Äitini soitti mökiltä. Hän oli maalauttanut mökin eri väriseksi.
Kysymättä minulta.
Minä omistan mökin.
Hän tekee jatkuvasti tällaista.
Teillä samaa?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Mistä sairaalasta kirjoittelet?
Onko todella niin, että keskustelun herättäminen toisen omaisuuden maalaamisesta uusiksi ilman lupaa on syy olettaa, että henkilö on jossain sairaalassa? Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään tuollaista. Mutta kauan sitten, kun veljeni osti itselleen puutarhamökin, äiti alkoi miettiä mitä sinne voisi istuttaa. Veli teki hyvin selväksi, ettei kaipaa sinne mitään istutuksia. Äiti oli kuitenkin omin päin käynyt jossain puutarhakaupassa ja ostanut jotain kukkia ja käynyt istuttamassa ne. Mitään avaimia hänellä ei tietenkään sinne ollut, mutta eihän pihaan pääsemiseen avaimia tarvita.
Kun veljeni seuraavan kerran meni sinne ja näki, että äiti oli omin päin ja vastoin veljen selvää tahdonilmausta istutellut sinne kukkia, hän kiskoi ne juurineen irti ja heitti pois. Tämän jälkeen äiti ei tainnut enää käydä siellä istuttelemassa.
Jos sinulla ap on rahaa maalata se mökki mieluisen väriseksi, niin mikset maalauttaisi sen äidin maalauksen päälle? Tai jos et tässä kohtaa halua maalata kokonaan uusiksi, niin maalaa siihen seinään muutamilla sävyillä sellaisia koemaalauksia, mitä usein tehdään, kun m
Miksi uudelleenmaalaus pitäisi tehdä omistajan piikkiin?
Niin, kukapa ne sun rajat vetää, ellet sitä itse tee.
Voit huoleti jatkaa olemista uhriutuvana ovimattona tai sitten määritellä ne rajat ja pitää niistä kiinni. Ja tämä ei siis tarkoita välttämättä mitään agressiivista riitelyä, mutta joskus vaatii myös jämäköitä toimenpiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Voit huoleti jatkaa olemista uhriutuvana ovimattona tai sitten määritellä ne rajat ja pitää niistä kiinni. Ja tämä ei siis tarkoita välttämättä mitään agressiivista riitelyä, mutta joskus vaatii myös jämäköitä toimenpiteitä.
En minä ala äitini kanssa riitelemään, hän on niin vaikea. Halusin lähinnä vertaistukea. Äitini on myös istuttanut siellä puutarhan uusiksi sanomatta minulle mitään, kuten jonkun muun äitikin oli tehnyt. En ole tämän asenteen ja tekojen takia halunnut käydä mökillä enää vuosiin. Äiti ei myöskään pyydä minulta lupaa mennä sinne. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ala äitini kanssa riitelemään, hän on niin vaikea. Halusin lähinnä vertaistukea. Äitini on myös istuttanut siellä puutarhan uusiksi sanomatta minulle mitään, kuten jonkun muun äitikin oli tehnyt. En ole tämän asenteen ja tekojen takia halunnut käydä mökillä enää vuosiin. Äiti ei myöskään pyydä minulta lupaa mennä sinne. Ap
Eli kyseessä on isältäsi peritty mökki, johon äitilläsi on hallintaoikeus, jossa sinä et ole käynyt mökötykseltäsi vuosiin, jossa äitisi ja isäsi ovat yhdessä perheenä aikoinaan viettäneet kesiä ja luoneet muistoja? Äiti on pitänyt mökin kunnossa, hoitanut puutarhaa ym. omaan piikkiinsä silloin, kun sinua joskus teininä/parikymppisenä ei olisi voinut mökki vähempää kiinnostaa, eikä ole oikein ollut ylimääräistä rahaakaan mökin hoitoon? Ja nyt olet viimeisen 5-10 vuoden aikana havahtunut siihen, että hei, se on sinun mökkisi, mutta et ole näinä vuosina saanut muuta kuin vihjailtua, ettet kaipaa mökille muita? Ja mökki olisi käytännössä ensimmäisen kymmenen-viidentoista vuoden aikana lahonnut niille sijoilleen ja puutarha villiintynyt kasvamaan vadelmaa ja puuntaimea ilman äitisi panosta?
Mitä olet tarkalleen ottaen sanonut äidillesi näistä mökin pelisäännöistä ja koska edellisen 20 vuoden aikana se on tapahtunut?
Miten mökit ylläpitokustannukset ovat näiden 20 vuoden aikana jakautuneet? Entä ylläpitotyö? Montako kertaa tuo mökin hallintaoikeuden omaava äitisi on sanonut sinulle, että mökki kaipaa maalausta?
Se maalipinta ei ole vain koriste, vaan se suojaa laudoitusta ja sen alapuolisia rakenteita mädäntymiseltä.
Minun vaimo oli halunnut mökille keittiöremonttia ja oli palkannut kaverinsa sinne remontoimaan- Piti olla ihan ammattilainen mutta se kaveri oli katkaissut vesiputken jolloin mökkiin oli tullut paljon vettä. Vaadin oikeudessa korvauksia 45000 euroa ja sain 49000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Miten mökit ylläpitokustannukset ovat näiden 20 vuoden aikana jakautuneet? Entä ylläpitotyö? Montako kertaa tuo mökin hallintaoikeuden omaava äitisi on sanonut sinulle, että mökki kaipaa maalausta?
Se maalipinta ei ole vain koriste, vaan se suojaa laudoitusta ja sen alapuolisia rakenteita mädäntymiseltä.
Ei ole sanonut kertaakaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minun vaimo oli halunnut mökille keittiöremonttia ja oli palkannut kaverinsa sinne remontoimaan- Piti olla ihan ammattilainen mutta se kaveri oli katkaissut vesiputken jolloin mökkiin oli tullut paljon vettä. Vaadin oikeudessa korvauksia 45000 euroa ja sain 49000 euroa.
Mitä vaimolle tapahtui tämän episodin jälkeen? Vapailla markkinoilla?
Siis äidilläsi on hallintaoikeus? Silloin mökki on äidin mökki, ei sinun. Meillä on äidillä hallintaoikeudella suvun mökki, ja saa siellä tehdä mitä haluaa, ja vastaa tietysti myös kuluista, koska hallintaoikeuden omaava niistä vastaa. Me olemme sitten ostaneet oman mökin, jossa saamme tehdä mitä haluamme. Hallintaoikeus ei ole sama kuin käyttöoikeus, vaan se oikeasti tarkoittaa sitä, että hallintaoikeuden omaava tosiaan hallitsee siellä mökillä. Pois ei saa myydä ilman sinun lupaasi, mutta maalaaminen ja remontit ehdottomasti kuuluvat hallintaoikeuden omaavan vastuulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eli tyydyt vain katselemaan vierestä ja voivottelemaan kun äitisi huseeraa vapaasti sinun mökillä ilman sinun lupaa, ja vain siksi kun et uskalla nousta barrikaadeille hänen vaikeasta ihmistyypistä johtuen, ymmärsinkö nyt oikein?
Valitettavasti sinulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin pistää kova kovaa vastaan äitisi kanssa jos haluat että hän lopettaa tuon mökkisooloilun, siitäkin huolimatta että siitä melko varmasti tulee välirikko välillenne.
Eli ensin menet ja rohkeasti poistat/poistatat kylmästi mökiltäsi aina kaiken äitisi tekemät muutokset sieltä, ja niin monta kertaa kuin kuin on tarvis.
Eipä tulisi mieleen maalailla kenenkään mökkejä uusilla väreillä ilman omistajan lupaa.