Mitä te 5-kymppiset teette, kun kaikki on jo koettu?
Paitsi lapsenlapset, niitä tulee ehkä joskus 10 vuoden päästä. Kolmikymppisenä olin niin tohkeissani, kun odotin ensimmäistä lasta, sain ensimmäisen vakituisen työn, ostimme talon pihoineen. Mutta nyt ne lapset muuttavat pois yksi toisensa jälkeen ja pitäisi innostua pullan leipomisesta, käsitöistä, kasvihuoneista, tomaatinkasvatuksesta yms. Ei nappaa yhtään. Työ on osoittautunut vääräksi ja todella uuvuttavaksi. En ole ainoa lähipiirissä, joka suunnittelee alanvaihtoa. Mitä ihmettä nyt pitäisi tehdä toinen puoli elämää? Juu, matkustellaan, mutta ei sitäkään koko aikaa jaksa. Harrastan liikuntaa, vaikka maratonit eivät kremppojen takia enää onnistu. Monia harrastuksia on kokeiltu.
Kommentit (223)
Kyl se on se porkka ja runkkaaminen.
Miesten kesken kokeilut salaa perheeltä ja puolisolta.
Persereikä kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei tässä enää muuta tehdä kuin kuolemaa odotellaan. Sitä ei ole vielä ehditty kokea.
Joka päivä eletään ja yhtenä päivänä kuollaan.
Vierailija kirjoitti:
Ala vaikkapa soittaa jotain instrumenttia. Esimerkiksi viulua tai oboeta, tulee varmasti haastetta, jos sitä kaipaa.
Soitin nuorena ja suoritin siitä tutkinnon, kävin myös laulutunneilla ja musiikin teoriatunneilla. Se ei kuitenkaan ollut oma juttuni. Mieluummin kuuntelen muiden tekemää musiikkia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jaa että oikein pihoineen ostitte talon :o
Talon mukana tuli iso, hyvin hoidettu puutarha. Perennapenkkejä, marjapensaita ja kasvimaa. Paljon työtä.
-Ap
Jännittävää elämää ainakin. Kaikenlaisia sairauskohtauksia ja leikkauksia on tullut eteen ja niistä selvitty. Yhtä survivalismia kaikki tyynni.
Vapaaehtoistyötä, vanhusten hoivaa, luonnonsuojelua vaikkapa aivan kodin lähipiirissä roskien keräämistä. Pienistä asioista löytyy suuruus.
No ei ole koettu kaikkea. Itse jaksan innostua uusista harrastuksista ja vaihdan aina työtäkin kun alkaa tympiä entinen. Helpompaa kyllä elämä kuin nuorena kun suuret linjat on valmiina eli voi vaan keskittyä elämästä nauttimiseen.
Rupea sijoittamaan pörssiosakkeisiin. Siinä oiva harrastus jos kerran lapset ovat lenntäneet pesästä ja velat maksettu.
no 10 vuoden päästä olen jo 50 muttha silloingi on vielä kokemati eka suukko ja -kerta, vaan sen kirstuksen nimeen
Sairauksien myötä alkoi elämässä uudet asiat, jotka on vain hyväksyttävä. Ei ole tylsää kun miettii saako esim tulevan kesän olla terveenä. Alkaa elämä tuntua aika arvokkaalta!
Täähän on ihan absurdi kysymyksenasettelu.
Noin puolet mun elämän tärkeistä asioista on koettu. Toivottavasti ehdin kaiken!
Hommasin ulkomaalaisen miehen ja nyt sitten joka ilta pari tuntia väännän sille viestiä englanniksi, ehkä tää tästä alkaa sujua nopeammin ettei joka sanaa ja lauserakennetta halua tarkistaa
Ehtii kokea vielä paljon kaikkea uutta ja mielenkiintoista, kun on avarakatseinen eikä sulkeudu yksinäisyyteen.
Otin koiran, elämäni paras päätös! Tulee lenkkeilyyn iloa ja mielekkyyttä. Kohta otan toisen hännänhailuttajan. Matkusteltu on kyllästymiseen saakka.
En ymmärrä miten muka kaikki on koettu. On vaikka kuinka paljon kaikkea mitä voisi tehdä ja aionkin tehdä. Aina voi kiinnostua uusistakin asioista, ei se ikää katso.
Ei kannata laittaa koko elämänsä merkitystä lapsiin ja mahdollisiin lapsenlapsiin kuten ap ilmeisesti on tehnyt. Kai sitä sitten onkin tyhjä olo jos niin tekee.
Viiskymppisenä vaihdetaan parikymppiseen ja koetaan kaikki uudestaa!
Vierailija kirjoitti:
Maataan maassa ja katsellaan kun ruoho kasvaa, mielenkiintoista.
Olen tehnyt tuota jo teininä. Se on yllättävän mielenkiintoista.
Miten niin kaikki on koettu?
Onko lapset ainoa sisältö sun elämässä? Se ei oikeasti ole hyväksi kenellekään! Ei myöskään niille lapsille.
Nyt on aika keskittyä sinuun ja siihen, mistä sinä pidät. Mikä sinua inspiroi? Jos hoiva ja lapset on todella se ainoa koettava asia elämässäsi, niin olen varma, että sinunkin kotiseudultasi löytyy perheitä, joiden elämään mahtuisin mukaan. Eli ala vaikka vapaaehtoiseksi, tue jotain haasteissa olevaa perhettä tai vaikka maahanmuuttajaäitiä?
Ja tuo työ - jos se n syvästi epätyydyttävää, niin olisiko sen suhteen mitään, mitä voit tehdä?
Ystävät - onko sinulla sellaisia? Ala suunnitelma tekemisiä heidän kanssaan.
Harrastukset - jatka jotain vanhaa harrastusta tai aloita uusi? Opettele jokin uusi taito? Tai vaikka uusi kieli?
Hanki koira? Niin kai useimmat toimii 😅
No blääh, en mä ainakaan edes halua kokea kaikkea. Olen onnellinen kun olen eri elämänvaiheissa voinut valita ja kokea ne asiat, mitä olen halunnut. Ne muuttuvat iän myötä.
On myös mukava kun on aiemmin elämässä tehnyt sellaisia valintoja, joista voi nyt nauttia, kuten hyvä koulutus ja hyväpalkkainen työpaikka ja mukava eläkekin tulossa, oma viihtyisä talo, piha, vene ja kesämökki. Mahdollisuus matkustella mihin haluaa ja asua matkoillakin mukavasti.