Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko ajokokeen varata toiselle paikkakunnalle, kuin missä on autokoulun suorittanut?

Vierailija
17.05.2024 |

Paikkakunnalle jossa olen suorittanut autokoulun, on ihan hirveät jonot ajokokeeseen (kuukauden jonot).

Voiko ajokokeen suorittaa toisella paikkakunnalla?

Jos ajokokeen voi suorittaa toisella paikkakunnalla niin millä autolla ajokoe suoritetaan, onko ajovarmalla omia autoja?

Yleensähän ajokoe suoritetaan autokoulun autolla.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi suorittaa toisella paikkakunnalla.

Sitä en kyllä tiedä että millä autolla se sitten suoritetaan. 

Kannattaa soittaa ajovarmaan ja selittää tilanne ja kysyä sieltä että miten tulisi edetä.

Vierailija
2/28 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi suorittaa eri paikkakunnalla missä autokoulun on käynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin itse suorittaa Helsingissä mutta aina tuli hylätty (3 kertaa). Sitten varasin ajan pienelle paikkakunnalle ja heti meni läpi. Kannattaa varata aika jollekin pienelle paikkakunnalle, pääsee helpommin läpi.

Vierailija
4/28 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa odottaa. Helpompi päästä läpi siellä missä on harjoitellut.

Vierailija
5/28 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin itse suorittaa Helsingissä mutta aina tuli hylätty (3 kertaa). Sitten varasin ajan pienelle paikkakunnalle ja heti meni läpi. Kannattaa varata aika jollekin pienelle paikkakunnalle, pääsee helpommin läpi.

Tuo on kyllä noloa, jos ajaa ajokokeen jossain käpykylässä, jossa ei ole edes liikennevaloja.

Vierailija
6/28 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä noloa, jos ajaa ajokokeen jossain käpykylässä, jossa ei ole edes liikennevaloja.

Minä ajoin inssin juurikin sellaisessa käpykylässä, jossa ei ollut liikennevaloja tai liikenneympyröitä. Ajoin samaa tietä oikeastaan koko ajan.  Kaupan parkkipaikalle piti tehdä pysäköinti. Aika helpollahan sitä pääsi. 

Ensimmäisen kerran kun ajoin isossa kaupungissa olin ihan hukassa. En osannut mennä mihinkään tai tiennyt oikeastaan edes ketä kuuluu väistää. En ole sen jälkeen kaupungissa uskaltanut ajaa, ehkä kaikille parempi niin. 

Ajan edelleenkin sitä samaa tietä jota inssissäkin, töihin ja kotiin edestakaisin.

En ikipäivänä uskaltaisi ajaa esim moottoritiellä tai kaupungissa.

Vierailija
7/28 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ajoin inssin juurikin sellaisessa käpykylässä, jossa ei ollut liikennevaloja tai liikenneympyröitä. Ajoin samaa tietä oikeastaan koko ajan.  Kaupan parkkipaikalle piti tehdä pysäköinti. Aika helpollahan sitä pääsi. 

Ensimmäisen kerran kun ajoin isossa kaupungissa olin ihan hukassa. En osannut mennä mihinkään tai tiennyt oikeastaan edes ketä kuuluu väistää. En ole sen jälkeen kaupungissa uskaltanut ajaa, ehkä kaikille parempi niin. 

Ajan edelle

Tällaisilta pitäisi ottaa ajokortti pysyvästi pois välittömästi. Pelottavaa ajatella että näitä liikkuu liikenteen joukossa. Veikkaan, että auton hallintakyvyt myös täysin olemattomat, ja äkkitilanteessa ensimmäinen reaktio on kirkuminen.

Vierailija
8/28 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajan edelle

Miten ihmeessä pääsit sen inssin läpi?

Vierailija
9/28 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokokeen voi ajaa missä tahansa ajovarman toimipisteessä mutta sitä varten tarvitaan erikoisvarustettu auto jollaisen voi vuokrata autokoulusta. Sen pienemmän paikkakunnan autokoulu luultavasti haluaa myydä samaan pakettiin tunnin ennen inssiä joten Kustannus lienee jotain 300 euron luokkaa inssimaksun päälle.

Vierailija
10/28 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajovarmalla on jotain autoja mutta se maksaa sitten erikseen. Mutta voi kyllä suorittaa.

Vierailija
11/28 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole ajanut ajokorttia Helsingissä, vaan jossain pikkukyläsä, niin miten voi olla lupa ajaa siellä? Sehän on ihan eri ympäristö. Eihän automaattivaihteisella ajetulla kortillakaan saa ajaa manuaalivaihteista.

Vierailija
12/28 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajovarmalla on jotain autoja mutta se maksaa sitten erikseen. Mutta voi kyllä suorittaa.

Ei ajovarmalla ole mitään autoja. Ajokokeet suoritetaan aina autokoulun autolla. Jos suoritat toisella paikkakunnalla niin sinun pitää ottaa yhteys myös johonkin siellä olevaan autokouluun. 

Itse kyllä kiltisti odottaisin että pääsisin samalle paikkakunnalle kuin missä autokoulunkin suoritin.

Eikä niitä aikoja välttämättä saa sen nopeammin muuallekkaan. 

Ainahan voi tietenkin soittaa ja kysyä.

