Suomalaisten rahat on kiinni omassa asunnossa, jota on kriisiaikana mahdoton myydä - ootko miettinyt miten pärjäät??
200000 euron arvoinen asunto on arvoton, ellei kukaan halua ostaa sitä.
Kommentit (113)
Ootko miettinyt, että jossain pitää asua?
Vierailija kirjoitti:
En kriisiajoista tiedä, mutta elämäni olen 23-vuotiaasta elänyt omistusasunnoissa, en ole mikään ääliömäinen vuokralla elävä vätys ja loinen. Nyt maksan 290 €/kk, tuohon lukuun sisältyy 80 m2 velattoman, uuden rivarin päätykolmioni kaikki asumiseen liittyvät kulut; lämpö, vesi, vakuutukset, jätehuolto, pihatyöt, kiint.vak., korjaukset jne. Eläkkeeni on 2567 €/kk netto, joten ihan kivasti elelen, säästöjä ja sijoituksia liki 120 000 €.
Mulla osapuilleen sama tilanne asumisen suhteeen, eläke 5000 €/kk netto ja säästöjä/sijoituksia n. 240 000€ jotan ihan kivasti minäkin elelen.
T.Eino Eläkeläinen
Nähdäkseni en voisi asua ilmeiseksi vaikka en olisi omistusasuntoa hankkinutkaan, joten edelleenkin lyhennän mielummin lainaa kuin maksan vielä suurempaa vuokraa. Lisäksi tietysti olen pitänyt huolen, ettei kaikki rahani ole kiinni pk-seudun melko hintavassa asunnossani.
Kysely: Suurinta osaa viime vuosina asunnon ostaneita kaduttaa asunnon hankinta.
Vierailija kirjoitti:
Halvalla vuokralla?
Ja mikä olisi ap:n mielestä parempi vaihtoehto? jos sulla on tilillä rahaa sikana niin luuletko että kriisin tullen saat ja voit nostaa vapaasti rahasi ulos? et saa koska sitä rahaa ei ole niin paljoa pankeissa.
Ainut varma on käteinen, mieluiten eri valuutoissa. Ja kultaharkot toimii aina.
Kyllähän sen asunnon myytyä saa, jos se on kohtuullinen ja ok paikassa. Joku rikas sijoitustyyppi ostaa sen mielellään pilkkahintaan, kuten tehtiin 1990-luvun lamassa!
Teen kuten britit sota-aikana tekivät: pistän koko rivitalopihani peruna- ja kasvimaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kriisiaikoina myyn bitcoinit, kullan, osakkeet tai huumeet. Kulutusta voi vähentää valitsemalla kyykkyviinin.
Bitcoin on pyramidihuijaus jos et ole huomannut ja kulta uten muut raakaineet ja osakkeet on saman pörssin keinottelutuotteita. Nytkin jos möisit kullan et mistään saa sitä markkinahintaa.
Vierailija kirjoitti:
Teen kuten britit sota-aikana tekivät: pistän koko rivitalopihani peruna- ja kasvimaaksi.
Mikset jo nyt tee säästät tonneja näillä kasvisten hinnoilla.
Sillon kun ostettiin asunto, niin mietittiin kaikki asiat alusta loppuun ettei tule yllätyksiä, vaikka maailma muuttuis. Ei ole hätää eikä olla/tarvi myydä asuntoa. Taloudellisesti meille ei tule yllätyksiä. Meille naureskeltiin aikoinaan, kun ajateltiin asioita niin pitkälle. Nyt naureskelijat on itse pulassa kaiken kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvalla vuokralla?
Haluan asua vähän toisenlaisella alueella kuin niillä missä on halpoja vuokra-asuntoja.
Eri
Mulle kriisiaika tarkoittaa lähinnä sota-aikaa. Jos sota syttyy, en aio lähteä kodistani minnekään. Pärjään miten pärjään. Enpä usko, että ne Ukrainassakaan nyt kauheasti suree, kun asuntoa ei saakaan myytyä.
Olen huomannut, että aika moni vuokralla asuva on alkanut selittää vuokralla asumista jonkinlaiseksi taloudellisesti nerokkaaksi valinnaksi. Kun katsoo Helsingin kantakaupungin vuokria laadukkaista asunnoista niin olen toista mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä, kiitos kysymästä. Samalla tavalla elän kuin tähänkin asti. Asunnon ostin itselleni kodiksi ja asumista varten, en kytätäkseni markkinoita ja käyriä siinä haaveessa että tulisin tekemään voittoa. Ajattelin elää tässä niin kauan kuin kroppa kestää työelämää ja eläkkeelle jäämistä. Sen jälkeen on oikeastaan ihan se ja sama saanko myydessä maksamaani summaa takaisin vai en, eiköhän silloin ole jo enemmän kuin tarpeeksi rahaa säästynyt investoinneissa joilla pärjää.
Lopun tullessa ei kiinnosta onko tilillä 20.000 euroa vai 200.000 euroa. Niitä kun ei tuonpuoleiseen voi ottaa mukaan.
Lapset on eri mieltä
Olen miettinyt ja siksipä kaikki munani eivät ole samassa korissa. Olen myös kyllästynyt kuuntelemaan suomalaisten länkytystä siitä kuinka lämmityksen ja sähkön jälkeen ei ole varaa muuhun. Asu tiiviimmin, tee enemmän töitä tai tyydy kohtaloosi. Älä kerjää sääliä muilta.
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä olisi ap:n mielestä parempi vaihtoehto? jos sulla on tilillä rahaa sikana niin luuletko että kriisin tullen saat ja voit nostaa vapaasti rahasi ulos? et saa koska sitä rahaa ei ole niin paljoa pankeissa.
Ainut varma on käteinen, mieluiten eri valuutoissa. Ja kultaharkot toimii aina.
Pölkky. Ei euroja tarvitse nostaa käteisenä, riittää kun matkustat toiseen euromaahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä, kiitos kysymästä. Samalla tavalla elän kuin tähänkin asti. Asunnon ostin itselleni kodiksi ja asumista varten, en kytätäkseni markkinoita ja käyriä siinä haaveessa että tulisin tekemään voittoa. Ajattelin elää tässä niin kauan kuin kroppa kestää työelämää ja eläkkeelle jäämistä. Sen jälkeen on oikeastaan ihan se ja sama saanko myydessä maksamaani summaa takaisin vai en, eiköhän silloin ole jo enemmän kuin tarpeeksi rahaa säästynyt investoinneissa joilla pärjää.
Lopun tullessa ei kiinnosta onko tilillä 20.000 euroa vai 200.000 euroa. Niitä kun ei tuonpuoleiseen voi ottaa mukaan.
Lapset on eri mieltä
Lapset rakentakoon elämänsä itse
Asutaan kivassa 700 000 e talossa, eikä ole aikomustakaan myydä tai muuttaa, joten mitkään heittelyt ei vaikuta. Koti on sen arvoinen mikä se on itselle.
Just niin. Ennen koronaa ihmiset kuvittelivat hyvien aikojen jatkuvan loputtomiin. Minä ajattelin jo kauan ennen sitä että joku kriisiaika varmasti tulevaisuudessa häämöttää edessämme jolloinka kaikki hinnat nousee ja ruuan hinnat nousevat sekä tukia aletaan poistamaan. En ole koskaan ajatellut liian hyvän jatkuvan loputtomiin. Ilmastomuutos on seuraava arvaamatonta aiheuttava ongelma, joku muu pandemia tai sota. Matkustamiseen pitäisi laittaa kovimmat verot. Ne joilla on varaa matkustaa niin on varaa maksaa kovimmat saaste verot siitä. Sillä se ei ole mikään ihanne että ihmiset kulkevat turhaan ihan huvikseen pitkin maailmaa saastuttaen eniten eikä maksa siitä saastuttamisestaan.