58 vuotiaalle Virvelle tarjottu ties montako leikkausaikaa ja kieltäytynyt kaikista. Nyt valittaa Suomen huonoa sairaanhoitoa...
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/819bdda4-f52d-4f82-ba01-e7e26d2b8…
Tekee jutussa itsestään uhria, vaikka tilaisuuksia on tarjottu ja hän on niistä erilaisten tekosyiden avulla kieltäytynyt.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Älä op puhu höpöjä. Tarjouksia oli tasan kaksi. Kumpaakaan ei jättänyt käyttämättä tekosyyn varjolla.
Eka tarjous oli peruutusaika samalle päivälle 1,5h päähän, puhelimessa tarjottu. Ei varmaan kovin moni tälläiseen pystyisi suostumaan.
Toka tarjottu osui huonoon kohtaan juuri ennen toiseen sairauteen liittyviä tutkimuksia, joihin ei voisi mennä käsi paketissa (leikkauksen jälkeen käsi olisi paketissa). Järkevää priorisointia mielestäni. Jos on pärjännyt peukalonsa kanssa edes jotenkuten ja toinen sairaus haittaa elämää enemmän, niin itsekin lykkäisin peukalon operointia.
Älä höpötä.
Reumatitkimukset olisi tietenkin pitänyt siirtää kun leikkausta on jo odottanut.
Eiköhän se leikkaus ollut tärkeämpi kuin joku tutkimus josta ei edes seuraa diagnoosia.
Tutkimukseen olosi varmaan saanut helpommin uuden ajan. Toisin kuin leikkaukseen todistettavasti ei aikoja noin vain tipu.
Vierailija kirjoitti:
Tuota just ihmettelin että tuollehan on tarjottu ties kuinka monta leikkausaikaa mutta aina löytyy joku syy perua se ja vaatia uusi. Miksei tuo siirtänyt niitä muita hoitojaan tms?
Enkä kyllä ymmärrä että tosissaanko joku on tarjonnut tuolle leikkausaikaa 1.5 tunnin päästä?! Eihän leikkaukseen voi suoraan yleensä kävellä täysin valmistautumatta.
Painovirhe?
1.5 päivän päästä?
Vierailija kirjoitti:
Älä op puhu höpöjä. Tarjouksia oli tasan kaksi. Kumpaakaan ei jättänyt käyttämättä tekosyyn varjolla.
Eka tarjous oli peruutusaika samalle päivälle 1,5h päähän, puhelimessa tarjottu. Ei varmaan kovin moni tälläiseen pystyisi suostumaan.
Toka tarjottu osui huonoon kohtaan juuri ennen toiseen sairauteen liittyviä tutkimuksia, joihin ei voisi mennä käsi paketissa (leikkauksen jälkeen käsi olisi paketissa). Järkevää priorisointia mielestäni. Jos on pärjännyt peukalonsa kanssa edes jotenkuten ja toinen sairaus haittaa elämää enemmän, niin itsekin lykkäisin peukalon operointia.
Priorisointi...
Peukalo tärkeämpi kuin magneetti, luulisi.
Työkaverilla oli vähän samaa asennetta, kun odotti lonkkaleikkausta: luuli, että terveydenhuolto on jotain jossa voi valita itselleen sopivimman ajan. Meinasi, että jos leikkaus osuisi kesälomalle, kun oli tarkoitus lomailla ja matkustaa, niin kieltäytyisi. Aivan tyhmää. Koko ajan valitteli, kun vaikea liikkua ja sitten kun pääsisi leikkaukseen, niin jättäisikin väliin luullen, että sitten tulee joku toinen, hänelle parempi aika.
Sillä hinnalla mitä Suomen terveydenhuolto meille maksaa en lähtisi arpomaan ja jättäisi leikkausaikoja välistä.
