Mielekäs tutustumisleikki uudelle tiimille työpaikalla.
Vain asiallisia vastauksia kiitos. Aloitan Team leaderina ja pidän tutustumispäivän kaikille. Meitä on 9 + minä.
Kommentit (425)
Omasta mielestä joku aktiviteetti joskus yhdessä porukalla on ihan kiva. Mutta ei todellakaan enää kertaakaan mitään esittäytymisiä tai leikkejä. Itsestäni ihan jees on olleet sellaiset, missä on jotain puuhastelua kuitenkin; on se sitten viini- tai oluttastingia, grillikoulua tms.. Myös tutustuminen johonkin kohteeseen oppaan johdolla voisi olla kiva ja perään ruokailut rennossa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Mä ehdotan Teams-palaveria (jos siis ollaan etätöissä) ja palaverin alussa jokainen vuorotellen laittaa webbikameran ja mikrofonin päälle ja lyhyesti kertoo nimensä, vähän taustastaan (esim millaisissa projekteissa on aiemmin ollut) sekä roolinsa tässä uudessa tiimissä. Aikaa menee max 2 minuuttia per tiimiläinen. Saman voi tehdä kyllä lähityössäkin neukkarissa. Sitten voidaan siirtyä työasioihin.
Ei taas! Meillä näitä vaivaannuttavia Teams-palaveriesittäytymisiä on aivan jatkuvasti milloin minkäkin organisaatiomuutoksen tai uuden ihmisen aloittamisen takia. Ei jaksaisi enää yhtäkään tällaista.
No joo, ymmärrän, jos organisaatio tai porukka muuten muuttuu usein.
Kaikki tekee projektissa niitä töitä, joita kuuluukin. Kyllä siinä tutustuu ihan riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Juu karaoke ehdottomasti ja mikään ole loppu ennenkuin lihava nainen laulaa.
🎶😂👍
Eli jos minä käyn kiekumassa epävireisesti ekana niin muun tiimin ei tarvitse vaivautua. Jeps, sen verran olen valmis työkavereitten edestä uhrautumaan XD
Saadaanko sen jälkeen lähteä kotiin tai jatkaa töitä jos ollaan töissä.
Ei mitään leikkejä aikuisten ihmisten työpaikalla. Tutustumisleikit on kaikille kiusallista, tekohauskaa ja täysin tarpeetonta aikuisten ihmisten työyhteisössä. Voihan tutustumisen ja tiimiytymisen muutenkin hoitaa. Annat itsestäsi 100% paremman kuvan ilman tutustumisleikkejä. Näin säilytät myös alaistesi arvokkuuden ja annat heille kokemuksen, että heitä arvostetaan aikuisina asiantuntijoina eikä minään nappulaliigalaisina tai iltapäiväkerholaisina. Tämä arvostus auttaa tulevassa työssäsi ja saat myös helpommin tiimisi arvostuksen.
Jos kuitenkin välttämättä päätät vetää tustustumisleikin, tarkkaile osallistujien ilmeitä sillä hetkellä, kun sanot, että "otetaas sitten yksi kiva tutustumisleikki". Lupaan, että 90% on semmoinen tonninseteli -ilme.
Ehdotan tällaista: Pidätte aloituspalverin, jossa sanotte käsipäivää ja esittäydytte, kerrotte nimenne, ehkä vähän työkuvastanne ja sitten kaikki jatkavat töitään. Kahvit voit tähän järjestää lisäksi.
Jaa ja tämäkin oli vanha juttu, mutta tuo aloituspalaveri toimii aina, eli se ajatuksena ei vanhene.
Suklaajuna tai pussaa pomoa leikki. Siinä silmät sidotaan ja pomo istuu muiden joukossa. Huoneeseen tullut ei näe muita ja joutuu pussaamalla suulle etsimään pomon. On tosi hauska leikki joka rikkoo jään,sitä voi soveltaa monin ero tavoin. Varsinkin jos porukka näkee toisensa ekaa kertaa tämä leikki toimii.
Jos softafirma, käytte katsomassa vierustoverin harrasteprojektien github-repoja ja kyselette niistä kaikenlaista mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Karaokea tyyliin toiset valitsevat biisit.
Kukin siis laulaa jokaisen työtoverinsa valitseman biisin. Pakolla.
Kovan päivän ilta. Aamusta yöhön.
Tää vois olla hauska!
Vierailija kirjoitti:
Afrikantähteä oikeilla rahoilla koko päivä viiniä ja kossua siemaillen.
Vierailija kirjoitti:
Vuokratkaa mökki ja sitten siellä kaikille samanlainen asuste, vaikka muumi, tonttu tms. jotta on tasapuolista. Sitten räsypokkaa kunnes kaikki paitsi yksi on ilman vaatteita. Paljon alkoholia auttaa asiaa.
Joo. Tämä tai muu vastaava retki on oikein kiva. :)
Tosin pakko ilmoittaa jo nyt, että olen kipeänä just silloin, enkä valitettavasti pysty osallistumaan. :(
Mielekäs ja tutustumisleikki eivät kuulu samaan lauseeseen.
Haluan käyttää työaikani työhön, en leikkimiseen.
Laita jengi kolmeen ryhmään. Mieti jokaiselle ryhmälle oma haaste liittyen työtehtäviin. Esim hankala asiakas/myyntitilanne ja ratkaisu jne. Ryhmät purkavat tehtävän -muut ryhmät antavat palautteen. Teet ryhmätöiden perusteella yhteenvedon ja mielellään niiden perusteella luot vaikkapa asiakaspalvelun parhaat käytännöt tai reklamaation käsittelymallit jne. Jos nämä eivät kuulu alaanne, sovella ajatus omaan alaasi sopivaksi. Tällä tavoin saat tiimisi sitoutumaan sekä tutustumaan sinuun ja toisiinsa.
Sekosaunapäivä paljuiluneen ja paljon viinaa, ryhmäseksiä.
Ai että mä vihaan noita tutustumisleikkejä ja kerro itsestäsi jne.
Työkavereihin ei tarvitse tutustua. Työpaikka on töitä ei sosiaalista seurustelua varten.
Olisiko vain yhteinen kahvihetki jolloin tutustutaan ja that's it?