Kelassa kaaos päällä - monet ovat saaneet huhtikuun vaihteessa käsittämättömiä päätöksiä hakemuksilleen.
Ihmiset ovat tuohtuneet. Todella kovia päätöksiä kelan hakemuksille, monet hylättyjä kehnoin perusteluin.
Netissä ihmiset keskustelevat miten kohtuuttomaksi meno mennyt ja mistään ei saa tukia ja aikaisemmin hyväksyvät päätökset ovat nyt evättyjä. Ihmisiltä menee kohta katto pään päältä eikä edes ruokajonossa riitä kaikille.
Mitä täällä tapahtuu!? Suomessa ei kannata sairastua tai köyhtyä kenenkään.
Kommentit (420)
Ihan oikein. Jokaisen tulee maksaa omat syömisensä ja asumisensa itse. Ei ainakaan näin velkarahalla.
Tämä edeltävä kommentoija tässä ketjussa on hyvä esimerkki siitä miten Suomessa mt-hoito on todella huonossa jamassa. Tällaiset katkerat, todella huonosti voivat ihmiset sitten kulkevat julkisilla paikoilla ja soimaamat netissä muita mitä näppäimistöltään ehtii :(
Asumistuesta lähti 300 euron ansiotulovähennys huhtikuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta hei! Pienennetään julkista sektoria kun se on täynnä turhia paperinpyörittäjiä ja byrokraatteja. Ei koroteta veroja vaan otetaan valtion säästöt irtisanomalla kelasta puolet väestä. Eikös niin.
Sama maanmittauslaitoksessa jossa osakekirjojen sähköistämisen osalta käsittelyjono nyt n. 8 kk
Toivottavasti jono venyy 3 vuoteen. Turhat viranomaiset pois vaan.
Tuosta puhuttiin vuosikausia etukäteen ja kerrottiin päivämäärä. Ei voinut tulla kenellekään yllätyksenä. Ei vain laiskuuttaan ihmiset viitsineet toimia ajoissa ja nyt sitten parkuvat suureen ääneen. Hohhoijaa.
Yllättäen tällä hetkellä neljä ylösnuolta, kuusi alasnuolta. Keskiluokka ei tykkää, että niiden parkumista haukutaan. 😆😆
On niiden elämä niin vaikeaa, eikö totta?
Työmarkkinatuesta lähti lapsikorotukset huhtikuussa ja poistettiin 300 euron suojaosa, jos tekee töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vammaistukeakin, sitä alinta on saanut melko heppoisin perustein. Ihan aiheesta tukien myöntämisperusteita kiristetään.
Ja asia koskee myös minua, en saanut lääkkeelleni korvattavuutta. Mutta olen sitä mieltä, että ei yhteiskunnan kuulu kaikkea maksaakaan. Ihmisillä on omakin vastuu elämästään ja toimeentulostaan
Työkykyisen on helppo huudella omasta vastuusta. Työkyvyttömältä kun viedään tuet, lopputulos on surullista jälkeä.
Minä olen toitottanut täällä monta kertaa, että ei sitä toimeentulotukea niin vain saa.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot, lainat ei ole asumismenoja, ei saa omistaa kesämökkiä.
Ja nyt tuli myös toimeentulotukeen asumisen enimmäismäärä rajat.
Lämmityskuluissa on katto.
Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen ja työmarkkinatuen.
Minulle maksoivat 230€ liikaa työttömyystukea. Siirryin siis ansiosidonnaiselle. Nyt perivät takaisin. Niiden virhe, myönsivät. Onneksi en ehtinyt tuhlata. Eli sähläävät, joo.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein. Jokaisen tulee maksaa omat syömisensä ja asumisensa itse. Ei ainakaan näin velkarahalla.
Ai, sinä ostit asuntosi käteisellä, peritkö vanhempasi? Muutoin kyllä maksat sitä velkarahalla ja olet pankin velkavanki. Käsittämätöntä, ettet osaa mieltää sitä sellaiseksi. Sinulla on velkaa, olet velallinen. Et omista asuntoasi ennen kuin viimeinen sentti pankille on siitä maksettu. Ymmärrätkö nyt?
Ne, jotka elivät 90-luvulla, muistavat ajan, jolloin pakkohuutokaupoissa myytiin paljon näitä "omia" asuntoja, vaikka "omistajat' eivät siitä ollenkaan tykänneet eivätkä siihen lupaa antaneet. Heiltä ei yksinkertaisesti kysytty. Kohta muuten ollaan taas samassa pisteessä.