Vierailija kirjoitti:
Oliko sillä hetkellä edes riittävän lähellä sairaalaa ehtiäkseen sinne reilussa tunnissa? Entä syöminen/juominen? Anestesia vaatii usein tuntien paaston ennakkoon, jotta leikkaus olisi turvallista suorittaa. Jos on juuri syönyt ja alle kahden tunnin päästä pitäisi olla nukutettavana, moni lääkäri kieltäytyisi toimenpiteestä, jos ei oikeasti olisi henkeäpelastava hätäleikkaus.
Ei noihin välttämättä nukuteta, voidaan tehdä käyttäen erilaisia puudutuksia. Anopin ranne operoitiin jossain puudutuksessa ja yksi sukulainen sai itse valita polvileikkauksessa tehdäänkö puudutuksessa vai nukutettuna.
Itse olen silmäpolille mennyt vajaan tunnin varoitusajalla, vähän tuli kiire. Soittelivat aamulla, että ehdikö tulemaan, nyt olisi peruutusaika tarjolla. Seuraavana päivänä tuli muuten postitse se aika, jolloin olisin päässyt sinne pitkän ajan päästä ilman tuota soittoa. Soittelevat jonossa olijoille, ensimmäinen vastaaja ja ajan hyväksyvä sen sitten saa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta sitten ei voi valittaa ettei ole tarjottu mahdollisuutta hoitaa peukalo kuntoon.
Kruunukorkin avaajalla saa hyvin vähällä vaivalla hillo- ja muutkin kierrekorkilliset purkit auki. Olen aina ihmetellyt miksei tuota vinkata käsivaivaisille tai vanhuksille, kun kaikki tuntuvat tuskailevan kansien avaamisen kanssa. Omalle äidilleni ostin tuollaisen, kun hän oli ostamassa jotain reuma/nivelrikkokaupan 60 euron hintaista kapistusta.
Ensin tulee leikkaus, sen jälkeen tutkimukset.
Itse olen leikkausjonossa, arvioitu jonotusaika 6 kk. Vakuutuksen ansiosta pääsisin yksityiselle, mutta Suomessa yksikään yksityinen ei tee tätä leikkausta. Todennäköisesti leikkaukseni osuu juuri siihen ajankohtaan kun yrityksessäni on kaikkein kiireisin aika ja joudun olemaan 4 viikkoa sairaslomalla. Silti menen leikkaukseen vaikka se osuisi mille ajankohdalle ja päivän varoajalla voin mennä myös peruutusajalle.
Terveys tulee ennen työtä.
Minullekin tarjottiin jotain leikkausaikaa puolen päivän varoitusajalla. olin silloin käynyt juuri jossain toisessa toimenpiteessä ja teki mieli siirtää, mutta koska ajattelin, että se merkitsee sitä, että elän vaivani kanssa vielä pidempään, niin kysyin hoitajalta, että onko haittaa, kun on tehty juuri tämä ja tämä ja ennenkaikkea voinko toipua sitten näiden kahden vaivan kanssa samaan aikaan ja pärjätä kotona. Jos ei ole haittaa ja voin pärjätä kotona, niin otan tarjotun ajan vastaan ja tulen vaikka heti.
