Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

OmaVero niin vaikea käyttää!

Vierailija
19.05.2024 |

Olenko ainoa, jonka mielestä OmaVeron käyttäminen on aivan helvetin vaikeaa? Muistan aloittaneeni veroilmoituksen tekemisen yli kuukausi sitten. Nyt olen taas puolisen tuntia etsinyt, mistä sitä pääsee jatkamaan, eikä vain näy missään!

Enkä halua aloittaa alusta, koska olen saanut merkittyä jo osan vuoden osingoista sinne. Siis tästä tulee taas 8h työpäivä kun manuaalisesti OmaVeron hitaalla käyttöliittymällä saa naputella joka ikisen osakkeen oston, myynnin, päivän, ostohinnan, myyntihinnan, voiton, ennakonpidätyksen jne!! Eikö nyt saakeli ne virkailijat ole sitä varten että voisi laittaa vaan koko paperipinon sinne että hoitakaa!

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jonkin sortin kehvana?

Vierailija
2/27 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytät eToroa tai Degiroa, ei voittoa kannata ilmoittaa verottajalla. Sen takia ne eivät näy siellä, koska verottaja ei saa niistä tietoa. Siinä säästä kymmeniä tuhansia, kun ei mene 30% veroa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo huomasin että se liitteiden liittäminen ei meinannut millään toimia, siis että ne ei näy mitä olet liittänyt ja sitten olin tallentavinani kaiken ja seuraavana päivänä ei kuitenkaan näkynyt mitään missään. No sitten tein taas uudestaan ja otin siitä printit ulos niin on ainakin todistusaineistoa että on tehty ajallaan... Mikään muu sivu ei toimi noin kankeasti kuin tuo!

Vierailija
4/27 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko varma ettei jättöpäivämäärä ole mennyt umpeen?

Vierailija
5/27 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko jonkin sortin kehvana?

En tietääkseni. Mutta jos tiedät, pystyisinkö importtaamaan tiedot vaikka csv-tiedostona jotenkin kätevästi, niin otan mielelläni ohjeet vastaan.

Vierailija
6/27 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulosta paperikaavakkeet ja lähetä ne

Vierailija
7/27 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo huomasin että se liitteiden liittäminen ei meinannut millään toimia, siis että ne ei näy mitä olet liittänyt ja sitten olin tallentavinani kaiken ja seuraavana päivänä ei kuitenkaan näkynyt mitään missään. No sitten tein taas uudestaan ja otin siitä printit ulos niin on ainakin todistusaineistoa että on tehty ajallaan... Mikään muu sivu ei toimi noin kankeasti kuin tuo!

Ja siis minä päädyin tekemään niin että tässä liitteet, täyttäkää! Oli jotain niin outoja osakekauppoja, splittejä jne etten osannut itse sanoa niistä mitään niin möin kaikki osakkeeni pois sitten :D Eli ensi vuonna vielä sama edessä, sitten toivottavasti ei enää koskaan kun aion lopettaa Nordnettini heti kun saan tietoa tuosta viime vuoden verotuksen onnistumisesta. Täytyy vaan ottaa printit heiltä talteen ennen.

Vierailija
8/27 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä päästä savu nousi kun ilmoitin/korjasin vuokratulot.  Sitten kun hokasin niin laittoi vaan.  Pitikin edelliset poistaa ja tehdä uutena.

Vierailija
9/27 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olet ainoa. Ehkä ei kannata pelata noiden osinkojen kanssa, jos se kerran on sulle niin vaikeaa. Tai sitten ostat joltain kirjanpitoyritykseltä OMILLA RAHOILLASI sen ilmoituspalvelun. Kädettömien ja vähä-älyisten tyyppien veroasioiden selvittely ja lomakkeiden täyttely a:sta ö:hön ei todellakaan kuulu niille virkailijoille.

Vierailija
10/27 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oletko varma ettei jättöpäivämäärä ole mennyt umpeen?

Olen. Siksi tätä teen, koska kohta menee.

Eikä tämä ole ainoa ongelma OmaVeron kanssa, vaan on muitakin. Mitään et voi aukaista uuteen välilehteen, kaikki on tosi vaikea löytää jne. Tietysti joku ihan perus veroprosentin nosta ja veroilmoitus jollakin työhuonevähennyksellä onnistuu ihan kätevästi muutamaan minuuttiin.

Vierailija
11/27 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta hävisi kaikki ilmoittamani tiedot. Laitoin sitten uuden veroilmoituksen menemään. Sain veropäätöksen, jossa tulot oli merkattu tuplana ja jäännösveroa olisi pitänyt maksaa monta tonnia. Ketuttaa koko OmaVero. 

Vierailija
12/27 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaveron käyttö vaikeaa.

Onneksi Kelan sivut tehtiin helppokäyttöisemmäksi. 

