Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnhakuvelvoite

Vierailija
14.05.2024 |

Olen ollut 2kk työtön. Minut irtisanottiin YT:den myötä muutaman kymmenen kollegani kera. 

Päätin pitää pitkän kesäloman, mutta haen samalla syksyksi työtä. On kyllä aika typerää pelleilyä tämä nykymalli. Toistaiseksi TE-toimistolta saamani aito apu työnhakuun on vähäistä. 

En halua raportoida niitä aitoja työpaikkoja TE:lle, koska en halua että kyselevät niiden perään. Se ei näyttäisi hyvältä uuden työnantajan silmin. 

Joudun siis hakemaan oikeiden työpaikkojen lisäksi lumehommia. Laitan niihin duuneihin kaikkiin saman hakemuksen, otsikkoa vain vaihdellen. Oikeisiin töihin liittyen soitan aina hakemuksen perään tai laitan LinkedIn viestiä.

Olen päässyt useisiin haastatteluihin, mutta ei ole vielä tärpännyt. Eräs työ olisi ollut todella alipalkattu ja toisessa työnantajalla epärealistiset odotukset. Jos näistä olisi mennyt tieto TE:lle, että hain, olisivat valinneet, mutta sanoin haastattelun päätteeksi että en ole enää kiinnostunut, niin karenssia olisi tullut.

Hirveä show kun ei voi sanoa TE:lle että hyvin menee vaan pitää raportoida ne haut, joihin mulla ei olisi mitään mahkuja, kunhan haen raportointivelvollisuudesta. 

En näe että tämä malli hirveästi palvelee TE:täkään. 

Mitä kokemuksia teillä muilla on? 

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit kiittää demareita koko älyttömästä pakkohaku/raportointisotkusta. 

Tämän ns.aktiivimallin keksijäksi ilmoittautui sinipersu J.Lindström. Perui kyllä myöhemmin kunnian.

Nykyhallituskin lupasi lopettaa systeemin mutta ei sitten tehnytkään sitä.

Sipilän hallitus ja Lindström eivät ikinä toteuttaneet tätä aktiivimalli kakkoseksi nimettyä persettä. Mutta SDP toteutti. Sannahan sen vasta siinä viime metreillä keksi, että hei laitetaanpa työttömät hakemaan neljää työpaikkaa kuukaudessa, niin voidaan sanoa, että työllistämistoimia on tehty 

Ja sammalla iskulla palkattiin 2200 uutta te virkamiestä tavoitteena saada 11 työtöntä töihin vuosi tavoitteena.

Järjen riemuvoitto!

Vierailija
42/54 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän ns.aktiivimallin keksijäksi ilmoittautui sinipersu J.Lindström. Perui kyllä myöhemmin kunnian.

Orpon aktiivimalli3  jatkuu uudistettuna. Mitä nyt pikkasen leikattiin ansiosidonnaisesta.

Orpon aktiivimalli3 on rimanalitus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ne raportoin mitä haen. 

Tuskin nuo työnantajat mitään te-toimistolle ilmoittevat. Hakijoita on nykyään niin paljon ja palkkaavat itselleen sopivimman. Jos haastattelussa tuot julki, miksi et ole sopivin palkattavaksi, niin palkkaavat sellaisen, joka heille haluaa tulla.

Vierailija
44/54 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sitä lomaa voisi pitää niin, että etsii kiireen vilkkaa uuden työn kun on vielä edellisen työnantajan listoilla ja sopii aloitusajan syksylle. Työttömän on vaikea työllistyä , mutta työnvaihtajan suht helppo löytää uutta työtä . 

Vierailija
45/54 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ne  työkkärissä niiden hakemusten perään kysele firmoilta, ei huolta. Ei niillä ole aikaa, ja kuulostaa muutenkin vähän tietosuojan vastaiselta, jos työnantajat rupeavat jakamaan tietoja eteenpäin.

Ei tarvitse edes oikeasti lähettää hakemuksia, riittää että naputtelet jotain suht järkevän oloista sinne lomakkeeseen.

Työkkäri on viranomainen ja sillä on oikeus ko. tietoja pyytää, tietosuojalla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että selvitetään mahdollista petosta.

