Tukien uudistusta ideoinut taustavaikuttaja: Raha-automaatti pitää purkaa
Kristillisdemokraattien Asmo Maanselkä peräänkuuluttaa toimeentulotuen ripeää uudistamista ja netin raha-automaatin purkamista.
Maanselkä edusti puoluettaan hallitusneuvottelujen sosiaaliturvakirjaukset sorvanneessa työryhmässä. Maanselän kädenjälki kirjauksissa on vahva, kertovat useat hallituslähteet.
TOIMEENTULOTUEN eli viimesijaisen etuuden uudistaminen on Maanselän mukaan avainasemassa työnteon kannustinten kohentamiseksi. Viime vuoden aikana toimeentulotukea myönnettiin 387000 henkilölle, joista noin 70 prosenttia oli työttömiä.
Kun työtön hakee perustoimeentulotukea netistä, hän sen jälkeen usein saa rahan käteensä ja katoaa johonkin syövereihin oman onnensa nojaan. Kaikkia tuensaajia ei edes tavoiteta, vaikka yritettäisiin. Tämä raha-automaatti pitää purkaa.
Kommentit (131)
Onneksi nykyhallitus laittaa toimeentulotuen vastikkeelliseksi, eli tukea saadakseen joutuu TÖIHIN.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi nykyhallitus laittaa toimeentulotuen vastikkeelliseksi, eli tukea saadakseen joutuu TÖIHIN.
Sitten kohta valitetaan, kun kukaan ei enää halua maksaa palkkaa koska työntekijän saa ilmaiseksikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko vihdoin aika laittaa sitten mm. terveys-, päihde-, kuntoutus- ja koulutuspalvelut kuntoon?
On absurdia olettaa, että ihmisten työttömyyden taustalla olevat terveys- ja päihdeongelmat ja kuntoutuksen ja koulutuksen tarve ratkeavat ilman, että niihin on saatavilla helposti, nopeasti ja vaikuttavasti palveluja, jos ihminen sellaista haluaa. Apua haluattomalle vähemmistölle on jo (leikattu) toimeentulotuki.
Noissa pupukerhoissa ja muissa ns. kuntoutuspaikoissa syrjäytyy vaan enemmän.
Näin käy, jos kuntoutusta ei tehdä kunnolla. Jokaiselle asiakkaalle pitäisi asettaa konkreettinen tavoite ja kaikkien tomia niin, että se tavoite saavutetaan. Se, että tullaan paikalle klo 9 pakkaamaan heijastimia ei tee mitään, mutta jos henkilön taidot ja mielenkiinnon kohteet kartoitetaan ja viedään
Tässä maassa on kuitenkin tällä hetkellä nähdäkseni otettu sellainen näkökulma, että ennaltaehkäisy on pahasta varsinkin, jos se maksaa mitään, vaikka se säästäisi lopulta. Haetaan pikavoittoja, eikä päätöksenteossa ole tietoakaan pitkäjänteisyydestä ja laajakatseisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko vihdoin aika laittaa sitten mm. terveys-, päihde-, kuntoutus- ja koulutuspalvelut kuntoon?
On absurdia olettaa, että ihmisten työttömyyden taustalla olevat terveys- ja päihdeongelmat ja kuntoutuksen ja koulutuksen tarve ratkeavat ilman, että niihin on saatavilla helposti, nopeasti ja vaikuttavasti palveluja, jos ihminen sellaista haluaa. Apua haluattomalle vähemmistölle on jo (leikattu) toimeentulotuki.
Näin käy, jos kuntoutusta ei tehdä kunnolla. Jokaiselle asiakkaalle pitäisi asettaa konkreettinen tavoite ja kaikkien tomia niin, että se tavoite saavutetaan. Se, että tullaan paikalle klo 9 pakkaamaan heijastimia ei tee mitään, mutta jos henkilön taidot ja mielenkiinnon kohteet kartoitetaan ja viedään elämä niiden suuntaan, niin voidaan saada tehokas työntekija. Se vaatii työtä ja kärsivällisyyttä, mutta pidemmän päälle olisi valtiolle halvempaa.
Ei tuo onnistu koska pakottaa ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin, kun toimeentulotukea haettiin kunnilta, niin vastapäätä oli toinen ihminen, joka kyseli kuulumisia hakijalta.
Nykysysteemi on todellakin rahanjakoautomaatti.
Se saattoi myös olla todella nöyryyttävä tilaisuus, kun tunsi joutuneensa vihamieliseen kuulusteluun, vaikka haki tukea vain parin kuukauden ajaksi.
"Vain parin kk.n ajaksi".
Rahaa se on sekin ja paljon, ei se puussa kasva eikä seinässä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hienoa siinä on, että koulutettu maisteri tekee työt ja saa käteen toimeentulotuen verran rahaa palkan sijaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain toimeentulotukea joskus kymmenisen vuotta sitten, niin oli se kyllä ahdistavaa ja nöyryyttävää se kaiken maailman lippujen ja lappujen kanssa kerjäämässä käynti. Sossutäti siinä ihan hiirenhiljaa tarkasteli lappujani ja sitten valitti kuinka minulla ei näy tiliotteissa tarpeeksi kaupassa käyntejä ja kyseli, että miksi sinä olet käynyt naapuripaikkakunnalla kaupassa ja motkotti, että jatkossa et saa tehdä niin, vaan sinulla täytyy näkyä enemmän kauppakäyntejä ja vain omalla paikkakunnalla, kun seuraavan kerran haet tukea. Olin vielä nuori ja minkä minä sille voin, että äitini halusi ihan väkisin tuoda minulle ruokakassin kaupasta silloin tällöin.
Tämä tarina on joko feikki, tai täti täysin ammattitaidoton. Jälkimmäisessä tapauksessa tee valitus. Omalla kokemuksella sossussa ei todellakaan käyty asiakkaan läsnä läpi tiliotteita tai kommentoitu menoja.
Kyllä kommentoidaan. Ainakin minun kohdallani kun silloisen sossun aikaan hain. Kahdessa hengessä kävivät läpi menojani ja tenttasivat onko tämä tarpeellista. On tosin aikaa liki 20 vuotta. Silloin ei ollut digilehtiä niin paikallislehden tilaukseen sanoivat, että pitäisi lopettaa. Mitä muuta, en nyt muista. Mutta syynäsivät kyllä. Sanoinkin, että minua epäillään kuin rangaistusvankia. En ollut ennen koskaa hakenut enkä sen jälkeenkään. Sain muistaakseni 120 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain toimeentulotukea joskus kymmenisen vuotta sitten, niin oli se kyllä ahdistavaa ja nöyryyttävää se kaiken maailman lippujen ja lappujen kanssa kerjäämässä käynti. Sossutäti siinä ihan hiirenhiljaa tarkasteli lappujani ja sitten valitti kuinka minulla ei näy tiliotteissa tarpeeksi kaupassa käyntejä ja kyseli, että miksi sinä olet käynyt naapuripaikkakunnalla kaupassa ja motkotti, että jatkossa et saa tehdä niin, vaan sinulla täytyy näkyä enemmän kauppakäyntejä ja vain omalla paikkakunnalla, kun seuraavan kerran haet tukea. Olin vielä nuori ja minkä minä sille voin, että äitini halusi ihan väkisin tuoda minulle ruokakassin kaupasta silloin tällöin.
Tämä tarina on joko feikki, tai täti täysin ammattitaidoton. Jälkimmäisessä tapauksessa tee valitus. Omalla kokemuksella sossussa ei todellakaan käyty asia
Kyllä kommentoidaan. Ainakin minun kohdallani kun silloisen sossun aikaan hain. Kahdessa hengessä kävivät läpi menojani ja tenttasivat onko tämä tarpeellista. On tosin aikaa liki 20 vuotta. Silloin ei ollut digilehtiä niin paikallislehden tilaukseen sanoivat, että pitäisi lopettaa. Mitä muuta, en nyt muista. Mutta syynäsivät kyllä. Sanoinkin, että minua epäillään kuin rangaistusvankia. En ollut ennen koskaa hakenut enkä sen jälkeenkään. Sain muistaakseni 120 euroa.
20 vuotta sitten maksettiin vielä käteisellä normaalit ostokset. Eli eivät ne näkyneet missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on kyllä pointtinsa, että tt-tuella elävät tavoitettaisiin paremmin ja heille osoitettaisiin parempaa tukea ja sosiaalihuoltoa, mutta nykyisen hallituksen tuntien siihen ei todellakaan allokoida rahaa.
Siis, mitä tarkoittaa tavoitettaisiin paremmin?
No siis tuo on koodisana joka tarkoittaa lähinnä sitä että ministeriön tai työkkärin tjsp. virkailijoilla on lisää varmaa suojatyötä tuossa turhassa kansalaisen hyppyyttämisessä ja siitä raportoinnissa/tilastoinnissa. Itse työttömyyteen nuo ei vaikuta mitenkään koska suomen ongelma on puuttuvat työpaikat eikä se etteikö työtöntä hyppyytettäisi riittämiin. Eikä ne työpaikat tuosta työttömän "aktivoinnin" lisäämisestä ole lisääntynyt 30 vuodessa ja tuskin se nytkään lähtee toimimaan.
Vierailija kirjoitti: Huomaa taas miten eri todellisuuksissa ihmiset elävät. Väärin perustein hakevia ja vapaaehtoisesti tukien varassa eläviä on todella pieni osa. Leikkaukset ja rajoitukset osuvat ensisijaisesti ja pahiten niitä tarvitseviin. Väärinkäyttäjät mukautuvat ja jatkavat eloaan, mutta oikeasti tukea tarvitsevat kärsivät ja joutuvat jopa huonompaan tilanteeseen.
Kyllä, nimenomaan näin.
Terveisin pitkäaikaissairas, täysin työkyvytön, jonka diagnoosit ei kelpaa eläkettä hakiessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tarina on joko feikki, tai täti täysin ammattitaidoton. Jälkimmäisessä tapauksessa tee valitus. Oma
Sivusta voin sanoa, että muistan jo vuoden 2000 paikkeilta ihmisiä, jotka kehuskelivat sillä, että eivät koskaan käyttäneet käteistä. Ja kyllähän lehtitilaukset ynnä muut laskutapahtumat näkyivät tiliotteessa myös.
Vierailija kirjoitti:
Silloin, kun toimeentulotukea haettiin kunnilta, niin vastapäätä oli toinen ihminen, joka kyseli kuulumisia hakijalta.
Nykysysteemi on todellakin rahanjakoautomaatti.
En muista kyselleen. Mulkaisi ilkeästi ja mutisi jotain sellaista kuin, "Taas täällä." Plarasi papereita ja totesi lopuksi, "Vieläkö sä oot siinä, oliko vielä jotain."
Kelassa ainakin oman kokemukseni mukaan nähdään ihan ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tarina on joko feikki, tai täti täysin ammattitaidoton. Jälkimmäisessä tapauksessa tee valitus. Omalla kokemuksella sossussa ei todellakaan käyty asiakkaan läsnä läpi tiliotteita tai kommentoitu menoja.
Tuskin kannattaa ilmoitella jostain kymmenen vuotta vanhasta tapahtumasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tarina on joko feikki, tai täti täysin ammattitaid
Itse olen käyttänyt lähes yksinomaan pankkikorttia kaupassa maksamiseen 80-luvun alkupuolelts asti, jolloin psnkkikortit tulivat käyttöön. 20 vuotta sitten varmasti suurin osa maksoi päivittäisostot kortilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä
Itse olen käyttänyt lähes yksinomaan pankkikorttia kaupassa maksamiseen 80-luvun alkupuolelts asti, jolloin psnkkikortit tulivat käyttöön. 20 vuotta sitten varmasti suurin osa maksoi päivittäisostot kortilla.
80-luvulla olivat kortin höylääjät aika harvassa koska se oli työlästä sekä asiakkaalle että kaupan myyjälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin käy, jos kuntoutusta ei tehdä kunnolla. Jokaiselle asiakkaalle pitäisi asettaa konkreettinen tavoite ja kaikkien tomia niin, että se tavoite saavutetaan. Se, että tullaan paikalle klo 9 pakkaamaan heijastimia ei tee mitään, mutta jos henkilön taidot ja mielenkiinnon kohteet kartoitetaan ja viedään
Vaatii vähän enemmän kuin vaan työtä ja kärsivällisyyttä. Mm. ammattitaitoa ja rahaa. Noissa kuntouttavissa paikoissa on pääsääntöisesti max. 1 sosiaaliohjaaja töissä, jolla siis olisi se osaaminen kuntouttaa ja ohjata eteenpäin henkilöä jolla on sosiaalisen tuen tarvetta. Muutoin siellä on ohjaajina yleensä aika matalasti koulutettuja työntekijöitä, jotka ovat yleensä jonkin ammattikoulutason koulutuksen edustajia. Esim. siivooja ohjaa kuntouttavassa työtoiminnassa siivoustyötä tekevää kuntoutujaa ja huoltomies ohjaa kuntouttavassa työtoiminassa korjaustöitä tekevää kuntoutujaa. He eivät ole sosiaalialan ammattilaisia.
Luuletko että hallitus haluaa antaa hyvinvointialueille tai kunnat omiin toimintoihinsa niin paljon rahaa, että sinne saatais palkattua riittävästi amk-tason sosionomeja tai yliopistotason sos. työntekijöitä kuntouttamaan ihmisiä tavoitteellisesti ja pitkäjänteisesti? Saatikka että yritykset lähtis palkkaamaan heitä? Ei tod.
"Tämä viimesijainen turva on määrä taata uudessa mallissa täydentävällä ja ehkäisevällä toimeentulotuella, joka on osa sosiaalityötä. Sitä ei voi saada hakemalla netistä ja tapaamatta ketään, Maanselkä sanoo".
Tämä pisti silmään, muun muassa. Eli halutaan nämä viimesijaiset tuet jonkun narsistin päätöksen taakse, yhdellä ihmisellä on valta päättää saako joku perhe pitää katon päänsä päällä tai mahansa täyteen joka päivä. Ja pieni heikko ihminenhän käyttää sitä valtaa kun hänelle siihen lupa annetaan.
Eikö rehellisempi ole laskennallinen peruste viimesijaisiin tukiin? Ei vaikuta pärstäkerroin eikä ihmissuhteiden kiemurat kun tuen myöntää kasvoton laskukone. Ja ei, en ole koskaan saanut toimeentulotukea. Muiden köyhien etua ajatellen kommentoin.
Hyvin on kyseinen ihminenkin sisäistänyt viimeaikojen aivopesun että pienituloiset ja köyhät ovat Suomen talouskurjuuden syylliset. Näinhän ei todellisuudessa ole, vaan todelliset syylliset ovat hipihiljaa ettei kukaan huomaisi heiltä ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Katoaa jonnekin??? Siis hän varmaan menee kotiinsa? Pitäisikö hänen jäädä jonnekin tarkkailtavaksi? Mikä tuon kannanoton tarkoitus oikein on???
Se tukena saatu raha katoaa tuen saajan käsistä jonnekin hirnantuuttiin ja tuhlataan nopeasti pois niin että seuraavassa kuussa tarvitaan taas lisää tukea.
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä sanalla kerroit asenteesi omaan työhösi: JOUTUU töihin. Työttömät jotka hakevat työtä eivät joudu töihin vaan pääsevät töihin, jos pääsevät. Sinun kaltaisten vuoksi hyvin moni ei edes hae työtä.
Hain ja sain toimeentulotukea kunnalta aikoinaan. En minä ketään tavannut. Hakemuksen vain lähetin.