Mielekäs tutustumisleikki uudelle tiimille työpaikalla.
Vain asiallisia vastauksia kiitos. Aloitan Team leaderina ja pidän tutustumispäivän kaikille. Meitä on 9 + minä.
Kommentit (425)
Ainakin minun tiimissäni kaikki ei osaa edes kertoa itsestään. Tutustumisesta ei tule oikein mitään ellei sitä välillä ohjata ja tueta. Pitäisin esittelykierrokset ja sen päälle pyytäisin lopuksi vielä jokaista kertomaan itsestään kaksi asiaa, yhden jonka uskoo muiden tietävän ja yhden josta ei ole vielä kertonut tiimissä muille. Jotain simppeliä. Toinen hyvä mitä aikanaan tuli tehtyä oli että jokainen kertoo itselleen tärkeimmän asian ja merkityksellisimmän arvon.
Tuolta vanhoista tämä lainaus, mutta: joo, meidän tiimiin tuli kanssa tämmöinen ylimielinen liideri.
Ensinnäkin hänhän se siinä ei porukkaa tuntenut, meistä suurin osa tunsi jo toisensa (tiimi siis muodostettiin org. muutoksen myötä), vain pari uutta naamaa, joilla selkeä tehtävä, joten töissä kyllä pika pikaa tutustuttiin, kun tekemisissä koko ajan oltiin. Toisekseen, siis jokainen osaa kertoa itsestään, mutta kaikki eivät halua. Etenkään eivät halua kertoa asioita, joista ei ole vielä kertonut tiimissä muille! Haloo,ne ovat asioita, joista ei haluta kertoa!
Lisäksi nämä tämmöiset on selkeästi suunnattu niille tiimin supliikeille (kuulun itse vahvasti heihin), jotka voivat tunnottomasti kyllä läpätellä "tärkeimmistä asioista ja merkityksellisimmistä arvoista" saaden ne kuulostamaan todella hyvältä ja syvällisiltä. Näin, vaikka introvertimmilla olisi hurjasti fiksumpaa sanottavaa, eivät vaan ole tyyppiä, että ryhmässä alkavat näistä avautumaan.
Tällä tavalla siis liideri tutustuu extroihin pinnallisesti (me mitään oikeaa asiaa mekään näissä tilanteissa puhuta) ja introista heillä jää koko syvyys tavoittamatta.
Jos tietäisin että esihenkilö tai tiiminvetäjä hakee leikkeihin tai mihinkään vauvapalstalta neuvoja niin vaihtaisin kiireesti työpaikkaa.
Älä helvetissä pakota ketään tuohon. Etkö ymmärrä että tuo on ensinnäkin jäänne 90 luvulta ja voisin lyödä vetoa että 90% alaisistasi inhoaa tuollaisia tutustumisjuttuja. Joillakin ihmisillä on edelleen voimakas yksityisyyden suojan tarve eikä työpaikalla kenenkään tarvitse avautua omista asioistaan. Älä hyvä ihminen lähde tuolle linjalle. Anna ihmisten kertoa itse ajan saatossa se mitä haluavat. Voi olla todella kiusallista jos toteutat tuon typerän tempun että pakolla tutustutetaan. Kerro sinä itsestäsi mitä haluat ja kerro alaisille että he saavat kertoa tai olla kertomatta, sillä saat varmasti arvostusta itsellesi paljon enemmän kuin nolaamalla muita ja pakottamalla johonkin tuollaiseen vanhanaikaiseen pelleilyyn. Etsi muita konsteja tiimiyttää ja sitouttaa ihmiset kuin se että pitää avautua kaikista omista asioistaan mulle. Ei eletä enää -90 lukua !!!
Oisko semmonen, että aluksi arvotaan satunnaiset parit, jotka paljastavat toisilleen jonkun salaisuuden itsestään (vaikka samalla toisen hartioita hieroen). Sitten yksi kerrallaan salaisuuden kuullut keksii ja esittää kaikille laulun tästä salaisuudesta niin että se ei kuitenkaan paljastu. Muut yrittävät tämän pohjalta arvata kunkin salaisuuden.
Tämä tuo mukavan rennon tunnelman ja työntekijät oppivat toisensa pintaa syvemmältä. Ja kyllä kahvihuoneessa riittää naurua jälkeenpäin!
Kaikki kirjoittavat paperilapulle millaiset alushousut heillä on jalassaan. Laput sekoitetaan ja jaetaan ja yritetään arvata kenen lappu on kenenkin. Tällainen luonteva ja hauska leikki lähentää tiimiä.
Jokainen esittelee itsensä ja elämänfilosofiansa pantomiimin tai tutun lastenlaulun keinoin.
Mulle täysi painajainen. Jos muut kertoo perheestään,harrastuksistaan ,kavereistaan yms. Niin mitä mä kerron: Olen Totaaliyksinäinen, ei kavereita,ei sukua,ei omaa perhettä,harrastus: nukkuminen,syöminen,televisionkatselu.
Tällä tavalla siis liideri tutustuu extroihin pinnallisesti (me mitään oikeaa asiaa mekään näissä tilanteissa puhuta) ja introista heillä jää koko syvyys tavoittamatta.
Hitto tämän kun nää liiderit tajuaisi!! Mulla on ollut mahtava extrotyökaveri, joka osasi hienosti näissäkin vaivihkaa rohkaista ja tuoda esille meitä introja, mutta ne on tod harvassa.
Hyppäätte pöydälle 69-asentoon ja tutustutte toisiinne rauhassa. Siinä tulee hyvin tuoksut ja maut esiin.
Laitat kappaleen soimaan ja sen jälkeen jokainen kertoo mitä mielleyhtymiä se toi. Tämä kertoo ihmisestä enemmän kuin tavalliset esittelyt. Valitset erityylisiä kappaleita. Rauhallisia joita voi tunnelmoida silmät kiinni ja rock kappaleita joita kuuntelette nyrkit ylhäällä. Jokainen voi vapauttaa itsensä musiikin keinoin ja antaa oman itsensä paljastua kun musiikki poistaa estot. Jopa ne hiljaisimmat voivat hyppiä menevän discomusiikin avulla.
Keskelle huonetta nauha. Sitten miehet toiselle puolelle ja naiset toiselle puolelle. Kaikille musta side silmille. Kaikki vaeltavat keskinauhalle ja harovat toiselle puolelle. jos saavat jonkun kiinni, niin suutelevat keskenään. Jatketaan vaihtamalla paikkoja monta kertaa suutelevat.
Kerro noloin tilanteesi-leikki on hyvä.
Aasille häntä. Yksi valitaan arvalla aasiksi. Muut sitten yrittävät laittaa hännän aasille sokkona.
Ei sellaista olekaan kuten ei ole myötähäpeää herättävää hääleikkiäkään. Miksi sen edes pitää olla leikki? Miksei voi mennä porukalla syömään ja ottamaan pari drinkkiä? Tai woltata neukkariin sapuskat ja sitten jokainen juttelee sen minkä tahtoo jutella.
Jokainen esittää lempilaulunsa laulamalla. Tämä on suosittu leikki.
En tule teille töihin vaikka kuinka unelmoisit.
Viimeinen pari uunista ulos on kiva tutustumisleikki. Saa ujoimmatkin yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Viimeinen pari uunista ulos on kiva tutustumisleikki. Saa ujoimmatkin yhteen.
Tuohan oli erittäin suosittu leikki 1930-luvun Saksassa.
Introna vaihtaisin tuossa tapauksessa työpaikkaa. Olen tullut tekemään töitä, en juoruilemaan ihmisten kanssa.