Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos on Helsinki-Vantaan lentokentällä vaihto, saanko poistua ulos kentältä?

Vierailija
18.05.2024 |

Jos menen kotimaan lennolta ulkomaille? Olisi 7h väliä.

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinki Outlet kehä kolmosen varrella on yksi mahdollisuus, uberilla sinne.

Se nyt ei ole mistään kotoisin. Asun vieressä ja pääsee kyllä kentältä hyvin julkisilla. Vaihdon kanssa.

Vierailija
62/87 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lentojen väli on 7 h ja kentällä pitää olla 2 h ennen, siinä jää 5 h tyhjää. Helsinkiin ja takasin junalla (+kävely lentokentällä), niin siihen kannattaa varata 2 h. Näin oikea vapaa-aika on noin 3 h. Itselleni tulisi kiireen tuntu. Menisin varmaan Jumboon hetkeksi pyörimään, vaikkei siellä mitään sen kummempaa ole nähtävänä. 

Harmi muuten, etteivät ole jotain museota Jumboon saaneet. Luulisi, että sinne olisi ainakin jonkin verran tulijoita just matkailijoista, jotka etsivät hieman muutakin tekemistä kuin shoppailua.  

Museo Jumboon? Kuka käy ja miksi? Jumbo-Flamingossa on jo minigolfia, hohtokeilailua, kylpylä, vesipuisto, lasten leikkipaikkoja-ilmaisia ja maksullisia, Pikseli-vr-virtuaalipuisto, MegaZone, ilmaisia, avoimia työtiloja ja rutkasti erikoisliikkeitä saman katon alla. Ihan taatusti saa turistit näkemistä. 

Jumbon tarjonta on yhden tyyppisille ihmisille. Kaikki samanlaista. Sinne voi mennä lasten kanssa, mutta aikuisille ei oikein ole mitään. Paisti K18 kylpylä, jossa aikuiset käyttäytyvät törkeästi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautatietorilta menee myös bussi 600 lentokentälle. Vajaa tunti.  Jos junissa on vikaa. Ja jotkut taksit antaa vakitaksan keskustasta kentälle. En muista paljon ja mikä firma. Mutta siedettää hinta. 

Vierailija
64/87 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida tulla kiva reissu, jos keskustaan lähdet, saat stressata koko ajan.

Miksi? Kyllä neljä tuntia on ihan reilusti, että ehtii kiireettä ainakin yhden nähtävyyden katsella ja syödäkin.

tuo kuulostaa matkan suorittamiselta.

Montako tuntia itse vietät jossain museossa? Kyllä minulle 2 tuntia olisi ihan riittävästi yhdellä kertaa.

joo mutta en aikatauluta noin kireästi. laske aina vähintään 25% päiväsi aikatauluihin  joustovaraa, niin aletaan pääsemään realismiin. ihmiset suunnittelee useimmiten sen varaan, että mitään arvaamatonta ei tapahdu (jonoja, henkilökunta kahvilla, juna ei tule). olen kokeneena matkanjohtajana suunnitellut eräitä matkapäiviä ja tunnistan tällaiset hönkäilijät kyllä porukasta. tunnistan tyypin. voit toki vielä kirjoittaa, jos sinulla on jotain uutta kerrottavaa tähän asiaan.

Vierailija
65/87 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimaan lento. Korkeintaan 1.5h koneesta Helsingin keskustaan. Kannattaa katsoa etukäteen koneessa lähteekö bussi vai juna paremmin. Ruokailu tunti ja museo tunti niin jää tunti paluumatkaan ja kaksi turvatarkastukseen. Siinä on löysää. 

Vierailija
66/87 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotimaan lento. Korkeintaan 1.5h koneesta Helsingin keskustaan. Kannattaa katsoa etukäteen koneessa lähteekö bussi vai juna paremmin. Ruokailu tunti ja museo tunti niin jää tunti paluumatkaan ja kaksi turvatarkastukseen. Siinä on löysää. 

Junia menee "koko ajan", ei niiden aikatauluja tarvitse katsoa.

Vierailija
67/87 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paperilla tuo kuulostaa ihan mukavalta, mutta saa siinä kelloa katsoa. Lentokentälle pitää varata aikaa. Se 2h ihan minimi, mutta jos on joku ruuhkapäivä tai ajankohta, niin 3h. Se on omalla vastuulla ehtiä jatkolennolle.

Itse en jaksaisi ensin lentää, sitten istua junassa, kävellä, jonottaa museoon, pyöriä siellä, etsiä ruokapaikka, odottaa ruokaa, syödä, kävellä, matkustaa junalla, kävellä, jonottaa. Ja sitten se varsinainen lentomatka. Kohteessa olisin ihan tööt.

Ei todellakaan 2 tuntia ole mikään minimiaika. Hyvin ehtii vaikka tulisi vasta tuntia ennen lähtöäkin, sekin on usein ihan liikaa.