Hoitaja konsultoi leikkaavaa lääkäriä ja tämä sanoi, että ei haittaa yhtään. Lääkäri otti aiemmin tehdyn toimenpiteen huomioon leikkauksessa ja niin siinä kävi, että toipuminen sujui hyvin. Vähän oli hankaluuksia, mutta ne olivat enemmänkin aikaa vieviä kuin mahdottomia toteuttaa. Edelleen olen tyytyväinen tuohon päätökseeni mennä, sillä hiukan sen jälkeen tuli joku hirveä potilasryntäys sairaalaan ja kun oma vaivani ei ollut kiirellinen hoitaa, vaikkakin voimakkaasti rajoittava, niin olisin varmaan sitten ollut kuukausia odottamassa leikkausta. Lääkäri sanoi jälkitarkastuksessa, että olisipa kaikki potilaat tuollaisia, että avoimesti ja suoraan kertovat mistä kiikastaa, kun ei sitä muuten voi oikien lääkärinäkään ottaa huomioon ja sairaaloissa kuitenkin on totuttu siihen, että potilaat ei aina ole täysissä voimissaan ja niitä otetaan sitten huomioon esim. leikkaustavan valinnassa, tai haavan sulkemisissa yms moninaisissa asioissa, mutta niin ei voi tehdä, jos potilas ei uskalla suoraan kertoa, että mikä mietityttää. ja noinhan se on kun ajattelee.... olen tuota "kehua" käyttänyt hyväkseni myöhemminkin lääkärillä asioidessa, eli koitan mahdollisimman konkreettisesti kertoa ja antaa niin paljon yksityistietoja kuin voin enkä ajattele, että "ei lääkärin tuota tarvi tietää, enpä siis kerro, kai se kysyy, jos se luulee, että se on tärkeää, jos ei kysy, ei ole". Minä kerron kaiken ja olen alkanut sen jälkeen saada uskomattoman hyvin osuvia diagnooseja ja hoitokin osuu yleensä kerralla oikein.
Vierailija kirjoitti:
Siis kuinka monta? En mä ainakaan lukenut kovin monesta, ja näillekin oli ihan validi este.
Mulla ainakin menisi pari tuntia tässä ajellessa leikkaukseen lähimpään kaupunkiin missä niitä tehdään + autottomana se kyydin järjestys ei onnistu ilman etukäteistietoa + ei julkiset kulje lääkärien aikataulujen mukaan. Taxitkaan ei ylinopeutta kuljeta ja ambulanssi tuskin ottaa kiireellisenä kyytiin.
Alapeukutatjilla on ilmeisesti kaikilla oma helikopteri, LOL!!!
jotekin tuollaisista henkilöjutuista tulee aina mieleen, että asiat menee silloin pieleen, kun potilas alkaa itse olettaa, että e voi ottaa aikaa vastaan, koska on varattu magneettitutkimusaika eikä sitä voi tehdä käsi kipsissä. Silloin tehdään niin, että siirretään magnettitutkimusaikaa joko ennen tai jälkeen leikkauksen. Sairaaloissa voidaan tehdä sellaisia siirtoja.
Se on kyllä tollasta säätöä noiden leikkausaikojen kanssa. Minäkään en saanut siihen aikavälille leikkausta, kun olisin saanut järjestettyä asiat niin että pärjään kotona itsenäisesti (asun yksin). Sitten tuli muita terveysongelmia, joihin en ole saanut terveysasemalta apua, eli minut on vaan jätetty roikkumaan. Ne muut terveysjutut pitäisi hoitaa ensin pois alta, mutta minkäs teet kun ei terveyskeskuksen kandityttösiä kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä höpötä.
Reumatitkimukset olisi tietenkin pitänyt siirtää kun leikkausta on jo odottanut.
Eiköhän se leikkaus ollut tärkeämpi kuin joku tutkimus josta ei edes seuraa diagnoosia.
Tutkimukseen olosi varmaan saanut helpommin uuden ajan. Toisin k
Reumaattikkona voin kertoa, että sen diagnoosin saaminen ja lääkityksen aloittaminen on ehdottomasti ykkössijalla. Jos se venyy, niin siinä saattaa mennä jo tosi huonoon kuntoon. Joku nivelrikko nyt on ja pysyy siellä kädessä ja voi odottaa leikkausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä höpötä.
