Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako ruokajaosta ihan oikeaa ruokaa?

Vierailija
14.05.2024 |

Kävin pari viikkoa sitten ensimmäisen kerran ruokajaossa. Yllättävän miellyttävä ja iloinen kokemus, kaikki siistejä ja asiallisia ja jakajat iloisia.

Arvostin toki tosi paljon sitä, mutta ei niillä saamillani jutuilla nyt kuitenkaan eläisi. Leipää, piirakoita, pullaa, omena, pari juuresta, hunajaa, kalalientä.

Ehkä tämä missä kävin oli enemmän hävikkiruoan jako, mutta jäin miettimään että mistä ihmiset saavat noita ihan kunnon ruokia joita jotkut vaikuttavat ruokajaosta saavan? Siis ihan vaikka vain jauhoa, perunaa, pastaa. Lihaa kai tuskin koskaan on jaossa.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä elää.  Mitä odotat? Rahatukkoko sulle pitäisi siellä antaa?

No minä en eläisi pullalla. Olin kuvitellut että ihmiset elävät tuon ruoka-avun varassa, eli ruokkivat itsensä sillä.

Se on hienoa, että osaat olla rehellinen ja nyöntää, että olit kuvitellut ja siten luullut sitä ja tai tätä leipäjonosta 

-Ikävä kyllä sinun kaltaisiasi luulijoita on edelkeen ihan liian monta, jotka elävät tiukasti ja vahvasti omassa kuplassaan ymmärtämättä, että Suomessakin on ja elää ihnisiä, joilla on haasteita ja vaikeuksisa saada mahdollisuus syödä riittävän monipuolisesti ja pelko persuuksissa siitä miten selviää arksimmistakin menoista.

Tai mitä heillw seuraa, jos tapahtuu jotain  hyvin odottamatonta kuten silloinnkun sähkön hinta monin kertaistuu. Nollatuntisoppariila olevaa ei

Todellakin voin tunnustaa etten tiennyt enkä vieläkään tiedä miten ihmiset pärjäävät. Noista ruokajaoista on ollut jatkuvasti mediassa vuosikausia joten olin kuvitellut, että jos on rahasta tiukkaa niin voi mennä minne tahansa ja saada ilmaista ruokaa. Ja siis ihan sellaista mitä itsekin ostaisi kaupasta, ainoana erona että ilmaiseksi jaettavat ovat viimeisen käyttöpäivän tuotteita. Tämän käsityksen olin saanut mediasta.

Vierailija
42/68 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain median varassa on kyllä jatkuvasti ainakin Aamulehdessä juttuja siitä, miten varat ja lahjoitukset ruokakassijakeluun ovat niukat. Se mitä kulloinkin on jaettavaksi riippuu siitä, mitä on. Missään nimessä kyseessä ei ole palvelu, joka pelaisi sillä periaatteella, että jos itsellä ei ole rahaa, sieltä saisi samat perusruuat kuin mitä itse ostaisi kaupasta. Vähän ihmetyttää, jos joku aikuinen todella kuvittelee sellaista. Maksusitoumukset kauppaan joko sosiaali- tai diakoniatyön kautta ovat lähempänä tuota ajatusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa sitä mitä toivot. Kaverin ruokakassin nähnyt. Ainut hyvä oli makaronipussi. Vanha banaani, vanha maksamakkaraleike, vanha leipä ja joku mörskä.

Itku tuli kotona kun näin kuinka kurjaa syötävää on ja vielä vanhaa ruokaa.

Eikä silti tee mieli tehdä töitä ?

Vierailija
44/68 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa sitä mitä toivot. Kaverin ruokakassin nähnyt. Ainut hyvä oli makaronipussi. Vanha banaani, vanha maksamakkaraleike, vanha leipä ja joku mörskä.

Itku tuli kotona kun näin kuinka kurjaa syötävää on ja vielä vanhaa ruokaa.

Eikä silti tee mieli tehdä töitä ?

Ilkeällä mielelläpä päiväsi aloitat.

Vierailija
45/68 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka-avun tarve on kasvanut! Ap ja muut tietämättömät voisivat katsoaYlen  aamu-tv:sta hyvän jutun ruoka-avusta. 

Uutisissa oli myös maininta, että hallitus vakinaistasi ruoka-avun rahoituksen, vaan mitä se tarkoittaa suomeksi? 

Vierailija
46/68 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja siis ihan sellaista mitä itsekin ostaisi kaupasta, ainoana erona että ilmaiseksi jaettavat ovat viimeisen käyttöpäivän tuotteita. Tämän käsityksen olin saanut mediasta."

Mistä sait käsityksen että niitä perustuotteita vanhenisi niin paljon että kaikille riittää viimeisen käyttöpäivän tuotteita? Ihan tuurista se on kiinni mitä saa milloinkin tai saako mitään. Tuttu noissa käy niin olen nähnyt monenlaista, viimeksi taisi olla 3 leipäpussia ja rahka, ei kai olisi kannattanut käyttää rahoja bussilippuihin, mutta kun matkaa jakoon on kymmenisen kilometriä...

Vierailija
47/68 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä meidän paikkakunnalla koulujen ylijäämäruokaa tarjoavassa  ruokajakelussa näyttää käyvän  eläkeläisiä, joilla olisi kyllä hyvinkin varaa ostaa omat ruokansa. Näiden ruokajakeluiden huono puoli on muutenkin se ettei apu tavoita niitä  avun tarpeessa olevia, jotka eivät voi tai eivät pysty tulemaan paikan päälle. 

Vierailija
48/68 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa enää.

Vierailija
49/68 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä elää.  Mitä odotat? Rahatukkoko sulle pitäisi siellä antaa?

No minä en eläisi pullalla. Olin kuvitellut että ihmiset elävät tuon ruoka-avun varassa, eli ruokkivat itsensä sillä.

Se on hienoa, että osaat olla rehellinen ja nyöntää, että olit kuvitellut ja siten luullut sitä ja tai tätä leipäjonosta 

-Ikävä kyllä sinun kaltaisiasi luulijoita on edelkeen ihan liian monta, jotka elävät tiukasti ja vahvasti omassa kuplassaan ymmärtämättä, että Suomessakin on ja elää ihnisiä, joilla on haasteita ja vaikeuksisa saada mahdollisuus syödä riittävän monipuolisesti ja pelko persuuksissa siitä miten selviää arksimmistakin menoista.

Tai mitä heillw seuraa, jos tapahtuu jotain  hyvin odottamatonta kuten silloinnkun sähkön hin

Niin minäkin. Aika järkytys oli lukea täältä mitä roskaa sieltä joillekin jaetaan. Vanhentuneita maustekastikkeita tms. Ruokipa niillä sit itsesi juu.

Vierailija
50/68 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kaiketi on kiinni siitä mnkä kaupungin ja minkä hyvätekeväisyysjärjestön jakaman ruokakassin saa. Ja siitä, paljonko ja mitä kauppiaat ovat lahjoittaneet.

Vierailija
51/68 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokajonoista puheenollen, tuttu oli saanut kebab-hampparin nyt. Lensi kuulemma roskiin kun oli niin huono. Vähän pistää vihaksi kyllä. Kuinka kranttu voi mies olla?

Vierailija
52/68 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

LIdl myy nykyään puolipilaantuneita vihanneksia kahdella eurolla. Voisivat laittaa ilmaiseksi tarjolle . 

Vierailija
53/68 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut kassin jossa oli vaan kuivaelintarvikkeita. Jauhopussi, makaronia, näkkäriä, jokun säilykelihapurkki, maitojauhetta.

Vierailija
54/68 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt kerran ja silloin ihan tarpeeseen. Silloin oli kassissa muutama ruukkuyrtti, pari omenaa ja energiajuomatölkkejä. Niistä ei hirveästi nälkä lähtenyt, eikä iloa ollut. Mutta ymmärrän, että jakavat sitä, mitä saavat. Sillä kertaa oli noin. 

Vierailija
55/68 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen saanut kassin jossa oli vaan kuivaelintarvikkeita. Jauhopussi, makaronia, näkkäriä, jokun säilykelihapurkki, maitojauhetta.

Tää on eu-pussi. Pappa on saanut muista kaikenlaista kivaa ja vähän outojakin kuten wasabia, jotain outoa kuorrutetta ja 3,5 kg keltaisen kesäkurpitsan.  Kivoja mm rinkelit, kanankoipia, proteeinirahka. 

Vierailija
56/68 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli eu-kassi, ja sehän loppui jo.

Vierailija
57/68 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko sanoa, että olen aika järkyttynyt sikäli, että olen naiivisti kuvitellut että ruokajaosta saisi ihan sellaista perusruokaa. Eli jotenkin olettanut, että sitä ruokaa jaetaan myös sillä perusteella mitä ihmiset tarvitsisivat. Ei siis tietysti mitään luksusta mutta juuri jotain jauhoja, puurohiutaleita, perunoita, makaronia.

Ruokajonon ylläpitäjät jakavat niitä ruokia ja ruokatarvikkeita, joita saavat. Eivät he tee tilausta mihinkään, että "tarvitsemme nauta-sika -jauhelihaa 100 pakettia", "tarvitsemme nakkeja 500 pakettia" jne. En ole joutunut käymään ruokajonossa, mutta olettaisin sinne menevien olevien kiitollisia kaikesta, mitä saavat, jos saa esim. leipää, omenia ja juureksia, niin omalla rahalla pitäisi voida ostaa jotain pientä.

Vierailija
58/68 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli eu-kassi, ja sehän loppui jo.

Miksi tuo eu-kassi lopetettiin?

Vierailija
59/68 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kaiketi on kiinni siitä mnkä kaupungin ja minkä hyvätekeväisyysjärjestön jakaman ruokakassin saa. Ja siitä, paljonko ja mitä kauppiaat ovat lahjoittaneet.

Jakavatko kaupungit siis ruoka-apua? Eikö se ole vain seurakunnat ja järjestöt jotka noita järjestävät?

Vierailija
60/68 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä meidän paikkakunnalla koulujen ylijäämäruokaa tarjoavassa  ruokajakelussa näyttää käyvän  eläkeläisiä, joilla olisi kyllä hyvinkin varaa ostaa omat ruokansa. Näiden ruokajakeluiden huono puoli on muutenkin se ettei apu tavoita niitä  avun tarpeessa olevia, jotka eivät voi tai eivät pysty tulemaan paikan päälle. 

Mistä sinä kenenkin varallisuuden tiedät? Ei kaikki eläkeläiset ole mitään hyvätuloisia, monella on aika pieni eläke.