Vierailija
46/54 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sipilän hallitus ja Lindström eivät ikinä toteuttaneet tätä aktiivimalli kakkoseksi nimettyä persettä. Mutta SDP toteutti. Sannahan sen vasta siinä viime metreillä keksi, että hei laitetaanpa työttömät hakemaan neljää työpaikkaa kuukaudessa, niin voidaan sanoa, että työllistämistoimia on tehty 

Ja sammalla iskulla palkattiin 2200 uutta te virkamiestä tavoitteena saada 11 työtöntä töihin vuosi tavoitteena.

Järj

Itse asiassa ei palkattu, siellä vain jatkettiin määräaikaisia työsuhteita. Lainmukainen peruste eli rahoitus oli olemassa.

Vierailija
47/54 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kamala, että työnhakijalla on lakiin perustuvia velvollisuuksia, jos haluaa saada työttömyysetuutta. Jos kuvittelee, että työnhakuvelvollisuus on työkkärin tantan keksintöä, niin ei taida työttömällä kovin korkeaa koulutustasoa olla.

Mulla ei oo mitääön koulutusta eikä työhistoriaa ja olen jo viisikymmentä vee. Ihmettelen, kun kukaan ei yritäkään patistella minua minnekään kursseille rakentelemaan linnunpönttöjä tms. muuta yhtä ''järkevää''. Viimeksi olen ollut työharjoittelussa 20 vuotta sitten. Sen jäölkeen ei ole mitään kehotuksia tullut mennä minnekään. On tämä ihmeellistä! Silloin kun olin nuori (20) niin koko ajan yrittivät laittaa jonnekin ruumisarkunrakennus-kursseille! =O

t. Mahe-Oolofi

Vierailija
48/54 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän moni huolestuu, jos on töitä näköpiirissä.

Vierailija
49/54 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on siis ollut jo kaksi kuukautta työttömänä ja meinaa venyttää lomailuaan vielä kesän yli, eli täyteen tulee miltei puoli vuotta lomailua.

No...  Jopa on pitkälle lomalle tarve.

On. Olin täysin ylityöllistetty. Meiltä lakkautettiin koko yksikkö. 

Älä pelkää, aika minimaalisen yhteiskunnan tuen saan näin. Saikulla olisin saanut paljon paremman.

ap

Enemmän olisin huolissani, miten löytyy töitä puolen vuoden työttömyyden jälkeen, kuukausi kuukaudelta tulee olemaan haastavampaa vakuuttaa työnantaja ellei ole sitten täystyöllisyysalalla.

Vierailija
50/54 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sitä lomaa voisi pitää niin, että etsii kiireen vilkkaa uuden työn kun on vielä edellisen työnantajan listoilla ja sopii aloitusajan syksylle. Työttömän on vaikea työllistyä , mutta työnvaihtajan suht helppo löytää uutta työtä . 

Työnvaihtajan on helpompaa saada uutta työtä mutta jos on 50+ vuotias tai alalla jossa paikkoja ei oikein ole niin hankalaa on uuden työn saaminen. Moni haaveilee työpaikan vaihdosta ja laittaa hakemuksia ... joten kilpailua piisaa monessa tehtävässä

Vierailija
51/54 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihmisoikeusrikos vaatia työtöntä hakemaan töitä!

Vierailija
52/54 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että useisiin haastatteluihin olet päässyt? Kuule, niin varmaan. Näissä provoissa ei nykyään ole uskottavuuden rahtuakaan. Persiin voi pellealoituksella pyyhkiä 

Vierailija
53/54 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työttömyysrahaa haluaa niin työnhakuvelvoite täytettävä ja te-toimistolle raportoitava haetut työpaikat. Itsekin kekkailin kaikenlaisia helppoja paikkoja joihin tiesin ettei pääse enkä halunnut. Ajoittain tein palkkatukitöitä joista tykkäsin.

Vierailija
54/54 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle työkkärin täti samoi, että voi myös "kysellä" tutuilta työpaikkoja tai vast. ja ne voi raportoida siihen järjestelmään. Esim. jos käyt kaupassa voit "kysyä" kauppiaalta onko avoimia paikkoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä