Sana jota käytettiin lapsuudessasi paljon, mutta kuulet sitä nykyään harvoin
Mulle tuli mieleen kauppis (kauppa-auto) ja remmikengät :)
Kommentit (255)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N e e k e r i
Ja leikkinä "Kuka pelkää mustaa miestä?"
Tuo leikin musta mies on nuohooja, ei mustaihoinen.
Juu ei ole vaan sysimustaneeekeri. Älä nyt yritä valkopestä yhtään. Ei onnistu!
Itse asiassa se on Kuolema.
Lakkanailontakki, antiikkisamettitakki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastikka. Semmoinen muovi, joka vedettiin vaikkapa pöllipinon päälle sateensuojaksi, tai missä nyt sateensuojaa tarvittiin.
Heh, Oliskohan kuitenkin ollut plastikka? Tulee sanasta plastic, you know:)
No shit, Sherlock - totta hitossa se tulee plastic-sanasta, mistä muustakaan? Meillä päin, ruraali-Suomessa, ei vain ruukattu laittaa kahta konsonanttia sanan alkuun. Hieman lännempänä taas pruukattiin, mutta se oli sen toisen pitäjän malli. Ehkä siellä sanottiin plastikka, mutta omin korvin en ole sellaista varianttia kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N e e k e r i
Ja leikkinä "Kuka pelkää mustaa miestä?"
Tuo leikin musta mies on nuohooja, ei mustaihoinen.
Juu ei ole vaan sysimustaneeekeri. Älä nyt yritä valkopestä yhtään. Ei onnistu!
Omiasi höpötät, luulet olevasi jopa fiksu. Itse olen leikkinyt tätä jo 1960-luvulla ja siiloin tiedettiin kaikki, että nuohooja se on. Mustaihoiset olivat maaseudulla erittäin harvinaisia, tummia kyllä oli mutta nämä olivatkin rahtihameporukkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuntanumero
Onko niitä enää edes olemassa? Puhelinnumerot on nykyisin vain puhelinnumeroita. Ei kukaan mieti pitääkö laittaa Helsingin vai Tampereen suuntanumero kun soittaa.
Lankapuhelinverkossa täytyy laittaa eli verkkoryhmän sisäiset puhelut menevät ilman suuntanumeroita. Usko pois, tuollainen verkko on vielä olemassa. Vasta sunnuntaina siippa soitti äidilleen äitienpäiväpuhelun lankapuhelimeen.
Ainakin meidän nurkilla puhelinlaitos repi piuhat pois tolpista jo vuosia sitten. Kukaan ei enää käytä lankapuhelinta.
Teillä ehkä, muttei meillä. Telia on ilmeisesti tuon tempun tehnyt, mutta meidän kaupunki toimii Elisassa. Näitä lankapuhelinten käyttäjiä on täällä yllättävän paljonkin.
Tahko. KIersin tahkoa ja alkoi naurattaa sanantapa: on muutakin kierretty kuin tahkoa. Me teimme sitä todella vaarin teroittaessa välineitä.
Pikilanka, luudakset.
Perunannostotalkoot, lutrara, sekametelisoppa, räätikkäloora
Vierailija kirjoitti:
Kamari, karjakeittiö, porkka, niittu, jne...
Kamarin kamarissa juhlittiin se oli se laulu.
Pönkä.
Maaseudulla omakotitaloa ei aina lukittu lähdettäessä vaan oven eteen laitettiin luuta, jotta vierailijat tiesi ettei isäntäväki ollut kotona. Eli ovi laitettiin pönkään.
Olen yli 50 ja yks naapuri kysyy aina kun nähdään "mitä likka". No on minua noin 20 vuotta vanhempi