Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eräs mummo osti kahdelle lapsenlapselleen pyörät

Vierailija
16.05.2024 |

Eikö hänen pitäisi ostaa samansuuruiset lahjat myös kahdeksalle muulle lapsenlapselleen?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mummollani oli (siis mummo on jo kuollut) yhteensä 4 lastenlasta. Minä + sisko ja tätini 2 lasta. Täti oli päässyt ns. rikkaisiin naimisiin ja mummo oli oikein ylpeä tädistä, koska tädillä oli rahaa. Vaikka täti ei ole tehnyt päivääkään elämässän töitä. Serkkuni syntyivät siis jo rikkaaseen perheeseen. Mummo muistutteli aina, että minusta ei tule yhtä rikasta kuin serkuistani ja jakeli rahojaan serkuilleni mm. syntymäpäivinä ja jouluna, vaikka heille se raha oli täysin merkityksetöntä. Esim. serkku sai ylioppilaslahjaksi 1000€ ja minä köyhä sain 50€. Siskoni sai samat 50€. Mummo perusteli tällaista jakoa sillä, että serkkuni tietävät mitä niin isolla rahalla tehdään, me köyhinä emme osaisi käyttää tonnia ja viisikymppiä on ihan tarpeeksi.

Vierailija
22/50 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että AP:n lapsi jäi ilman :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mummollani oli (siis mummo on jo kuollut) yhteensä 4 lastenlasta. Minä + sisko ja tätini 2 lasta. Täti oli päässyt ns. rikkaisiin naimisiin ja mummo oli oikein ylpeä tädistä, koska tädillä oli rahaa. Vaikka täti ei ole tehnyt päivääkään elämässän töitä. Serkkuni syntyivät siis jo rikkaaseen perheeseen. Mummo muistutteli aina, että minusta ei tule yhtä rikasta kuin serkuistani ja jakeli rahojaan serkuilleni mm. syntymäpäivinä ja jouluna, vaikka heille se raha oli täysin merkityksetöntä. Esim. serkku sai ylioppilaslahjaksi 1000€ ja minä köyhä sain 50€. Siskoni sai samat 50€. Mummo perusteli tällaista jakoa sillä, että serkkuni tietävät mitä niin isolla rahalla tehdään, me köyhinä emme osaisi käyttää tonnia ja viisikymppiä on ihan tarpeeksi.

Mummo taisi olla oikeassa.

Vierailija
24/50 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummojen kannattaisi käyttää rahansa matkusteluun, eikä ostella mitään lapsenlapsilleen.

Vierailija
25/50 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummo saa käyttää rahansa ihan mihin itse haluaa.

Kyllä näin. Toki ymmärrän harmituksen kahden muun osalta. Toisaalta jos nuo kaksi on läheisempiä niin ihan ok. Itse koin epäreiluksi lapsena sen, että kun käyttäydyin hyvin (autoin mummoa, tottelin tms.)  sain saman kuin kaksi muuta serkkua jotka käyttäytyi todella huonosti...

Vierailija
26/50 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummojen kannattaisi käyttää rahansa matkusteluun, eikä ostella mitään lapsenlapsilleen.

Mistäs me tiedämme vaikka mummo matkustelusikin vaikka näiden lastenlasten kanssa tai tekisi heidän kanssaan pyöräretkiä.

Vierailija
27/50 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näin. Toki ymmärrän harmituksen kahden muun osalta. Toisaalta jos nuo kaksi on läheisempiä niin ihan ok. Itse koin epäreiluksi lapsena sen, että kun käyttäydyin hyvin (autoin mummoa, tottelin tms.)  sain saman kuin kaksi muuta serkkua jotka käyttäytyi todella huonosti...

Siis kahdeksan , ei kahden...(typo virhe)

Vierailija
28/50 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateelliset nyt saa riidan aikaiseksi mistä tahansa kun elämä ei kohtele heitä kuten he toivoisivat.

Vierailija
29/50 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elävää oppimateriaalia itsenäisyyteen ja aikuisuuteen. Aikuisuus ei ole paikka, johon ihmiset tulevat esittämään joululahjalistoja siitä, kuinka muiden heitä pitäisi kohdella.

Sen halutun opiskelupaikan saa vain osa ja sen työpaikan vain yksi. Peruskoulun jälkeinen elämä on näitä pettymyksiä täynnä. 

Vierailija
30/50 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse aina antaa kaikille samalla hetkellä samaa, mutta pitkässä juoksussa pitää kaikkien saada saman verran. Niin lasten kuin lastenlastenkin. Muu kylvää vain eripuraa sukuun.

Kyllä sillä on merkitystä miten mummosta välitetään. Jos ei edes äitienpäivänä tai jouluna muisteta, ei lahjojakaan tarvitse. Lahjat sen mukaan kuka välittää. Ihan itse saa mummot päättää kenelle mitäkin antaa.

Vierailija
31/50 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ihmettelisin, jos mummo suosii näkyvästi. 

Vierailija
32/50 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni osti toiselle lapselleen hevosen. Toinen sai sähkökitaran.

Vierailija
33/50 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä ole kukaan kieltämässä. Itse miettisin kuitenkin onko kateudesta mitään hyötyä minulle. Toistaiseksi en ole keksinyt mitä hyötyä siitä voisi olla joten en ole antanut sille tilaa.

Vierailija
34/50 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi tarvitsee pyörän, mikset hanki itse vaan syyttelet muita?

Vierailija
35/50 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän mummo voi antaa mitä haluaa ja kenelle haluaa, mutta voi siitä osattomaksi jäänyt pahastuakin (tuollaisen 'pahastumisen' hieman toisenlaiseen asiaan liittyen otti muuten esille Mauno Koivistokin eräässä filosofisluontoisessa kirjoituksessaan 50-luvun alkupuolella. Ja tuleehan tuo esille eräässä Jeesuksen kertomuksessakin.) 

Itse koin lapsuudessani myöskin pahastumista jäädessäni mielestäni jatkuvasti vähemmälle eräiden sukulaistäti-ihmisten taholta, ja kun lapsen kyky käsitellä tuonkaltaista voi olla rajoittunutta (tosin kyllä aikuisillakin) niin sitten lopulta lankesi rikolliseen käyttäytymiseen (jota en tässäkään ilkeä enempää lähteä avaamaan). 

Vierailija
36/50 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi tarvitsee pyörän, mikset hanki itse vaan syyttelet muita?

Ei ole aikaa eikä energiaa kun 'kateus vie kalatkin vedestä".

Vierailija
37/50 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mummo, kaikki ovat yhtä rakkaita.  Toiset pitävät yhteyttä ja käyvät luonani ja kertovat esim.että nyt lapsi tarvitsee uudet lenkkarit, tykkään ostaa.  Jossain perheessä aina kun menen miniä onkin pois kotoa, ostamiani vaatteita en ole nähnyt käytettävän. Minun kotiini kaikki ovat aina tervetulleita. Toisessa perheessä ollaan työttömiä ja se näkyy, toisessa perheessä molemmat vanhemmat työssä-ei puutetta mistään. Paras olisi kertoa sille mummille, vaikea on arvailla, mistä "kenkä puristaa".

Vierailija
38/50 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummo saa suosia ketä haluaa vaikka sen mukaan käykö joku lapsenlapsista ilahduttamassa kerran viikossa ja joku toinen kerran vuodessa pyytämässä rahaa.

Vierailija
39/50 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan mun isoisä aikoinaan kamala kun osti mulle polkutraktorin eikä ostanut sellaista esim. mun saman ikäiselle tai vuotta vanhemmalle tai vuotta nuoremmalle serkulle? Olisiko pitänyt ostaa saman arvoinen lahja kaikille 25:lle lapsenlapselle? No isoisä asui meidän kanssa, että ehkä se vaikutti tähän päätökseen ostaa tuo polkutraktori mulle.

Vierailija
40/50 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä niillä kahdella lapsenlapsella perheineen on tiukempi rahatilanne. Minulla on toisella puolella kolme serkkua ja välillä olemme saaneet eri asioita isovanhemmilta, onhan meillä eri tarpeetkin. Minusta on hyvä opetella hallitsemaan kateutta itsessään jo nuorena, eikä ainakaan opettaa lapsia siihen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan