Kelassa kaaos päällä - monet ovat saaneet huhtikuun vaihteessa käsittämättömiä päätöksiä hakemuksilleen.
Ihmiset ovat tuohtuneet. Todella kovia päätöksiä kelan hakemuksille, monet hylättyjä kehnoin perusteluin.
Netissä ihmiset keskustelevat miten kohtuuttomaksi meno mennyt ja mistään ei saa tukia ja aikaisemmin hyväksyvät päätökset ovat nyt evättyjä. Ihmisiltä menee kohta katto pään päältä eikä edes ruokajonossa riitä kaikille.
Mitä täällä tapahtuu!? Suomessa ei kannata sairastua tai köyhtyä kenenkään.
Kommentit (420)
Vierailija kirjoitti:
Uli uli uli.
Teillä on ollut lähes VUOSI aikaa reagoida näihin sosiaalituen muutoksiin.
Myöhäistä enää on rypistellä kun paskat on jo housuissa.
Olisi kannattanut reagoida ajoissa ja hommata se edullisempi asunto, etsiä työpaikka sekä hoitaa asiansa kuntoon.
"Yle: Irtisanominen on kohta todella helppoa"
Säästä nyt sitä puskuria, kun kelasta ei välttämättä makseta laskuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Todella kovia päätöksiä kelan hakemuksille, monet hylättyjä kehnoin perusteluin."
Kela noudattaa lakia ja ohjeita. Ei ne omasta päästä keksi asioita. Tukien vähentäminen on aivan oikein, meillä on liikaa kotiin elätettäviä syöttöporsaita.
Noudattaa lakia ja ohjeita tulkiten niitä vähän miten sattuu, riippuen käsittelijästä.
Näin. Mekin saimme asumistukea 168 euroa vuodessa kolmen vuoden ajan. Viime vuonna nousi 470:een, vaikka mikään muu ei muuttunut kuin asian käsitellyt virkailija. Tulojemme ja asuntomme perusteella meille olisi jo ennenkin kuulunut tuo melkein viisisataa, mutta se aikaisempi virkailija ei toiminut niiden lakien ja ohjeiden mukaan.
Nyt tänä vuonna emme asumistukea enää tarvitse. Onneksi ei enää sitä hakurumbaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo rutinoitunut valittaja kelan päätöksistä ja oikeuden kauttakin olen hakenut tukia ja olen voittanut kolme kertaa. Siitä tulee yhteiskunnalle lisää maksettavaa kun valittaa eikä kela tee oikeita päätöksi. Jos asiakas ei saa sille kuuluvia tukia nii ei se pysty maksaa laskuja ja laskuista tulee korkoja ja kuluja ja sitten haen niitä korkoja oikeuden kautta. Se on vähintään tonnin selvittely kuluja veronmaksajille eikä kyse ole minulle kuin 100-200 euron tuista.
Olen ylpeä susta, että jaksat tarvittaessa mennä vaikka oikeuteen asti. Jonkun noille tolloille pitää opettaa läksynsä. Minä en sairaana ihmisenä jaksa taistella näistä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää töihin tukipummit!
Johonkin konkurssin tehneeseen yritykseen?
Montako niitä kaatuneita rakennusliikkeitä ja ravintoloita jo onkaan? Ja lisää tulee. 😆
Kela maksoi minulle 78 euroa liian vähän toimeentulotukea 2 vuoden ajan. Tein siitäkin valituksen ja sain ne tuet takautuvasti. Luulen että ne tekee tahallaan vääriä päätöksiä ja ajattelee että tuo asiakas on tyhmä ei se osaa valittaa eikä se jaksa edes valittaa joten valtio säästää rahaa kun ei työttömät jaksa valittaa päätöksistä.
"Karu konkurssiennuste: hotelli- ja ravintola-ala, vähittäiskaupat, rakennusalalla ei näy valoa."
Vierailija kirjoitti:
"Karu konkurssiennuste: hotelli- ja ravintola-ala, vähittäiskaupat, rakennusalalla ei näy valoa."
Hotellipäällikköjen kandee myydä asunto jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta hei! Pienennetään julkista sektoria kun se on täynnä turhia paperinpyörittäjiä ja byrokraatteja. Ei koroteta veroja vaan otetaan valtion säästöt irtisanomalla kelasta puolet väestä. Eikös niin.
Sama maanmittauslaitoksessa jossa osakekirjojen sähköistämisen osalta käsittelyjono nyt n. 8 kk
Toivottavasti jono venyy 3 vuoteen. Turhat viranomaiset pois vaan.
Tuosta puhuttiin vuosikausia etukäteen ja kerrottiin päivämäärä. Ei voinut tulla kenellekään yllätyksenä. Ei vain laiskuuttaan ihmiset viitsineet toimia ajoissa ja nyt sitten parkuvat suureen ääneen. Hohhoijaa.
Siis tuossahan ongelma on nimenomaan se että ihmiset toimivat
Ei paperista osakekirjaa kuulukaan saada takaisin.
Tiestysti silloin on pahassa loukussa, jos osakekirjanon luovutettu pois, mutta sähköistä merkintää ei (vielä) löydy.
Itse en aio tehdä asialle mitään vuosiin.
Myytäessäkin on kuulemma ostajan velvollisuus siirtää (omat) tiedot osakerekisteriin, niin samalla vaivallahan se käy sitten ostajalta kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Kela maksoi minulle 78 euroa liian vähän toimeentulotukea 2 vuoden ajan. Tein siitäkin valituksen ja sain ne tuet takautuvasti. Luulen että ne tekee tahallaan vääriä päätöksiä ja ajattelee että tuo asiakas on tyhmä ei se osaa valittaa eikä se jaksa edes valittaa joten valtio säästää rahaa kun ei työttömät jaksa valittaa päätöksistä.
Kelaan olisi ollut 6 kuukautta vuorotteluvapaasijaisuus ja siellä on myös porukkaa kesätöissä. Ei ole kuule niin helppoa aina olla uudessa työpaikass.
Työttömät kiertävät kaikkia virastoja, aina olet uudessa työpaikassa opettelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Siinä menee monelta työpaikat. Kohta on paljon asumistukea hakevia. Ai, mutta ei sitä enää saakaan omistusasuntoihin!
Monella on edessä kodin myynti. Asuntojen hinnat ovat laskussa. Elämme mielenkiintoisia aikoja!
Vierailija kirjoitti:
Uli uli uli.
Olisi kannattanut reagoida ajoissa ja hommata se edullisempi asunto, etsiä työpaikka sekä hoitaa asiansa kuntoon.
Sellainen huomio, että asumistukea saavat myös työssäkäyvät. Ottaisit asioista selvää. Nyt sinulla ei ollut mitään järkevää sanottavaa, näytit vain tyhmyytesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein. Jokaisen tulee maksaa omat syömisensä ja asumisensa itse. Ei ainakaan näin velkarahalla.
Ai, sinä ostit asuntosi käteisellä, peritkö vanhempasi? Muutoin kyllä maksat sitä velkarahalla ja olet pankin velkavanki. Käsittämätöntä, ettet osaa mieltää sitä sellaiseksi. Sinulla on velkaa, olet velallinen. Et omista asuntoasi ennen kuin viimeinen sentti pankille on siitä maksettu. Ymmärrätkö nyt?
Ne, jotka elivät 90-luvulla, muistavat ajan, jolloin pakkohuutokaupoissa myytiin paljon näitä "omia" asuntoja, vaikka "omistajat' eivät siitä ollenkaan tykänneet eivätkä siihen lupaa antaneet. Heiltä ei yksinkertaisesti kysytty. Kohta muuten ollaan taas samassa pisteessä.
Ostin taloni käytännössä lapsilisillä jotka vanhempani sijoittivat syntymästäni asti joka kuukausi sijoitustilille jonka sain hallintaani täytettyäni 18 vuotta, eli aivan normaali käytäntö vastuunsa tuntevissa lapsiperheissä. Mutta ei siitä sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelaan olisi ollut 6 kuukautta vuorotteluvapaasijaisuus ja siellä on myös porukkaa kesätöissä. Ei ole kuule niin helppoa aina olla uudessa työpaikass.
Työttömät kiertävät kaikkia virastoja, aina olet uudessa työpaikassa opettelemassa.
Ei tuo ole mikään syy olla huolimaton työssään. Työssä, jossa on kysymys toisen ihmisen elämästä eikä mistään kaljakorin kuskaamisesta paikasta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta hei! Pienennetään julkista sektoria kun se on täynnä turhia paperinpyörittäjiä ja byrokraatteja. Ei koroteta veroja vaan otetaan valtion säästöt irtisanomalla kelasta puolet väestä. Eikös niin.
Sama maanmittauslaitoksessa jossa osakekirjojen sähköistämisen osalta käsittelyjono nyt n. 8 kk
Toivottavasti jono venyy 3 vuoteen. Turhat viranomaiset pois vaan.
Tuosta puhuttiin vuosikausia etukäteen ja kerrottiin päivämäärä. Ei voinut tulla kenellekään yllätyksenä. Ei vain laiskuuttaan ihmiset viitsineet toimia ajoissa ja nyt sitten parkuvat suureen ääneen. Hohhoijaa.
Yllättäen tällä hetkellä neljä ylösnuolta, kuusi alasnuolta. Keskiluokka
Olet täysi pölvästi. Et edes ymmärrä, mistä tuossa on kyse. 🤦🏻 Niinhän se on, että kun on tarpeeksi tyhmä, ei edes tajua olevansa tyhmä. 🤷🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein. Jokaisen tulee maksaa omat syömisensä ja asumisensa itse. Ei ainakaan näin velkarahalla.
Ai, sinä ostit asuntosi käteisellä, peritkö vanhempasi? Muutoin kyllä maksat sitä velkarahalla ja olet pankin velkavanki. Käsittämätöntä, ettet osaa mieltää sitä sellaiseksi. Sinulla on velkaa, olet velallinen. Et omista asuntoasi ennen kuin viimeinen sentti pankille on siitä maksettu. Ymmärrätkö nyt?
Ne, jotka elivät 90-luvulla, muistavat ajan, jolloin pakkohuutokaupoissa myytiin paljon näitä "omia" asuntoja, vaikka "omistajat' eivät siitä ollenkaan tykänneet eivätkä siihen lupaa antaneet. Heiltä ei yksinkertaisesti kysytty. Kohta muuten ollaan taas samassa pisteessä.
Ostin taloni käytännössä lapsilisillä jotka
Eli olet pappa betalar -lapsi. Hyvä, että myönnät, että mikään elämässäsi ei ole omaa ansiotasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja aina joutuu menemään uuteen virastoon töihin, koskaa ei pääse sinne samaan takaisin, kun osaisi jo hommia.
6 kuukautta vuorotteluvapaasijaisuudessa on koeaika 6 kuukautta eikä aluksi saa sairaslomapalkkaa.
Vuorotteluvapaasijaisuudet loppuu, mutta kohta saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta.
Työttömiä on lisäksi palkattomassa työkokeilussa työttömyyskorvauksella valtion ja kaupungin työpaikoissa sekä yrityksissä https://toimistot.te-palvelut.fi/tyokokeilun-kaytannot-ja-saannokset
Siis 3 kuukautta koeaika 6 kuukautta vuorotteluvapaasijaisuudessa.
En tiedä, miten tämä asumistuki uudistus palveli ketään. Itse jouduin irtisanoutumaan työstäni,koska palkalla ei ole enää varaa maksaa asuntoa. Asun isossa kaupungissa eikä edes pienempään muutto autta asiaa,koska vuokra ei laske tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uli uli uli.
Sellainen huomio, että asumistukea saavat myös työssäkäyvät. Ottaisit asioista selvää. Nyt sinulla ei ollut mitään järkevää sanottavaa, näytit vain tyhmyytesi.
En ole koskaan tarvinnut mitään tukea elämäni aikana niin tietämykseni saattaa olla hieman puutteellinen. Tosin ymmärtääkseni en olisi mitään tukia saanutkaan sillä niissäkin on jotkin tulorajat? On hienoa, että olet käyttänyt noin paljon aikaasi valtion tukien tutkimiseen. Kai sekin työstä käy.
Minulta evättiin vuonna 2021 aikuiskoulutustuki, vaikka olin lakisääteisesti siihen oikeutettu. Koulutuspaikastanikin otettiin Kelaan yhteys ja toimitettiin sinne kaiken maailman pumaskat. Opinto-ohjaajat tarkistivat asiat vielä erikseen Opetushallituksesta, että tiedetyt säädökset olivat edelleen voimassa.
Kelan perusteet olivat puuta heinää, mutta aikaraja valituksiin tuli vastaan. Ja tällä ei siis ollut mitään tekemistä nykyisen hallituksen kanssa.