Vierailija
68/87 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paperilla tuo kuulostaa ihan mukavalta, mutta saa siinä kelloa katsoa. Lentokentälle pitää varata aikaa. Se 2h ihan minimi, mutta jos on joku ruuhkapäivä tai ajankohta, niin 3h. Se on omalla vastuulla ehtiä jatkolennolle.

Itse en jaksaisi ensin lentää, sitten istua junassa, kävellä, jonottaa museoon, pyöriä siellä, etsiä ruokapaikka, odottaa ruokaa, syödä, kävellä, matkustaa junalla, kävellä, jonottaa. Ja sitten se varsinainen lentomatka. Kohteessa olisin ihan tööt.

Taidat olla niitä jotka viettää lomansa uima-altaalla/rannalla maaten jos tuollainen kuulostaa sinulta raskaalta. Useat matkailijat lähtevät hotellilta aamuvarhain ja palaavat iltamyöhällä hotellille. Koko päivä kierrellään eri paikkoja.

Vierailija
69/87 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kentältä Jumboon noin 4 km eli taksilla n. 10 min. ja bussilla n. 25 min. Hyvin ehtii shoppailla ja syödä.

Linja-auto 560:lla 10 minuuttia ja ei tarvitse edes lippua ostaa. Katsoo vain että tarkastajia ei tule kyytiin, jos tulee niin jää pois.

Vierailija
70/87 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vähän ohi aiheen, mutta kysynpä kuitenkin. Työkaveri halusi Meksikoon lomamatkalle. Joutui ostamaan lennot Istanbulin kautta, koska ei halunnut maksaa viisumia Usaan. Tarkoittaa että useimmilla lennoilla olisi ollut vaihto usassa, ja hän ei halunnut alkaa viisumia hankkimaan sinne. Sitä vaan ihmettelin, että pitääkö tosiaan myös transit-matkustajilla olla viisumi maahan? Itse olen aikoinaan lentänyt Moskovan kautta, eikä me mtn viisumia tarvittu kun ei poistuttu transit-alueelta kentällä. 

Vierailija
71/87 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vähän ohi aiheen, mutta kysynpä kuitenkin. Työkaveri halusi Meksikoon lomamatkalle. Joutui ostamaan lennot Istanbulin kautta, koska ei halunnut maksaa viisumia Usaan. Tarkoittaa että useimmilla lennoilla olisi ollut vaihto usassa, ja hän ei halunnut alkaa viisumia hankkimaan sinne. Sitä vaan ihmettelin, että pitääkö tosiaan myös transit-matkustajilla olla viisumi maahan? Itse olen aikoinaan lentänyt Moskovan kautta, eikä me mtn viisumia tarvittu kun ei poistuttu transit-alueelta kentällä. 

Jos hän on käynyt tietyissä maissa niin ei pääse Yhdysvaltoihin ilman viisumia. Esimerkiksi jos on käynyt Kuubassa 2021 jälkeen niin tarvitsee viisumin. Yhdysvalloissahan ei ole mitään transit-matkustajia vaan myös lentoa vaihdettassa saavutaan maahan ja joutuu maahantulotarkastukseen.

Vierailija
72/87 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla niitä jotka viettää lomansa uima-altaalla/rannalla maaten jos tuollainen kuulostaa sinulta raskaalta. Useat matkailijat lähtevät hotellilta aamuvarhain ja palaavat iltamyöhällä hotellille. Koko päivä kierrellään eri paikkoja.

Niin, siellä matkalla. Pääkaupunkilaisena ja kuten sanoin, paljon matkustavana en koe rentouttavana lähteä Helsingin keskustaan eli pussinperälle, jos on aikataulu päällä.

Tosin ap on jättänyt kaikista oleellisimman tiedon kertomatta eli ajankohdan. Onko kyseessä arkinen aamupäivä toukokuussa vai kesäsesongin viikonloppu. Samoin sillä on väliä, onko lennot samalla lipulla. Entäs matkatavarat? Tarvitseeko niitä säiliöä?

Onko kohteena mikä? Onko pitkä lento? Jos on päivän pyörinyt Helsingissä, niin siihen perään sitten joku Berliini on aika tiukka satsi. Sitten taas 4h lento jonnekin Kreetalle onkin ihan eri juttu. 

Vierailija
73/87 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hän on käynyt tietyissä maissa niin ei pääse Yhdysvaltoihin ilman viisumia. Esimerkiksi jos on käynyt Kuubassa 2021 jälkeen niin tarvitsee viisumin. Yhdysvalloissahan ei ole mitään transit-matkustajia vaan myös lentoa vaihdettassa saavutaan maahan ja joutuu maahantulotarkastukseen.

Onk näi tosiaan? En tiennyt tuota. Onpa hyvä, etten ole edes katsonut lentoja sitä kautta. Melko varmasti miehelleni ei sinne viisumia myönnetä. 