Sen Kelan antaman tyhmänkin päätöksen jälkeen voit täydentää hakemusta ja pyytää sen käsittelyä uudelleen (jolloin tutkitaan oikaisun mahdollisuus). Turha sitä ensimmäisenä on vikistä ja inistä, vaan vaatia tarkistusta tai oikaisua, jos päätös on ihan väärin tulojen osalta tai muuten. Tarkistamiset ovat ihan arkipäivää, mutta ei niitä voida tehdä, jos ei pyydä. Pyytämällä ja uudelle hakemuksella tai oikaisuvaatimuksella asia nousee vireille uudellen.
Rikosilmoitus niistä pitäisi tehdä kaikista, mutta eihän nyt viranomainen tahallaan virhettä tee, eihän.
Kysymyksessä alkaa olla jo vaaran aiheuttaminen, mutta tämäkin edellyttää "törkeää" huolimattomuutta.
"Yhtiölaina / rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle."
Olen sanonut täällä kuinka huono juttu on irtisanomissuojan heikentäminen ja ansiosidonnaisen. Ei kelasta niin vain saa rahaa tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta hei! Pienennetään julkista sektoria kun se on täynnä turhia paperinpyörittäjiä ja byrokraatteja. Ei koroteta veroja vaan otetaan valtion säästöt irtisanomalla kelasta puolet väestä. Eikös niin.
Sama maanmittauslaitoksessa jossa osakekirjojen sähköistämisen osalta käsittelyjono nyt n. 8 kk
Toivottavasti jono venyy 3 vuoteen. Turhat viranomaiset pois vaan.
Tuosta puhuttiin vuosikausia etukäteen ja kerrottiin päivämäärä. Ei voinut tulla kenellekään yllätyksenä. Ei vain laiskuuttaan ihmiset viitsineet toimia ajoissa ja nyt sitten parkuvat suureen ääneen. Hohhoijaa.
Yllättäen tällä hetkellä neljä ylösnuolta, kuusi alasnuolta. Keskiluokka
Keskiluokka on se kroonisen umpityhmä osa kansasta joka rupeaa vinkumaan jos heidän saamiaan tukiaisia leikataan mutta joka ei näytä tajuavan että he itse maksaa nuo tukiaisensa korotettuina veroina. Ei tässä maassa ole mitään myyttistä suurituloista joka maksaisi koko sosiaaliturvan vaan tuo kerätään pääasiassa suurimmilta tulonsaajaluokilta eli keskituloisilta.
Vierailija kirjoitti:
Sen Kelan antaman tyhmänkin päätöksen jälkeen voit täydentää hakemusta ja pyytää sen käsittelyä uudelleen (jolloin tutkitaan oikaisun mahdollisuus). Turha sitä ensimmäisenä on vikistä ja inistä, vaan vaatia tarkistusta tai oikaisua, jos päätös on ihan väärin tulojen osalta tai muuten. Tarkistamiset ovat ihan arkipäivää, mutta ei niitä voida tehdä, jos ei pyydä. Pyytämällä ja uudelle hakemuksella tai oikaisuvaatimuksella asia nousee vireille uudellen.
Jep, juuri näin. Jokaisen Kelan postitse saapuvan päätöksen mukana tulee ohjeet, miten ja mihin valittaa, jos on päätökseen tyytymätön. Kannattaa ainakin kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Köyhien ulina on musiikkia korvilleni .
Tästä se alkaa tervehtyminen ja nuo ennen niin helpolla elämässään päässeet asetetaan tilanteeseen jossa heidän on aloitettava pitämään itse huolta itsestään.
Olette päätymässä tilanteeseen jossa ette ole enää riippuvaisia valtion avustuksista ja sehän on vain hyvä asia. Jokaisen ihmisen kohdalle tulee hetki jolloin on aika itsenäistyä ja ne hetket ovat nyt lähellä usean kohdalla.
Se on se juttu...
Ime paskaa psykopaattiperskokkareihmisjäte.
Vierailija kirjoitti:
Jossain lehdessä oli kertomus äidistä ja lapsista.
Joutui muuttamaan pienempään, tuet pieneni ja loppujen lopuksi joutui hakemaan toimeentulotukea.
Mitä hiton älyä tässä hommassa nyt sitten on!
Eikö siellä hallituksessa osata laskea!Hölmöläisten peitonpaikkuuta!
Hallitus uskoo että ihmiset työllistyvät näin. Että eivät laiskuuttaan mene töihin.
Osa ei saa enää asumistukea, jos käy töissä, kun huhtikuussa poistui 300 euron ansiotulovähennys.
Lisäksi työmarkkinatuesta poistettiin lapsikorotukset.
Hallituksen päätös eli kokoomus, perussuomalaiset, kristillisdemokraatit ja rkp.
Porsaita todellakin, sillä Sanni Grahn-Laasonen aikoo pistää mahojen naisten porsimishormonihoidot kaiken kansan maksettaviksi. Siinä teille sitten maksamista, 2,7 milliä joka vuosi. 😆
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010416205.html