Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

OmaVero niin vaikea käyttää!

Vierailija
19.05.2024 |

Olenko ainoa, jonka mielestä OmaVeron käyttäminen on aivan helvetin vaikeaa? Muistan aloittaneeni veroilmoituksen tekemisen yli kuukausi sitten. Nyt olen taas puolisen tuntia etsinyt, mistä sitä pääsee jatkamaan, eikä vain näy missään!

Enkä halua aloittaa alusta, koska olen saanut merkittyä jo osan vuoden osingoista sinne. Siis tästä tulee taas 8h työpäivä kun manuaalisesti OmaVeron hitaalla käyttöliittymällä saa naputella joka ikisen osakkeen oston, myynnin, päivän, ostohinnan, myyntihinnan, voiton, ennakonpidätyksen jne!! Eikö nyt saakeli ne virkailijat ole sitä varten että voisi laittaa vaan koko paperipinon sinne että hoitakaa!

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen nyt parhaillaan ulkomaisten osakkeiden osingoista ilmoitusta ja voin antaa esimerkin yhdestä ongelmsta. Lomakkeella kysytään: Yhtiön nimi, osakkeiden lukumäärä, osinkojen määrä ja ennakopidätyksen määrä

Sijoituspalvelun raportilla taas kerrotaan: Yhtiön nimi, osingon suuruus ja ennakonpidätys

Jos yhtiö maksaa osinkoa 12 kuukautena vuodessa, tuolta sijoituspalvelun yhteenvetoraportilta näen osingon kokonaismäärän ja ennakonpidätyksen kätevästi. Olen kuitenkin ostanut ja myynyt kyseistä osaketta myös pitkin vuotta, joten mikä on ollut OSAKKEIDEN LUKUMÄÄRÄ.

Ainoa vaihtoehto, miten tuon saa menemään täsmälleen oikein, on selvittää jokaisen osake-erän irtoamispäivän vuoden jokaiselta kuukaudelta. Sen jälkeen etsiä tuhansien osakekauppojen seasta yhteenlaskemalla ja vähentämällä, mikä on sattunut olemaan osakkeiden määrä tuona kyseisenä päivänä vuoden kunakin kuukautena (ja auta armias kun vielä on sattunut kauppoja just täsmäytys tai irtoamispäivälle, etkä otakaan lähteestä selvää, että mikä päivä oikeasti olikaan kyseessä). Sen jälkeen pelkästään jo yhdestä omistuksesta on olemassa 12 eri omistusmäärää eri hetkellä.

Ainoa tapa, kuinka tämän voi kirjata OmaVeroon, on tehdä kyseisestä osakkeesta 12 ilmoitusta, ja ilmoittaa kullekin osingonmaksulle oikeat osakemäärät. Sitten kun osinkoa maksavia yrityksiä sattuukin olemaan 10, niin se vaatii 120 lomakkeen täyttöä!

Ja vastauksena kysymykseen: miksi en palkkaa jotakuta tekemään tuota puolestani. Sillä työmäärällä osingot menisivät palkkoihin ja jäisin vielä tappiollekin!

Pitää varmaan itse koodata skripti tulevaisuudessa, joka tekee tuon roskan puolesta...

Vierailija
22/27 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kotitalousvähennyksen teko helpottunut Omavero- sivuilla. Ennen ei meinannut löytyä mistään tuota lomaketta täytettäväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa viestiä siihen kommenttiosioon, jospa saisivat yksinkertaistettua.

Vierailija
24/27 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistä osingoista puhut, onko oma yritys vai mikä mutta esim. Nordnet lähettää kaikki verotiedot automaattisesti verottajalle.

Vierailija
25/27 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordnetin tiedot minulta meni automaattisesti. Ne ovat useimmiten pääpiirteittäin oikein. Käytän myös edullisempia ulkomaisia välittäjiä ulkomaisiin osakkeisiin, kun Nordnetillä on aivan järkyttävät kiskurihinnat. Nordnet haluaa vielä parikymppiä, kun muut välittäjät vielät 0,50e. 

AP

Vierailija
26/27 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mistä osingoista puhut, onko oma yritys vai mikä mutta esim. Nordnet lähettää kaikki verotiedot automaattisesti verottajalle.

Mun ongelma oli splitit joista ei ollut verottajalla tarpeeksi tietoa enkä ollut tehnyt mitään muuta kuin ostanut pari osaketta Nordnetissä. Liian monimutkaista ja möin kaiken pois. Ei enää ikinä 

Vierailija
27/27 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo huomasin että se liitteiden liittäminen ei meinannut millään toimia, siis että ne ei näy mitä olet liittänyt ja sitten olin tallentavinani kaiken ja seuraavana päivänä ei kuitenkaan näkynyt mitään missään. No sitten tein taas uudestaan ja otin siitä printit ulos niin on ainakin todistusaineistoa että on tehty ajallaan... Mikään muu sivu ei toimi noin kankeasti kuin tuo!

Ja siis minä päädyin tekemään niin että tässä liitteet, täyttäkää! Oli jotain niin outoja osakekauppoja, splittejä jne etten osannut itse sanoa niistä mitään niin möin kaikki osakkeeni pois sitten :D Eli ensi vuonna vielä sama edessä, sitten toivottavasti ei enää koskaan kun aion lopettaa Nordnettini heti kun saan tietoa tuosta viime vuoden verotuksen onnistumisesta. Täytyy vaan ottaa printit heiltä talteen ennen.

Näit

Ei pitäisi olla ylivoimaista jakaa osakkeen alkuperäinen ostohinta kappaletta kohti kahteen, kolmeen tai neljään osaan (sen mukaan, miten split on tehty).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä