Mikä on sopiva summa rahaa esim. yo-lahjaksi?
Paljonko antaisitte kummilapselle rahaa yo-lahjaksi? Entä tuttavan lapselle?
Mikä summa olisi sopiva summa rippilapselle?
Kommentit (44)
Riippuu kirjoitusten arvosanasta: A = 5 euroa, B = 10 euroa, C = 20 euroa, M = 50 euroa, E = 100 euroa ja L = 200 euroa. Lasken tuolla perusteella siis yhteen eri aineiden arvosanat ja annan summan. Tokihan se voi kirpaista, mutta hyvin tehdystä työstä pitää palkita.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kirjoitusten arvosanasta: A = 5 euroa, B = 10 euroa, C = 20 euroa, M = 50 euroa, E = 100 euroa ja L = 200 euroa. Lasken tuolla perusteella siis yhteen eri aineiden arvosanat ja annan summan. Tokihan se voi kirpaista, mutta hyvin tehdystä työstä pitää palkita.
En ajattele ihan noin. Joku saattaa saada huippuarvosanoja juurikaan lukematta, kun taas toinen saattaa uurastaa tosissaan ja uhrata paljon aikaa opiskeluun ja yltää keskitason suoritukseen. Joillain saattaa esim. sairaus tai elämäntilanne vaikuttaa opiskeluun. Siksi jokainen suoritus on samanarvoinen. Toki se ehkä eri asia, jos tahallaan ei vaan lue yhtään ja rimaa hipoen kirjotukset läpi, mutta ahkerasta yrittämisestä ja opiskelusta tulee palkita samanarvoisesti, olipa arvosana sitten L tai C.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummilapselle 50,-, tuttavan lapselle 30,- tai mieluummin ruusukimppu.
Rippilahjaksi samat.
Itse en saanu kummeiltani ja sukulaisilta kuin ruusuja.
Se yo ei tee yhtään mitään niillä ruusukimpuilla.
Kummilapselle annan rahaa tai järkevän lahjan, mutta tuttavan lapselle mielestäni kukatkin riittävät vallan hyvin.
Ruusuihin menee parikymppiä, antaa rahan mielummin
50e on hyvä summa. Kukkiin ihan turha tuhlata eli yksi ruusu riittää. Mieluummin kukankin tilalle vaikka joku omaan kotiin tuleva keittiötarvike. Esim se perunankuorima veitsi. Hyvästä sellaisesta iloa vuosikymmeniksi :) Myös kannattaa kysyä, että kerääkö ylioppilas mahdollisesti jo jotain astiasarjaa. Siihen voi sitten ostaa vaikka kalliimman lisäosan. Tavaroista jää aina jotain pysyvä konkreettista muistoa ennemmin kuin valtavasta kukkapuskasta. Rahalahjatkin helposti katoavat nuorilta itse edestään, eikä niillä välttämättä hanki mitään "järkevää ". Eli lahjakortti johonkin liikkeeseenkin voi olla parempi. Ja tää kaikki sama pätee tyttöihin ja poikiin. Meillä poika lähtee syksyllä opiskelemaan ja lähes kaikki on valmiina; astiat jne, kun niitä lahjaksi saanut rippi-ikäisestä asti. Ja laatutavaraa, eli kestää vuosikymmeniä.
Riippuu tietenkin kukkaron paksuudesta, yo:n (tai hänen vanhempiensa) läheisyydestä jne, mutta semmoiset normituloisen suomalaisen standardit voisi olla: Kaukaisemmalle 30, tutummalle 50, läheisemmälle 100.
Muistan itse omissa yo-juhlissani kun katsoin sitä ruusujen määrää ja toivoin että olisinpa saanut kaikki nuo rahana. Nuori yleensä kaipaa ja tarvitsee rahaa. Ja tietää itse parhaiten mitä haluaa ja tarvitsee.
Pankit nyysii lahjashekeistä "palvelu"maksua nykyään niin paljon että siististi valkoiseen kuoreen (ja ehkä vielä erilliseen ohuempaan taiteltuun paperiin kääritty) sileä seteli/setelit ajaa saman asian.
Vierailija kirjoitti:
Arvosanoista palkitseminen on vanhempien tehtävä. Toki jos on rahaa ja läheinen kummilapsi niin mikä ettei...
Rahaa, rahaa ja rahaa. Ennen sitä sai valmistujaislahjaksi vain kortin ja kukkapuskan, ja niistä oltiin onnellisia.
Vierailija kirjoitti:
Rahaa, rahaa ja rahaa. Ennen sitä sai valmistujaislahjaksi vain kortin ja kukkapuskan, ja niistä oltiin onnellisia.
Blaa blaa. Milloin ennen? Jo 40 vuotta sitten ylioppilaslahjat olivat pääsääntöisesti rahaa. Ainakin minulla ja kavereilla. Ja asuttiin pienessä maalaiskunnassa.
Rippilapselle 50e ( omalle kummilapselle 100e)
YO-lahjaksi 100e ( kummilapselle 150e)
Minulla on tasan yksi kummilapsi joten haluaisin häntä muistaa kunnolla
Muutenkin juhlittavia lapsia lähipiirissä niin vähän että silloin harvoin kun tälläisiä on niin voin muistaa kunnolla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Blaa blaa. Milloin ennen? Jo 40 vuotta sitten ylioppilaslahjat olivat pääsääntöisesti rahaa. Ainakin minulla ja kavereilla. Ja asuttiin pienessä maalaiskunnassa.
Olen 40+ kaupunkilainen että näin. Ennen ei oltu niin mammonan ja lahjojen perään. Maailma on muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ajattele ihan noin. Joku saattaa saada huippuarvosanoja juurikaan lukematta, kun taas toinen saattaa uurastaa tosissaan ja uhrata paljon aikaa opiskeluun ja yltää keskitason suoritukseen. Joillain saattaa esim. sairaus tai elämäntilanne vaikuttaa opiskeluun. Siksi jokainen suoritus on samanarvoinen. Toki se ehkä eri asia, jos tahallaan ei vaan lue yhtään ja rimaa hipoen kirjotukset läpi, mutta ahkerasta yrittämisestä ja opiskelusta tulee palkita samanarvoisesti, olipa arvosana sitten L tai C.
Eli tuolla logiikalla pitäisi saada samaa palkkaa jos kaivaa ojaa lapiolla 5 metriä tai jos sitä tekee kaivinkoneella 500 metriä? Ei sillä, paljonko aikaa käyttää asian lopputuloksen saamiseksi ole mitään väliä. Kyllä minullakin matemaatikkona kuluisi paljon aikaa, jos tekisin kaikki laskelmat helmitaululla, mutta kun koodaan ne tietokoneella tehtäväksi, olen paljon tehokkaampi. Ilmeisesti tämä ei saisi vaikuttaa palkkaan.
Meillä täällä westendissä 500€ on aika perus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummilapselle 50,-, tuttavan lapselle 30,- tai mieluummin ruusukimppu.
Rippilahjaksi samat.
Itse en saanu kummeiltani ja sukulaisilta kuin ruusuja.
Se yo ei tee yhtään mitään niillä ruusukimpuilla.
Kukatkin maksaa!!! Ja mitä enemmän niitä sitä juhlallisempaa, ehkä maljakko mukaan varalta. Muitakin kukkia voisi olla, jokin erityiskimppu sekasellainen kuin kedolta poimittua. Lahjakortti myös johonkin kauppaan Carlson esim. kodinpuoli, asioita yms kodin tekstiilit. Lahkaortti johonkin jokatapuksessa josta jää jotain edes vähäksi aikaa händyyn.Mutta ymmärrän, että esim.porukalla kerätty matkal.korttikin voisi olla toivottu,kun ns.kolehdilla,, saapi pidemmän reissun.
Ennen nuori muisti kiittää jopa painetulla kiitoskortilla kuvanansa ker, olkoon lahja mikä hyvänsä ollut.
Meillä on varakkaita ja vähemmän varakkaita ystäviä ja sukulaisia. Niiltä köyhemmiltä on saanut apua lasten kanssa ja haasteellisissa tilanteissa ihan toisella tavalla kuin parempiosaisilta. Nyt näyttää siltä että pari ystävää aikoo jättää nuoren juhlat rahan puutteen takia väliin. Voiko näille sanoa että ei odoteta rahaa, haluamme vain että olette paikalla?
Vierailija kirjoitti:
Ei kait alle satasta kehtaa edes antaa?
ok. Sinä et kehtaa. Annat enemmän. Hyvä sille lahjansaajalle.
Onhan tuo raha niin riippuvainen antajan taloudellisesta tilanteesta.
Kyllä minä kehtaan antaa oman talouteni mukaan.
Sellainen, jonka koet sopivaksi antaa
Ennen ei annettu rahaa lahjaksi. Nykyään ei muuta keksitä kuin raha. Ainakin 80 luvulla annettiin vielä esim.koru lahja.
Muistakaa juhlia myös amiksia. Ylioppilaat ovat aina keväisin niin tärkeä puheenaihe että miltei ärsyttää.
999€