Tutkimukseen
minulla on todettu lääkeaineallergioita. Kun piti viimeksi leikata, kirurgian polin lääkäri sanoi, että ensin täytyy käydä ihotautien polilla tapaamassa allergologia ja anestesialääkäriä ennenkuin aletaan edes varaamaan leikkausaikaa, koska viimeksikin meinasti kuolla kun tuli yllättävä reaktio lääkeaineeseen leikkauksen jälkeen. Varattiin minulle sitten ajat ihotautipolille. Olivat jonnekin kolmen kuukauden päähän. Leikkaavan lääkärin kanssa sovittiin kuitenkin, että minut laitetaan myös peruutusjonoon, mutta hän varoitti, että ei näissä kyllä peruutuksia tule näinä aikoina, enemmänkin toisin päin. Hän sitten kirjoitti kasan reseptejä tyyliin: jos tulee oire a, ota tätä, jos oire b, ota tätä, jos sitä ota tätä, jos lääkkeestä y tulee sivuvaikutuksia, ota tätä, jos otat tätä läketää soita polille, että otit.
Kuinka ollakaan viikon päästä minulle soitettiin peruutusajasta. En ollut ehtinyt vielä käydä allergologin luona eikä kai anestesialääkärikään ollut tietojani tutkinut ja lausumaansa antanut. Mutta niin vain onnistui sitten siirtämään minun kuukausien päähän saamani aika hotautipolille samalle päivälle polin kiinnioloaikana ja verikokeissakin kävin sitten samalla, vaikka labra olikin mennyt jo virallisesti kiinni.
Että kyllä noita poliaikojakin voidaan siirtää nopeastikin aikaisemmaksi. Tästä ei vain tiedotella (ymmärrettävästi) potilaille, koska ne ajat halutaan pitää kiirellisille potilaille ja kiire voi tulla silloinkin, jos tarjotaan potilaalle peruutusaikaa leikkaukseen ja joku muu asia pitää hoitaa ehdottomasti sitä ennen. Se on sairaalan arkea.
Vierailija kirjoitti:
Oliko sillä hetkellä edes riittävän lähellä sairaalaa ehtiäkseen sinne reilussa tunnissa? Entä syöminen/juominen? Anestesia vaatii usein tuntien paaston ennakkoon, jotta leikkaus olisi turvallista suorittaa. Jos on juuri syönyt ja alle kahden tunnin päästä pitäisi olla nukutettavana, moni lääkäri kieltäytyisi toimenpiteestä, jos ei oikeasti olisi henkeäpelastava hätäleikkaus.
Tuskinpa sormen nivelrikon leikkauksessa ketään nukutetaan, korkeintaan paikallispuudutus.
Olis kandennut siirtää magneettikuvausta eikä leikkausta. Oma moka
Selvityksessä myös on, miksi Maukkosen vasemmasta silmästä katoaa välillä näkö. Peukalon kipu valvottaa häntä öisin.
-
Siis tällähän on MS tauti? Selkee, miksei ole tutkittu? Kaikki oireet täsmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Priorisointi...
Peukalo tärkeämpi kuin magneetti, luulisi.
Nii ja yksityisel peukalon magneettikuvaus maksaa alle 400e. Äärihädässä ois sinneki voinu mennä, toi leikkaus olis kyllä pitäny priorisoida.
Vierailija kirjoitti:
Selvityksessä myös on, miksi Maukkosen vasemmasta silmästä katoaa välillä näkö. Peukalon kipu valvottaa häntä öisin.
-Siis tällähän on MS tauti? Selkee, miksei ole tutkittu? Kaikki oireet täsmää.
Vau! Sä teit vauvalla diagnoosin, ja vielä oikean, ihan vain kirjoitusten perusteella. Sun kannattaa kevytyrittäjänä avata oma saitti, jossa selvität ihmisten vaivoja. Kyllä riittää asiakkaita, saat elannon, kun vaan laskutat riittävästi.
Siis kuinka monta? En mä ainakaan lukenut kovin monesta, ja näillekin oli ihan validi este.
Mulla ainakin menisi pari tuntia tässä ajellessa leikkaukseen lähimpään kaupunkiin missä niitä tehdään + autottomana se kyydin järjestys ei onnistu ilman etukäteistietoa + ei julkiset kulje lääkärien aikataulujen mukaan. Taxitkaan ei ylinopeutta kuljeta ja ambulanssi tuskin ottaa kiireellisenä kyytiin.