Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Spinaali vai epiduraali?

26.01.2007 |

En tiedä onko aikaisemmin täällä asiasta ollut juttua, mutta mua kiinnostaisi kokemukset varsinkin sellaisilta ihmisiltä jotka ovat kokeilleet molempia puudutuksia. Ite olen kokeillut epiduraalia kaksi kertaa ja se onkin tehonnut hyvin, mutta ei ollenkaan sitten ponnistusvaiheessa. Nyt luin jostakin että tuo spinaalipuudutus auttaisi myös tuohon ponnistuskipuun. Mitä huonoa / hyvää teidän mielestä tuossa spinaalissa on ollut?

T.kolomonen rv 35+4

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain ekassa synnytyksessä epiduraalin, joka toimi hienosti synnytyksen loppuun asti.Vei siis kivun myös ponnistusvaiheessa.Synnytys oli tooosi pitkä ja siksi epiduraali sopi siihen hyvin.

Toinen synnytys oli kaikin puolin aivan toista maata.Kesti vain 4 tuntia josta pari tuntia ehdittiin olla sairaalassa.Kätilö ehdotti spinaalia, koska sanoi että synnytys etenee niin nopeasti ja spinaali on nimenomaan nopean synnytyksen puudute.Se vaikuttaa 1-2 tuntia ja minulla siis osui nappiin kun tarvitsin sitä noin kahdeksi tunniksi (kätilö osasi hienosti arvioida synnytyksen etenemisen ja keston). Spinaali alkaa vaikuttaa heti seuraavalla supistuksella kun se on laitettu ja jos onnistuu hyvin niin kivut häviää.Sain ponnistaa kivuitta ja olin muutenkin erittäin tyytyväinen puudutukseen.Kun se laitettiin, oli kohdunsuu muistaakseni noin 4-5cm auki.

Spinaalipuudutuksen yhteydessä seurataan verenpainetta ja vauvan sydänääniä tarkasti, tai niin ainakin tuolla meidän sairaalassa tehtiin. Mulla puudutus aiheutti myös melkoista tärinää ja vapinaa sekä palelua, mutta ne loppui kyllä sitten kun puudutuskin lakkasi vaikuttamasta.

Suosittelen spinaalia!

Vierailija
2/7 |
26.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ehdottomasti spinaalipuudutusta! Esikoista synnyttäessäni sain epiduraalia kaksi kertaa. Ensimmäinen auttoi, sain nukuttua pari tuntia, mutta kipu ei kaikonnut kokonaan, vaan siitä tuli siedettävää. Toinen annos ei enää auttanut ja ponnistusvaihe oli aivan kamala! Ihan kuin ei mitään kipulääkettä olisi ollutkaan!

Kuopusta synnyttäessäni minulle suositeltiin spinaalia ja se toi kyllä autuuden. Sen saatuani en tuntenut enää minkäänlaista kipua koko aikana ja voin sanoa, että synnytys oli miellyttävä kokemus. Synnytyksen viimeiset kaksi tuntia juttelimme vain miehen kanssa ja katselin käyriltä supistusten kulkua tuntematta mitään. Ponnistusvaihe sujui hyvin, myöskin ilman kipuja. Toki se paineentunne ei ole mitenkään miellyttävä koskaan. Itse sain spinaalin juuri kreivin aikaan. Se toi helpotusta pahimpiin kipuihin. Vaikutusaika alkoi juuri olla lopuilllaan, kun vauva syntyi. Tiedä sitten, jos sen olisi saanut liian aikaisin, eikä tehoa enää olisi loppumetreille ollut...Onneksi kohdallani ei kuitenkaan näin käynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epiduraalini: Esikoista synnyttäessä, oxy-tippa koko ajan tulehduksen takia. Puudute onnistui täydellisesti, mutta vaikutusta ei ollut enää ponnistaessa. Puudutteen saadessani olin auki 3 cm.

Spinaali: Kuopusta synnyttäessä, sain hieman lopussa oxy-tippaa, koska puudutteelle tyypillisesti sen vaikutus hidasti hieman aukeamista. Puudute onnistui tässäkin täydellisesti, ei vienyt ponnistuksen tunnetta (minkä tekee joskus, siksi ei suositella ensisynnyttäjille), mutta toi lievitystä myös ponnistusvaiheen kipuihin. Puudutteen saadessani olin auki 7cm.

Molempi parempi... , mutta spinaali vielä parempi ;)

Vierailija
4/7 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisesta sain epiduraalin. Olo olikin kuin taivaassa ja kivut katosi :) Mutta eipä sitten ponnistusvaiheessa enää tullut suppareita ja jotenkin oletan sen siihen vaikuttaneen... eli siis ponistus venyi ja supparit katos, ei mitään ponnistamisen tarvetta. :( Muutenkin sen urakan jälkeen kutisin kamalasti ja olo oli aika hutera.

Kuopuksesta sain spinaalin ja tyytyväinen olin! Ei ihan salamana vaikuttanut, siis puudutti ekana sen kyljen jolla makasin sitä laitettaessa ja sit kun käänsin kylkeä, puutui toinenkin puoli. Mutta samalla tavalla vei sitten hetkenkuluttua kivut ja ponnistusvaiheessa vei kyllä kivun, mutta ei ponnistamisen tarvetta!!! Oli muutenkin " kevyempi" puudute. Samantien pystyin nousemaan seisaalle ja käydä katsomassa kuopuksen pesut ja mittaukset. Olo oli parempi ja ei ollut sellaista vapinaa ja kutinaa mitä epiduraalista.

Spinaalia siis lämpimästi suosittelen!

t. K@tju pojat 3,5v 1v3kk ja rv: 34+

Vierailija
5/7 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain se kun olin auki 7-8 senttiä, ja kivut oliva jo sietämättömiä. Spinaali vei ihan kaikkikivut pois. Osaa supistuksistakaan en tuntenut, ja olikin jännä katsoa, kun vatsakumpu vain välillä kovettui. Välillä tuntui jotain pientä, että tiesi olevansa synnyttämässä :) Ponnistusvaiheessa ei ollut minkäänlaista kipua, mutta aina osasi ponnistaa oikeassa vaiheessa, jos ei itse huomannut, niin kätilö kyllä neuvoi. Samalla puudutteella sain vielä tikkejäkin, ennenkuin vaikutus rupesi haihtumaan ja neula pistelemään. Sitten sain sumutin pullosta jotain puudetetta että saatiin tikit laitettua.

Vierailija
6/7 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tilattiin epiduraali mutta koska synnytys lähti huimaa vauhtia eteenpäin ja epiduraali ei olisi enää ehtinyt auttaan niin sain spinaalin. Se vei hetkessä kaikki kivut pois. Ponnistusvaiheessa en tuntenut mitään mutta myös minulle kätilö sanoi koska pitää ponnistaa ja hyvin meni. En tuntenut edes kun tikkejä ommeltiin. Tunto alkoi palata kunnolla vasta osastolle päästyämme.

Minulle spinaali toimi paremmin kuin hyvin!! Suosittelen sitä lämpimästi!

Vierailija
7/7 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia vastanneille, näiden perusteella taidan pyytää tuota spinaalia!