Vierailija
13/27 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni tallennusluonnos säilyy vain kaksi viikkoa. Joten on aloitettava alusta.

Vierailija
14/27 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siis minä päädyin tekemään niin että tässä liitteet, täyttäkää! Oli jotain niin outoja osakekauppoja, splittejä jne etten osannut itse sanoa niistä mitään niin möin kaikki osakkeeni pois sitten :D Eli ensi vuonna vielä sama edessä, sitten toivottavasti ei enää koskaan kun aion lopettaa Nordnettini heti kun saan tietoa tuosta viime vuoden verotuksen onnistumisesta. Täytyy vaan ottaa printit heiltä talteen ennen.

Näitä splittejähän tuli viime vuonna. Nordnet ilmoittaa kuitenkin kaiken suunnilleen oikein. Lähinnä kannattaa tarkastaa vain splitatut osakkeet, koska niissä voi olla epäselvyyksiä.

Vierailija
15/27 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo samat tiedot voi ilmoittaa myös paperilomakkeella, jos se tuntuu kätevämmältä.

Vierailija
16/27 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näit

Joo siis mulla oli spiltannut osake A ja sitten verotoimisto kysyi miten olen ostanut osaketta A+ niin wtf... Tulostin kaiken kumpaankin osakkeeseen liittyvän todistusaineiston ja liitin siihen veroilmoitukseen, en minä osaa tuollaisia täytellä argh...

Vierailija
17/27 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Löydät oman esitäytetyn veroilmoituksesi OmaVeron etusivun Huomioitavaa-kohdasta. Esitäytettyjen tietojen oikeellisuus on syytä tarkistaa." verottajan ohjevinkeistä lainaus

Vierailija
18/27 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Löydät oman esitäytetyn veroilmoituksesi OmaVeron etusivun Huomioitavaa-kohdasta. Esitäytettyjen tietojen oikeellisuus on syytä tarkistaa." verottajan ohjevinkeistä lainaus

Joo mutta sitten kun tallennat, sitä tallennettua tietoa ei näy missään, ei edes seuraavana päivänä vaikka sivusto väitti niin.

Vierailija
19/27 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, olet ainoa. Ehkä ei kannata pelata noiden osinkojen kanssa, jos se kerran on sulle niin vaikeaa. Tai sitten ostat joltain kirjanpitoyritykseltä OMILLA RAHOILLASI sen ilmoituspalvelun. Kädettömien ja vähä-älyisten tyyppien veroasioiden selvittely ja lomakkeiden täyttely a:sta ö:hön ei todellakaan kuulu niille virkailijoille.

Osingoilla ei tarvitse erikseen pelata, vaan ne maksetaan säännöllisellä aikataululla. Ongelma ei ole, ettenkö tiedä osingon määrää, maksupäivää tai ennakonpidätystä. Tiedän tuon kaiken ja saan sen siistinä PDF-tiedostona ulos. Ongelma on juurikin OmaVeron järjestelmä, johon tuota en voi vain liittää liitteenä, vaan pitää täyttää erittäin hitaasti täytettävä lomake jokaista omistusta kohden, ja siellä kysytään kaikkea epäolennaista tietoa. Järjestelmän käytettävyys on erittäin huono. Noh, mutta jos ei onnistu eikä paperiset laput kelpaa, niin jääköön sitten muutamia tonneja enemmän käteen ja ulkomaiset osinkoverot maksamatta.

Vierailija
20/27 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit täydentää tiedot joko yhdellä kertaa tai useammalla kerralla.

Vaihtoehto 1: Täydennä ja korjaa tiedot kerralla. Lähetä veroilmoitus viimeistään määräpäivänä. Saat sen jälkeen meiltä kuittauksen siitä, että ilmoituksesi on vastaanotettu.

Vaihtoehto 2: Voit lisätä ja korjata tietoja useita kertoja aina veroilmoituksesi määräpäivään asti. Muista lähettää veroilmoitus aina, kun olet lisännyt tai korjannut tietoja. Jos haluat muuttaa tietoja tai ilmoittaa niitä lisää, avaa veroilmoitus uudelleen täydennettäväksi. Aina kun olet ilmoittanut tietoja tuloista ja vähennyksistä, ne näkyvät esitäytettyinä tietoina seuraavasta päivästä alkaen.

Vaihtoehto 3: Voit myös tallentaa ilmoituksen keskeneräisenä ja jatkaa ilmoittamista myöhemmin. Tallennetut tiedot säilyvät 2 viikkoa. Uusi tallennus aloittaa aina uuden 2 viikon jakson. Muista lopuksi lähettää veroilmoituksesi viimeistään määräpäivänä klo 23.59, jotta tiedot välittyvät Verohallinnolle.

lähde vero.fi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä