Miksi jokaisessa ruokasäästöjutussa oletetaan että ihmiset asuvat maalla ja/tai kaupoissa on loputtomasti punalaputettuja tuotteita?
Jokainen juttu mediassa liittyen ruoassa säästämiseen:
- osta punalaputettuja tuotteita
- pyydä metsästäviltä sukulaisilta lahjaksi lihaa
- pyydä kalastavilta tutuilta lahjaksi kalaa
- kasvata itse perunat, kasvikset, yrtit
- pyydä naapureilta ilmaiseksi omenoita
Kommentit (63)
Peuran lihapaino taitaa olla lähempänä 18 kiloa kuin 180 kiloa...
Vierailija kirjoitti:
Naapurin isossa prismassa kyllä näkee punalippuja. Mutta en mielelläni syö kuivaa leipää tai pian pilalle meneviä tuotteita - eikä minun tarvitse koska olen töissä.
Sitä vastoin hävikkilaarista löytyy loistavaa hedelmää ja vihannesta. Luonnonyrteillä voi myös maustaa salaatteja. Jos laitat metsän ja pihan antimia vaikka 10% niin vitamiinipitoisuus ja maku lisääntyy puolella.
Minä taas käyn usein ostamassa Prismasta sen päivän paistopisteleipiä. Ne saa -60% hintaan tietyn kellonajan jälkeen, käyvät punalaputtamassa ne leipäpussit juuri ennen tuota kellonaikaa. Ei se paljon kuivempaa ole kuin jos kävisi jokunen tunti aikaisemmin ostamassa ne samaiset leivät täyteen hintaan. Samana päivänä paistettuja ja pussitettuja leipiä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauratti kun joku tosissaan täällä kehui hankkivansa kanoja jotta saa kananmunia. Eiköhän niiden ruokkiminen tule kalliimmaksi kuin munat kaupasta
Kanat, kuin myös muut tuotantoeläimet on kyllä hyvä lisä palettiin jos omavaraisuutta ajattelee, mutta ei niitä tosiaan kotipihassa saa mitenkään halvemmaksi kuin mitä kaupan tiskistä löytyy. Rahansäästön nimissä kannattaa ennemmin vaikka karsia lihatuotteet kokonaan pois ruokavaliosta, tai satsata tarjouksiin ja pakastaa.
Miksi liha muka pitäisi karsia pois? Tyhmähän se on jos ostaa kallista lihaa. 23 prosenttinen Kotimaista-jauhelija ei ole kallista ja sitä voi käyttää vaikkapa keitoissa tai makaronimössössä. Ihan kaikkeen sitä ei kuitenkaan rasvaisuutensa vuoksi kannata käyttää minun mielestäni.
Reilua huomioda myös köyhätkin ihmiset. Yleensä metsästäjät ovat itsekkäitä pskoja kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Peuran lihapaino taitaa olla lähempänä 18 kiloa kuin 180 kiloa...
Sotkit nyt peuran ja lampaan. Seuraavan kerran kun rakastelet morsiantasi muista laittaa sen takasorkat kumisaappaittesi varsien sisälle. 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli viimevuonna säästövinkkinä torissa ilmoitus, että saa tulla ilmaiseksi keräämään musta/punaherukoita,karviaisia,raparperiä,omenoita sekä mansikoita. Arvaatkaa tuliko yksikään? Yhteydenottoja kyllä oli joissa kysyttiin voinko kerätä ne heille valmiiksi, niin tulisivat noutamaan sinä ja sinä päivänä ja siihen aikaan. En ihan tuohon lähtenyt vaan annoin lintujen syödä marjat ja omenat kärräsin peuroille popsittavaksi. Ja mitä tästä opin? Sen, että "köyhät" ovat niin kermaperseitä ja laiskoja koska tuet ovat liian hyviä, ettei kannata eväänsä liikauttaa mihinkään suuntaan.
Eihän tuota usko kukaan. Jaksoit kuitenkin kirjoittaa noinkin pitkän keksityn tarinan. Sitä paitsi miten tuo tarinasi liittyy vain köyhiin? Eihän sadussasi kukaan tullut keräämään mitään.
Ehkäpä hän ilmoituksessaan kertoi, että katsoisi kerääjiltä tiliotteet köyhyyden todistamiseksi ja järjestäisi puutarha-aidan taakse terassituolit, joilta hyväosaiset saisivat katsella ryysyläisväen sadonkorjuuta. Muuten tuo tarina ei oikeasti voi olla totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli viimevuonna säästövinkkinä torissa ilmoitus, että saa tulla ilmaiseksi keräämään musta/punaherukoita,karviaisia,raparperiä,omenoita sekä mansikoita. Arvaatkaa tuliko yksikään? Yhteydenottoja kyllä oli joissa kysyttiin voinko kerätä ne heille valmiiksi, niin tulisivat noutamaan sinä ja sinä päivänä ja siihen aikaan. En ihan tuohon lähtenyt vaan annoin lintujen syödä marjat ja omenat kärräsin peuroille popsittavaksi. Ja mitä tästä opin? Sen, että "köyhät" ovat niin kermaperseitä ja laiskoja koska tuet ovat liian hyviä, ettei kannata eväänsä liikauttaa mihinkään suuntaan.
Eihän tuota usko kukaan. Jaksoit kuitenkin kirjoittaa noinkin pitkän keksityn tarinan. Sitä paitsi miten tuo tarinasi liittyy vain köyhiin? Eihän sadussasi kukaan tullut keräämään mitään.
Kyllä noita ilmoituksia on ihan oikeastikin ja toiset hyödyntävät niitä. Isäni (80+v) oli viime syksynä käynyt keräämässä itselleen niin omenoita kuin herukoita tuollaisten ilmoitusten perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Oi, sä olet löytänyt ihan uuden sanan käytettäväksi, vieläpä aivan vieraskielisen. Hyvä, hyvä! Mutta kokeilepa nyt rauhoittua, sulta ei olla niitä jauhelihoja viemässä pois.
Mitä sinä sekoilet? Oletko taas juonut keskenkäynyttä kiljua ja nyt maha on kuralla?
Mitä vtun väliä sillä on mitä ne köyhät syövät? Syövät mitä saavat tai ovat syömättä. Olkoon punalappuja tai ruuan loppuja. Lokeille kelpaa kyllä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noita ilmoituksia on ihan oikeastikin ja toiset hyödyntävät niitä. Isäni (80+v) oli viime syksynä käynyt keräämässä itselleen niin omenoita kuin herukoita tuollaisten ilmoitusten perusteella.
Ei ollut kyse tuosta. Kyse oli siitä, että tarinan kirjoittaja valehteli koko jutun.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vtun väliä sillä on mitä ne köyhät syövät? Syövät mitä saavat tai ovat syömättä. Olkoon punalappuja tai ruuan loppuja. Lokeille kelpaa kyllä kaikki.
Lokeille kelpaa kaikki. Sinähän sen tiedät parhaiten. Eihän älykkyysosamääräsikään ole juurikaan lokin äo:ta korkeampi.
No eihän tarkoitus olekaan, että kaikki vinkit kävisi kaikille. Jollekin voi toimia. Tosin tuollaista "pyydä sukulaisilta lihaa tai kalaa"-vinkkiä en ole kyllä ikinä missään säästövinkeissä nähnyt... Joskus joku mainitsee sen jos kysytään millä keinoin kukin itse säästää ruokakuluissa, jotkut tosiaan saa kalaa tai lihaa tai marjoja tai vihanneksia tms. tutuiltaan. Ihan ilmaiseksi (tietenkään ne ei ole sille sukulaiselle olleet ilmaisia, mutta saajalle kyllä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noita ilmo
Joka vuosi on paikallisessa puskaradiossa noita ilmoituksia. En tiedä sitten miten moni tulee todella keräämään. Jos on hyvä omppuvuosi niin monet on ihan pulassa omenoidensa kanssa ja mieluusti lahjoittaa niitä pois. Yksi tuttuni kertoi että naapurinsa kärrää hänelle kesäkurpitsoita, kun ei ennätä itse syödä kaikkia.
En minä ainakaan oleta moista. Monessa kaupungissa voi vuokrata tai saada käyttönsä kaupungilta viljelyylaatikon, itse viljelen yrttejä ja salaattia sekä taloyhtiön pihalla että parvekkeella. Nytkin on tulossa paljon tomaattia. Tunnen myös kaupunkilaisia metsästäjiä ja kalastajia, valtaosa helsinkiläisistä on aina ollut kotoisin muualta, monella voi olla metsästysseuran jäsenyys kotipaikkakunnalla tai mökkikunnassa.
Ja oletetaan, että kaikilla on iso pakastin. Eipä ole, eikä vuokranantaja ole semmoista hommaamassa. Sähköäkin se söisi.
Vierailija kirjoitti:
No eihän tarkoitus olekaan, että kaikki vinkit kävisi kaikille. Jollekin voi toimia. Tosin tuollaista "pyydä sukulaisilta lihaa tai kalaa"-vinkkiä en ole kyllä ikinä missään säästövinkeissä nähnyt... Joskus joku mainitsee sen jos kysytään millä keinoin kukin itse säästää ruokakuluissa, jotkut tosiaan saa kalaa tai lihaa tai marjoja tai vihanneksia tms. tutuiltaan. Ihan ilmaiseksi (tietenkään ne ei ole sille sukulaiselle olleet ilmaisia, mutta saajalle kyllä).
Tuollaisia vinkkejä on. Erikoisin näkemäni säästövinkki oli se, että voi muuttaa mummon luokse asumaan ja säästää sillä tavalla sekä asumis- että ruokakulut, muistaakseni kuusituhatta euroa vuodessa. Tällaisen vinkkaajan ympärille oli kirjoitettu kokonainen lehtijuttu. Mummolta ei kyselty mielipidettä.
Pyydä seurakunnalta maksusitoumus.
Meillä ainakin on säästetty aika paljon ostamalla punalaputettuja lihoja. Olen tehnyt tätä jo 90-luvulta saakka, kun pienituloisina muutettiin miehen kanssa yhteen. Viimeksi eilen ostin punalaputettuja kanan paistivartaita ja siipiä. Tarjolla olisi ollut myös broilerin jauhelihaa, pihvejä ja suikaleita. Usein löytyy jotain punalaputettua, kun käy kaupassa aamulla 9 aikoihin.
Mä en ole vähävarainen mutta käyn n. kerran kuukaudessa auttelemassa läheistä, joka asuu muutaman tunnin ajomatkan päässä. Kun käyn illalla kaupassa, siellä on punalaputettuina näitä: Valmis salaatit - edullisempaa ostaa vihannekset ja tehdä itse, jotkut pihvit joiden lähtöhinta on tyyliä 60 euroa kilo - kai joku niitäkin siinä pienessä kylässä ostaa, salaattikastikkeita, chilimajoneeseja yms. täysiä turhuuksia, mitä vähävarainen (eikä välttämättä kukaan muukaan) ei tarvitse mihinkään. Kaikki tavalliset ruuat menee koreihin jo seitsemältä. Ihan hyvää eläkettä tai palkkaa saavat, pienellä paikkaunnalla mistä olen itsekin kotoisin tunnen näitä ja tiedän historian tyypit ja mummelit menevät sinne sopien keskenään ja jäävät sinne kaupan käytäville juttelemaan. Ensin keräävät ne punalappuiset ja sen jälkeen muut mitä tarvitsevat ja odottavat juoruten että kello tulee 20 ennen kuin menevät jonoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauratti kun joku tosissaan täällä kehui hankkivansa kanoja jotta saa kananmunia. Eiköhän niiden ruokkiminen tule kalliimmaksi kuin munat kaupasta
Kanat, kuin myös muut tuotantoeläimet on kyllä hyvä lisä palettiin jos omavaraisuutta ajattelee, mutta ei niitä tosiaan kotipihassa saa mitenkään halvemmaksi kuin mitä kaupan tiskistä löytyy. Rahansäästön nimissä kannattaa ennemmin vaikka karsia lihatuotteet kokonaan pois ruokavaliosta, tai satsata tarjouksiin ja pakastaa.
Asun vuokralla. Suunnittelen todella parvekkeelle : 10 kanaa, 5 sikaa ja pari lehmää kesäksi . Talven tullessa ne aivan varmaan viihtyy pienessä vaatehuoneessani. Ilmoitan sitten laskelmani säästöistäni.Pelkään kylläkin että hyvään suunnitelmaani tulee vuokran antajani puuttumaan etten kovin paljon säästöjä ehdi kerryttää. Mielipiteet on monissa asioissa niin harkitsemattomia , aivan kuin kaikilla olisi kaikkea ja mahdollisuudet rajattomia🦧🤔
Liha on mielestäni todella halpaa enkä ikimaailmassa jättäisi sitä pois. Esimerkiksi peuran lihapaino on noin 180 kiloa ja sen hinnaksi tulee vain yhden luodin hinta, korkeintaan kaksi. Yleensä ammun niitä vain kaksi vuodessa sillä käytännössä tarvitsen vain yhden ja toisen lihat yleensä myyn noin 20-25€ kilohintaan jollekkin köyhälle ihmiselle.