Miksi vaihdevuosioireisiin liittyvissä mainoksissa ja jutuissa on kuvituksessa aina jotainharmaantuneita mummoja? jotain harmaant
Menopaussi on Suomessa keskimäärin 51-vuotiaana, joten vaihdevuodet alkavat aiemmin. Ei siis ole yleensä kyse 60-70 -vuotiaista.
Kommentit (21)
Ehkä ne ei vaan värjää tukkaansa niinkuin en minäkään.
Mä olen 50v nainen ja täysin harmaat on luomuhiukseni.
Ja mä olen 52v nainen eikä ole vielä yhtään harmaata luomuhiuksissani. Ja kyllä, olen huomannut saman. Itselläni menopaussi oli juurikin 51-vuotiaana enkä todellakaan ole mikään vanhus vielä.
Mä olen huomannut saman. Liekö sitten osasyy siihen että heräsin vähän hitaasti tajuamaan, että 43-vuotiaan unettomuuteen ja pinnakireyteen apu löytyy gyneltä eikä unilääkkeistä. Ei ole harmaita vieläkään, 2 v myöhemmin.
Viisikymppinen nainen täällä eikä harmaita näy. Ei ala- eikä yläpäässä. Ryppyjäkään ei juuri ole. Sibeliusrypyt ja ikävästi suupielet kääntyneet alaspäin. Tuon viimeisen aion käydä hoidattamassa plastiikkakirurgilla, sibeliusrypyt ei haittaa htään. tuntuu olevan meillä suvussa perinnöllinen vika vaikka luonne on sitten päinvastainen mitä suu näyttää.
Vasta viime aikoina on herätty laajemmin siihen, että esivaihdevuodet ja vaihdevuodet voivat alkaa paljon nuorempana.
Mä aloin harmaantua jo nelikymppisenä, joten en näe siinä mitään poikkeavaa. Ihan ajantasaisia kuvia on sen harmaantumisen puolesta. Etenkin tummahiuksiset harmaantuvat nuorempina.
Vierailija kirjoitti:
Vasta viime aikoina on herätty laajemmin siihen, että esivaihdevuodet ja vaihdevuodet voivat alkaa paljon nuorempana.
Tämä olisi hyvä myös nuorten naisten muistaa, jos haluavat perheenlisäystä.
Vierailija kirjoitti:
Mä aloin harmaantua jo nelikymppisenä, joten en näe siinä mitään poikkeavaa. Ihan ajantasaisia kuvia on sen harmaantumisen puolesta. Etenkin tummahiuksiset harmaantuvat nuorempina.
tummat hiukset on täällä ja tuntuvat vain tummuvan sitä mukaa kun ikää tulee. Lapsena olin blondi ja nyt jo tumman ruskea tukka. Ei ole värjätty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tummat hiukset on täällä ja tuntuvat vain tummuvan sitä mukaa kun ikää tulee. Lapsena olin blondi ja nyt jo tumman ruskea tukka. Ei ole värjätty.
Geenit ratkaisee. Mun äidillänikin on ihan ruskeat hiukset yhä yli 80 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä olisi hyvä myös nuorten naisten muistaa, jos haluavat perheenlisäystä.
Minulle alkoi aikoinaan 42-vuotiaana. Gyne sanoi jo silloin, että ei ole mitenkään harvinaista, että pre-menopaussi on alle nelikymppisenä. Todellakin se lisääntyminen viimeistään kolmekymppisenä tai voi olla myöhäistä.
Jaa, mä olen 49 ja aika harmaat on jo hiukset. Alkoi jossain 35 v:nä harmaantua ensin ohimoilta, myöhemmin muualtakin. Enkä viitsi värjätä, ei ole ulkonäkö enää niin merkityksellistä elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 50v nainen ja täysin harmaat on luomuhiukseni.
No ei ole kyse pelkästä harmaudestakaan, vaan hahmot näyttävät paljon 50 vuotta vanhemmilta muuten.
Premenopaussi voi alkaa jo kolmikymppisenä, tätä ei kaikki oireista kärsivät tiedosta.
Itsekin sain ensimmäiset harmaat hiukset 30-vuotiaana, ja korjasn aloitustani suten, että se harmaa ei ole ratkaisevaa. Mielestäni se, että näissä mainoksissa ja artikkeleissa käytetään vähintään 60- vuotiaan näköisiä henkilöitä lietsoo turhas kauhua vaihdevuosia kohtaan. Monilla oireet kuitenkin alkavat ilmeisesti huomattavankin aikaisin.
Lisäksi näistä voi tulla se olo, että onko jokin pielessä jos oireet alkavat iän alkaessa vasta 4:llä.
Jotkut harmaantuu jo kolmekymppisenä jotkut sitten 7kymppisenä. Mutta olen huomannut että näissä mainoksissa on todellakin jo eläke ikäisiä.
Juu ja ei se harmaus vaan muutenkin se mummous noissa mainoksissa. Ihan hyvin voisi olla normaaleja 40-50-vuotiaita näissä. Se paussi on ohi jo 60-vuotiaana, joilta nämä mummomallit näyttää. Antaa ihan väärän kuvan.
Vierailija kirjoitti:
Juu ja ei se harmaus vaan muutenkin se mummous noissa mainoksissa. Ihan hyvin voisi olla normaaleja 40-50-vuotiaita näissä. Se paussi on ohi jo 60-vuotiaana, joilta nämä mummomallit näyttää. Antaa ihan väärän kuvan.
Jep, se toisaalta luo kuvaa vaihdevuosi-ikäisistä vanhuksina ja toisaalta juuri lietsoo pelkoa epänormaaliudesta, kun oireet suurimmalla osalla kuitenkin alkavat paljon aiemmin.
Onko joku huomannut saman?