Rehellisesti pärjäisitkö viikon yksin metsässä?
Kaukana sivistyksestä ilman puhelinta mukana vain reppu, tulitikut, eväsleipä ja vesipullo. Onko erätaitoja sekviytymiseen?
Kommentit (134)
Kuusi päivää on pisin yhtäjaksoinen aika korvessa jossa lähin talo n.5km. En yhtään ihmistä sinä aikana nähnyt. Pieni kumivene, teltta ja virvelivehkeet rinkassa mukana. Pääasiassa kalaa söin, kuivamuonat tuli takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos löytyisi juomakelpoista vettä, niin mikä ettei sitä viikon sinnittelisi. Saisi ainakin viettää viikon niin, ettei olisi mihinkään kiire.
Laitat vettä pulloon ja kiehautat nuotiossa.
Parempi olla sitten metallinen vesipullo tai tulee ikävä muovinkäry...
Vettä täynnä oleva muovipullo ei sula nuotiossa, vaikka siltä ensiajatuksella vaikuttaisi. Tämä on vanha selviytymiskikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Mikäs siin ois keitellä itellee puhasta vettä, tai vaikka jättää vesi johonki pussiin missä patogeenit tuhoutuu koska ne ei saa happea ja aurinko tappaa ne. Tai vaikka juoda luonnosta jo valmiiksi puhdasta vettä
Ruoka varmaan tulis kalastelemalla, ahvenia pannulla päivisin
Sit rakentelis jonku suojan vaa itellee missä nukkuis viikon, ehkä riippari jos löytäs jonkun kankaanpalsen jostain
Oho ahvenia siis kepinnokassa, unohin kokonaa et eihän pannua olis :D
Joo ja metsässä on aina kankaita ja kalastusvälineitä.
Aika oudot varusteet, kun on tulitikut muttei puukkoa. Vai saanko puukon mukaan, kun se on aina retkireppuni sivutaskussa?
Jos käyttämäni lääke ei olisi mukana niin siinä ja siinä. Lisäksi veden löytäminen voisi olla vaikeaa, varsinkin heikossa hapessa. Mutta jos löytäisin vettä niin ehkä selviytyisin, aika fifty-sixty!
Vierailija kirjoitti:
Kyyhöttäisin jossain kivenkolossa sammaleen alla runkaten koko viikon. Sitten menisin mäkkiin.
Millä rahalla? Ei repussa ole lompakkoa, ei pankkikorttia eikä käteistä ellet sitten kerjää vastaantulijalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyyhöttäisin jossain kivenkolossa sammaleen alla runkaten koko viikon. Sitten menisin mäkkiin.
Millä rahalla? Ei repussa ole lompakkoa, ei pankkikorttia eikä käteistä ellet sitten kerjää vastaantulijalta.
Ei mäkkiin ole sisäänpääsymaksua.
Ainakin keväällä joo. Puukon kanssa olisi tosin helpompaa
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi lämmin kesä ja riittävän iso eväsleipä, niin miksipä en pärjäisi. Riippumatto ja hyttysverkko kyllä lisäisivät merkittävästi viihtyvyyttä.
Ostin juuri ruotsista 10 kilon paketin näkkileipää, tuollainen olisi riittävä eväsleipä ehkä?
Laittaisin kilon verran meetvurstia tuollaiseen leipään, kilo tomaattisiivuja, kilo kurkkua. Juustoa laittaisin 2 kiloa, metukan päälle ja kaksi kiloa ohuita paprikasiivuja. Ehkä laittaisinkin toiselle puolelle leipää lohta ja sipulia. Myös katkaravut ihania näkkileivän kanssa. Ehkä olisikin pitänyt ottaa 20 kiloa tätä leipää (silloin muiden aineksien määrät tuplautuisivat ja koko köntti painaisi jo yli 50 kiloa, viikon aikana ei tulisi liikuttua kun ei huvittaisi raahata eväsleipää mukanaan)
Kyllä mä pärjäisin mutta en mitenkään nauttisi siitä.
Olen kaupunkilainen viiskymppinen nainen enkä ole koskaan nauttinut eräjormailusta,muuta isä piti kunnia-asianaan että kaikki hänen neljä tytärtään oppivat erätaitoja.
