Vaihdoin naisvaltaiselta alalta miesvaltaiselle
Tai on täälläkin naisia, mutta sanoisin että 60-70% on miehiä. Mukavaa ja saan osakseni hyviä viboja.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Kerro tarkemmin? Mistä ja mihin?
Ennen: vanhustyö laitoksissa.
Nyt: perus tietojenkäsittelyhommaa isossa avokonttorissa.
Tuplaantuiko vai triplaantuiko palkka? Itse tienasin miesvaltaisella alalla helpoissa sisätöissä kaksi kertaa sen mitä nykyään naisvaltaisella alalla raskaissa hommissa. (Elämäntilanteen takia oli pakko vaihtaa.)
Vierailija kirjoitti:
Tuplaantuiko vai triplaantuiko palkka? Itse tienasin miesvaltaisella alalla helpoissa sisätöissä kaksi kertaa sen mitä nykyään naisvaltaisella alalla raskaissa hommissa. (Elämäntilanteen takia oli pakko vaihtaa.)
Lähes tuplaantui. Helpompaa fyysisesti ja psyykkisesti. Usein ajattelen aamukahvin aikaan, että niin-ja-niin paljon jo tienattu rauhassa istumalla ja nappia painamalla kun ennen olisi vasta vaipparalli menossa ja aamupalan jako menossa ja olisi tullut jo monet kiroilut ja lyönnitkin asiakkailta.
Vierailija kirjoitti:
Hiton surullista luettavaa.
Olen iloinen ap:n puolesta!
Vierailija kirjoitti:
Vibat on kyllä varmasti paremmat.
Miten niin?
Itse kyllä koen että toisten naisten kanssa äärimmäisen helppo työskennellä omalla, akateemisella alalla. Ehkä "fibat" ovat paremmat uudessa työpaikassasi juuri siksi, että työ ei ole kohtuuttoman raskasta ja palkka on säällinen, toisin kuin hoitoalalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vibat on kyllä varmasti paremmat.
Miten niin?
Koin ennen saavani negatiivisia projisointeja työyhteisöissä. Nyt suurin osa suhtautuu positiivisesti tai neutraalisti.
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä koen että toisten naisten kanssa äärimmäisen helppo työskennellä omalla, akateemisella alalla. Ehkä "fibat" ovat paremmat uudessa työpaikassasi juuri siksi, että työ ei ole kohtuuttoman raskasta ja palkka on säällinen, toisin kuin hoitoalalla?
Voi jopa olla niin, että pahantuulisten ihmisten kanssa on inhottavaa tehdä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän aloittaja sanonut mitään, että naisten kanssa olisi hankala tehdä töitä. Kertoi vain, että nyt on kevyempi homma paremmalla palkalla.
Itsellä täysin sama kokemus mies- ja naisvaltaisten alojen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän aloittaja sanonut mitään, että naisten kanssa olisi hankala tehdä töitä. Kertoi vain, että nyt on kevyempi homma paremmalla palkalla.
Ei tuo nais-/miesvaltaisuudesta johdu. Lääkäreillä on hyvin pullat uunissa, vaikka naisvaltainen ala onkin. Toisaalta metalliala on vahvasti miesvaltainen ja palkkaus työn raskaudesta ja vaarallisuudesta huolimatta matala.
Lähes koko työurani miesvaltaisella alalla työssä olleena en ymmärrä, mitä tarkoitat hyvillä viboilla. Kieltämättä ikävimmät työilmapiiriä huonontaneet asiat ovat tapahtuneet naisvaltaisissa paikoissa, mutta ei se piilokiusaaminen ole tuntematonta miesvaltaisillakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo nais-/miesvaltaisuudesta johdu. Lääkäreillä on hyvin pullat uunissa, vaikka naisvaltainen ala onkin. Toisaalta metalliala on vahvasti miesvaltainen ja palkkaus työn raskaudesta ja vaarallisuudesta huolimatta matala.
Jos lääkärit olisivat alkujaan ollut naisia, palkat ei olisi niin korkeita kuin nykyään. Miehet veti palkat korkealle ja pian lääkäreiden palkat kääntyy laskuun, syynä alan naisvaltaistuminen :)
Olen tehnyt saman. Miesvaltaisella alalla on minustakin kivempaa. Vaikea sanoa kuinka paljon on vain kiinni entisestä ja nykyisestä työyhteisöstä ja niissä olevista henkilöistä. Mutta nyt ei tarvitse olla keskellä draamaa koko ajan ja valita puolta typerissä riidoissa. Vaihdoin it-alalle ja käytännössä jokainen työkaveri on introvertti, joka ei halua liiemmin sosialisoida. Sopii minulle. Lisäksi ollaan 98%:sti etänä. Sekin sopii minulle.
Ainoa oikeasti huono puoli on se, että työpaikan satunnaisissa illanvietoissa on pari peräkammarin poikaa, jotka eivät parin oluen jälkeen mitenkään pysty olla tuijottamatta meidän parin nuoremman naisen tissejä. Joita minulla ei käytännössä edes ole, mutta silti jutellessa se katse harhailee heillä sinne, missä tissit naisilla useimmiten on.
Vaihdoin myös naisvaltaiselta alalta miesvaltaiselle alalle ja ero on kuin yöllä ja päivällä. En ole enää stressaantunut ja kukaan ei raivoa/huuda päin näköä. Miehet osaa käyttäytyä sivistyneemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin myös naisvaltaiselta alalta miesvaltaiselle alalle ja ero on kuin yöllä ja päivällä. En ole enää stressaantunut ja kukaan ei raivoa/huuda päin näköä. Miehet osaa käyttäytyä sivistyneemmin.
olet hyvän näköinen, joten saat miehiltä lipevämpää käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olet hyvän näköinen, joten saat miehiltä lipevämpää käytöstä.
En ole alkuperäisen kommentin kirjoittaja, mutta olen kokenut samaa kuin hän. Ei meillä töissä ne miehet kyllä huuda myöskään toisilleen. Ilmapiiri on rento verrattuna naisvaltaiseen työpaikkaan, vaikka olisi aikapainetta.
Kerro tarkemmin? Mistä ja mihin?