Hautajaispukeutuminen lämpimällä säällä?
Lauantaina on hautajaiset ja lämpötila 22 kyseisellä paikkakunnalla. Mitä tällä säällä voi pukea ylleen hautajaisissa? Alunperin suunnittelin housuja, sinistä pitkähihaista paitapuseroa ja siihen lisäksi neuletakkia, mutta neuletta en ainakaan voi laittaa koska tiedän sillä kuolevani kuumuuteen. Housutkin on aika paksua kangasta, yhdet vaaleat suorat puuvillahousut löytyy, mutta ne on beiget. Miten pukeutumisen saa sovitettua tähän säähän?
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut hellesäällä hautajaisissa missä vainajan veli pyörtyi kun ei suostunut riisumaan mustaa puvuntakkia. Aurinkoinen paikka kirkon pihalla ja lämmintä yli 30. Muut oli suosiolla jättäneet puvuntakit kotiin tai autoon
MInä olin helteellä häissä: kirkossa oli uskomattoman kylmä ja kepeissä kesämekoissa naiset paleli huulet sinisenä.
Hautajaisissa ollaan haudan äärellä auringossa aika lailla lyhyt aika. Jos siinä ennättää pyörtymään siksi, että on puvun takki päällä, niin vika ei ole hellepukeutumisessa vaan sydämen vajaatoiminnassa.
Isän hautajaisissa kirkossa oli niin kuuma että äitipuoli viilensi meitä lapsia ja itseään löyhyttelemällä jotain paperiläpyskää. Pieni pikkusiskoni itki ja kitisi koko ajan ja oli ihan hikinen. Kirkossa istuttiin yli tunti ja kirkko oli a
Veljen lapsen ristiäisissä sama ilmiö. 40 ihmistä samassa huoneessa, ulkona oli ehkä just reilut 20 astetta lämmintä, mutta silti ihmisistä kerääntyi niin paljon lämpöä että minulla oli niin kuuma, että tunsin hien tippuvan kyynärtaipeistani ja valuvan niskassani. Olin vielä sylikummi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut hellesäällä hautajaisissa missä vainajan veli pyörtyi kun ei suostunut riisumaan mustaa puvuntakkia. Aurinkoinen paikka kirkon pihalla ja lämmintä yli 30. Muut oli suosiolla jättäneet puvuntakit kotiin tai autoon
Miesten hautajaispukeutumiseen vaan kuuluu musta puvun takki. Asiallisella pukeutumisella kunnioitetaan vainajaa. Ilmeisesti veli oli ainoa järkevä henkilö kun ei heilunut paitahihasillaan.
Pyörtymisellä ei saavuteta mitään, muut vaan pelästyy ja muuttuu takuulla tilanteen keskipisteeksi. Kukaan ei varmasti myöhemmin muista sitä kenellä oli puvuntakki ja kenellä ei, mutta sen pyörtymisen muistaa varmaan kaikki.
Jep. Olin vastikään isovanhempani hautajaisissa, enkä kiinnittänyt mitään huomiota kenenkään vaatteisiin. Jostain syystä ajatukseni olivat aivan muualla.
Jos olisin lähiomainen niin menisin sitten niillä vaaleilla housuilla ja sinisellä paidalla ilman neuletakkia. En tosiaan alkaisi erikseen hankkimaan uusia vaatteita. Lähiomaisilla on vielä muitakin suurempi etuoikeus pukeutua omien resurssien mukaan eikä kukaan täyspäinen arvostele lähiomaisten vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin lähiomainen niin menisin sitten niillä vaaleilla housuilla ja sinisellä paidalla ilman neuletakkia. En tosiaan alkaisi erikseen hankkimaan uusia vaatteita. Lähiomaisilla on vielä muitakin suurempi etuoikeus pukeutua omien resurssien mukaan eikä kukaan täyspäinen arvostele lähiomaisten vaatteita.
Palstamamma arvostelee. Ja paheksuu päälle.
Sitä sopivaa, sopivan mallista, väristä, sopivaa materiaalia olevaa ja budjettiin sopivaa mekkoa ei välttämättä löydy vaikka kiertelisi kaupoissa koko tämän ja huomisen. Omaisena en ehkä käyttäisi aikaani sellaiseen juuri ennen hautajaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kevyt musta mekko
130 kiloiselle miehelle?
Mä olen sen verran vanhanaikainen, että itse pukeutuisin mustaan vaikka kesästä olisikin kyse. Joku vähän leveähelmaisempi hame, esim tämä: https://www.ellos.fi/ellos-collection/hame-vera/7016766-02
ja yläosaksi valkoinen (tai musta) paitapusero (jos on, ja pystyy rintavarustuksensa kanssa käyttämään) tai esim tämän tyylinen: https://www.ellos.fi/ellos-collection/toppi-molly/7020397-02 tai https://www.ellos.fi/ellos-collection/toppi-alicia/7020121-04
Mustat ei-avonaiset kengät ja (mustat) ohuet sukkikset. Yksinkertaiset hopea- tai helmikorut.
Jostain syystä Suomessa halutaan hautajaistenkin olevan mahdollisimman melankolinen tapahtuma. Kaikille mustaa ja peittävää. Kas kun ei ole - ainakaan vielä - suositeltu burkhaa. Olen katsonut monia true crime-sarjoja, joissa on ollut videokuvaa hautajaisissta ja esimerkiksi USAssa ei nyt ole ollut mikään pakko pukeutua mustaan paksuun vaatteeseen. Suomessa on joku ihmeellinen tapa, että kuolleidenkin vuoksi pitää olla mahdollisimman epämukavaa.
Äitini kuoli tänä aamuna ja olen tosiaan miettinyt, että mitäs mä puen hautajaisiin. Onneksi siunaustilaisuus on täällä pääkaupunkiseudulla kirkossa, joka on suhteellisen viileä. Ja hautaanlasku sitten seuraavana päivänä 300 kilometrin päässä. En ole edes vielä varma, lähdenkö koko hautaanlaskutilaisuuteen.
Ap:lle sanoisin, että kunhan ei ole kirkkaanpunaista, pinkkiä, turkoosia, kirkkaan keltaista tai muuta voimakasta väriä, niin muuten voit laittaa säähän sopivat vaatteet. Ja tähänkin vielä lisään, että jos äitini olisi kuollut talvella, mulla olisi ollut päällä kirkkaanpunainen talvitakki. Sukulaisten takia en olisi ostanut mustaa talvitakkia ja äitiä ei olisi siinä vaiheessa enää kiinnostanut, vaikka olisin tullut haudalle alasti.
Ohut musta mekko ollut kerran ja toisen kerran musta puolihame ja lyhythihainen mustavalkoinen paita.
Minulla on ollut vastaavassa tilanteessa yksinkertainen musta mekko jossa oli polvipituinen helma ja hieman kyynärpään yläpuolelle ulottuvat hihat. Mekko oli sellainen, että se oli helppo pukea arkeen ja juhlaan erilaisilla asusteilla ja kengillä. Jalassa oli mustat korkkarit ja 15 denierin sukkahousut.
Mekko oli hyvin paljon tämän kaltainen:
No tuskin kuolet. Ei siellä haudalla tuntikausia olla.
Mustat suorat housut ja musta kevyt paitapusero. Ei maksa paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
22 astetta varjossa voi olla 32 astetta tai enemmänkin auringossa. Joku sanoi, että eihän se tilaisuus kauaa kestä. Ei välttämättä kestäkään, mutta saattaa kestää. Riippuu ihan paikasta ja osallistujien määrästä.
Rakennuksissa voi olla myös tosi tukalankuumat sisätilat missä tunkkainen ja seisova ilma.
En kyllä ole ollut yksissäkään hautajaisissa, missä olisi ollut kuumat sisätilat. Niin kirkot kuin siunauskappelit on aina ollut viileitä. Ja minä olen se, joka yleensä siitä kuumuudesta ensimmäiseksi valittaa.
Ulkona ei yleensä hirveän kauaa olla, vaikka olisi arkkuhautajaiset. Tosin jos on paljon väkeä, jotka laskevat kukkansa hitaasti haudalle, voi aikaa mennä. Usein käy kuitenkin joku tuulenvire ja aina voi mennä johonkin vähän sivummalle varjoon, jos väkeä on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut vastaavassa tilanteessa yksinkertainen musta mekko jossa oli polvipituinen helma ja hieman kyynärpään yläpuolelle ulottuvat hihat. Mekko oli sellainen, että se oli helppo pukea arkeen ja juhlaan erilaisilla asusteilla ja kengillä. Jalassa oli mustat korkkarit ja 15 denierin sukkahousut.
Mekko oli hyvin paljon tämän kaltainen:
Vähän on lyhyt hautajaismekoksi. Tuollaisessa ei parane paljoa kumarrella kukkia laskiessa, parempi niiata.
Jos miehet kestää olla puku päällä niin eiköhän ap pärjää paidassa ja housuissa.
Aloituksen vaatetus tuohon säähän kuulostaa täysin sopivalta. Eihän 22 mikään kuuma ole. Jos olisi 32 voisi miettiä vaatetusta uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
22 astetta varjossa voi olla 32 astetta tai enemmänkin auringossa. Joku sanoi, että eihän se tilaisuus kauaa kestä. Ei välttämättä kestäkään, mutta saattaa kestää. Riippuu ihan paikasta ja osallistujien määrästä.
Rakennuksissa voi olla myös tosi tukalankuumat sisätilat missä tunkkainen ja seisova ilma.
En kyllä ole ollut yksissäkään hautajaisissa, missä olisi ollut kuumat sisätilat. Niin kirkot kuin siunauskappelit on aina ollut viileitä. Ja minä olen se, joka yleensä siitä kuumuudesta ensimmäiseksi valittaa.
Ulkona ei yleensä hirveän kauaa olla, vaikka olisi arkkuhautajaiset. Tosin jos on paljon väkeä, jotka laskevat kukkansa hitaasti haudalle, voi aikaa mennä. Usein käy kuitenkin joku tuulenvire ja aina voi mennä johonkin vähän sivummalle varjoo
No onnea. Minä taas olen.
Menisin vaatekauppaan tai kirppikselle noilla vaihtoehdoilla. Neuleessa ja paksuissa housuissa hikoilu ei tulisi kysymykseenkään.