Miten ihmeessä löysitte mieluisen omakotitalon jonka ostitte?
Niin niin ränsistynyttä ja ankeaa kun myytäviä taloja katsoo. Ja toisessa ääripäässä sellaisia päällepäin hulppeita huviloita jotka on sitten hinnalla pilattuja. Missä tavalliset, hyvin hoidetut nelihenkiselle perheelle sopivat talot on?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Vanhoja maatiloja on myynnissä pilvin pimein. Varmistettiin vain ettei ole hometta ja tehtiin kaupat. Hyvää taloa "etsittiin" jotain kaksi kuukautta. Ongelma oli että jouduttiin tekemään huomattavia remppoja ennen muuttoa ja näillä näkymin niihin menee vielä kaksi kertaa ostohinnan verran rahaa lähivuosina. Onko se sen arvoista? Meillä on nyt koti rauhallisella paikalla maaseudulla. Huomattavasti tilaa viljellä omas ruokaa tontilla. Kanoja tuottamassa lihaa ja munia joiden eettisyydestä voidaan olla varmoja. Neljä mehiläiskennoa tuottamassa hunajaa eikä sitä riisitärkkelystä ja siirappia mitä kaupasta joutuisi ostamaan. Niin että onko tämä srn arvoista?
Miksi jotain siirappia pitäisi ostaa kaupasta? En ikinä osta mitään hunajaa, mutta hyvä teille, jos tarve on noin kova ja mehiläiskennot auttavat asiaan .
Mehiläisten pitohan on oikea ekoteko.
Neljä vuotta etsitty sopivaa Tampereen seuduilla. Katsomassa käyty, tarjouskin tehtiin yhdestä ja sovittiin jo hometarkastajat ja muuttopäivät, mutta sitten välittäjä veti välistä ja joku tarjosi hiukan yli meidän tarjoaman, ja kauppa meni pieleen. Etsimme pientä omakotitaloa, esteetöntä, 2000-luvun puolella rakennettua ja sellaista, jossa ei ole ollut lemmikkjä sisätiloissa. Ei löydy! Rahoitus on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei löydetty.
3 kertaa olemme suunnitelleet ja rakentaneet täydellisen itse. Ainoa keino
Siis kolme kertaa, paraniko joka kerralla?
Ei, kaikki ko elämäntilanteeseen yhtä täydellisiä. Ensimmäisessä 4 lasta, toisessa 2 ja nyt kolmannessa olemme kaksin.
Mitään en muuttaisi, talot on olleet vimpan päälle suunniteltuja juuri meidän tarpeisiimme. Yhden talon olen suunnitellut vieraallekin, siinäkin on asuttu jo 15v.
Ja talomme ovat kelvanneet seuraavillekin: 1. talomme myytiin 2 viikossa lähes tuplahintaan rakennuskustannuksiin verrattuja ja perhe on nyt asunut siinä 20v.
Toinen - vaikka oli yli 600ke myytiin 2kk:ssa. Samat asukkaat edelleenkin jo 6v.
Talo mitä etsimme Länsi-Suomesta: noin 100-150 neliötä, remontoitavaa saa olla mutta pitää olla kaikki remonttitarpeet hoidettu ajallaan, eli ei niin ettei 40 vuoteen ole tehty mitään, kaunis talo! ja puutarhaa laitettu, pihalla hyväkuntoinen ulkorakennus/vanha navetta. Ihan siis maaseutukunnasta etsimme taloa. Tarjolla vaan 70-luvun rumia tiilitaloja 😞
Vierailija kirjoitti:
Ei löydetty.
Noin minäkin tekisin jos vaan olisi varaa, mutta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei löydetty.
Siis kolme kertaa, paraniko joka kerralla?
Tässä ei taida olla kyse talon paranemisesta. Sen sijaan talous paranee, kun myyntivoitto on verotonta.
Uutta taloa rakentaessa hyvä puoli onkin se, että rakennuspaikan saa valita.
Ei ole mikään pakko ostaa sitä ruuhkaisen kadun savisinta kirvesvarsitontin 550m2 ruutua.
Ylipäätään valintojen mahdollisuus. Jos joku valinta ei miellytä, syyllinen löytyy peilistä.
Meillä oli vaatimuksena oma pieni tontti, kolme makkaria, kaksi kylppäriä, hyvät yhteydet. Löytyi Laajalahdesta 10 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Rakennettiin itse niin saatiin sellainen kuin haluttiin ja just sinne, minne haluttiin.
En ymmärrä muutenkaan miksi ostaa vanhaa ja ränsistynyttä taloa joka on ollut muiden asuttamana vuosikaudet. Yök!
Minä taas mietin yök aina niitä uusia taloja katsellessani. Savista talopeltoa 15 kilsan päässä keskustasta, joka talossa sisällä samaa muovia ja laminaattia ja gyprocia.
Etsinnässä meillä pilaamaton rintamamiestalo läheltä kasvukeskuksen keskustaa. Ei ole helppoa ei.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään pakko ostaa sitä ruuhkaisen kadun savisinta kirvesvarsitontin 550m2 ruutua.
Ylipäätään valintojen mahdollisuus. Jos joku valinta ei miellytä, syyllinen löytyy peilistä.
No nimenomaan ei saa valita rakennuspaikkaa, jos haluaa uuden talon! Meidän lasten loistavan lähikoulun ympäristöön ei ole kaavoitettu uutta vuosiin. Eikä kaavoiteta, kun on suomalainen unelma: toisessa suunnassa tulee vastaan järvi ja toisessa keskusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei löydetty.
Noin minäkin tekisin jos vaan olisi varaa, mutta ei ole.
1. ja 3. on meillä tehty kunnan tontille. Näin hinta ei nouse kohtuuttoman suureksi. Paljon omaa työtä, säästetty varmaan 50 000e sillä.
Pihatöiden hinta ihan minimi, vain mitä multaan, hiekkaan, ja pinnoitteisiin on mennyt. Istutukset (satoja kukkia ja pensaita, useita puita) olen saanut suunnilleen 100 eurolla roskalavaryhmistä ja harrastajilta sekä piharemonteista pelastamalla.
Rakennutettiin itse avaimet käteen.
Rakennutettiin uusi 135m2 okt 60km päähän Helsingistä vuonna 2022.
Puolisen vuotta tätä ennen oltiin etsitty about vastaavaa, uudehkoa (alle 10v vanhaa) taloa. Jokaisen kriteerit täyttävän hinta alkoi halvimmillaan nelosella. Vanhan talon ja jonkun muun tekemien ratkaisujen päälle tosiaan saat korjausvelan ja varainsiirtoveron.
Teetettiin sitten sellainen mitä itse haluttiin, hintaa tuli 365 tuhatta. Kaikki on uutta.
Mun mielestä tämä oli järkevä teko.
Etsin vanhaa hirsitaloa, vaatimuksena oli vanhempi kuin rintamamiestyyppinen talo, väh. neljä makuuhuonetta ja makkareiden sijainti erillään toisistaan. Erillinen keittiö, kaakeliuuni. Vaikea oli löytää. Suurin osa uusista taloista on rumia muovisia massatuotantotaloja. Pohjat on surkeita, massiivisia saunaosastoja mutta makuuhuoneet pieniä tai kiinni toisissaan, avokeittiöt joita kammoksun, ei sielua tai sitä jotain. Monissa vanhoissa taloissa taas on liian vähän huoneita, yleisimmin makkareita löytyy 2 kpl ylhäältä ja alakerrassa keittiö, olkkari ja ruokahuone. Mitään remppaamatonta pommia en halunnut. 60-70-80-luvun talot ei tulisi kysymykseenkään. Noin puolen vuoden etsinnän jälkeen löytyi sopiva hirsitalo.
Vierailija kirjoitti:
Totta mutta jos haluaa tietylle alueelle lähelle palveluja niin ne on usein jo rakennettu ja kaavoitettu täyteen. Mutta on siinä on se hyvä puoli ettei viereiselle tontille voi nousta kerrostaloa tai neulanvaihtopistettä. Yksi tuttu rakennutti uuden talon pellon laitaan suht kivaan kohtaan. Ei mennyt kauaa kun vastapäiselle pellolle rakennettiin ties mitä kauppakeskusta.
Kahdesti olemme onnistuneet. Ekalla kerralla olimme nuoria kaksosten vanhempia, ja vaikkei mikään pankki ensin halunnut meille lainaa edes antaa, saimme miehen työnantajan kautta lainaneuvottelut käyntiin. Sitä kautta saimme lainan juuri meille sopivaan "rintsikkaan". Siinä asuimme yli 20 vuotta ja teimme toki myös remppoja maksukykymme mukaan.
Myöhemmin sitten tuli eteen valinta, teemmekö ison rempan vai muutammeko. Koska halusimme vaihtaa paikkakuntaa, laitoimme talon myyntiin. Ja kaikista masentavista ennusteista huolimatta saimme pohjoissavolaisesta muuttotappiokunnasta talon myytyä ja uudelta paikkakunnalta uuden kodin ostettua. Tässä ei ole mitään kiirettä remppojen kanssa, ja tilaa on.
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan auton sillä perusteella, minkä värinen se on ja millainen rekisteritunnus on. Talon ostamisessa on vähän sama juttu. Fiilis ratkaisee.
Eli ostat vain käytettyjä autoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakennettiin itse niin saatiin sellainen kuin haluttiin ja just sinne, minne haluttiin.
En ymmärrä muutenkaan miksi ostaa vanhaa ja ränsistynyttä taloa joka on ollut muiden asuttamana vuosikaudet. Yök!
Minä taas mietin yök aina niitä uusia taloja katsellessani. Savista talopeltoa 15 kilsan päässä keskustasta, joka talossa sisällä samaa muovia ja laminaattia ja gyprocia.
Etsinnässä meillä pilaamaton rintamamiestalo läheltä kasvukeskuksen keskustaa. Ei ole helppoa ei.
Jännä että meillä ei yksikään tontti ole ollut savista peltoa vaikka 2 olikin kunnalta ostettuja. Pks kehyksestä
1. oli kaunis koivikko/saniaisrinne. 2km palveluista
2. jylhä kalliorinne (ei kunnan). 800m-1km palveluista
3. Kallio/soraharju 1km mereltä ja uimajärveltä. Meidän talo korkeimmalla kohdalla. 3-5km palveluista
Yhdessäkään talossa ei muuten ole ollut laminaattia:)
24
Etsivä löytää. Kyllä se mieleinen lopulta osuu kohdalle kun katselee ympärilleen ja tarvittaessa laajentaa hakualuetta.
Kaupoissa myytävä ulkomailla tuotettu hunaja on aina leikattua.