Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako ruokajaosta ihan oikeaa ruokaa?

Vierailija
14.05.2024 |

Kävin pari viikkoa sitten ensimmäisen kerran ruokajaossa. Yllättävän miellyttävä ja iloinen kokemus, kaikki siistejä ja asiallisia ja jakajat iloisia.

Arvostin toki tosi paljon sitä, mutta ei niillä saamillani jutuilla nyt kuitenkaan eläisi. Leipää, piirakoita, pullaa, omena, pari juuresta, hunajaa, kalalientä.

Ehkä tämä missä kävin oli enemmän hävikkiruoan jako, mutta jäin miettimään että mistä ihmiset saavat noita ihan kunnon ruokia joita jotkut vaikuttavat ruokajaosta saavan? Siis ihan vaikka vain jauhoa, perunaa, pastaa. Lihaa kai tuskin koskaan on jaossa.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain Alkosta ylipäivitettyä kuoharia pari laatikkoa ja cittarista makkaraa kymmenen lenkkiä ,kyllä ne maistuu näin kesällä,Persu olen

Vierailija
22/68 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko sanoa, että olen aika järkyttynyt sikäli, että olen naiivisti kuvitellut että ruokajaosta saisi ihan sellaista perusruokaa. Eli jotenkin olettanut, että sitä ruokaa jaetaan myös sillä perusteella mitä ihmiset tarvitsisivat. Ei siis tietysti mitään luksusta mutta juuri jotain jauhoja, puurohiutaleita, perunoita, makaronia.

Perunaa Cittarista 0,75 e/kg (juuri tarkistin), mutta tämäkin pitäisi saada ilmaiseksi. Ei ole ihmisillä sitten mitään rahankäyttötaitoja, jos edes tuota ei voi tuilla hankkia.

Ja kaikilla ei ole Cittaria (mikä se edes on, Citymarket?) kävelymatkan päässä. Joten miten pärjäävät esimerkiksi vanhukset, sairaat, köyhät lapsiperheet? Jopa Yhdysvalloissa on köyhille ruoka-apua, niin on ällistyttävää että Suomessa ei sellaista kunnollista oikeasti ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään jäin toista kertaa ilman ruokakassia.

Vierailija
24/68 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko sanoa, että olen aika järkyttynyt sikäli, että olen naiivisti kuvitellut että ruokajaosta saisi ihan sellaista perusruokaa. Eli jotenkin olettanut, että sitä ruokaa jaetaan myös sillä perusteella mitä ihmiset tarvitsisivat. Ei siis tietysti mitään luksusta mutta juuri jotain jauhoja, puurohiutaleita, perunoita, makaronia.

Perunaa Cittarista 0,75 e/kg (juuri tarkistin), mutta tämäkin pitäisi saada ilmaiseksi. Ei ole ihmisillä sitten mitään rahankäyttötaitoja, jos edes tuota ei voi tuilla hankkia.

Ja kaikilla ei ole Cittaria (mikä se edes on, Citymarket?) kävelymatkan päässä. Joten miten pärjäävät esimerkiksi vanhukset, sairaat, köyhät lapsiperheet? Jopa Yhdysvalloissa on köyhille ruoka-apua, niin on ällistyttävää että Suomessa ei sellaista kunnollista oikeasti ole.

Olet suomalainen etkä ole ikinä kuullut sanaa "Cittari"? Alkaa selittyä se leipäjonon asiakkuuskin.

Vierailija
25/68 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn vain jos aivan pakko, eli harvoin. Esim kerran sain pelkkää briejuustoa, ruoki sillä sitten lapsi... lisäksi matkat maksaa.

Vierailija
26/68 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olet suomalainen etkä ole ikinä kuullut sanaa "Cittari"? Alkaa selittyä se leipäjonon asiakkuuskin."

Kaikki eivät asu maaseudulla.

Vierailija
27/68 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa ja silmänruokaa. Viimeksi oli nuori vaalea nainen jakamassa ruokaa ja isot oli puserossa rinnat...

Kattelin, että tollasta kun joskus vielä sais...

t. eläkeläisukko

Vierailija
28/68 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olet suomalainen etkä ole ikinä kuullut sanaa "Cittari"? Alkaa selittyä se leipäjonon asiakkuuskin."

Ja mikä saa sinut olettamaan että olisin suomalainen?

Ja kyllä, elämässä on välillä vastoinkäymisiä. Silloin kuvittelisi saavansa siltä yhteiskunnalta apua jonka hyväksi on maksanut ihan hemmetissä veroja. Kaikki kun eivät voi vain elää tukien varassa vaan joidenkin pitää ottaa taloudellista riskiä esimerkiksi yritystoiminnan muodossa. No, kuten sanoin niin minä pärjään mutta kyllähän tämä paljasti sellaisen puolen yhteiskunnasta josta en ollut koskaan tiennyt, koska olin kuvitellut että täällä saa avokätisesti apua. Mutta ilmeisesti nuo tuet pitää juonia sopivasti.

Vierailija
29/68 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä saat katsoa hetken valokuvaa ruuasta, tämä on tulevaisuutenne.

-Purra-

Vierailija
30/68 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä saa sinut olettamaan että olisin suomalainen?

Ja kyllä, elämässä on välillä vastoinkäymisiä. Silloin kuvittelisi saavansa siltä yhteiskunnalta apua jonka hyväksi on maksanut ihan hemmetissä veroja. Kaikki kun eivät voi vain elää tukien varassa vaan joidenkin pitää ottaa taloudellista riskiä esimerkiksi yritystoiminnan muodossa. No, kuten sanoin niin minä pärjään mutta kyllähän tämä paljasti sellaisen puolen yhteiskunnasta josta en ollut koskaan tiennyt, koska olin kuvitellut että täällä saa avokätisesti apua. Mutta ilmeisesti nuo tuet pitää juonia sopivasti.

Ja jos kuvittelit jotenkin nolaavani minut niin pieleen meni. Kaikki eivät elä tukien varassa jossain maaseudulla.

Vierailija
31/68 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä elää.  Mitä odotat? Rahatukkoko sulle pitäisi siellä antaa?

Vierailija
32/68 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheeta on kun se kaikki on vanhaa ruokaa. En sanonut mitään tutulle mutta itse en huolisi. Monet on tottuneet kun pakko syödä sitä kuraa.

Vierailija
33/68 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä en eläisi pullalla. Olin kuvitellut että ihmiset elävät tuon ruoka-avun varassa, eli ruokkivat itsensä sillä.

Vierailija
34/68 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No. Eroa onJenkkeihin verrattuna mm. siinä, että Suomessa vielä toistaiseksi "hyvinvointivaltiomme" tukee ihmisiä monintavoin, jopa suoranasin tulonsiirroin antanalla n.n euroa ja luottaa ja uskoo, että tuensaaja itse osaa käyttöä tulonsiirron fiksuiten. "Hyvinvointivaltiomme" tomintaa sitten tukee eritavoin nm. seurakunnat ja järjestökenttä. 

Kun taas Jenkeissä ruokajakelu lienee tunnetuini esimerkki siitä miten seurakunnat ja hyväntekeväisyysjärjestöt voivat tukea tai olla tukematta vähävaraisempia. Ja sen tasi taas voi vaihdella suurestikin.

Sen sijaa srk:t tai hyväntekeväisyysjärjestöt tai valtio ja tai liittovaltio harvoin antavat Jenkeissä suoria rahalahjoituksia yksittäisille ihmisille

Sinkkumies

Vierailija
35/68 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä saat katsoa hetken valokuvaa ruuasta, tämä on tulevaisuutenne.

-Purra-

Mukana teksti

"Tälläisiä herkkuja ihmiset joskus sai syödä"

Vierailija
36/68 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin kun näitä luin. Potut,makaroonit,juurekset ei paljon kaupassa maksa.

Vierailija
37/68 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä en eläisi pullalla. Olin kuvitellut että ihmiset elävät tuon ruoka-avun varassa, eli ruokkivat itsensä sillä.

Se on hienoa, että osaat olla rehellinen ja nyöntää, että olit kuvitellut ja siten luullut sitä ja tai tätä leipäjonosta 

-Ikävä kyllä sinun kaltaisiasi luulijoita on edelkeen ihan liian monta, jotka elävät tiukasti ja vahvasti omassa kuplassaan ymmärtämättä, että Suomessakin on ja elää ihnisiä, joilla on haasteita ja vaikeuksisa saada mahdollisuus syödä riittävän monipuolisesti ja pelko persuuksissa siitä miten selviää arksimmistakin menoista.

Tai mitä heillw seuraa, jos tapahtuu jotain  hyvin odottamatonta kuten silloinnkun sähkön hinta monin kertaistuu. Nollatuntisoppariila olevaa ei enää kutsutakaan töihin kun kieltäytyi vatsatautiin vedoten edellisestä kolmen tunnin keikasta, jota tarjottiin muutama tunti ennen sen alkamista...

Sinkkumies

Vierailija
38/68 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheeta on kun se kaikki on vanhaa ruokaa. En sanonut mitään tutulle mutta itse en huolisi. Monet on tottuneet kun pakko syödä sitä kuraa.

Ne on kai kauppojen päiväys ruokaa,joka ei ole alella myyty. Nämä uskonnolliset järjestöt vai mitä lienevät,hakevat ja jakavat. Ainakin aikoinaan kun olin kaupassa töissä näin oli. Eli eivät osta uutta ruokaa jakoon. En nykyisestä systeemistä tiedä 

Vierailija
39/68 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeiatokokkareen rillattua kieltä,mutta ei mene kaupaksi edes väkisin.

Vierailija
40/68 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin kun näitä luin. Potut,makaroonit,juurekset ei paljon kaupassa maksa.

Silti siellä ruokajonoissa on jatkuvasti satoja ihmisiä. Joten selvästi monella ei ole varaa edes siihen että "ei paljon maksa". Luulin, että näille ihmiset ovat leipäjonot.