No jos löytyisi joku kirkas metsälampi, josta vois juoda, ei vesipullo riitä selviimiseen.
Vararasvaa kyllä löytyy, ja olen nainen, enköhän selviäisi, naisen keho on ditkeämpi ja ekonomisempi kuin mieskeho. Oon huomannu kun katsoo alastomia selviytyjiä, miehet pyörtyy nopeesti ilman ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos löytyisi juomakelpoista vettä, niin mikä ettei sitä viikon sinnittelisi. Saisi ainakin viettää viikon niin, ettei olisi mihinkään kiire.
Laitat vettä pulloon ja kiehautat nuotiossa.
Parempi olla sitten metallinen vesipullo tai tulee ikävä muovinkäry...
Minä oon tyypillinen kaupunkilaispentu. Olen syntynyt tuolla jossain peräkylillä mutta muutimme kaupunkiin ennenkuin osasin edes puhua tai kävellä. Mulla ei ole minkäänlaisia erätaitoja mutta kait jonkinlaisen nuotion saisin kyhättyä ja palamaan jos olis tarpeeksi tulitikkuja. Vaarana saatais olla että palaa muutakin kuin nuotio, pinna vähintään.
En tykkää samoilla metissä ja oikeastaan ne pelottavat mua. En tiedä mikä siellä pelottaa, luultavasti se kun/jos olisin ihan yksin. En halua metsiin mennä kaksinkaan. Sitten kaikki ne öttimänkijäiset, itikat, paarmat, hirvikärpäset ja mitkä lie inhottaa. Yäk, olis koko ajan tunne että joku liero menee pitkin selkää tai kinttuja. Yöllä varmaan saisin aina sydärin jokaisesta risahduksesta.
En pärjäisi viikkoa, en edes vuorokautta. Uskon että päivä, aamusta iltaan, olis liian pitkä aika mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi lämmin kesä ja riittävän iso eväsleipä, niin miksipä en pärjäisi. Riippumatto ja hyttysverkko kyllä lisäisivät merkittävästi viihtyvyyttä.
Ostin juuri ruotsista 10 kilon paketin näkkileipää, tuollainen olisi riittävä eväsleipä ehkä?
Laittaisin kilon verran meetvurstia tuollaiseen leipään, kilo tomaattisiivuja, kilo kurkkua. Juustoa laittaisin 2 kiloa, metukan päälle ja kaksi kiloa ohuita paprikasiivuja. Ehkä laittaisinkin toiselle puolelle leipää lohta ja sipulia. Myös katkaravut ihania näkkileivän kanssa. Ehkä olisikin pitänyt ottaa 20 kiloa tätä leipää (silloin muiden aineksien määrät tuplautuisivat ja koko köntti painaisi jo yli 50 kiloa, viikon aikana ei tulisi liikuttua kun ei huvittaisi raahata eväsleipää mukanaan)
Tuon eväsleivän kun söisin, en pääsisi omin voimin enää edes ulos sieltä metsästä.
Hengissä varmasti selviäisin mutta vihaisin jokaista sekuntia. En ole mikään eräjorma.
Vierailija kirjoitti:
Kuusi päivää on pisin yhtäjaksoinen aika korvessa jossa lähin talo n.5km. En yhtään ihmistä sinä aikana nähnyt. Pieni kumivene, teltta ja virvelivehkeet rinkassa mukana. Pääasiassa kalaa söin, kuivamuonat tuli takaisin.
P*skapuhetta, miksi joku teki jotain noin tyhmää?
Jos on tulentekovälineet ja mahdollisuus keittää juomavettä niin kyllä. Ongenkoukku on myös tarpeen, ja mora. Kesällä pärjää, mutta kylmässä kelissä ei vähäisillä varusteilla tule hommasta mitään.
Olen ollut 2-3 viikon vaelluksilla, mutta tietysti eväät ja yöpymisvehkeet mukana.
Pärjäisin
Terveisin p o r o miehen lapsi
Kukaan ei lähde metsään viikoksi yhden eväsleivän kanssa.
Älä edes kysele noin älyttömiä!