei ole mukana perheen elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutulta kuulostaa tuo sun tilanne ja fiilis. Itse tosin hoidan reilusti yli puolet arjen kaikista rutiineista laskujen maksamisen lisäksi. Olen kokeillut jättää nämä hommat tekemättä ajatellen, että kai se vaimokin niitä hoitaa, kun huomaa että kaikki on tekemättä. Lopputuloksena oli semmoinen kaaos kämpässä ettei siinä voinut asua tai ainakaan antaa lasten asua. Laskuja meni ulosottoon, puhelimia irtisanottiin etc. Sen jälkeen päätin hoitaa hommat jatkossakin ilman mitään huomauttamista tai toiveita muusta. Näin jatkan vielä muutamia vuosia, kunnes lapset lähtevät omille teilleen, Sen jälkeen aloitan itsekin uuden elämän. On yksi asia jonka vaimo hoitaa meillä lähes kokonaan, nimittäin valittaminen ja kiukuttelu, mutta eipä haittaa mua enää.
Tutun tuntuista tekstisi, tosin laskut aina hoitanut. Meilläkin melkoinen sotku ,jos en siivoisi ja pesisi pyykkiä, samoin ruokapu
Taitaisi olla aika erilainen tarina, jos kysyttäisiin siltä vaimolta.
Jos käytät jatkuvasti päänsärkypillereitä niihin jää koukkuun. Ne aiheuttaa itse päänsärkyä siten ettei ilman voi olla.
Muuten ei perhe sinulle päänsärkyä aiheuta. Pääset helpolla. Maksat laskut, teet ateriasi. Miten olisi jos kokkaisitte vuoropäivinä vaimon kanssa koko perheelle. Teetkö yhtään kotitöitä?
Jos et osallistu lasten harrastuksiin edes kuskaamisen muodossa voit viedä elokuviin, ostoksille, veneilemään, uimaan, hiihtämään jne. Ei ole pakko maata sohvalla. Et kai odota että lapset tulee pyytämään aikaasi? Tee itse aloite.
Hei vaan, en koskaan ennen ole näihin lööppeihin vastannut mut nyt tuli liian lähelle sydämeen. En minäkään varmaan maailman helpoin MIES ole mutta jotakin kaipaisin vaimoltani. Olemme olleet kohta yhdessä 20 vuotta ja meillä kaksi jo kohta aikuista lasta, vaimoni kanssa emme ole olleet sängyssä viiteen vuoteen, yritän tehdä bisnestä ostaa kämpät kaupungin satamasta ja rakentaa mökin hyvälle paikalle mut ei niin ei kemiat kohtaa... paljon miettinyt teenkö rikoksen jos jätän hänet ja rupean minäkin elämään... no niinpä sainpa edes purkaa sydäntäni täältä mökiltä yksin, vaikka naapurin Rouva kaipaisikin seuraani, tekisinkö väärin?
Älä nyt pelkäksi lompakoksi suostu. Aika monelle naiselle mies valitettavasti on sitä! Sanon tämän vaikka itse olenkin nainen ja myönnän että joskus omassakin suhteessa tuntuu, että olen vain rahavirtojen takia mieheni kanssa. Mutta se on niin väärin! Juttelemalla avoimesti tarpeistaan ja toisen arvostamisella me kuitenkin on aina saatu homma jatkumaan. Puhu sinäkin rehellisesti tunteistasi, älä odota että toinen on ajatustenlukija! Enemmän se puhumattomuus on suhteita tappanut kuin puhuminen.
Vierailija kirjoitti:
Miehen tehtävä on jakaa työt alamaisilleen ja valvoa että työt tulee tehtyä kunnolla.
Ketkä ovat miehen alamaisia?
Miksi miehet antavat naiselle kaiken vastuun kodista? Tiedän monta uraa tekevää miestä, jotka esimerkiksi vetävät lapsensa jalkapalloryhmää, kuskaavat tytärtään pianotunneille ja jaksavat vielä itsekin harrastaa vuosikausia. Perheesi on oppinut pitämään rahojasi itsestäänselvyytenä eivätkä he näe, että millä tavalla sinua pitäisi arvostaa ja kunnioittaa, kun et ole tehnyt mitään käsinkosketeltavaa kotona (esim. siivous, ruoanlaitto, auttaminen läksyissä).
On aika paljon kiinni priorisoinnista, että mitkä asiat pistät elämässäsi sinne ykkössijoille. Jos olet uhrannut vuosikaudet aikaa uralle, niin jos se on vakaa, niin voisitko panostaa nyt vähän enemmän kotiasioihin? Perheen vuoksi minä esimerkiksi teen ylitöitä nimenomaan aamusta, jotta pääsen ajoissa kotiin lasten luokse.
Valitit, että vaimosi vain tiuskii sinulle. Ehkä silloin kannattaa sanoa vaimolle ystävällisesti takaisin, että miksi hän tiuskii, kun sinä olet sanonut ystävällisesti hänelle. Jos lapset pyytävät satasta käyttörahaa, niin oliskohan jo korkea aika pitää perhepalaveria ja keskustella myös vaimon kanssa siitä, että mihin suuntaan "laivaanne" ollaan ohjaamassa. Sinulla on oikeus muuhunkin kuin maksajaksi, mutta sinun pitää itse osallistua myös perheen elämään eikä vain olla siellä "vitriinissä" sivustaseuraajana.
Ihan kuten työpaikallakin pitää löytää oma paikkansa, niin sinun pitää nyt löytää sellainen paikka perheessä, joka on sinulle mieluinen. Et ole tilanteessa ainoa, joka valittaa asemaansa, mutta veikkaanpa, että myös vaimosi on ollut moneen kertaa turhautunut, kun hän joutuu yksin hoitamaan kaikki. Siinä nyt sitten olette toisistaan erkaantuneena ja syyttelette toisianne, että kumpi on tehnyt enemmän perheen eteen.
Pelkästään lasten takia ei kannata olla yhdessä, mutta jos olette joskus rakastaneet toisianne, niin ei se vaihtaminenkaan aina uuteen niin herkkua ole. Ehkä siksi kannattaisi ehdottaa vaimolle pariterapiaa, jotta ainakin tietäisit, että missä menit suhteen osalta pieleen ja mitä vaimosi ajattelee. Vaikka ero tulisikin, niin tietäisit, että mitä sinun ehkä tulisi tehdä paremmin sitten seuraavassa suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
No hyi helv... Osta seksinukke.
Itselläni on täysin samanlainen tilanne, ei saa edes lämpöä, läheisyyttä seksiä. Vaimo torjui aluksi silloin tällöin, torjuminen teki epävarmasi fyysisesti ja henkisesti libido kärsi. Tiuskimista, kylmyyttä erihuoneet, mutta silti mustasukkaista kyttäämistä. Lapset/teinit kasvaa ristiriitaisuudessa. Laskut maksan talkkari ja mekaanikko. Leimattu narsistiksi.
Onko se sitten reilua? Hienoa arvostusta naissukupuolta kohtaan...