Vierailija
13/28 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suikkarilla pääsin läpi

Vierailija
14/28 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi ja yleensä autokoulukin joustaa naapuri kaupunkiin asti. Ajokokeen saa suorittaa kyllä millä autolla tahansa kunhan on ajokorttiluokkaasi vastaava ajoneuvo. Oma autosi käy ihan hyvin. Luonnollisesti oletan sinulla joko jo olemassa oleva auto, tai jokatapauksessa sellaisen itsellesi ostat. Eihän ajokortin hankkimisessa muuten mitään järkeä olisi.

Vierailija
15/28 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pelkää sitä koetta, ei se onnistu noin, ajokoulu varmistaa paikan, missä suoritat kokeen. Muuten joudut ehkä jopa maksamaan enemmän ajotunneista uudessa paikassa, että voivat sinulle antaa edes luvan itse ajokokeeseen. 

Ja itse maailman epävarmimpana kuskina ajoin Helsingissä ruuhka-aikaan, taskuparkki oli helpoin asia koko kokeesta. Opettaja sanoi pari kertaa ennen kokeeseen lähtöä, että noilla hermoilla et läpi pääse ikinä, oltiin ajeltu pikkulähiöissä ja motarilla lähinnä. Sitten vieraan ihmisen eli inssin istuessa kyytiin onnistuinkin, pari mäkilähtöä todella jyrkissä kohdissa hieman suditti huonohermoista, kun piti miettiä ruuhkaa ja yksinsuuntaisten ajokaistoja heti kääntyessä, mutta kun päästiin vihdoin kaupungista motarille tiesin jo, että pääsin läpi. Ylihitaasti menin, pari tööttäili perässä, mutta inssi sanoi, että anna töötätä, näkevät kolmion, haluavat vain ärsyttää. 

Eli jos asut isossa kaupungissa ja siellä aiot ajaa, aja se koe myös siellä. Itselle ensimmäinen kerta yksin autolla kortin saatuani aiheutti kunnon paniikin, piti mennä parkkiin hetkeksi hikoilemaan (taskuparkkiin kylläkin, kaupungissa asuessa hyvä se osata).

Vierailija
16/28 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten ihmetellään miksi helsinkiläiset kolaroivat jopa satojen autojen joukkokolareita kun yksikään ei osaa siellä ajaa. Helsingissä on oikeastaan helppo ajella. Samat säännöt ja liikennemerkit siellä on kuin muuallakin. Ei diihen liikennemäärä mitenkään vaikuta.

Vierailija
17/28 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajan edelle

Kai ymmärrät inssin tarkoituksen olevan nimenomaan se, että osaat ajaa kaikissa eri liikenneympäristöissä ja niiden olosuhteissa?

Vierailija
18/28 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ajovarmalla ole mitään autoja. Ajokokeet suoritetaan aina autokoulun autolla. Jos suoritat toisella paikkakunnalla niin sinun pitää ottaa yhteys myös johonkin siellä olevaan autokouluun. 

Itse kyllä kiltisti odottaisin että pääsisin samalle paikkakunnalle kuin missä autokoulunkin suoritin.

Eikä niitä aikoja välttämättä saa sen nopeammin muuallekkaan. 

Ainahan voi tietenkin soittaa ja kysyä.

Ei muuten suoriteta läheskään aina autokoulun autolla.

Riittää, että ajokokeessa käytettävässä autossa on asennettuna jarru myös toiselle puolen edessä ja lisäpeilit, sekä valkoinen kolmio auton perässä. Nykyään tuota jarrua ei tarvitse edes katsastaa erikseen. Aika moni suorittaa autokoulun ihan minimimäärällä (tietyt osiot on pakko suorittaa autokoulussa), mutta suurimman osan ajoharjoittelusta suoritetaan ajo-opetusluvalla esimerkiksi vanhemman opettaessa.

Meillä on kaksi suorittanut ajokortin tuolla yhdistelmäopetuksella. Ensimmäinen ajoi inssin autokoulun autolla ja pääsi kerralla läpi. Toinen joutui uusimaan inssin. Ensimmäisen kerran ajoi autokoulun autolla ja kohta sen jälkeen uusinnan omalla autolla, jolloin pääsi läpi. Muistaakseni siinä inssiajon varauksessa pitää ilmoittaa, millä autolla ajaa.

Rahalla saa kyllä autokoulusta auton inssiä varten. Aivan hirveän matkan päähän ei kannata lähteä kokeeseen. Siihen voi ottaa ajokerran samaan yhteyteen, jolloin opettaja on mukana.

Vierailija
19/28 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, ainakin 90-luvulla Siilinjärveläisessä autokoulussa ajeltiin sekä sillä kylällä että lähikaupunki Kuopiossa ja inssi ajettiin Kuopiossa. Läpi meni ekalla, mutta varmaan vielä helpompi olisi ollut inssiajo Siilinjärven kylällä, kuin Kuopion kaupungin keskustassa suhaaminen, mutta se nyt ei vaan ollut mahdollista, ainakaan tietääkseni.

Vierailija
20/28 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajan edelle

Minäkin ajoin käpykylässä ajokoulun ja kävimme  kyllä ajamassa kaupungissa joten valot yms tulivat tutuksi. Hyvin oon pärjännyt liikenteessä. Ainoastaan moottoritie puuttui silloin ja sen otin haltuun myöhemmin muutettuani. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi