Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jokaisessa ruokasäästöjutussa oletetaan että ihmiset asuvat maalla ja/tai kaupoissa on loputtomasti punalaputettuja tuotteita?

Vierailija
18.05.2024 |

Jokainen juttu mediassa liittyen ruoassa säästämiseen:

- osta punalaputettuja tuotteita

- pyydä metsästäviltä sukulaisilta lahjaksi lihaa

- pyydä kalastavilta tutuilta lahjaksi kalaa

- kasvata itse perunat, kasvikset, yrtit

- pyydä naapureilta ilmaiseksi omenoita

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viimeksi käynyt punalappulaarilla muutama vuosi sitten, kun vielä pystyin kävelemään. Harvemmin löytyi mitään ostettavaa, koska ostan mieluummin porkkanaa ja pakasteseitä kuin erottelen kalvoja ja luita possunpaloista ja paistilihoista. Nykyisin ei taida olla yhtään parempi valikoima.

Olisi kiva kuulla säästövinkeistä niille, jotka eivät pääse kulkemaan asunnostaan kylille hakemaan halpaa ja ilmaista ja alennustuotteita ja joilla ei ole ketään auttamassa.

Vierailija
22/63 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin saa menemään 500-700 e kun kasvattaa itse? Uusin mullat kolmeen kasvihuoneeseen joihin meni muutama kymppi ja kasvimaa käännettiin ja siemenet maksoi 40 c pussi. Kasvatan kaikki mahdolliset juurekset, marjat, vihannekset ja kasvamassa on omenapuita, luumupuu, kriikunapuu, kirsikkapensas ja päärynäpuita. N. 100 e per kesä menee ja satoa saa koko talveksi

Aloin ihmettelemään samaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauratti kun joku tosissaan täällä kehui hankkivansa kanoja jotta saa kananmunia. Eiköhän niiden ruokkiminen tule kalliimmaksi kuin munat kaupasta

Todennäköisesti Helsinkiläinen tai joku muu joka on jo pahasti vieraantunut todellisuudesta.

Vierailija
24/63 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen viimeksi käynyt punalappulaarilla muutama vuosi sitten, kun vielä pystyin kävelemään. Harvemmin löytyi mitään ostettavaa, koska ostan mieluummin porkkanaa ja pakasteseitä kuin erottelen kalvoja ja luita possunpaloista ja paistilihoista. Nykyisin ei taida olla yhtään parempi valikoima.

Olisi kiva kuulla säästövinkeistä niille, jotka eivät pääse kulkemaan asunnostaan kylille hakemaan halpaa ja ilmaista ja alennustuotteita ja joilla ei ole ketään auttamassa.

Minäkin haluaisin joskus nähdä oikeita säästövinkkejä köyhille ja pienituloisille. Kaikki vinkit joita yleensä näkee, on jo minulla käytössä.

Vierailija
25/63 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

-asun maalla #

-kasvatan mahdollisuuksien mukaan paljon kasviksia #

-hyödynnän luonnonantimet #

-ostan punalaputettuja tuotteita#

-kerron naapureille/tutuille/sukulaisille/työkavereille, että syksyn ylimääräiset omenat/kurpitsat/luumut/aroniat/you name it voi antaa meille (voimme tulla keräämään) #

-ei ole metsästäviä sukulaisia/tuttuja 

-ainoa kalastava sukulainen (appiukko) kuoli pari vuotta sitten

-täällä ei ole ruokajonoja, ruokajakelusta saa kassillisen ruokaa diakonian kautta (tarttee toimittaa tulo- ja menoselvitykset)

Asun maalla, tämä on perikunnan talo, joten parempi asua tässä ja pitää kunnossa kuin jättää tyhjilleen ja antaa mennä pilalle. Koska se kasvimaa on tuossa pihassa ollut "aina" niin onhan se järkevä hyödyntää sitä. Tänä keväänä on mennyt 10€ puutarhamultaan ja 5€ siemeniin, vielä haen toisella kympillä multaa ja ehkä syksyllä ostan alesta kirsikantaimen, jos löytyy alle kolmellakympillä. eli alle kuudenkympin puutarhavuosi. En osta vihannesten taimia, ostan kaikki siemeninä, kasvihuone on ostettu 10v sitten alennuksesta ja siihen viime vuonna uudet muovit 60€ (oli kallis puutarhavuosi, meni satanen). En harrasta välineurheilua, ei ole lavakauluksia, vaan purkulaudasta nauloilla kasaan hakatut lootat.

Keitto/muusi/tms perunat kasvatetaan itse, pakasteranskalaisia ostan kaupasta. Juurekset ei säily kauhean hyvin punajuuria lukuunottamatta, niitä kasvatan vain sen verran mitä vuodenvaihteeseen mennessä syödään, lopputalven ostan kaupasta. Papuja, kaalia, lehtikaalia, pinaattia, lisää papuja, herneitä, maissia, tomaattia, paprikaa, chiliä, valkosipulia (loputtomasti valkosipulia), ilmasipulia (ei tartte ostaa istukkaita), retiisejä, yrttejä, syötäviä kukkia (krassia jne) pölyttäjiä varten, raparperia, avomaankurkkua, kurpitsoita. Pakastan, hilloan, kuivaan, teen etikkasäilykkeitä.

Kanoja ei pidetä, ei ole varaa ruokkia niitä läpi talven, kesällä sapuskaa kyllä piisaisi.

Punalaputettuja löytyy naapurikaupungin Prismoista ja Citymarketeista, täällähän ei ole kauppaa, niin joka tapauksessa pitää tuonne lähteä. Aamuisin löytyy, ei heti kaupan auettua, vaan siitä eteenpäin. Ostan aina kun löytyy jotain järkevää, kai mulla on jotkut punalappusilmälasit, kun bongaan niitä. Soijarouhetta -30% kelpaa mulle ihan hyvin, kannattaa kiertää myös Tokmannin hyllyt, sieltä voi löytyä jotain kivaa (viimeksi ruisjauhopussi -50%). Jos jauhelihaa on -30% alessa koko laari, niin ostan 10 pakettia. Ne säilyy pakkasessa sen aikaa mitä niiden syömiseen menee aikaa. Ei meillä ole normaalihintaista lihaa syöty pitkään aikaan, joko tarjouksesta tai näit punalaputettuja.

Vaatii vaivaa, eikä onnistu kaikilta. Jos isoon kauppaan on kymmeniä kilometrejä eikä ole autoa käytössä... Tai kaupungissa olisi lähelläkin, mutta ongelmallinen työaika (perusvirastoaika) punalaputettujen metsästykseen. Ei säilytysmahdollisuuksia - ihan turha ostaa ruokaa pilaantumaan. Ei kannata säilöä, jos ei ole paikkaa säilyttää.

Niin joo, tehdään itse kaikki mahdollinen (paitsi ne pakasteranskalaiset), vaikka Lidlin valmislasagne olisi kuinka helppoa ja edullista, itsetehty tulee vaan niin paljon halvemmaksi... Ei käydä ravintoloissa eikä pikaruokaloissa, täällä ei ole wolttia, ei edes kotipizzaa kotiintoimituksella. Ihan ite pitää kaupassa käydä, kun ei kotiinkuljetuskaan toimi. Samalla vaivalla sitten kiertää sen kaupan siellä paikan päällä niin pääsee katsomaan ne alennetut tuotteet (ne ei näy nettikaupan puolella).

Vierailija
26/63 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvempaa on ostaa ihan normaalia halpaa ruokaa.

Halpaa pastaa, kaurahiutaleita, munia, kaalia, sipulia jne

Vierailija
27/63 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko siellä Helsingissä on punalaputettuja naisia, kuulin tällaista?

Vierailija
28/63 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sipuli mainitaan aina näissä listoissa. Miten hirveitä määriä ihmiset sitä oikein syövät, kun saavat siitä niin hurjasti säästöä?

Vierailija
29/63 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kasvatan vain ilmaista/lähes ilmaista pihassa. Käydään ilmaistapahtumissa paljon ja näistä on kertynyt siemeniä, esim.lehtikaalia ja porkkanaa. Hävikkiyrttejä/salaatteja ostan välillä ja lykin maahan ja kaikki on kotiinpäin mitä sieltä kasvaa. Pyrin kastelemaan sadevedellä. En näe mitään järkeä, että isolla rahalla kasvatan jotain, kun ei mitään takeita tuleeko edes mitään syötävää.

Vierailija
30/63 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta JOS sattuu löytämään hyvän tarjouksen/alennuksen, niin totta kai silloin kannattaa se hyödyntää!?!?

Vierailija
31/63 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauratti kun joku tosissaan täällä kehui hankkivansa kanoja jotta saa kananmunia. Eiköhän niiden ruokkiminen tule kalliimmaksi kuin munat kaupasta

Kanat, kuin myös muut tuotantoeläimet on kyllä hyvä lisä palettiin jos omavaraisuutta ajattelee, mutta ei niitä tosiaan kotipihassa saa mitenkään halvemmaksi kuin mitä kaupan tiskistä löytyy. Rahansäästön nimissä kannattaa ennemmin vaikka karsia lihatuotteet kokonaan pois ruokavaliosta, tai satsata tarjouksiin ja pakastaa.

Vierailija
32/63 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tapa säästää on kerjätä sukulaisilta ruokaa, mutta kyllä sitä voi ihan hyvin kerjätä tuntemattomiltakin lihaa ja kalaa esimerkiksi torilla. Mikä oikeasti on esteenä sille, että metsästäisi ja kalastaisi itse? Tai marjastaisi sekä sienestäisi? Onko omatoimisesti tekeminen tullut niin mahdottomaksi kun on tottunut saamaan kaiken aina valmiiksi ja ilmaiseksi? Tähänkö ne ylisuuret tuet ovat johtaneet? Omatoimisuuden katoamiseen?? Kaupunkilaiset voisivat ihan hyvin lähteä mets.. puupuistoihin keräämään marjoja ja ammuskella city kaneja joita ovat luonnon ystävinä päästäneet kaupunkien kaduille lisääntymään.

Vierailija
33/63 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kanat, kuin myös muut tuotantoeläimet on kyllä hyvä lisä palettiin jos omavaraisuutta ajattelee, mutta ei niitä tosiaan kotipihassa saa mitenkään halvemmaksi kuin mitä kaupan tiskistä löytyy. Rahansäästön nimissä kannattaa ennemmin vaikka karsia lihatuotteet kokonaan pois ruokavaliosta, tai satsata tarjouksiin ja pakastaa.

Miksi liha muka pitäisi karsia pois? Tyhmähän se on jos ostaa kallista lihaa. 23 prosenttinen Kotimaista-jauhelija ei ole kallista ja sitä voi käyttää vaikkapa keitoissa tai makaronimössössä. Ihan kaikkeen sitä ei kuitenkaan rasvaisuutensa vuoksi kannata käyttää minun mielestäni.

Vierailija
34/63 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tapa säästää on kerjätä sukulaisilta ruokaa, mutta kyllä sitä voi ihan hyvin kerjätä tuntemattomiltakin lihaa ja kalaa esimerkiksi torilla. Mikä oikeasti on esteenä sille, että metsästäisi ja kalastaisi itse? Tai marjastaisi sekä sienestäisi? Onko omatoimisesti tekeminen tullut niin mahdottomaksi kun on tottunut saamaan kaiken aina valmiiksi ja ilmaiseksi? Tähänkö ne ylisuuret tuet ovat johtaneet? Omatoimisuuden katoamiseen?? Kaupunkilaiset voisivat ihan hyvin lähteä mets.. puupuistoihin keräämään marjoja ja ammuskella city kaneja joita ovat luonnon ystävinä päästäneet kaupunkien kaduille lisääntymään.

Metsästämiseen tarvitaan lupa ja erityisesti sen aloittaminen on todella kallista. Kalastaminen on kylläkin hyvä vaihtoehto jos kalasta tykkää. Minä en jostain syystä pidä oikein mistään kalasta.

Marjoja ja sieniä ei riitä kaikille halukkaille vaikka kuinka joku väittäisi vastaan. Tai, ehkä riittäisi, mutta sitten metsät pitää käydä kokonaan läpi, sillä parhaat paikat on aina jo tyhjennetty ja eläimetkin vievät osansa.

Vierailija
35/63 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi liha muka pitäisi karsia pois? Tyhmähän se on jos ostaa kallista lihaa. 23 prosenttinen Kotimaista-jauhelija ei ole kallista ja sitä voi käyttää vaikkapa keitoissa tai makaronimössössä. Ihan kaikkeen sitä ei kuitenkaan rasvaisuutensa vuoksi kannata käyttää minun mielestäni.

Onko sulla luetun ymmärtämisessä pahojakin ongelmia? Toisena vaihtoehtona esitin, että hakee niitä hyviä tarjouksia vaikka vähän reilumman satsin ja pakastaa osan.

Vierailija
36/63 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli viimevuonna säästövinkkinä torissa ilmoitus, että saa tulla ilmaiseksi keräämään musta/punaherukoita,karviaisia,raparperiä,omenoita sekä mansikoita. Arvaatkaa tuliko yksikään? Yhteydenottoja kyllä oli joissa kysyttiin voinko kerätä ne heille valmiiksi, niin tulisivat noutamaan sinä ja sinä päivänä ja siihen aikaan. En ihan tuohon lähtenyt vaan annoin lintujen syödä marjat ja omenat kärräsin peuroille popsittavaksi. Ja mitä tästä opin? Sen, että "köyhät" ovat niin kermaperseitä ja laiskoja koska tuet ovat liian hyviä, ettei kannata eväänsä liikauttaa mihinkään suuntaan.

Vierailija
37/63 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse myös ihmettelen missä näitä legendaarisia punalaputettuja tuotteita on loputtomiin. Täällä kaupoissa on tosi harvoin edes -30% ja nekin menevät nopeasti. Ja ovat myöskin lähtökohtaisesti kalliita tuotteita joten ovat kalliita jopa tuon 30% alennuksen kanssa.

Sama täälläpäin. Alennettuja tuotteita on vähän ja usein löytyy joku vastaava normaalihintainen tuote halvemmalla (esim. alennettu luomubroileri vs. "normibroileri").

Vierailija
38/63 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla luetun ymmärtämisessä pahojakin ongelmia? Toisena vaihtoehtona esitin, että hakee niitä hyviä tarjouksia vaikka vähän reilumman satsin ja pakastaa osan.

Ei ole ongelmia luetun ymmärtämisessä. Kerroit, että liha kannattaa jättää kokonaan pois tai sitten ostaa sitä vain alennuksesta. Minä kerroin, että 23% jauheliha on halpaa ja lisäksi kerroin, että on tyhmää ostaa kallista lihaa erityisesti jos on vähävarainen. Siitä huolimatta "triggeröidyit". Ilmeisesti et ymmärtänyt itse mitä kirjoitit ja raivostuit sen takia.

Vierailija
39/63 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli viimevuonna säästövinkkinä torissa ilmoitus, että saa tulla ilmaiseksi keräämään musta/punaherukoita,karviaisia,raparperiä,omenoita sekä mansikoita. Arvaatkaa tuliko yksikään? Yhteydenottoja kyllä oli joissa kysyttiin voinko kerätä ne heille valmiiksi, niin tulisivat noutamaan sinä ja sinä päivänä ja siihen aikaan. En ihan tuohon lähtenyt vaan annoin lintujen syödä marjat ja omenat kärräsin peuroille popsittavaksi. Ja mitä tästä opin? Sen, että "köyhät" ovat niin kermaperseitä ja laiskoja koska tuet ovat liian hyviä, ettei kannata eväänsä liikauttaa mihinkään suuntaan.

Eihän tuota usko kukaan. Jaksoit kuitenkin kirjoittaa noinkin pitkän keksityn tarinan. Sitä paitsi miten tuo tarinasi liittyy vain köyhiin? Eihän sadussasi kukaan tullut keräämään mitään.

Vierailija
40/63 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi liha muka pitäisi karsia pois? Tyhmähän se on jos ostaa kallista lihaa. 23 prosenttinen Kotimaista-jauhelija ei ole kallista ja sitä voi käyttää vaikkapa keitoissa tai makaronimössössä. Ihan kaikkeen sitä ei kuitenkaan rasvaisuute

Oi, sä olet löytänyt ihan uuden sanan käytettäväksi, vieläpä aivan vieraskielisen. Hyvä, hyvä! Mutta kokeilepa nyt rauhoittua, sulta ei olla niitä jauhelihoja viemässä pois. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä