Hammas lohkesi ikeneen asti. Sain ajan 2 kuukauden päähän
Miten voi olla noin surkealla tasolla julkinen terveydenhoito? Menin myöntämään ettei sitä särje, niin ei sitten näyttänyt tulevan mikään kiire. Jotain pitäisi tehdä kyllä julkiselle terveydenhoidolle. Ei voi mennä niin, että joutuu odottamaan noin pitkään.
Kommentit (102)
Toihan on nopeeta, mä olisin saanut ajan 3kk päähän noin 100km päässä olevaan toimipisteeseen, omaan kuntaan 4kk päästä. Saivat minut pois jonosta ja maksamaan itse hammaslääkärini. Niin kuin kai yrittivätkin.
Soitat huomenna uudestaan ja sanot, että alkoi yöllä särkemään.
Minä pesisin ensin hampaat ja laittaisin sitten sopivan paljon paikka-ainetta reikään, että on suojassa eikä rupea ajan myötä vihlomaan. Aine välillä irtoaa, mutta laittaa vaan sitten uuden möykyn kovettumaan.
Olisit 'hiukan' liioitellut särkyä, meillä pääsee päivystykseen parissa päivässä
Minkö takia et pidä hampaistasi huolta :D senhän takia se on ruuhkautunu, kun ihmiset eivät harjaa hampaitaan ja napostelevat yli 5krt päivässä.. "huono hammasluu" :D sellasta ole edes olemassa, muuta kuin psykoositanttojen maailmassa.
Taisi mennä mullakin ns. puoliakuutti aika noin kahden kuukauden päähän. Ihan kunnolla lohkesi amalgaamipaikkaa ja hammasluuta. Sillä apteekin paikka-aineella ei tehnyt yhtään mitään, paremmin kävi väliaikaispaikaksi pureksittu xylitolipurkka.
Yksityiselle olisi saanut palvelusetelin, mutten ottanut, kun tiesin taksat. Nyt selvisin jollain 70 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Mene yksityiselle ja lopeta märinä.
Ei ole varaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minkö takia et pidä hampaistasi huolta :D senhän takia se on ruuhkautunu, kun ihmiset eivät harjaa hampaitaan ja napostelevat yli 5krt päivässä.. "huono hammasluu" :D sellasta ole edes olemassa, muuta kuin psykoositanttojen maailmassa.
Pesen kahdesti päivässä hampaat muutaman minuutin ajan ja lankaanin välillä. En napostele ja enkä juonkin lähinnä vettä. Mutta nuorempana minulla oli ongelmia yönarskuttelun kanssa. Kiitos kommentistasi kaikesta huolimatta.
Ap
Soita muutaman päivän kuluttua päivystykseen ja sanot että koskee. Noin mä oon päässyt nopeasti hoitoon.
Joo, kokemusta on. Minullakin lohkesi hammas ja sitä alkoi särkeä ihan julmetusti. Vedin usean päivän ajan särkylääkkeitä ja sitten soitin päivystykseen, että joko te teette tänään asialle jotain tai revin koko hampaan irti itse. Pyysivät sitten päivystykseen. Aika tosiaan meni myös noin 2 kk päähän alunperin.
Vierailija kirjoitti:
Hammas voi lohjeta, vaikka hoitaisi hampaitaan kuinka hyvin.
Vasara ja ruuvitaltta. Pyydät kaveria lyömään sen hampaan irti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa.
Ap
Minä kuulun siihen ikäluokkaan, joille ei ollut aikanaan järjestetty kunnallista hammashoitoa. Olen siis aina käynyt yksityisellä ja niin käyn edelleenkin. Ihmisellä on siihen rahaa minkä katsoo tarpeelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei 60 vuotta suussa olleet hampaat enää ehjiä ole. Taidat muutenkin tietoinesi olla aivan pälli.
No nyt rupes hirvittään kun multa lohkesi hammas. Soittelen maanantaina hammashoitoon. Pitääkö liioitella särkyä, jota ei ole? Mullakaan ei ois varaa yksityiselle.
Vierailija kirjoitti:
Soitat huomenna uudestaan ja sanot, että alkoi yöllä särkemään.
Mutta potilaan tiedoissahan jo lukee että ei ole kipeä :D
no jos ei särje, niin ei ole kiire
eikä kannata valehdella... ainakin meillä hammaslääkärissä on alettu tarkistaa ennen hoitotoimenpiteen aloittamista, että hammas todellakin on akuutti (eikä potilas ole feikannut päästäkseen nopeammin hoitoon). Jos ei ole akuutti, niin laittavat takaisin kotiin.
Jos se lohkesi pahemmin, niin päivien kuluessa sitä alkaa särkeä koko ajan enemmän ja sitten teitenkin soitat sinne takaisin ja sanot, että on alkanus särkeä ja se tuntuu pahenevan.
Mulla on haljennu molemmat viisaudenhampaat alle ienrajan. Tosin jo 5 vuotta sitten eka ja 2 vuotta sitten toka.
Luonto hoitaa