Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hautajaispukeutuminen lämpimällä säällä?

Vierailija
16.05.2024 |

Lauantaina on hautajaiset ja lämpötila 22 kyseisellä paikkakunnalla. Mitä tällä säällä voi pukea ylleen hautajaisissa? Alunperin suunnittelin housuja, sinistä pitkähihaista paitapuseroa ja siihen lisäksi neuletakkia, mutta neuletta en ainakaan voi laittaa koska tiedän sillä kuolevani kuumuuteen. Housutkin on aika paksua kangasta, yhdet vaaleat suorat puuvillahousut löytyy, mutta ne on beiget. Miten pukeutumisen saa sovitettua tähän säähän?

Kommentit (205)

Vierailija
61/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

22 astetta varjossa voi olla 32 astetta tai enemmänkin auringossa. Joku sanoi,  että eihän se tilaisuus kauaa kestä.  Ei välttämättä kestäkään,  mutta saattaa kestää.  Riippuu ihan paikasta ja osallistujien määrästä.  

Rakennuksissa voi olla myös tosi tukalankuumat sisätilat missä tunkkainen ja seisova ilma.

22 asteen säässä?

Voi miksi teille ei ole ikuinen talvi?

Tuo 22 astettahan on varmaankin ennuste mikä on arvioitu lämpötila lähimmän säähavaintoaseman luona. Todellisuudessa kaikilla paikkakunnilla ei edes ole omia havaintoasemia ja paikallisesti erot lämpötiloissa voi olla suuriakin. Se 22 ennusteessa voi hyvin olla 26 siellä siunaustilaisuudessa.

Tai se voi olla yhtä hyvin 18 astetta, kyllä ennuste voi siihenkin suuntaan heittää. 

22 on ihan normaali sisälämpötila, laittaa sellaiset vaatteet joissa ei paistu sisätiloissa niin tuskin paistuu ulkonakaan. Sisätilat tuskin vielä missään on erityisen kuumiksi lämmenneet, kun yöt on viileitä vielä. 

Vierailija
62/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Jostain syystä Suomessa halutaan hautajaistenkin olevan mahdollisimman melankolinen tapahtuma. Kaikille mustaa ja peittävää. Kas kun ei ole - ainakaan vielä - suositeltu burkhaa. Olen katsonut monia true crime-sarjoja, joissa on ollut videokuvaa hautajaisissta ja esimerkiksi USAssa ei nyt ole ollut mikään pakko pukeutua mustaan paksuun vaatteeseen. Suomessa on joku ihmeellinen tapa, että kuolleidenkin vuoksi pitää olla mahdollisimman epämukavaa. 

Äitini kuoli tänä aamuna ja olen tosiaan miettinyt, että mitäs mä puen hautajaisiin. Onneksi siunaustilaisuus on täällä pääkaupunkiseudulla kirkossa, joka on suhteellisen viileä. Ja hautaanlasku sitten seuraavana päivänä 300 kilometrin päässä. En ole edes vielä varma, lähdenkö koko hautaanlaskutilaisuuteen. 

Ap:lle sanoisin, että kunhan ei ole kirkkaanpunaista, pinkkiä, turkoosia, kirkkaan keltaista tai muuta voimakasta väriä, niin muuten voit laittaa säähän sopivat vaatteet. Ja

Toisaalta, mikä siinä punaisessakaan on, varsinkaan lapsilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksen vaatetus tuohon säähän kuulostaa täysin sopivalta. Eihän 22 mikään kuuma ole. Jos olisi 32 voisi miettiä vaatetusta uudelleen.

No niinpä, 22 astettahan on mitä miellyttävin lämpötila.  Jos tuuleskelee ja on varjoa, voi olla jopa vähän viileä, että hyvä on olla se neuletakki mukana, mutta todennäköisesti oikein sopiva keli pitkille housuille ja paidalle. 

Vierailija
64/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se mene niin päin että lähiomaisten kuuluu pukeutua vain mustaan. Heidän vaatetustaanhan eniten katsotaan.

Vierailija
65/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä Suomessa halutaan hautajaistenkin olevan mahdollisimman melankolinen tapahtuma. Kaikille mustaa ja peittävää. Kas kun ei ole - ainakaan vielä - suositeltu burkhaa. Olen katsonut monia true crime-sarjoja, joissa on ollut videokuvaa hautajaisissta ja esimerkiksi USAssa ei nyt ole ollut mikään pakko pukeutua mustaan paksuun vaatteeseen. Suomessa on joku ihmeellinen tapa, että kuolleidenkin vuoksi pitää olla mahdollisimman epämukavaa. 

Äitini kuoli tänä aamuna ja olen tosiaan miettinyt, että mitäs mä puen hautajaisiin. Onneksi siunaustilaisuus on täällä pääkaupunkiseudulla kirkossa, joka on suhteellisen viileä. Ja hautaanlasku sitten seuraavana päivänä 300 kilometrin päässä. En ole edes vielä varma, lähdenkö koko hautaanlaskutilaisuuteen. 

Ap:lle sanoisin, että kunhan ei ole kirkkaanpunaista, pinkkiä, turkoosia, kirkkaan keltaista tai muuta voima

Itsellnikin oli varmaan aina jotain punaista kun olin lapsi.

Vierailija
66/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustat bikinit?

Vierailija
67/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään ei mitään neuletta vaan pelkkä paita. Kannattaa myös muistaa suojata silmät, pää ja iho auringolta.

Vierailija
68/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekästä omaisilta rikkoa hautajaisetikettiä. Hautajaiset on kaikkien juhla ja hautajaisiin kuuluu musta leninki naisille tai sitten housupuku, miehille musta puku, kauluspaita voi olla valkoinen kun se jää kuitenkin piiloon.

Vierailija
69/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini on suntio ja työasu hautajaisissa on musta puku.  Oli kesä tai talvi, koleaa tai helle.  Ei ole ikinä valittanut, että pyörryttää eikä ylipäänsä mistään.

Siellä haudalla ollaan korkeintaan puoli tuntia.  Siunaustilaisuus on kirkossa tai kappelissa, jossa on joko kylmää tai muuten ilmastointi.  Jos vainaja poltetaan, ulkona siinä helteessä ei olla sitäkään vähää, vaan arkku laitetaan ruumisautoon heti kirkon tai kappelin ovien edessä.  Sen jälkeen voi niitä vaatteitaan vähentääkin, jos joku takki tai neule niin rajusti hiostaa.

Nykyään valitetaan kaikesta.  Ikinä en ole ennen kuullut, että hautajaisvaatteistakin pidetään sellaista porua mitä täältä olen lukenut.  Edes sitä hetkeä elämässä ei pystytä olemaan tummissa vaatteissa.  Ennen se oli ihan ilmiselvää, eikä kukaan koskaan ollut pyörtyilemässä ja tuskailemassa.

Mieheni oli siunaustilaisuudessa, jossa siunattiin moottoripyöräilijä, joka oli kuollut motarionnettomuudessa.  Kappeliin tuli valtava letka motoristeja täysissä ajokamppeissaan ihan kunnioittaakseen kaveriaan ja olivat niissä vermeissä koko siunaustilaisuuden ajan ja sitten vielä seisoivat haudalla ainakin tunnin verran ja pappikin oli niissä kamppeissa koko ajan, koska oli motoristi hänkin.  

Kukaan ei kuollut eikä pyörtynyt, vaikka oli hitonmoinen helle.  

Mistähän se johtuu, että joitakin asioita vain pystytään tekemään, kun asiaan otetaan oikeanlainen asenne?

Vierailija
70/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkun miehen hautajaisissa serkun perheen yhdellä lapsella oli punainen asu, toisella violetti. Molemmat tyttöjä. Serkullakaan ei ollut kokomustaan asua. Ette voi kuvitellakaan myötähäpeän määrää mitä minä ja varmasti kaikki läsnäolijat tunsi. Mahtaa lapsia hävettää vanhempina.

Vierailija
71/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini on suntio ja työasu hautajaisissa on musta puku.  Oli kesä tai talvi, koleaa tai helle.  Ei ole ikinä valittanut, että pyörryttää eikä ylipäänsä mistään.

Siellä haudalla ollaan korkeintaan puoli tuntia.  Siunaustilaisuus on kirkossa tai kappelissa, jossa on joko kylmää tai muuten ilmastointi.  Jos vainaja poltetaan, ulkona siinä helteessä ei olla sitäkään vähää, vaan arkku laitetaan ruumisautoon heti kirkon tai kappelin ovien edessä.  Sen jälkeen voi niitä vaatteitaan vähentääkin, jos joku takki tai neule niin rajusti hiostaa.

Nykyään valitetaan kaikesta.  Ikinä en ole ennen kuullut, että hautajaisvaatteistakin pidetään sellaista porua mitä täältä olen lukenut.  Edes sitä hetkeä elämässä ei pystytä olemaan tummissa vaatteissa.  Ennen se oli ihan ilmiselvää, eikä kukaan koskaan ollut pyörtyilemässä ja tuskailemassa.

Mieheni oli siunaustilaisuudessa, jossa

Suntio ei olekaan siunaustilaisuudessa osallisena samalla tavalla kuin omaiset, vaan suntio voi oleskella jossain takahuoneessa vaikka siemailemassa jäävettä.

Vierailija
72/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle sanoisin, että kunhan ei ole kirkkaanpunaista, pinkkiä, turkoosia, kirkkaan keltaista tai muuta voimakasta väriä, niin muuten voit laittaa säähän sopivat vaatteet. Ja

Osanottoni.

Tajusin vasta äskettäin, että olet se (ja muutama muu sen jälkeinen nikki) kaksplussalta yli 20 vuoden takaa. Anonyyminä on tullut vaihdettua mielipiteitä vuosien mittaan.

Minulla on hautajaisia varten musta ohut villakangas ponchoviitta, joka on edestä auki. Sen voi aina vetää takin päälle, mustia takkejahan minulta ei löydy. Nykyään kaapista löytyy sentään jotkut mustat housut ja hame, kun täytyy pukeutua hautajaisiin. Yhdysvaltojen hautajaiset on kyllä aika erilainen tilaisuus kuin suomalaiset hautajaiset.

Vierailija
73/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka, miksi ja missä vaiheessa joku päätti että suomalaisissa hautajaisissa pitää pukeutua mustaan/tummaan?

Vierailija
74/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen sen verran vanhanaikainen, että itse pukeutuisin mustaan vaikka kesästä olisikin kyse. Joku vähän leveähelmaisempi hame, esim tämä: https://www.ellos.fi/ellos-collection/hame-vera/7016766-02

ja yläosaksi valkoinen (tai musta) paitapusero (jos on, ja pystyy rintavarustuksensa kanssa käyttämään) tai esim tämän tyylinen: https://www.ellos.fi/ellos-collection/toppi-molly/7020397-02  tai  https://www.ellos.fi/ellos-collection/toppi-alicia/7020121-04

Mustat ei-avonaiset kengät ja (mustat) ohuet sukkikset. Yksinkertaiset hopea- tai helmikorut. 

Polyesteriä?! Et ole tosissas! Muuten ookoo

Vierailija
75/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoiset liiottelijoiden kokoontumisajot käynnissä.

Vierailija
76/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka, miksi ja missä vaiheessa joku päätti että suomalaisissa hautajaisissa pitää pukeutua mustaan/tummaan?

Niin, tuskin alunperin ihmiset pukeutui mustaan, kun ei ollut vaatteita vielä olemassakaan.

Vierailija
77/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polyester on uhan vihoviimeinen materiaali kesällä. Toki muutenkin huono materiaali.

Vierailija
78/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten noissa lämpimissä maissa kestetään puvut päällä? Naisten on helppo säädellä pukeutumista, joten en näe ap:lla ongelmaa. Mies samassa tilanteessa voisi panostaa laadukkaaseen pukuun, joka ei ole mitään keinokuitua.

Vierailija
79/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään valitetaan kaikesta.  Ikinä en ole ennen kuullut, että hautajaisvaatteistakin pidetään sellaista porua mitä täältä olen lukenut.  Edes sitä hetkeä elämässä ei pystytä olemaan tummissa vaatteissa.  Ennen se oli ihan ilmiselvää, eikä kukaan koskaan ollut pyörtyilemässä ja tuskailemass

No kyllä se on ihan sama, istuuko siellä takahuoneessa vai salissa, sama lämpötila se on, ja sitäpaitsi kyllä suntio on siinä salissakin paikalla ihan riittävästi. Harvemmin siellä kellekään jano ehtii tulla, mutta voihan sen pienen vesipullon ottaa käsilaukkuunsa, ei se ole kiellettyä. Yleensä se siunaustilaisuuskaan ei kauhean pitkä aika ole.  Seurakunta varaa yhdelle tilaisuudelleyleensä puolitoista tuntia, mihin sisältyy siis jo henkilökunnan siirtymäajat ja tilojen katselmus, että on kaikki kunnossa jo seuraavaa alkavaa tilaisuutta varten. 

Koko tilaisuus menee yleensä ohi jo vajaassa tunnissa, riippuu tietysti osanottaja määrästä ja mahdollisesta ohjelmasta, josta otetaan selvää jo etukäteen.  Hyvin usein mennään vain kolmella virrellä, joskus kahdellakin.  Nykyään on harvoin oikein isoja hautajaisia.

Kesällä on kaikin puolin sujuvampaa, kun ei ole sitä takkien päällepukemishässäkkää siinä lopussa ja monet vaihtaa kenkiäkin ennen hautaankantoa.  

Ihan oikeesti - en jaksaisi tästä kantaa huolta, jos normaali terve ihminen on kyseessä.  Mustia vaatteita pitää monet päällään muutenkin vaikka olisi mikä helle.

En vaadi mitään keltään enkä tuomitse, mutta itse en missään nimessä laittaisi beigejä housuja hautajaisiin (paitsi alushousut ).  En vain halua tuntea itseäni väärin pukeutuneeksi, se vaivaisi minua itseäni eniten.  

Vihaan sukkahousuja yli kaiken, mutta kyllä minulla on ollut kesähautajaisissa musta mekko ja mustat sukkahousut ja ihan hyvin olen kestänyt olla.

Vierailija
80/205 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet esimerkiksi vainajan puoliso tai lapsi niin beiget housut on ihan ok.