Vierailija
74/87 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdit ihan hyvin ottamaan Vlatavassa 7 olutta. Älä turhaan stressaa.

Vierailija
75/87 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos poistut transit alueelta esimerkiksi jos lentoa ja matkatavaroita ei selvitetä määränpäähän menet immigrationin kautta hakemaan pakaasit ja tarvitset viisumin. Voi myös olla ettei työkaverisi saa viisumia USAhan.

Vierailija
76/87 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

USAn osalta ei kannata sekoittaa Estaa ja ns. oikeaa viisumia. Estas ei välttämättä saa jos on käynyt  tietyissä maissa. Se ei kuitenkaan estä saamasta suurlähetystössä oikeaa viisumia. Lisäksi jos on ollut noissa rajoittavissa maissa työnsä puolesta niin asia on taas eri. Jos menet turistina niin ei ole hyvä, mutta aseet kourassa asia on ok, näin kärjistetysti. 

tässä lista maista, joissa vierailu voi estää Estan saamisen:

Iraq, North Korea, Syria, Iran, Sudan, Libya, Somalia, or Yemen at any time on or after March 1, 2011 (with limited exceptions); and

Nationals of VWP countries who are also nationals of Iraq, Syria, Iran, North Korea or Sudan.

These restrictions do not apply to VWP travelers whose presence in Iran, Iraq, North Korea, Syria, Sudan, Cuba, Libya, Somalia, or Yemen was to perform military service in the armed forces of a program country, or in order to carry out official duties as a full-time employee of the government of a program country.  

Vierailija
77/87 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lentojen väli on 7 h ja kentällä pitää olla 2 h ennen, siinä jää 5 h tyhjää. Helsinkiin ja takasin junalla (+kävely lentokentällä), niin siihen kannattaa varata 2 h. Näin oikea vapaa-aika on noin 3 h. Itselleni tulisi kiireen tuntu. Menisin varmaan Jumboon hetkeksi pyörimään, vaikkei siellä mitään sen kummempaa ole nähtävänä. 

Harmi muuten, etteivät ole jotain museota Jumboon saaneet. Luulisi, että sinne olisi ainakin jonkin verran tulijoita just matkailijoista, jotka etsivät hieman muutakin tekemistä kuin shoppailua.  

Museo Jumboon? Kuka käy ja miksi? Jumbo-Flamingossa on jo minigolfia, hohtokeilailua, kylpylä, vesipuisto, lasten leikkipaikkoja-ilmaisia ja maksullisia, Pikseli-vr-virtuaalipuisto, MegaZone, ilmaisia, avoimia työtiloja ja rutkasti erikoisliikkeitä saman katon alla. Ihan taatusti saa turistit näkemistä. 

Minä kävisin, kuten käyn matkoillanikin museoissa.Jos on valmis menemään melkein tunnin matkan päähän Helsingin keskustaan museoon, miksei mukamas voisi tehdä samaa Jumbossa? Mainitsemasi liikunnalliset harrastukset ovat varmasti mukavia monelle, mutta itse en kaipaa sellaisia lentojen väliajaksi. Olen ihan varma, että on muitakin, jotka kaipaisivat kentän lähelle jotain kivaa nähtävää. Voisin mennä myös vaikka kiertoajelulle. 

Vierailija
78/87 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat, mutta aikaa pitää varata reilusti. 7h on paljon, mutta jatkolennolle jonotat taas turvatarkastuksen läpi. Lentokentältä on matkaa joka paikkaan eli siirtymisetkin lohkaisee aika palan. Mutta kyllä siinä ehtii, jos hyvin suunnittelee. 

Puoli tuntia junalla keskustaan.

Jos on 2 tuntia ennen lähtöä takaisin, 2 * 30 junamatkoihin, niin jää 4 tuntia kaupungilla, ehtiihän siinä vaikka mitä!

Suloista että lasket 2 30 minuuttia junamatkoihin. Luuletko että se sun lento laskeutuu junan viereen ja seuraava lento lähtee siitä? 2 60 minuuttia on sellainen arvio että voi toteutuakin.

Näin se menee. Nyt on ratatöitä vielä, joten junia kulkee harvemmin. Jos lä

Ratatyöt ei koske myyrmäen suuntaan meneviä. Ota selvää asioista.

Vierailija
79/87 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunti paluumatkaan? Ei se juna niin hidas ole.

Vierailija
80/87 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan 2 tuntia ole mikään minimiaika. Hyvin ehtii vaikka tulisi vasta tuntia ennen lähtöäkin, sekin on usein ihan liikaa.

En ole koskaan joutunut jonottamaan Helsingissä museoon. 

Itse en jaksasi käkkiä 7 tuntia lentokentällä, kun kaupunkiin pääsee näppärästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi