Suomalaisten rahat on kiinni omassa asunnossa, jota on kriisiaikana mahdoton myydä - ootko miettinyt miten pärjäät??
200000 euron arvoinen asunto on arvoton, ellei kukaan halua ostaa sitä.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainakulut on meillä 410€/kk. Pakolliset asumismenot elämiseen yhteensä 2000€/kk. Nettotulot meidän perheessä 4400€/kk. Kaikki pakollisten menojen jälkeen jäävät rahat menee sekä osakesalkkuun että 3,5% korolliselle säästötilille.
En ikinä osta uutta puhelinta ja mulla on 3kpl 20€ arvoisia housuja, joita olen käyttänyt viimeiset 3 vuotta. Muut vaatteet (pl alusvaatteet) sama homma.
Jos vaan mahdollista niin eläkää suu säkkiä myöten ja sijoittakaa ylimääräiset rahat.
Onpa mahtava elämä - not. Oravanpyörässä peräsuoli pitkänä, ja sen jälkeen kusenpolttamissa vermeissä koska nuukuu. Veikkaan, että saat syövän ennen eläkeikää ja kuolet pois. Siinä sitä olikin laatua vuosille kerrakseen.
Luultavasti se kuitenkin on laadukkaampaa kun ttt:lla elävän henkilön
Olisikohan tässä ääripäiden välissä mitään muuta? Minä käytän kirpparifarkkuja mutta ostan uuden puhelimen kun järjestelmäpäivitykset loppuvat ja syön ulkona kun haluan. En sijoita.
Vierailija kirjoitti:
viljelen omalla maalla ruokani. On sitä suomessa ennenkin viljelty omissa puutarhoissa ruokaa. Silloin siirrytään järkeviin viljelyihin, eli porkkanaa, perunaa, naurista, kaalia, sipulia, sellaisia, joilla pärjää hyvin talven yli.
On sulla harhat 😁 ei näillä leveyksillä kukaan pysty omavaraistaloudessa elämään ja sähkönkin joudut ostamaan päästäksesi nettiin.
Mulla on maksettu rivarinpätkä, järvenrantamökki ja vähän perämetsää. Niillä ei ole mitään merkitystä jos vaikka sota iskee. Vain toimivalla kuolinapteekilla on.
Tiukille meni tässä kuussa kun laitoin osan tilistä säästöön mutta kiitos kysymästä, selviydyn kyllä 15 egellä päivässä, kun asuminen ja kaikki laskut on maksettu.
Tiedän, että on monia jotka eivät selviä. Eikä se ole hyvä kansan yhtenäisyydelle, mutta sellaista politiikkaa äärioikeistohallitukset aina tekevät. Mieli on hyvä, kun en ole tilanteeseen syyllinen.
Espoossa asuntoyhtiölle neljännesmiljoonan lasku, taustalla puurakentajan konkurssi. LOL :D
Maksakaapa lampaat rakentajan rästilaskuja.
Hävettää Petterin ja Riikan puolesta. Itse eivät osaa.
Kriisiaikoina myyn bitcoinit, kullan, osakkeet tai huumeet. Kulutusta voi vähentää valitsemalla kyykkyviinin.
Nyt on ihan kiva asua vuokralla, pääsee nopeasti ja helposti pois tästä maasta. Omistava luokka on aina kiinni valitsemassaan polussa, ja siksi aina esim. valmiita aloittamaan sotia suojellakseen omaisuuttaan, mikä on aika omituista logiikkaa sinänsä, mutta näin se on aina historiankirjoissa mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on maksettu rivarinpätkä, järvenrantamökki ja vähän perämetsää. Niillä ei ole mitään merkitystä jos vaikka sota iskee. Vain toimivalla kuolinapteekilla on.
Kukaan ei halua ajatella noin pitkälle, mutta tottahan tuo on. Olemme sillä tavoin orjuutettu tähän yhteiskuntaan, että kriisi on aina Hirvittävä Yllätys vaikka olisi ollut vuosia naulattuna varoituksena silmiemme edessä - kuten nyt on. Me vain tosiaan käännämme kusisia kalsareita nurinperin pesupäivänä säästääksemme, ja vauhtiraidoista iloiten höpötämme minuuteissa tuhoutuvasta omaisuudestamme.
Joo, kyllä missä tahansa kriisissä kannattaa ennemmin olla persaukinen kuin kartanon isäntä.
Voi vee minkälaista logiikkaa!
Ei minulla ole tarvetta myydä kotiani.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on ihan kiva asua vuokralla, pääsee nopeasti ja helposti pois tästä maasta. Omistava luokka on aina kiinni valitsemassaan polussa, ja siksi aina esim. valmiita aloittamaan sotia suojellakseen omaisuuttaan, mikä on aika omituista logiikkaa sinänsä, mutta näin se on aina historiankirjoissa mennyt.
Ja muiden pitäisi suojella tuota heidän omaisuuttaan, itse eivät sitä halua tehdä
Onneksi ei ole tullut kriisejä mutta varauduttu niihin laittamalla kaikki ylimääräiset säästöön, osa sijoitettu. Kohta eläkkeellä ja laskettu että hinnan nousuista huolimatta pärjätään. Ei haluta kerrostaloon kunnes ihan viimeisimpänä pakkona jos on niin sairas ettei jaksa enää mitään tehdä.
Onneksi mulla ei ole omaa asuntoa, mutta ei mulla kyllä ole rahaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja muiden pitäisi suojella tuota heidän omaisuuttaan, itse eivät sitä halua tehdä
Se on näin. Jo antiikin Kreikassa oli tämä asetelma, että rikkaat tykkäsi sodista, ja köyhät pakotettiin sinne huonommissa varusteissa.
Kyllähän se on fakta, että suomalaisten varallisuus on suurimmaksi osaksi kiinni seinissä. Seinissä joiden arvo laskee varsinkin ylitarjonnan myötä.
Hauska lukea näitä kommenteja, huomaa miten ihmiset eivät ajattele tätä päivää kauemmas. Kuvittelette, että on automaatio, että kaikki jatkuu elämässänne samalla tavalla loppu ikänne.
Itse en siedä mitään isoja velkoja koskee myös asuntolainaa, meillä nyt asumisoikeusasunto hankittuna ilman lainaa, omalla rahalla maksettuna, omistuasunnon voisin ostaa lottovoittajana, jos saisi ostettua täysin ilman lainaa
Voihan sen noinkin ajatella. Itse vähän samantyyppisesti elävänä ajattelisin pikemminkin niin, että säästöjen myötä ei ole pakko olla oravanpyörässä vaan se on täysin vapaaehtoista. Vaikka elintaso on periaatteessa alhainen, niin itselleni on ainakin elintasoa myös se, että ei tarvitse oikeasti miettiä jokaista senttiä. Jos joku isompi kodinkone tai auto hajoaa, sen voi korjauttaa tai korvata uudella silmää räpäyttämättä. Toki siinä tulee muuta rahankäyttöä mietittyä, mutta on täysin eri asia tehdä se vapaaehtoisesti kuin pakolla.
Ja tiesitkö muuten, että kun pystyn ostamaan kaiken säästämälläni ja sijoittamallani, niin käytännössä mulla on enemmän rahaa verrattuna sellaiseen, joka makselee kulutusluottojen tai osamaksujen korkoja. Lisäksi itsestäni on ainakin mukavaa se, että elintaso paranee, kun säästöjen myötä saa tehtyä itselle tärkeitä hankintoja, eikä niin, että lainalla kaikki heti ja sitten maksellaan pois ja mitään uutta ei saa. Onhan näissä toki vähän välimallejakin