Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koivuallergikot, miten menee tänä kesänä ja nyt?

Vierailija
19.05.2024 |

Mulla itsellä alkoi koivuallergia oireilla vasta yli 50-vuotiaana. Ensin oli niin, että yhtenä vuotena oireili vähän, seuraava kesä oireeton jne. Nyt on neljäs kesä, kun tätä yskittämistä on ollut joka vuosi. Muita oireita ei ole, koivuallergiaksi tämä kuitenkin on todettu ja saan myös ristialllergiana tuoreesta omenasta ihottumaa.

Yskä alkoi tänä vuonna tuossa 20.4. paikkeilla, silloin täällä oli koivun siitepölyä Norkko-tiedotteen mukaan kohtalaisesti. Se oli jo heti alusta lähtien pahempaa kuin minään aiempina vuosina. Olin toukokuun puolella viikon Etelä-Euroopassa, jossa ei ollut yhtään minkäänlaista yskää. Suomeen palattua yskä palasi ja se paheni tuossa tämän viikon puolella. Toissapäivänä käheytyi ääni, ja välillä en tahdo välillä saada ääneen sanottua lainkaan niin, että mieskään ymmärtäisi, mitä yritän sanoa. Ei kuumetta, ei nuhaa, ei muutenkaan flunssan tyyppistä. Ja tänään ääni entistä käheämpi, vaikka olen yrittänyt vältellä puhumista ja juonut kuumaa teetä.

Kaikenmoiset konstit kokeiltuna. Monenmoista antihistamiinia, maksimiannoksellakin (ei samana päivänä montaa eriä), astmaatikkona olen tuplannut hengitettävän kortisonin annoksen. Otin vielä 3 vrk Prednisolon-kuuria, mutta ei se lainkaan tilannetta auttanut, kuten astman pahenemisvaiheissa auttaa nopeasti.

Onko muut koivuallergikot tänä vuonna yhtä pahassa jamassa?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika inhottavat oireet on nyt koska lämmintä ja tuulee. Astmalääke, antihistamiini, nenäsuihke ja silmätipat. Silti usein jo iltapäivällä ihan tukossa.

Vierailija
2/33 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut koivuallergia kymmeniä vuosia ja tänä vuonna olen pärjäillyt yllättävän hyvin. Sadetta odotan, mutta sitä ei ole tiedossakaan.

Viime vuosi oli aivan kauhea. Olen huomannut, että oireiden määrä on vahvasti yhteydessä omaan silloiseen terveydentilaan. Jos on esim. valmiiksi vähän flunssaa, niin oireet ovat koko kevään ihan järkyttävät. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, minullakin ollut käytännössä oireeton, Helsingissä. Tarpeeksi aikaisin aloitettu antihista ja silmätipat. On ollut allergia lapsesta, kymmeniä vuosia. 

Vierailija
4/33 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin vähillä oireilla tänä vuonna, toivottavasti kausi menee ohi nopsaan näillä lämmöillä.

Vierailija
5/33 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei viime keväänä/kesänä ollut pahoja oireita, jotkut taas sanoivat sen olleen haastava.

Nyt ääni käheänä, yskittää, rasituksessa ei kulje happi kunnolla, naama kutisee, nenä vuotaa...

Vierailija
6/33 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilisen ulkoilun jäljiltä oli lähinnä punaiset kutiavat silmät. Joskus aiemmin meni joka kevät haju- ja makuaisti. Nykyisin pahemmat oireet tulee lepästä. Pienenä olin kovastikin koivuallerginen, ja pahat ristiallergiat ruoka-aineisiin myös.

Vierailija
7/33 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna oli aivan järkyttävät oireet. Mikään ei auttanut. Nyt olen lähes oireeton. Ei taida olla kovin paljon siitepölyä ilmassa nyt...

Vierailija
8/33 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pahimpinakin vuosina oireet on ollut suht hallinnassa antihistamiinilla, nenäsuihkeella ja silmätipoilla, useimpina vuosina en ole noita kaikkia tarvinnutkaan vaan ainoastaan antihistamiinin. Tänä vuonna olen ottanut antihistamiinin aamulla jos on aivastuttanut. Viime viikkoina satunnaisesti mutta viimeiset kolme aamua säännöllisesti. Lisäksi mulla on nyt toiminnallista hengitysongelmaa (jota valitin toisessakin ketjussa) eikä nenä saisi olla yhtään tukossa, joten välillä olen ottanut jopa pelkän kortisonineäsuihkeen vaikka antihistamiinille ei ole ollut tarvetta. Tänä aamuna puoliunessa säikähdin että nytkö mä olen allergisoitunut ripsiliimalle ja räpsyttimet pitää poistaa, mutta kun heräsin kunnolla tajusin että eiköhän se ole vain Lomudalin puutos ja niin olikin. Hengitysongelma oli tosi pahana yöllä kun yritin nukkua ja kaivoin jopa vanhan stetoskoopin vaatehuoneesta ja varmistin, ettei keuhkot vingu. Astmaa mulla ei siis ole todettuna mutta onhan sen riski koholla kun on atopia ja allergia. Silti, koska en nyt yski ollenkaan ja liikunta sujuu, olen olettanut ettei tuo nyt ole astmaattista eikä allergista.

Vierailija
9/33 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räkää tulee aamuisin ja silmät kutiaa, astmaan otan vähän enemmän lääkettä. Allergialääkkeenä mulla on Desloratadine, otan sitä ympäri vuoden. 

Aika helpolla mennyt vielä kevät tähän asti, on ollut kyllä pahempiakin keväitä.

Vierailija
10/33 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko Ap varma, että allergia alkoi vaivaamaan vasta yli 50 v? Itse olen ilmeisesti ollut allerginen vuosikymmeniä, mutta tajusin asian vasta korona-aikaan. Aiemmin tämän ajan niistämiset ja yskimiset olen laittanut vain flunssatartuntojen piikkiin. Koronan alusta eteenpäin on tullut vältettyä mahdollisimman paljon tartunnan aiheuttajia, silti on nenä valunut huhti- toukokuussa. Nyt mulla on ollut hyvinkin yskäistä ja limaista aikaa, mutta ei muuten flunssasairauden tuntua eli koivuhan se tuota tekee. Omassa pihassa on kaiken lisäksi ihan kohtuullisesti koivuja.

T N60+

Vierailija
11/33 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa, minullakin ollut käytännössä oireeton, Helsingissä. Tarpeeksi aikaisin aloitettu antihista ja silmätipat. On ollut allergia lapsesta, kymmeniä vuosia. 

Sama meidän perheessä. Vähän aivastelua silloin tällöin, mutta ei ole muuten edes huomattu. Hki. 

Vierailija
12/33 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko Ap varma, että allergia alkoi vaivaamaan vasta yli 50 v? Itse olen ilmeisesti ollut allerginen vuosikymmeniä, mutta tajusin asian vasta korona-aikaan. Aiemmin tämän ajan niistämiset ja yskimiset olen laittanut vain flunssatartuntojen piikkiin. Koronan alusta eteenpäin on tullut vältettyä mahdollisimman paljon tartunnan aiheuttajia, silti on nenä valunut huhti- toukokuussa. Nyt mulla on ollut hyvinkin yskäistä ja limaista aikaa, mutta ei muuten flunssasairauden tuntua eli koivuhan se tuota tekee. Omassa pihassa on kaiken lisäksi ihan kohtuullisesti koivuja.

T N60+

Allergiat puhkee ja katoaa usein tiettyjen ikäkausien aikaan. Siihen liittyy hormonimuutokset. Raskaus saattaa vaikuttaa myös. 

Vierailija
13/33 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virittäydyn kiitollisuuden tilaan aina jos meinaa tulla oireita, auttaa, uskokaa tai älkää. (Lyhennetysti ilmaistuna.) Tätä on neuroplastisuus, jota Maria nordin yrittää opettaa ihmisille. Siitepölyhän ei ole ihmiselle mitenkään vaarallista, joten oireet on elimistön virhetulkinta, että olisi. Kehon voi opettaa pois siitä virhetulkinnasta. 

Vierailija
14/33 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalla koivuallergia, sanoo, että on helpompi vuosi kuin viime vuosi.

Vierailija
15/33 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmät kutisee, nenä vuotaa ja juuri AP:n tekstiä lukiessani aivastin puhelimen näytön inholimaiseksi. Että näin se taas tänäkin kesänä tulee menemään.

Vierailija
16/33 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ollut huomattavan helppo kevät!

Joka toinen vuosi on paha koivuallergia, kun on paljon siitepölyä ja se oli viime vuonna. Silloin tarvitsin taas kortisonia tablettina.

Tänä keväänä on riittänyt normaali antihistamiini. Toki laitoin ikkunoihin hyvissä ajoin siitepölykankaat, eikä parvekkeenovea avata ennen kuin kukinta on ohi. Köytän ulkona eri vaatteita luin sisällä ja peitä hiukset huolella. Nukkumaan menen suihkun kautta. Nämä toimet ovat olleet minulle keväisin itsestäänselvyyksiä jo 30 vuotta.

Ensi keväästä tulee taas paha, silloin pitää varmaan käyttää ulkona hengityssuojaa kuten viime vuonna.

Vierailija
17/33 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virittäydyn kiitollisuuden tilaan aina jos meinaa tulla oireita, auttaa, uskokaa tai älkää. (Lyhennetysti ilmaistuna.) Tätä on neuroplastisuus, jota Maria nordin yrittää opettaa ihmisille. Siitepölyhän ei ole ihmiselle mitenkään vaarallista, joten oireet on elimistön virhetulkinta, että olisi. Kehon voi opettaa pois siitä virhetulkinnasta. 

On kyllä sinänsä ihme, että tämmöiselle tuomitulle eläinrääkkääjälle jotkut jotakin maksavat puoskaroinnistaan.

Vierailija
18/33 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jos sinulla on se hinkuyskä, jota leviää pk-seudulla? Tai joku muu infektio. Kuulostaa joltain muulta kuin koivuallergialta. Voi olla mitä muuta vain, esim se koronan uusi variantti tai muu virus.

T. Allergikko ja astmaatikko

Vierailija
19/33 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ollut huomattavan helppo kevät!

Joka toinen vuosi on paha koivuallergia, kun on paljon siitepölyä ja se oli viime vuonna. Silloin tarvitsin taas kortisonia tablettina.

Tänä keväänä on riittänyt normaali antihistamiini. Toki laitoin ikkunoihin hyvissä ajoin siitepölykankaat, eikä parvekkeenovea avata ennen kuin kukinta on ohi. Köytän ulkona eri vaatteita luin sisällä ja peitä hiukset huolella. Nukkumaan menen suihkun kautta. Nämä toimet ovat olleet minulle keväisin itsestäänselvyyksiä jo 30 vuotta.

Ensi keväästä tulee taas paha, silloin pitää varmaan käyttää ulkona hengityssuojaa kuten viime vuonna.

Miksi et mene siedätyshoitoon?

Vierailija
20/33 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä sinänsä ihme, että tämmöiselle tuomitulle eläinrääkkääjälle jotkut jotakin maksavat puoskaroinnistaan.

En maksa mitään, luin kirjan (en ostanut), ihan järkeviä päätelmiä, joten otin tietyt keinot kokeiluun. Oireethan on kehon puolustusreaktio. Mitä vastaan siitepölyallergikon keho puolustautuu kun siitepöly ei ole vaarallista? Keho tulkitsee sen olevan vaarallista ja puolustautuu. Muussa tapauksessa kaikki saisi oireita siitepölystä, samalla tavalla kun kaikki saa myrkytyksen jos syö kärpässientä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi