Saako ruokajaosta ihan oikeaa ruokaa?
Kävin pari viikkoa sitten ensimmäisen kerran ruokajaossa. Yllättävän miellyttävä ja iloinen kokemus, kaikki siistejä ja asiallisia ja jakajat iloisia.
Arvostin toki tosi paljon sitä, mutta ei niillä saamillani jutuilla nyt kuitenkaan eläisi. Leipää, piirakoita, pullaa, omena, pari juuresta, hunajaa, kalalientä.
Ehkä tämä missä kävin oli enemmän hävikkiruoan jako, mutta jäin miettimään että mistä ihmiset saavat noita ihan kunnon ruokia joita jotkut vaikuttavat ruokajaosta saavan? Siis ihan vaikka vain jauhoa, perunaa, pastaa. Lihaa kai tuskin koskaan on jaossa.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut perunoita ja lihaa ja kanaa.
Viitsitkö yhtään kertoa minkä tyyppisessä ruokajaossa kävit? Tai missä päin Suomea?
Hävikkiä ne kai on kaikki? Ainakin täällä.
Eineksiä, hedelmiä ja vihanneksia olen saanut, joskus harvoin lihaa.
Ei yleensä saa oikeaa. Kokoonnutaan leikkimökkiin ja ollaan syövinään hiekkakakkuja yms.
Vierailija kirjoitti:
Niin kai, mutta eikö joissain jakeluissa ole myös siis ihan kunnon ruokaa? Kun ei tuolla pullalla ja leivällä ihan elä. Eli ajattelin että tuossa oli ehkä enemmän kyse hävikistä kuin siitä että ihmiset oikeasti saisivat ruokaa.
Ei kun se on sellasta leikkiruokaa mitä on lasten lelukeittiöissä. Muovisia tomaatteja ja sellasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viitsitkö yhtään kertoa minkä tyyppisessä ruokajaossa kävit? Tai missä päin Suomea?
En ymmärrä kysymystä, että minkä tyyppinen. Ihan tavallinen paikka,johon jonotetaan ja Turku.
Vierailija kirjoitti:
Ei yleensä saa oikeaa. Kokoonnutaan leikkimökkiin ja ollaan syövinään hiekkakakkuja yms.
Heh heh. Mutta ei pulla mielestäni ole sillä tavalla "oikeaa" ruokaa että sillä nälkä lähtisi. Huvin vuoksihan sitä syödään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kai, mutta eikö joissain jakeluissa ole myös siis ihan kunnon ruokaa? Kun ei tuolla pullalla ja leivällä ihan elä. Eli ajattelin että tuossa oli ehkä enemmän kyse hävikistä kuin siitä että ihmiset oikeasti saisivat ruokaa.
Mun mielestä ei ole. Siis kyllä hävikkiinkin joskus sattuu lihaa ja perunaa. Se eu-jauhopussien jakohan on loppunut.
-Kaikki eivät pääse ruokajakoon. Tai pysty menemään sinne. On myös rajoitteisia. Tai rahattomia, ei voi ladata korttia sillä hetkellä. Joku voi olla sairaana ja ei omaisiakaan.
-Kaikissa kunnissa sitä ei ole erityisesti tai se on kaukana, myös hyvin kaukana maksusitoumuskauppa. Eri reissut.
-Tämän varaan ei pitäisi laskea mitään. Ihmisillä pitäisi olla riittävä tuki ja raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kysymystä, että minkä tyyppinen. Ihan tavallinen paikka,johon jonotetaan ja Turku.
Ok, ajattelin ehkä enemmän että minkä toimijan. Kun ainakin täällä Helsingissä on seurakuntien ja erilaisten järjestöjen jakeluja. Olin luullut, että on myös kunnan järjestämiä mutta en ole ainakaan netistä onnistunut löytämään. Joten tuota tarkoitin, että oliko kunnan, seurakunnan tai jonkun järjestön. Vasta tutustumassa tähän maailmaan.
Aiempina vuosina oli pari kertaa. Makaroni ja joku läskisoosi. En syönyt niitä. Ei mennyt alas.
Ei saa sitä mitä toivot. Kaverin ruokakassin nähnyt. Ainut hyvä oli makaronipussi. Vanha banaani, vanha maksamakkaraleike, vanha leipä ja joku mörskä.
Itku tuli kotona kun näin kuinka kurjaa syötävää on ja vielä vanhaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yleistä.
Pakko sanoa, että olen aika järkyttynyt sikäli, että olen naiivisti kuvitellut että ruokajaosta saisi ihan sellaista perusruokaa. Eli jotenkin olettanut, että sitä ruokaa jaetaan myös sillä perusteella mitä ihmiset tarvitsisivat. Ei siis tietysti mitään luksusta mutta juuri jotain jauhoja, puurohiutaleita, perunoita, makaronia.
Vierailija kirjoitti:
Pakko sanoa, että olen aika järkyttynyt sikäli, että olen naiivisti kuvitellut että ruokajaosta saisi ihan sellaista perusruokaa. Eli jotenkin olettanut, että sitä ruokaa jaetaan myös sillä perusteella mitä ihmiset tarvitsisivat. Ei siis tietysti mitään luksusta mutta juuri jotain jauhoja, puurohiutaleita, perunoita, makaronia.
Joten miten ihmeessä ihmiset pärjäävät?
Joskus aiemmin olen käynyt, sain joskus tosi hyviä lihoja, kerran 6kg joulukinkun. Jakelu on nykyään kauempana, niin en käy, koska bussilippukin maksaa. Tänään kävin lähikirkon lounaalla, on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Perunaa Cittarista 0,75 e/kg (juuri tarkistin), mutta tämäkin pitäisi saada ilmaiseksi. Ei ole ihmisillä sitten mitään rahankäyttötaitoja, jos edes tuota ei voi tuilla hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunaa Cittarista 0,75 e/kg (juuri tarkistin), mutta tämäkin pitäisi saada ilmaiseksi. Ei ole ihmisillä sitten mitään rahankäyttötaitoja, jos edes tuota ei voi tuilla hankkia.
Minä pärjään, mutta todellakin olen järkyttynyt siitä miten heikommassa asemassa olevat pärjäävät. Olen aina kuvitellut, että ruokajako on se vihoviimeinen apu ja että sen takia kenenkään ei tarvitse nähdä nälkää.