Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äidiksi yhä vanhempana, miten tulevat isovanhemmat enää jaksavat auttaa?

Vierailija
18.05.2024 |

Kun siirrätte lasten tekoa 30-40 vuotiaaksi, tuliko koskaan mieleen jaksavatko vanhempanne enää tarjota mummola/ukkila palveluita?

Itse jaksoin isovanhempansa olla mukana auttelemassa kaikin tavoin 45-55 vuotiaana. Mutta nyt viitisen vuotta myöhemmin, en enää ole siinä kunnossa, että jaksaisin pikkulapsia enää oikeastaan ollenkaan. Toki pakottavimmissa tapauksissa pyrin auttamaan, jos vain voin. Olen työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta tämän ikäiset työssäkäyvätkin ovat todella kovilla nykytyöelämän hektisessä tahdissa kipujensa, kremppojensa ja huonon nukkumisen vuoksi. Eikä tämä ikäinen enää palaudu rasituksesta kovin äkkiä. Hoida 1-2 vuotiasta vilkasta taaperoa muutama tunti niin saman verran eli muutaman päivän kestää palautua hoitokeikan fyysisestä ja psyykkisestä rasituksesta.

Tulevien äitien kannattaisi muistaa tämä perhesuunnittelussaan. Lapsenlapsi saattaa olla hartaasti odotettu ja kaivattu, mutta ikä ja aika tulee vastaan, eikä enää jaksakaan olla pikkulasten kanssa, vaikka niin olisi toivonutkin. 

Väsynyt mummi

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lapseni hoitanut, hoitakaa te nyt omanne, sanoo mummo.

Vierailija
22/75 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei elämässä voi kaikkea suunnitella. Aivan turha aloitus, kuten kaikki "lapset pitää tehdä tämän ikäisenä" -aloitukset.

Vanhanpiian muka viisautta taas. Huoooohhh. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me hoidetaan lapset itse. Koskaan ei pidä luottaa siihen, että tukiverkkoja on.

Vierailija
24/75 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on kuollut ja isä juoppo. Puolison suku asuu kaukana. Tein ensimmäisen lapsen 34 vuotiaana, eikä käynyt mielessäkään etteikö lapsiamme itse hoidettaisi. 

Vierailija
25/75 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hoida, koska en uskalla ottaa vastuuta lasten säilymisestä hengissä. En pysty selkävaivojeni takia juoksemaan ja lapset on siinä iässä, että sana ei tehoa. Voivat yrittää juosta ajotielle silkasta kujeilunhalusta.

Tulin tähän ratkaisuun, kun kälyni oli vähällä saada sydänkohtauksen, kun hänen lapsenlapsensa juoksi kielloista huolimatta raitiovaunukiskoille. Täysin sivullinen oli napannut lapsen pois kiskoilta.

Vierailija
26/75 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on opetettu kotona jo että nuorena  tehdään sen verran kuin itse jaksaa hoitaa. Se on siis aivan sama isovanhempien kannalta milloin tekee.

Vierailija
27/75 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla terveydessä häikkää? Olen 48v ja minulla on 12v 10v 4v ja 1v lapset. Hyvin jaksan, omilla valinnat vaan järkeviksi niin elämänlaatu paranee.

Vierailija
28/75 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tehköön ja hoitakoon itse pentunsa. Niitä ei kenenkään riesaksi tehdä. Aamen. 

Vierailija
29/75 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on opetettu kotona jo että nuorena  tehdään sen verran kuin itse jaksaa hoitaa. Se on siis aivan sama isovanhempien kannalta milloin tekee.

*jo nuorena, että lapsia tehdään..

Vierailija
30/75 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vanhempieni vanhin lapsi, äiti oli syntyessäni 22-vuotias. Itse sain esikoisen 23-vuotiaana, ja nyt esikoisen ollessa 10-vuotias vanhempani auttavat mitä ehtivät. Suurin apu on ollut 12 vuotta nuorempi siskoni.

Jos/kun hän joskus saa lapsia, niin autan häntä kaikin mahdollisin tavoin. Omat vanhempani ovat silloin todennäköisesti jo vanhoja tai huonokuntoisia.

Vierailija
31/75 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolme lasta, esikoinen 15v. Koko sen ajan olemme olleet ilman isovanhempien apua tai kenenkään muunkaan. Omat menot pois niin kahdestaan lasten isän kanssa selvitty. Päiväkoti ollut ainoa tukiverkko. Kuopus nyt 7v ja jo helpottaa kun ei tarvi joka paikkaan enää mukaan ottaa. Äitini sairasti jo ennen lasten syntymää ja kuoli pian mummoksi tultuaan ja isä myös sairastelut, ei hänestä hoitajaksi ole ollut. Appivanhempia ei ole koskaan kiinnostanut. 

Vierailija
32/75 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minun isovanhempani olivat seitsemänkymppisiä jo silloin kun synnyin, ja jatkuvasti minä olin lapsuudessani heillä hoidossa. Ehkä olin sitten superhelppo lapsi, en tiedä, mutta minusta tällainen oli ihan normaalia silloin 80-90-luvun vaihteessa. Ala-asteella monilla luokkakavereillani oli tosi vanhan oloisia (mutta silti energisiä) isovanhempia, sellaisia oikein stereotyyppisiä harmaahapsia kuin minullakin.

Vierailija
33/75 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan eläkeikäisillä isovanhemmilla olla jopa enemmän voimia ja jaksamista auttaa kuin nuoremmilla, ja lastenlapset saattavat pitää heidät virkeinä ja heidän hoitonsa voi olla heille mielekästä eläkepuuhaa. Nuoremmat isovanhemmat ovat nimittäin useimmiten vielä työelämässä eivätkä välttämättä jaksa vapaa-ajallaan lastenhoitoa ym.

Vierailija
34/75 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua äitiäni hoitamaan lapsiani. Niin hyvä jos se ikä tulee vastaan niin ei tarvitse keksiä tekosyitä

Vierailija
35/75 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani lähentelevät jo 70 vuoden ikää mutta jaksavat ja osallistuvat viiden lapsenlapsensa elämään.

Mieheni vanhemmat, viiskymppisiä, ovat täysin omistautuneita itselleen ja omille menoilleen (tekivät lapset nuorina, elävät kai nyt nuoruuttaan lasten lennettyä pesästä). Tapaavat lapsenlapsiaan ehkä kahdesti vuodessa.

Vierailija
36/75 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan Porvoolainen isoäiti?

Vierailija
37/75 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsen 60-70+ isovanhemmat ovat ihan hyvin jaksaneet autella silloin tällöin. Itse aion elää niin, että toivonmukaan olen saman ikäisenä hengissä ja terve. Lapseni olisi silloin kolmekymppinen. Tiedä sitten haluaako edes lapsia.

Vierailija
38/75 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nuoret työelämässä olevat isovanhemmat voi auttaa muutenkaan. Ja ajatelkaa positiivisesti: ne lapset jaksavat sitten paremmin auttaa ikääntyviä vanhempiaan kuin ne, jotka ovat elämänsä ehtoossa itsekin.

Vierailija
39/75 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini sai meidät lapset 29-40-välillä. Ei ollut mitenkään harvinaista siihenkään maailmanaikaan. 

Vierailija
40/75 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet väärässä. Lapsethan pitää tehdä myöhään jotta isovanhemmat ehtivät eläköityä ja siten hoitamaan lapsia ilman työstressiä. Ei nykyisovanhemmat jaksa lapsia hoitaa kun työpäivät ovat niin hektisiä.