Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapsiperhearjen negatiivisista terveysvaikutuksista ei puhuta???

Vierailija
19.05.2024 |

Univaje, meteli, kiire, stressi, jatkuva riittämättömyyden tunne...

Kun em. asioista puhutaan lapsiperhearkeen liittyen, niin ne ovat "normaaleja" elämään kuuluvia asioita. Mutta samat asiat lapsiperheen ulkopuolella aiheuttavat vakavia riskejä terveydelle, mm. dementian ja sydäntautien riski kasvaa.

Miksi tässä asiassa on meillä tällaiset kaksoisstandardit?? Ja ei, selitykseksi ei käy se, että lapsiperhevaihe on vain lyhyt vaihe elämässä. Niin on monesti muutenkin unettomuus, stressi jne. Silti nuo asiat on valtava riski terveydelle vain jälkimmäisessä tilanteessa.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lapsia olin huippukunnossa eikä mitään terveysongelmia, fyysisiä tai henkisiä. Nyt lasten ollessa kohta yläasteelaisia minulla on 30+kg raskausvatsaa jälellä ja kasvaa koko ajan lisää, tukka kohta lähtenyt päästä, hengitysvaikeuksia enkä enää ole mistään innostunut vaan odotan kuolemaa.

M45

Vierailija
2/23 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta 20-30 vuotta ole lyhyt aika elämästä, riippuen lasten määrästä. Ne lapset ei lopeta maagisesti hermoille käymistä kun virallinen lapsi-ikä on ohi. Huolet muuttu vain isommiksi ja katastrofaalisemmiksi. Univaje myös pitkään jatkuessa kroonistuu eikä siitä niin vain toivuta edes lääkkeillä ja tahdonvoimalla. Ylikuomituksesta tuleva uupumus taas voi viedä työkyvyn lopullisesti etkä enää ikinä piristy vaan rämmit lopun elämääsi vajailla voimilla ja aivosumussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hoida itses kuntoon, siivoo yläpää..."

Vierailija
5/23 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikki sen tietää jo ja siksi syntyvyys laskee

Vierailija
7/23 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen lapsia olin huippukunnossa eikä mitään terveysongelmia, fyysisiä tai henkisiä. Nyt lasten ollessa kohta yläasteelaisia minulla on 30+kg raskausvatsaa jälellä ja kasvaa koko ajan lisää, tukka kohta lähtenyt päästä, hengitysvaikeuksia enkä enää ole mistään innostunut vaan odotan kuolemaa.

M45

Minullakin ex mies lihoi joka raskaudestani 10kg kun minulle ei tullut mitään. Oli muutenkin todella osallistuva, ei yhtään minun tai lasten neuvolakäyntiä ole ikinä jättänyt väliin. Mutta joo oireesi kuulostaa todella tutuille, mene hyvä mies nyt ottamaan verikokeet, D-vitamiinit ja testot erityisesti. Ja vähennän stressiä vaikka se sitten tarkoittaisi, että lähdet tuosta tilanteesta omillesi. Et vain odota kuolemaa, sinä kuolet jos nyt et tee jotain itsesi eteen. 

Vierailija
8/23 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena jaksaa paremmin, mutta mietityttää nykyvanhemmat, jotka ovat jopa 40+ vee kun tulevat vanhemmiksi. Ei ole palautuminen ja kropan toiminta muutenkaan enää samanlaista kuin nuorempana. 

Vierailija
9/23 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M45

Samaistuin edelliseen. Läskiä ei ole kertynyt, mutta kyllä perhe-elämä on sellainen mylly että elämänilon ja sielun se kyllä tappaa.

M47

Vierailija
10/23 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakkaat voittavat tässäkin asiassa, kun voivat asua tilavasti, palkata lastenhoitajan jne...

Vierailija
11/23 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lapsiperhe on pyhä lehmä Suomessa.

Vierailija
12/23 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei saa sanoa että lapsiperhe-elämä on ihan kamalaa.

Vierailija
13/23 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka niitä lapsia pakottaa tekemään? Ihan oma valinta se on tänä päivänä.

Vierailija
14/23 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

porsiminen on vapaaehtoista

Vierailija
15/23 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka niitä lapsia pakottaa tekemään? Ihan oma valinta se on tänä päivänä.

Juu on oma valinta. Tässä ketjussa oli tarkoitus ihmetellä miksi esim. univaje on lapsen vanhemmille vaaratonta, mutta muille vaarallista.

Vierailija
16/23 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsista saa voimaa.

Vierailija
17/23 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsista saa voimaa.

🤣 Jaa. Musta näyttää olevan päinvastoin.

Vierailija
18/23 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsista saa voimaa.

Lapset vie kaikki voimat.

Vierailija
19/23 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M45

Samaistuin edelliseen. Läskiä ei ole kertynyt, mutta kyllä perhe-elämä on sellainen mylly että elämänilon ja sielun se kyllä tappaa.

M47

Kyllä se taitaa olla teidän hormonitoiminta mikä elämänilon tappaa. Perhe-elämää kestää parikymmentä vuotta ellei ole lapsilaumaa, ei se ole loppuiän projekti. Sitten on taas aikaa toteuttaa itseään ihan loputtomiin. That too shall pass.

N45, aikuisen äiti

Vierailija
20/23 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ei saa sanoa että lapsiperhe-elämä on ihan kamalaa.

Tämähän se. Julkisessa keskustelussa pelätään niin syntyvyyden laskua, että hyshys vaan kaikki negatiivinen lapsiperhe-elämästä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan